تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815691757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصل آزادي قراردادي (liberate contractually


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اصل آزادی قراردادی اصلی پذیرفته شده به این مضمون است كه افراد در انعقاد قراردادهای دو یا چند جانبه آزاد هستند و كسی نمیتواند در اینباره هیچ گونه محدودیتی را بر اراده انسان برای معین کردن شروط و حدود تحمیل كند.[1] به عبارت دیگر هر كس میتواند به اراده خود تعهدات و قراردادهای الزامآوری را كه از لحاظ قانون قابل اجرا است و ضمانت اجرائی دارد قبول كند یا از قبول آن امتناع نماید.[2]
این اصل به عنوان بخشی از اصل حاكمیت در حقوق ایران بوسیله مادهی 10 قانون مدنی پذیرفته شده است. به موجب این ماده «قراردادهای خصوصی نسبت به كسانی كه آن را منعقد نمودهاند در صورتی كه خلاف صریح قانون نباشد نافذ است.» پس جز در مواردی كه قانون مانعی در راه نفوذ قرارداد ایجاد كرده است اراده اشخاص، حاكم بر سرنوشت پیمانهای آنها است و آزادی اراده را باید به عنوان اصل پذیرفت.[3]
در فقه نیز نظر بسیاری از فقها در مبحث شرط، پیروی از این اصل میباشد؛ صاحب مكاسب در بحث شرط میفرمایند: مشهور فقها بخاطر نبوی «المومنون عند شروطهم» قائل و به وجوب وفا به شرط هستند.[4]
همچنین به نظر بسیاری از مفسران و فقها آیه اول سوره مائده «یا ایها الذین امنوا اوفوا بالعقود» ناظر به هر قراردادی است كه عرفاً عقد باشد و با شرع و اخلاق مخالف نباشد و امر زشتی را مباح نكند و اختصاص به عقود معین ندارد. شیخ طبرسی در تفسیر آیه فوق میفرمایند: اقوی این است كه مراد از اوفو بالعقود هر عقدی است مگر در مواردی كه عقد معاونت بر امر قبیح باشد.[5] برخی دیگر از فقها و مفسران میفرمایند: كه مراد از عقد در آیه مزبور كه همان عهد است،بر همه پیمانهائی كه خداوند از بندگانش گرفته منطبق است و لفظ «العقود» در آیه شریفه، جمع محلی به الف و لام است و لذا لفظ عقود در این آیه شامل هر چیزی میشود كه عقد بر آن صادق است.[6]
در حقوق فرانسه نیز ماده 1134 ق مدنی فرانسه با بیان رساتری این اصل را تایید میكند؛ طبق این ماده «... قراردادهائی كه مطابق قانون منعقد شده باشند برای طرفین به منزله قانون هستند»[7] یعنی همانطوری كه قانون دارای حاكمیت و لازم الاجرا است قراردادهای خصوصی ناشی از اراده افراد نیز معتبر و برای طرفین لازم الاجرا میباشد.

نتایج اصل آزادی قراردادی
اصل آزادی قراردادی در حقوق موضوعه ایران دارای نتایج زیر است:

1. اشخاص میتوانند قرارداد را زیر هر عنوان كه مایل باشند منعقد كنند و نتایج و آثار آن را به دلخواه معین كنند.[8] به موجب این اصل افراد مكلف نیستند از قالبها و نمونههای كه قانون در اختیارشان گذاشته است استفاده كنند یا آنكه توافقهای خود را به صورت مشروط ضمن عقد درآورند. افراد ممكن است قراردادهایی ببندند كه جزء هیچ یك از عقود معین نباشد. همچنین میتوانند هر یك از عقود معین را با حذف مختصات آن به صورت قرارداد م 10 قانون مدنی درآورند یعنی مثلاً اگر بیعی منعقد كنند و خیارات مجلس و حیوان و تاخیر ثمن آن را حذف کنند، آن بیع در واقع بیع نیست بلكه قرارداد ماده 10 قانون مدنی میباشد.[9]

2. بعد از انعقاد قرارداد، اراده انسان باید محترم شمرده شود و مقامات عمومی حق ندارند آثار قرارداد و تعهد طرفین را تغییر دهند.[10] دادگاه نمیتواند شرایط قرارداد آنها را تعدیل كند یا در آن در قرارداد تجدید نظر كند. قانونگذار نیز باید از دخالت در این امر خودداری كند و تنها طرفین قرارداد هستند كه میتوانند با توافق و رضایت یكدیگر آثار قرارداد را تغییر دهند یا آن را اقامه كنند.

3. قرارداد با توافق واقع میشود[11] و اصل در عقود و قراردادها رضایی بودن آنهاست؛ به عبارت دیگر امروزه قراردادها از قید تشریفات رهایی یافته و رضاییاند. رضایی بودن قراردادها چهرهای از اصل حاكمیت اراده است و تشریفاتی بودن آن (مثلاً بصورت سند رسمی یا شكل خاص دیگر) جنبه استثنایی محسوب میگردد. در واقع بیان اراده،وسیلهی دست یافتن به خواستههای واقعی آنان است و با هر لفظ و حرکت که انجام شود اثر دارد.

4. در تفسیر قراردادها باید به آن چه كه مراد واقعی طرفین بوده است توجه شود. الفاط قرارداد تا حدی اعتبار دارند كه مبین اراده واقعی طرفین قرارداد باشند. به همین خاطر اگر معلوم شود كه مقصود طرفین غیر از چیزی است كه الفاط و عبارات اقتضا میكند طبق قاعده معروف «العقود تابعة للقصود» باید اراده واقعی طرفین در نظر گرفته شود و قرارداد بر اساس اراده واقعی تفسیر شود. قاضی باید در تفسیر قرارداد در كشف اراده واقعی طرفین بكوشد و برای قرارداد همان آثاری را قایل شود كه آنان خواستهاند. عناوینی كه طرفین به قرارداد میدهند قاطعیت ندارند مثلاً اگر اراده واقعی طرفین اجاره باشد ولی لفظ بیع را بكار برند قاضی با توجه به اراده واقعی طرفین، قرارداد را توصیف میكند و عنوان اجاره را به آن میدهد، یا اگر كسی در مقابل طلبكاری بگوید: تعهد میكنم كه بدهی مدیون تو را بپردازم، این تعهد را میتوان ضمان عقدی[12]به مفهوم قانون مدنی تلقی كرد و قایل به انتقال دین از ذمه بدهكار اصلی به ذمه شخص ثالث گردید، هر چند كه لفظ ضمان و ضامن به كار نرفته باشد، مگر اینكه معلوم شود كه مقصود طرفین بقاء دین بر ذمه بدهكار اصلی بوده است. هیات عمومی دیوان عالی كشور نیز در رای اصراری مورخ 22/12/1342قاطع نبودن عناوین عقود و لزوم توجه به اراده واقعی طرفین را پذیرفته است.[13]

5. اثر قرارداد نسبی است و محدود به طرفین قرارداد میباشد و دیگران از آن سود و زیان نمیبرند.[14] آزادی هر شخص تا جایی محترم است كه به آزادی دیگران خللی وارد نكند و علی الاصول كسی نمیتواند تعهدی بر دیگری تحمیل كند یا به سود او حقی بوجود آورد.

عوامل محدود کننده اصل
پایه اصل آزادی اراده، احترام به شخصیت انسانی است؛ به این معنی که ظهور کمال شخصیت انسان منوط به آزادی اراده او است و قانون فقط باید جلوی تصادم ارادههای آزاد را بگیرد تا تالی فاسدی بر این آزادی مترتب نشود و مصالح جمعی فدای آزادی اراده فردی نگردد. [15]
غیراز مواردی که اشخاص در قراردادهای خصوصی آزادی خود را محدود می سازند، در مواردی نیز عوامل خارجی این اصل را محدود می کند. بر اساس ماده 975 ق.م میتوان موانع اصل آزادی قراردادی را در سه عامل جستجو کرد:

1-قانون
2-نظم عمومی
3-اخلاق حسنه

قانون
قانونگذار ضمن تأیید این اصل نفوذ قرارداد را موکول به مخالفت نداشتن با قانون کرده است. (ماده10 ق.م.) و حکومت قانون را برتر از تراضی اشخاص میداند و حاکمیت اراده را نمیپذیرد. قانون مدنی شرایط درستی قراردادها را به طور کلی معین میکند و در هر یک از عقود معین نیز شرایط خاصی بر آن میافزاید. اما مشکل آنجاست که گاهی هدف از وضع قانون ایجاد قاعده تخلف ناپذیر نیست؛ به تعبیر دیگر قانون امری است. در بعضی موارد نیز قانونگذار نظر ارشادی دارد و طرفین میتوانند برخلاف قانون تراضی کنند؛ به عبارت دیگر قانون تکمیلی است.[16] تمیز قوانین امری از تکمیلی دشوار است ولی میتوان گفت غالب مقرراتی که شرایط اساسی صحت معاملات را بیان میکند امری است. مثلاً شرایط مربوط به اهلیت طرفین و اشتباه و اکراه و چگونگی توافق قصد و رضا، به منظور حفظ آزادی اراده و تأمین رضای واقعی دو طرف وضع شده است و کمتر میتوان در امری بودن آنها تردید کرد. در مورد آثار قرارداد باید قواعد مربوط به معاملات و امور مالی را از مقررات ناظر به احوال شخصی جدا کرد. در دسته اول، قانونگذار برای اشخاص آزادی کامل قائل شده و به ندرت قواعد مالی را امری ساخته است. برعکس قواعد مربوط به احوال شخصی اصولاً امری است و تخلف از آن فقط در صورتی امکان دارد که در قانون پیشبینی شده باشد.[17]

نظم عمومی
نظم عمومی به تناسب موضوع خود چهره های گوناگونی دارد: برای مثال نظم در خانواده ایجاب میکند که کودکان در ولایت پدر باشند و زن و شوهر یاور هم باشند؛ نظم اقتصادی اقتضاء دارد که ثروت به عدل و متناسب با میزان و چگونگی کار تقسیم شود، و نظم قضایی باعث تقسیم کار بین دادگاهها و دادن حق دفاع به متهم و صدور حکم بر مبنای قانون است.[18]
به طور کلی قوانین مربوط به نظم عمومی قوانینی است که هدف از وضع آن حفظ منافع عمومی باشد و تجاوز بدان نظمی را که لازمه حسن جریان امور اداری یا سیاسی و اقتصادی یا حفظ خانواده است بر هم زند.[19]

اخلاق حسنه
مقصود از اخلاق حسنه، منش و کردار محسنین و پرهیزکاران جامعه است؛ منبعی که بخش مهمی از قواعد نظم عمومی از آن میتراود و مانع از تجاوز قراردادهای خصوصی به اخلاق است. بنابراین اخلاق حسنه نیز چهره خاصی از نظم عمومی است؛ بخشی از اخلاق که هنوز در قوانین نفوذ نکرده و ضامن اجرای آن تنها وجدان اجتماعی است. میتوان گفت آنچه با اخلاق حسنه منافات دارد با نظم عمومی نیز مخالف است. ولی امکان دارد قراردادی که با نظم عمومی در تعارض است از نظر اخلاقی ناپسند به نظر نیاید. افزودن اخلاق حسنه بر موانع نفوذ عقد این اثر مهم را دارد که به دادرس اجازه میدهد، در مقام حفظ مصلحت عموم، پا را از متون قوانین فراتر نهد. وگرنه اخلاق حسنه با نظم عمومی چنان ارتباط دارد که به دشواری میتوان آن دو را در برابر هم مستقل شمرد. [20]




[1] . طاهري، محمدعلي؛ و ديگران، دانشنامه حقوق خصوصي، تهران، انتشارات محراب فكر، ج 1،1384، ص 18.

[2] .پاشا صالح، علي؛ فرهنگنامه صالح، تهران، دانشگاه تهران، ج 2، 1375، ص 262.

[3] . كاتوزيان، ناصر؛ قواعد عمومي قراردادها، تهران، شركت سهامي انتشار، ج 1، ص 1374، ص 144.

[4] . انصاري، مرتضي؛ مكاسب، قم، مجمع فكر اسلامي، ج 6، 1378، ص 62.

[5] . طبرسي، مجمع البيان، قم، نشر دارالمعرفه، ج 3، 1408، ص 233.

[6] . طباطبايي، محمدحسين؛ تفسیر الميزان، قم، جامعه مدرسين اسلامي، ج 5 و 6، ص 158.

[7] . صفايي، سيد حسين؛ قواعد عمومي قراردادها، تهران، نشر ميزان، ج 2، 1384، ص 47.

[8] . كاتوزيان، همان، ص 148.

[9] . جعفري لنگرودي، محمد جعفر؛ مجموعه محشي قانون مدني، تهران، انتشارات گنج دانش، 1379، چاپ اول، ص 8.

[10] . صفايي، سيد حسين؛ همان، ص 48.

[11] . همان

[12] . ماده 648 قانون مدني: در عقد ضمان عبارت است از اينكه شخص مالي را كه بر ذمه ديگري است به عهده بگيرد....

[13] . صفايي، سيد حسين ؛(همان)، ص 49.

[14] . كاتوزيان، ناصر؛ (همان) ص 147.

[15] .جعفری لنگرودی،محمدجعفر؛ ترمینولوِی حقوق،تهران،گنج دانش،1387،نوزدهم،ص42

[16] .کاتوزیان،ناصر؛ همان،ص149

[17] .کاتوزیان،ناصر؛ اعمال حقوقی،تهران،سهامی انتشار،1385،چ یازدهم،ص48

[18] .همان،ص51

[19] .کاتوزان، ناصر؛ مقدمه علم حقوق،تهران،سهامی انتشار،1381،چ سی ویکم،ص161

[20] .کاتوزیان،ناصر؛ اعمال حقوقی،همان،ص52






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن