تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815736820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مظاهري در گفتگو با مهر:توافقنامه امنيتي عراق را مستعمره آمريكا مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مظاهري در گفتگو با مهر:توافقنامه امنيتي عراق را مستعمره آمريكا مي‌كند
يك استاد دانشگاه با اشاره به نيات خصمانه آمريكا در اصرار براي امضاي توافقنامه امنيتي با عراق تاكيد كرد روي كار آمدن دموكراتها در انتخابات آتي آمريكا خروج نيروهاي آمريكايي از عراق را به ضرورتي اجتناب ناپذير بدل خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ در حالي كه اكثريت گروههاي سياسي عراق مخالفت علني خويش را با متن قرارداد امنيتي عراق - آمريكا اعلام مي كنند و برخي همسايگان اين كشور نيز نسبت به تبعات اين پيمان براي امنيت وثبات منطقه هشدار مي دهند با اين وجود مقامات كاخ سفيد برغم گسترش مخالفتها با توافقنامه امنيتي عراق در تلاشند كه با تغيير جزئي برخي از بندهاي مفاد پيمان، مقامات بغداد را نسبت به قبول امضاي آن ترغيب كنند.

دكتر محمد مهدي مظاهري كارشناس ارشد امور بين الملل و نايب رئيس خانه احزاب در اين باره به خبرنگار مهر گفت : بررسي علل پافشاري مقامات كاخ سفيد مبني بر نهايي ساختن اين پيمان با طرف عراق نشان مي دهد كه دخالت آمريكا در امور امنيتي منطقه برآيندي است بغرنج از مجموعه اي از عوامل كوتاه مدت و بلند مدت كه در راستاي تضمين "تز برتري رژيم صهيونيستي" و نيز دستيابي به نفت خاورميانه صورت مي گيرد.

وي ادامه داد :‌ گرچه ظاهرا در اين توافقنامه قيدي در مورد استفاده از آمريكا ازخاك عراق عليه همسايگان خود به ميان نيامده با اين وجود نيات خصمانه دائمي دولتمردان كاخ سفيد به تحولات خاورميانه سئوال هاي زيادي براي دولت هاي منطقه مطرح كرده است.

اين استاد دانشگاه توضيح داد :‌ بررسي دقيق موضوع نشان مي دهد كه آمريكاييها با لشكر كشي به عراق به دنبال تغييرات اساسي در ساختار قدرت سياسي منطقه و تضمين برتري قدرت نظامي و اقتصادي رژيم صهيونيستي نسبت به همسايگان خويش و دسترسي آسان به منابع عظيم نفت و گاز خليج فارس و كنترل كانون انرژي براي دهه هاي آينده بودند،‌ از اين رو با شعار اشاعه دموكراسي در عراق و نيز كشف تسليحات كشتار جمعي و مبارزه با تروريسم و ساقط نمودن رژيم بعث صدام به شكل يكجانبه به اين كشور حمله كردند. با اين وجود برغم گذشت چندين سال از اشغال و حضور مستقيم در اين كشور دروغ بودن ادعاهاي آنان بر همگان آشكار شد.

وي معتقد است : بي نتيجه بودن تلاش ها براي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي عراق و دروغ بودن ادعاي آن در زمينه ايجاد ثبات و برقراري دموكراسي باعث شد كه با توجه به نزديك بودن مهلت قانوني براي ترك عراق نومحافظه كاران كاخ سفيد با شتاب زدگي هر چه تمامتر باتهديد وارعاب توافق نامه جديد امنيت را كه متضمن منابع دراز مدت و راهبردي آنان در عراق و منطقه وتضييع حقوق و حاكميت عراقي ها باشد تدوين و به اجرا بگذارند .

به گفته اين تحليلگر مسائل بين الملل ، نكته اساسي اين توافقنامه به رغم جرح و تعديل هاي صورت گرفته براي رضايت عراقي ها اين است كه اختيارات فراقانوني به نظاميان آمريكايي مستقر در عراق مي دهد و اين كشور را به عنوان پايگاه نظامي آمريكا ها براي پيشبرد اهداف نظامي و اقتصادي آن بدل مي سازد. اين موضوع با مخالفت شديد مردم، احزاب سياسي و مراجع ديني عراق مواجه شده است.

دكتر مظاهري در پاسخ به اين سئوال كه دلايل اصولي مخالفت گروه هاي مختلف عراقي با توافقنامه امنيتتي بغداد - واشنگتن در چه عواملي مي بينيد؟ گفت :‌ متني اوليه كه به عنوان پيش نويس قرار داد امنيتي بغداد - واشنگتن مطرح شد ضمن طرح اصل مستثني دانستن نظاميان اشغالگر از قوانين داخلي عراق، اين كشور را تبديل به مستعمره آمريكايي ها مي سازد و لذا همانطوري كه شاهد بوديم برغم تفاوت ديدگاههاي، اكثريت گروه هاي سياسي اين توافقنامه را شوم و غير قابل قبول دانستند به طوري كه مراجع ديني و علماي عراقي اعم از (سني، شيعه) نسبت به آن واكنش جدي نشان دادند.

وي ادامه داد : بيشتر كارشناسان مسائل سياسي بر اين عقيده اند كه توافقنامه اخير به حضور نيروهاي نظامي آمريكا در عراق مشروعيت مي بخشد و اين امر تهديد جدي براي امنيت منطقه محسوب مي گردد.

خبرنگار مهر پرسيد با توجه به پايان دوره رياست جمهوري بوش و نزديك شدن انتخابات جديد رياست جمهوري آمريكا به نظر شما چرا تيم بوش خواهان تسهيل و تسريع در اجرايي نمودن توافق نامه امنيتي است ؟

اين تحليلگر مسائل بين الملل توضيح داد :‌ بدون ترديد، عراق پاشنه آشيل سياست هاي خاروميانه اي بوش در دوره جديد بوده و هست ، به طوري كه دموكراتها بارها با انتقاد از سياست بوش خواهان تدوين برنامه اي زمانبندي شده براي خروج نيروهاي نظامي آمريكا از اين كشور شدند. شكست پي در پي سياست هاي نومحافظه كاران در برقراري ثبات و امنيت پايدار در عراق باعث شد كه باراك اوباما رقيب انتخاباتي مك كين (جمهوري خواهان) نيز خواهان طرح ريزي سياست هاي جديدي براي معضل امنيتي عراق و منطقه شود. آنچه واضح است شكست سياست هاي بوش در عراق و سپس آمدن اوباما خروج نيروهاي آمريكايي از اين كشور را به ضرورت اجتناب ناپذير بدل خواهد نمود.

دكتر مظاهري درباره واكنش كشورهاي منطقه نسبت به اعضاي توافقنامه امنيتي عراق - واشنگتن نيز ابراز عقيده كرد : در ميان كشورهاي همسايه عراق، ايران از اولين كشورهايي بود كه ضمن احترام به حاكميت و استقلال عراق از دولت موقت اين كشور در شرايط سخت و دشوار پشتيباني نمود ، حاكمان جديد عراق نيز بارها ضمن ستايش از نقش سازنده ايران در تحولات داخلي عراق از گسترش همكاري ها در ابعاد مختلف حمايت نمودند. با اين وجود ايران امضاي توافقنامه امنيتي اخير بغداد - واشنگتن را به ضرر منافع و مصالح مردم عراق و جهان اسلام مي داند . چرا كه توافقنامه اخير اين جازه را به نيروهاي اشغالگر آمريكايي مي دهد ضمن احراز صلاحيت غير قانوني به فتنه انگيزي در منطقه پرداخته و تحت لواي دروغين مبارزه با تروريسم همچنان به حركت هاي ايذايي خود عليه منافع ايران گام بردارند.

وي در پاسخ به اين سئوال كه در صورت شكست توافق نامه امنيتي عراق - آمريكا و خروج احتمالي نيروهاي اشغالگر از اين كشور چه وضعيت امنيتي را مي توان براي عراق و منطقه متصور شد؟ گفت:‌ عادي سازي شرايط اجتماعي و سياسي عراق و بازسازي آن كار آساني نيست. با توجه به گستردگي صدمات ناشي از اشغال و شكاف قومي موجود در عراق بهبود شرايط و بازگشت به امنيت كامل در كوتاه مدت دور از ذهن است. با اين وجود عراقي ها به رغم دشواري ها وخسارات فراوان ناشي از سياست هاي اشتباه دولتمردان آمريكايي از اين پتانسيل بالا برخوردارند كه با اتكا به توانمندي هاي داخلي ضمن بازسازي شرايط سياسي و اقتصادي كشور به گسترش روابط با همسايگان خود بپردازند.

دكتر مظاهري درپايان تاكيد كرد : بي شك همكاري هاي نزديك همسايگان عراق و همفكري آنان مي تواند خلاء خروج نيرو هاي آمريكايي را پر كند.
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن