تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804630535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - ماده پلنگ خراسان در باغ‌وحش مشهد!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دانش - ماده پلنگ خراسان در باغ‌وحش مشهد!
دانش - ماده پلنگ خراسان در باغ‌وحش مشهد!

مهدي چلاني:هرج‌ومرج در داخل زيستگاه و مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط زيست به حدي است كه روز به روز شاهد مرگ‌ومير روزافزون وحوش هستيم. كشتن پلنگ در كرمان، برازجان، استان خراسان و...، كشته شدن خرس در پارك ملي گلستان (بنابر اظهارات معاونت طبيعي سازمان محيط زيست) و... ده‌ها و بلكه صدها مورد ديگر در گوشه‌گوشه كشور كه در بسياري مواقع صدايي از آن نيز به گوش نمي‌رسد. اما حال به‌ نظر مي‌رسد اين وضعيت به سمت اسارت و زنده‌گيري برخي وحوش منحصر‌به‌فرد و خاص گسترش بيشتري پيدا كرده است.

اين امر در مورد گربه‌سانان به‌ويژه سياه‌گوش، پلنگ و يوز‌پلنگ يعني تنها گربه‌سانان بزرگ باقيمانده در كشور شكل ديگري به خود مي‌گيرد. براي مثال پلنگ‌هاي ايراني برخلاف ساير پلنگ‌هاي دنيا به ويژه پلنگ‌‌هاي آفريقايي داراي رنگي روشن با جثه‌اي به‌نسبت بزرگ‌تر از پلنگ‌هاي ساير نقاط دنيا هستند. اما بزرگ‌‌ترين وجه تمايز اين پلنگ‌ها با ديگر پلنگ‌ها فرم، تراكم و نحوه قرار گرفتن خال‌هاي موجود روي پوست اين پلنگ‌ها است. اوج اين تمايز را مي‌توان در موزه حيات وحش دارآباد، بين دو پلنگ ايراني و آفريقايي مورد توجه قرار داد.
در باغ‌وحش مشهد نيز دو قلاده پلنگ ديده مي‌شوند. يك قلاده از آنها از انواع آفريقايي است، اما ديگري با دارا بودن رنگي روشن، جثه‌اي درشت و خال‌هاي منحصربه‌فرد به‌طور حتم جزء پلنگ‌هاي ايراني به‌ويژه انواع شمال‌شرقي كشور طبقه‌بندي مي‌شود. اين ماده پلنگ بنابر تجربيات شش‌ساله در زيستگاه‌‌هاي استان خراسان به‌ويژه در پارك ملي تندوره و تحقيقات صورت گرفته نظر مي‌رسد از پلنگ‌هاي نيمه شمالي استان خراسان باشد. هرچند اين موضوع نيازمند بررسي‌هاي جامع‌تري است كه مي‌بايست از طريق مطالعات سلولي صورت گيرد. اما به هر حال بايد توجه بيشتري از جانب اداره كل حفاظت محيط زيست استان خراسان رضوي و سازمان محيط زيست به اين گونه ايراني كه در كنار گونه آفريقايي نگهداري مي‌شود مبذول گردد. اگر قرار است گونه‌اي از ايران در اسارت نگهداري شود، مي‌بايست اولا زنده‌گيري آنها تحت شرايطي خاص و با نظر و همراهي سازمان حفاظت محيط زيست صورت گيرد و دوما ادارات محيط زيست استاني بر شرايط نگهداري گونه مورد نظر (محل نگهداري، تغذيه و... ) نظارت كامل داشته باشند.
چراكه در واقع هيچكدام از باغ‌وحش‌هاي ايران از اصول و ضوابط بين‌المللي نگهداري از گونه‌ها تبعيت نمي‌كنند و بيشتر شبيه كشتارگاه حيوانات يا به عبارتي نمايشگاه حيوانات بيمار و افسرده عمل مي‌كنند. لذا در صورت اثبات اقدام به خلاف اين باغ‌وحش مي‌بايست طبق قانون با خاطيان برخوردي جدي صورت پذيرد.
زنده‌گيري‌هاي غيرمجاز و جابه‌جايي‌‌هاي قاچاقي گونه‌ها بنابر قوانين حاكم بر سايتيس به‌ويژه در مورد برخي گونه‌هاي خاص از جمله پلنگ ممنوع است. لذا در صورت عدم ‌پيگيري اين موارد و گسترش آن در سراسر كشور مي‌بايست شاهد رواج دادوستد غيرمجاز گونه‌هاي جانوري و البته اجزاي آنها در برخي نقاط كشور و سود‌جويي برخي چپاولگران داخلي و خارجي و نهايتا انقراض نسل بسياري از گونه‌ها باشيم.
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن