تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815672188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ننه سرما در راه است روزهاي سرد اردبيل دغدغه اي ديرينه براي مردم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ننه سرما در راه است روزهاي سرد اردبيل دغدغه اي ديرينه براي مردم
اردبيل - جريان هواي سرد پهنه وسيع سيبري با گذر از گردنه حيران همراه با مه غليظي همچون تازيانه اي برپيكر فلات اردبيل فرود مي آيد تا با پيدايش نشانه هاي ننه سرما دغدغه مواجه با زمستاني سرد مردم سبلان را فراگيرد.


دغدغه اي كه تازگي ندارد و شايد از بدو سكونت بشر در اين سرزمين همه ساله در چنين روزهايي از فصل پاييز شروع مي -شود و تفاوتي ندارد كه سوخت مورد استفاده او براي در امان ماندن از سرما همچون دوران اوليه پيدايش بشر هيزم باشد و يا به موازات پيشرفت علم و فن آوري زغال، نفت و يا گازجاي آن را بگيرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، نام اردبيل همواره در اذهان افرادي كه به گونه اي با اين سرزمين آشنايي دارند سرما را تداعي مي -كند و ارتفاع زياد، نفوذ سامانه هاي جوي گوناگون و قرار گرفتن در عرض جغرافيايي بالا از عوامل سردي و تغييرات سريع وضعيت هوا در اين منطقه هستند .
تا كمتر از دو دهه قبل وجود گردنه هاي برف گير كه گذر از آن ها حتي دربعضي از روزهاي تابستان به علت شرايط نامساعد جوي، فرود و فرازها و پيچ وخم هاي خطرناك به آساني ممكن نبود، هزينه و مشكلات فراواني را در زمينه حمل فرآورده -هاي سوختي به اين استان متوجه مردم و مسوولان مي كرد.
هنوز صحنه هايي از واژگوني تانكرهاي غول پيكر حامل فرآورده هاي نفتي درمحورهاي منطقه كه گردنه ها و جاده هاي سه هزار متري پرپيچ و خم آن در يك فاصله كوتاه به زمين هاي 28 متر پايين تر از سطح درياهاي آزاد استان گيلان -جلگه پست مغان و يا دشت هاي نسبتا كم ارتفاع آذربايجان شرقي منتهي مي شود، درذهن بسياري از ساكنان اردبيل هست .
زحماتي را كه خانواده ها در آن سال ها براي تهيه يك گالن 20 ليتري نفت وحمل آن در كوچه و پس كوچه هاي برف گرفته شهر تا منزل متحمل مي شدند، هنوزبسياري از ساكنان سال خورده و ميان سال اردبيلي به ياد دارند.
ساكنان اين سرزمين تا چند دهه قبل تابستان كوتاه را با دغدغه تامين سوخت مورد نياز براي زمستان هاي سرد كه اغلب بي شباهت به آب و هواي قطبي نيست سپري و با شروع فصل دراز سرما بطور مستقيم و ملموس با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كردند.
هر چند كه تا چند دهه قبل تهيه و تدارك سوخت مورد نياز براي تامين گرماي منازل در روزهاي سرد زمستان به مراتب سخت تر از زمان حاضر بود، امااين حسن را داشت كه تمام گروه هاي مردم براي مواجهه با سرماي شديد زمستان از همان تابستان اقدام مي كردند .
به بركت پيروزي انقلاب اسلامي، برخورداري از گاز لوله كشي شده طبيعي كه تا بيش از يك دهه قبل براي جمعيت اردبيل يك روياي دست نيافتني بود، در بخش اعظمي از اين استان به يك واقعيت تبديل شده است.
در دوران حاضر فقط با چرخاندن شير يك بخاري و يا اجاق گاز مردم به آساني انرژي لازم براي تامين حرارت واحدهاي مسكوني - تجاري و صنعتي و نيزحرارت مورد نياز براي پخت و پز را تامين مي كنند و همين سهولت در دسترسي به انرژي باعت شده اكثر خانواده ها به فكر روزهاي مبادا نباشند وحتي توجه كافي به موضوع صرفه جويي نكنند.
به گزارش خبرنگار ايرنا نفوذ پي در پي جريانات سرد شمالي از ابتداي شروع فصل پاييز امسال به اردبيل كه اغلب با ريزش هاي جوي همراه است، نگراني ساكنان بخشي از اين استان را كه زمستان پارسال را با سرماي كم سابقه و درقطعي گاز سپري كردند، نسبت به بروز سرماي شديد احتمالي در زمستان امسال افزايش داده است.
تعدادي از ساكنان اردبيل كه در روزهاي اول آبان ماه امسال با هواي سردو باراني و در ارتفاعات با هواي برفي مواجه هستند در مقابل ضرب المثل فارسي " سالي كه نكوست از بهارش پيداست " به شوخي مي گويند : " زمستاني كه سرد است از پاييزش پيداست " .
در حاليكه اين افراد از احتمال در پيش رو بودن زمستان بسيار سرد نگران مي باشند هنوز بعضي از آنان تداركي براي مواجهه و مقابله با سرماي شديد احتمالي در روزهاي زمستان انجام نداده اند.
ساكنان نقاطي ازاستان اردبيل ازجمله خلخال و مشگين شهر به دليل كاهش فشار و يا قطعي گاز لوله كشي شده در روزهاي سرد زمستان پارسال با مشكلات زيادي روبرو شدند و در بعضي از روزها كاهش مقطعي فشار گاز در محلاتي ازشهر اردبيل زنگ خطر را براي اهالي آن ها به صدا در آورد .
پارسال قطع جريان گاز شهري در نقاطي از استان اردبيل موجب وارد شدن ميلياردها ريال خسارت به واحدهاي توليدي شد و حتي 50 درصد از مشتركان گازدر شهرستان گرمسير پارس آباد نيز در آن زمان براي مدتي به دنبال قطع گازلوله كشي شده غافلگير شدند.
بحران كاهش فشار و قطعي گاز همچنين سبب تعطيلي تعداد زيادي از مدارس براي چندين روز متوالي در دي ماه سال گذشته در نقاطي از استان اردبيل شد و مسوولان ذيربط علت كاهش فشار و يا قطع گاز را در اين نقاط افزايش بسيار زياد مصرف اين انرژي به علت سرماي كم سابقه هوا ذكر كردند .
يك ساكن اردبيل مي پرسد : چرا هميشه مردم پس از روبرو شدن با بحران و ياحوادت به تكاپو مي افتند و مجبور مي شوند كه هزينه هاي گزافي را براي مقابله با پيامدهاي حوادت صرف كنند در حاليكه مي توانند قبل از مواجهه با بحران با صرف هزينه بسيار كم و تهيه لوازم گرمازاي جايگزين هنگام قطع گاز بامشكلات آنچناني و جدي مواجه نشوند.
احمد فتحي مي گويد : مسوولان ذيربط استان نيز بايد قبل از فرا رسيدن چنين بحران هايي اقدامات لازم از جمله دوگانه سوز كردن نانوايي ها و مراكز حساس شهرها را انجام دهند.
يك بانوي خانه دار اردبيلي هم گفت : با توجه به اينكه احتمال بروز چنين مشكلي در زمستان امسال هم وجود دارد بايد آمادگي كافي براي تامين نيازهاي روزمره را در چنين شرايطي داشته باشيم.
وي افزود : تقويت خطوط لوله انتقال گاز به شهرها از اقداماتي است كه بايد در اين زمينه انجام شود و همچنين تامين سوخت و لوازم گرمازاي جايگزين به اندازه كافي نيز ضرورت دارد.
مدير كل دفتر بازسازي و حوادت غيرمترقبه استان اردبيل مي گويد : تدابيرلازم براي مواجهه با بروز احتمالي شرايط نامساعد جوي از جمله ريزش سنگين برف و استقرار هواي بسيار سرد زمستان با همكاري ادارات - سازمان ها وارگان هاي ذيربط اين استان انجام شده است.
علي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : باتوجه به بروز بحران قطع گاز در شهرستان هاي مشگين شهر و خلخال در سال گذشته 90 درصد نانوايي هاي اين شهرستان ها و نيز تعدادي از نانوايي هاي اردبيل و نمين دوگانه سوزشده اند .
وي اظهارداشت : همچنين ادارات و مراكز حساس شهرهاي استان موظف به دوگانه سوز كردن سامانه گرمايشي خود شده اند و تاكنون بخش اعظمي از آن ها به اين سامانه مجهز شده اند.
وي افزود : پارسال چهار هزار دستگاه بخاري نفت سوز خريداري و در مناطقي از استان اردبيل كه با قطع گاز روبرو بودند توزيع شد.
وي تاكيد كرد شركت توزيع فرآورده هاي نفتي استان نيز براي تامين نفت سفيد به مردم به ويژه ساكنان نقاط سردسير و دورافتاده استان اعلام آمادگي كرده است و اين فرآورده سوختي به اندازه كافي در انبارهاي استان ذخيره مي باشد.
وي گفت : همچنين كميته برفروبي با حضور ادارات و سازمان هاي ذيربط دراستان اردبيل تشكيل شده است كه در صورت ريزش سنگين برف به ياري اداره كل راه و ترابري استان در برفروبي و بازگشايي جاده ها بشتابند.
وي افزود : هرچند كه اميد مي رود زمستان امسال شرايط بحراني در استان اردبيل حاكم نشود اما طبق ضرب المثل قديمي كار از محكم كاري عيب نمي كند واشكالي ندارد كه مردم مقدار كمي سوخت و لوازم گرمايشي كه با استفاده ازگاز لوله كشي كار نمي كنند تهيه و در منزل نگهداري كنند.
كارشناس مسوول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استان اردبيل هم دراين زمينه مي گويد : براي دوگانه سوز كردن سامانه هاي حرارت مركزي مدارس اين استان با ارسال بخشنامه اي به نواحي و مناطق خواستار هماهنگي با اعضاي كميته برنامه ريزي، فرمانداري ها و اداره كل نوسازي مدراس به منظور تامين اعتبار شده ايم .
شاپور قهرماني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : براي دوگانه سوزكردن 200 موتورخانه واحدهاي آموزشي استان كه در زمان حاضر از گاز لوله كشي شده استفاده مي كنند و داراي 600 دستگاه مشعل هستند به مبلغ هفت ميليارد و200 ميليون ريال اعتبار نياز است كه تاكنون تامين نشده است.
به گفته او در زمان حاضر براي تامين گرماي مورد نياز 15 درصد از مدارس استان اردبيل از سامانه حرارت مركزي، 36 درصد از بخاري هاي گازي و 49درصد از بخاري هاي نفتي استفاده مي شود.
مدير عامل شركت گاز استان اردبيل گفت : احدات خط انتقال تقويتي گاز به شهرستان مشگين شهر به قطر 16 اينچ و به طول 50 كيلومتر آغاز شده است .
نقي كمالي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : اين خط لوله باتوجه به توسعه صنايع و زيرساخت ها در استان اردبيل كه سوخت آن ها گاز طبيعي مي باشد گاز شهري مورد نياز شهرستان مشگين شهر را تقويت خواهد كرد و تلاش مي شود كه در طول چند ماه آينده مورد بهره برداري قرار گيرد.
او گفت : در طول سال گذشته 946 ميليون متر مكعب گاز در استان اردبيل مصرف شده بود كه با وارد مدار شدن نيروگاه گازي اردبيل اين ميزان درسال جاري افزايش خواهد يافت.
وي، از ساكنان استان اردبيل خواست به موضوع صرفه جويي كه از آموزه هاي مهم دين مبين اسلام است همواره اهميت دهند و از گاز طبيعي لوله كشي شده كه نعمت بزرگي براي استان سردسير اردبيل است به ويژه در فصول سرد سال به شكل
بهينه استفاده كنند.
در زمان حاضر 118 هزار و 841 انشعاب گاز در اين استان نصب شده و193 هزار مشترك با 200 هزار و 250 خانوار شامل 787 هزار نفر جمعيت در نقاط شهري و روستايي از گاز طبيعي لوله كشي شده بهره مند هستند.
هرچند سرماي شديد هوا در فصول سرد سال ساكنان نقاط سردسير اين استان ازجمله اردبيل، نير، نمين، خلخال،كوثر و مشگين شهر را آزار مي دهد ومشكلات متعددي براي آنان ايجاد مي كند اما مردم منطقه همواره شاكر نعماتي چون خنكي هوا در تابستان و نيز قابليت هاي فراوان منطقه در زمينه كشاورزي و دامپروري هستند.
بر اساس سرشماري سال 1385 از يك ميليون و 255 هزار نفر جمعيت استان اردبيل 715 هزار نفر در شهرها و بقيه در روستاها سكونت دارند.ك/4
/587/618/592
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن