تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815221185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گلف در ايران؛ تلاش براي ارتقا


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: گلف در ايران؛ تلاش براي ارتقا
در سال 1303 با ورود اروپايي ها به جنوب ايران براي كشف و استخراج نفت، گلف وارد ايران شد و به تدريج در شهرهاي جنوبي ايران گسترش پيدا كرد، با اين حال پس از گذشت 85 سال هنوز گلف نتوانسته به يك ورزش فراگير و عمومي در سراسر ايران و در بين ورزش دوستان تبديل شود.

به گزارش بي بي سي، تا قبل از سال 1374 گلف در ايران فدراسيون نداشت و از آن سال فدراسيون گلف تشكيل شد و از سال 83 عيسي اسحاقي سخنگو و معاون سابق سازمان تربيت بدني رياست آن را برعهده دارد.

اسحاقي با ارائه آمارهايي معتقد است فدراسيون او در اين زمينه عملكرد مثبتي داشته است: «شركت كردن 11 تيم در دومين دوره مسابقات گلف المپياد ايرانيان كه چند ماه پيش برگزار شد نشان مي دهد گلف در مسير توسعه حركت مي كند، در بخش زيرساخت ها ما در چهار سال پيش شش زمين داشتيم الان تعداد زمين هاي ما به عدد 20 رسيده و قرار است تا پايان سال به عدد 30 برسيم. در سال 1383 حدود 200 گلف باز در ايران مشغول به بازي بودند و هم اكنون تعداد بازيكنان به 15 هزار نفر رسيده است. در بخش قهرماني نيز ليگ گلف در دو گروه پيشرفته و نيمه پيشرفته با حضور 12 تيم برگزار مي شود.»

اين حال باز هم نمي توان گفت كه گلف يك ورزش فراگير در ايران است و هميشه اين تصور در بين اهالي ورزش وجود داشته كه گلف تنها در بين قشر مرفه جامعه طرفدار دارد رئيس فدراسيون در اين باره توضيح مي دهد: «خيلي ها فكر مي كردند كه فقط پولدارها، سفيران و اتباع خارجي در ايران به اين ورزش مي پردازند و به همين علت ما آمديم آموزش رايگان گلف راه انداختيم، از طرفي گلف را در مدارس هم فعال كرديم تا بدين ترتيب تمامي اقشار جامعه جذب اين رشته شوند، با اين حال همچنان براي بيشتر جا انداختن اين رشته كارهاي زيادي داريم.»

حضور پررنگ بانوان
نزديك به سه چهارم گلف بازان ايران را زنان تشكيل مي دهند. از طرفي از آنجا كه گلف محدوديت سني ندارد، فدراسيون گلف تلاش زيادي براي اشاعه اين ورزش در بين خانواده ها دارد. در حال حاضر نزديك به 75 درصد گلف بازان ايران را بانوان تشكيل مي دهند و حدود 10 هزار نفر ورزشكار زن در ايران به گلف مي پردازند، در دو شهر تهران و مسجد سليمان نيز ليگ گلف بانوان با شركت شش تيم برگزار مي شود. تيم ملي بانوان نيز سه سالي است كه تشكيل شده اما هنوز به تورنمنت و رقابت معتبري اعزام نشده است. فدراسيون گلف چندي پيش از ليلا زنگنه كه يكي از قهرمانان ايراني ساكن سوئد است دعوت كرد به عضويت تيم ملي ايران درآيد و در رقابت هاي قهرماني آسيا شركت كند كه با جواب منفي اين گلف باز روبه رو شد.

اميدوار به كسب مدال
در حال حاضر گلف جزء ورزش هاي المپيكي محسوب نمي شود هرچند كه احتمال داده مي شود در آينده اين رشته به بازي هاي المپيك اضافه شود ،حتي خبرهايي مبني بر شركت دادن گلف در المپيك لندن منتشر شده است. با اين حال چند سالي است كه گلف در بازي هاي آسيايي حضور دارد و در اين رشته 12 مدال در قسمت آقايان و بانوان توزيع مي شود؛ به همين علت فدراسيون گلف در زمينه ورزش قهرماني و تقويت تيم ملي نيز فعاليت مي كند.تيم ملي گلف آقايان ايران سال گذشته در مسابقات قهرماني آسيا و اقيانوسيه بين 29 كشور هفدهم شد البته گلف بازان زن ايراني هنوز در يك تورنمنت معتبر و درجه يك شركت نكرده اند. مسابقات ميني گلف قهرماني آسيا كه آبان ماه در تايلند برگزار مي شود ديگر رقابت مهمي است كه گلف ايران پيش روي خود مي بيند. در بين گلف بازان ايراني ، حسن كريميان داراي بهترين رده است و معمولاً در رده بندي آسيايي ها در رتبه اي بين چهل تا پنجاهم ديده مي شود. با اينكه تا به امروز گلف ايران در آسيا عنوان خاصي به دست نياورده اما عيسي اسحاقي به اين تيم كاملاً خوش بين است: «از سال گذشته استارت بازي هاي آسيايي 2010 گوانگجو را زده ايم و اميدوارم بتوانيم تيم خوبي را براي اين مسابقات آماده كنيم. اگر توجه بيشتري به گلف شود حتي احتمال كسب مدال در بازي هاي آسيايي وجود دارد.مشكل اصلي ما كمبود بودجه است .با سالي 100 ميليون تومان ما نمي توانيم تيم ملي را به تورنمنت هاي زيادي اعزام كنيم و زيرساخت هاي لازم را به وجود بياوريم، اگر امكانات كافي داشته باشيم و تيم را در طول سال به چهار ، پنج تورنمنت خوب بفرستيم شانس كسب مدال در آسيا را خواهيم داشت.»

كمبود زمين استاندارد
يكي از مشكلات فدراسيون گلف كمبود زمين است و تلاش هاي زيادي براي احداث زمين هاي گلف و ميني گلف انجام شده است.در حال حاضر 20 زمين گلف و ميني گلف در ايران وجود دارد كه اكثر آنها زمين هاي خاكي هستند و تنها در تهران، خرم آباد، هشتگرد و تبريز زمين چمن طبيعي وجود دارد.در بين اين 20 زمين، زمين هاي ميني گلف بيشتر از زمين هاي گلف است كه جنس چمن آنها طبيعي نيست. يك زمين استاندارد بين المللي بايد داراي 18 سوراخ و چمن طبيعي باشد كه هيچ يك از زمين هاي ايران اين شرايط دارا نيست و زمين چمن مجموعه ورزشي انقلاب با 13 سوراخ نزديك ترين زمين به استانداردهاي بين المللي است؛ البته زميني كه 9 سوراخ داشته باشد هم براي برگزاري يك مسابقه رسمي مورد تاييد است. طبق برنامه هاي فدراسيون گلف تا پايان سال 87 تعداد زمين هاي گلف به 30 زمين خواهد رسيد. فدراسيون گلف چند ماه پيش كميته «وودبال» را هم راه اندازي كرد تا اين كميته در كنار كميته ميني گلف فعاليت كند. در وودبال، بازيكن بايد به جاي اينكه توپ را به سوراخ بيندازد بايد آن را وارد دروازه كند.
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن