تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805416805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترين اخبار اقتصادي مهر در روزهاي پنجشنبه و جمعه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهمترين اخبار اقتصادي "مهر" در روزهاي پنجشنبه و جمعه
مهمترين اخبار اقتصادي "مهر" در روزهاي پنجشنبه و جمعه به اظهارنظرهاي رئيس مجلس خبرگان رهبري، وزراي امور اقتصادي و دارايي، صنايع و معادن و نيرو ، تصميم اوپك براي كاهش 1.5 ميليون بشكه اي توليد نفت روزانه اين سازمان و احتمال امضاي قرارداد گازي ميان ايران و تركيه در ماه نوامبر اختصاص داشت.

حساب ذخيره ارزي نقطه اتكاي ايران در برابر بحران اقتصادي جهان

رئيس مجلس خبرگان نسبت به عواقب سنگين بحران اقتصادي اخير جهان براي صنعت و كشاورزي ايران هشدار داد و تاكيد كرد كه نبايد از اين بحران ابراز خوشحالي كنيم بلكه بايد با حساب ذخيره ارزي نقطه اتكاي محكمي را براي خود ايجاد كنيم.

به گزارش مهر، آيت الله اكبرهاشمي رفسنجاني در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به وضعيت اقتصادي جهان اظهار داشت : اين اتفاق را مي توان يك سونامي اقتصادي ناميد‌ چرا كه در محافل جهان ركود اقتصادي و تورم به صورت همزمان ديده مي شود و اين شرايط مي تواند براي كشورهاي جهان كشنده باشد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: ما نبايد تصور كنيم كه اين مسائل به نفع ما تمام مي شود و نبايد در اين رابطه اظهار خوشحالي كنيم، البته شايد بسياري از مسائل آن براي اهداف ما مهم باشد اما بايد بدانيم كه اين سونامي اقتصادي تعداد بيكاران و گرسنگان جهان را افزايش خواهد داد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني ادامه داد: در ركود اقتصادي و تورم توليدات كم مي شود و به تبع آن محصولات گرانتر خواهد شد به گونه اي كه مواد غذايي، دارويي و نيازهاي ضروري انسانها كاهش مي يابد. هر چند كساني كه متمول هستند نيازهاي خود را تهيه كرده و كساني هم كه اهل سوء استفاده از اين وضعيت هستند سوء استفاده هاي خود را خواهند كرد.

خطيب نماز جمعه امروز تهران با اشاره به جلسه اي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين رابطه تشكيل شده است اظهار داشت: ما اين موضوع را در ابعاد طولاني يا كوتاه مدت بودن آن و همچنين تاثيرات آن بر ايران و اينكه در نهايت به كجا خواهد انجاميد مورد بررسي قرار داديم.

وي ادامه داد: اكنون در محافل سياسي و اقتصادي اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته و مسئله قابل توجهي است چرا كه با وجود تزريق ميلياردها دلار به بانكها هنوز تبعات منفي دارد و روز به روز به مشكلات ناشي از آن افزوده مي شود.

آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه در سال 1930 نيز بحراني شبيه به اين در جهان رخ نموده است افزود : برخي مانند رئيس بانك جهاني عنوان مي كنند جهان هر صد سال با يك سونامي اقتصادي مواجه مي شود البته ما نمي دانيم كه اين سخن درست است يا خير اما به واقع اتفاق كنوني بسيار مهم است.

وي همچنين گفت: چند سال گذشته سازمان ملل برنامه اي را براي كاهش 800 ميليوني گرسنگان جهان ارائه كرد به گونه اي كه آنان قصد داشتند در طول 20 سال تعداد گرسنگان جهان را به صفر برسانند اما اخيرا اعلام شد كه اين تعداد چند برابر بيشتر از قبل شده است و اين مسائل فاجعه است.

رئيس مجلس خبرگان با بيان اينكه اين اوضاع باعث گذراندن سخت روزگار براي اقشار ضعيف در جهان خواهد شد تصريح كرد: نبايد گفت اين مسائل معجزه خداوند است و بدين وسيله قدرتها تنبيه مي شوند، ‌البته كاري از ما ساخته نيست ولي بايد فكر كنيم اولين موجي كه به ما مي رسد ارزاني نفت است و اكنون ما از نفت برنت چند دلار عقب هستيم و لذا اين موضوع خسارات بزرگي براي ما بوجود خواهد آورد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: ما بايد با حساب ذخيره ارزي نقطه اتكا محكمي را براي خود درست كنيم تا بتوانيم در مواقع سخت ايستادگي كنيم .

وي بحث هشدار و تذكر را در حال حاضر بسيار مهم دانست و گفت: صاحبنظران، مديران، مسئولان و نمايندگان مجلس بايد در اين قضيه با يكديگر همفكري و همكاري كنند چرا كه اين موج خطرناك بيشتر متوجه كشورهاي نفتي خواهد بود و لذا بايد اين موج را مهار كنيم‌ زيرا اين موج مي تواند براي كشاورزان و صنعت ما بسيار سنگين باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به وقايع جنگ جهاني دوم خاطرنشان كرد: اين بحران جهاني مي تواند به اقدام جاهلانه و مستكبرانه از سوي ابرقدرتها تبديل شود زيرا آمريكاييها شايد فكر كنند برخي حركتها مي تواند خسارتهاي آنان را جبران كند لذا بايد هوشيار باشيم.

آيت الله هاشمي رفسنجاني اضافه كرد: در جنگ جهاني دوم قحطي در ايران پديدار شد و برخي كشورها ما را به رفاقت با كشورهاي ديگر متهم نمودند در حالي كه ما در جنگ شركت نداشتيم.البته شايد اكثر ما اين دوران را تجربه نكرده باشيم اما تاريخ گوياي واقعيت است و اينگونه حوادث جهاني مي تواند مشكل آفرين باشد.

وي همچنين گفت: وقت آن رسيده كه كشورهاي بزرگ از اين ماجراجوييها دست بردارند و سازمانهاي جهاني و قدرتها وارد شده و نگذارند مردم فقير جهان دچار فاجعه شوند چرا كه اين فاجعه بسيار بسيار جدي است و اميدواريم ختم به خير شود.

رئيس مجلس خبرگان رهبري ابرقدرتها را در به وجود آمدن اين سونامي اقتصادي مقصر دانست و تصريح كرد: كشورهاي جهان سوم در اين رابطه مقصر نيستند و اگر كوتاهي شده به خاطر حركتهاي استثماري قدرتها بوده است.

خطيب نماز جمعه تهران در تذكري به صاحبنظران و مسئولان كشور اظهار داشت: تلاش كنيم تا اين سونامي اقتصادي درست اداره شود و جلوي مسائل نامناسب را بگيريم.

وي در بخش ديگري از سخنانش به فشارهاي آمريكا به عراق براي تحميل قرارداد امنيتي اشاره كرد و توضيح داد :‌ در حال حاضر ظاهرا پذيرفتن اين قرارداد از سوي عراقيها دردستور كار است كه به اين ترتيب آمريكا سه سال ديگر در اين كشور خواهد ماند‌ اما معلوم نيست بيرون رفتن آنان به چه نحو باشد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني ادامه داد: برخي معتقدند رفتن آمريكا از عراق شايد خللي را در اين منطقه ايجاد كند اما شايد سازمان ملل وارد شده و مصوبه اي را در اين باره تصويب كند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين گفت: آمريكاييها از طريق راههاي موذيانه و با فشارهاي نامعقول و كارهاي خطرناك مسائلي را به عراقيها تحميل مي كنند واكنون شرايط سختي در آنجا برقرار است و آمريكا با همه اين كشتارها و از دست دادن قدرت فشل شده است.

وي افزود: در حال حاضر شايد شرايط افغانستان بدتر از عراق باشد به دليل اينكه در عراق شخصيتهاي متنفذي حضور دارند و مي توانند شرايط را به حالت نيمه عادي نگاه دارند.

آيت الله هاشمي رفسنجاني ادامه داد: در خبرها آمده كه رشد مواد مخدر در افغانستان 8 برابر شده و بيكاري نيز افزايش يافته است. طالبان هم در مناطق افغانستان پيشرفت كرده و لذا آمريكا به دليل اين گرفتاريها و روحيه متجاوزگرانه در باتلاق فرو رفته است.

رئيس مجلس خبرگان گفت: از سوي ديگر، اگر آمريكا از عراق خارج شود اعلام شكست براي اوست و سئوالهاي پي در پي افكار عمومي را درباره اصل حمله به اين منطقه در بر خواهد داشت. اگر بماند اين خواست مردم عراق نيست و براي اين موضوع كه در اين منطقه چه بايد بكند حقيقتا در بن بست است.

وي خاطرنشان كرد: در منطقه ما و همسايگي ايران مشكلات اينچنيني وجود دارد كه حل اين مسائل نيازمند همكاري متفكرين است تا شايد بتوان سنگي را كه آمريكاييها به چاه انداخته اند به طريقي بيرون آورد و مردم عراق را از اين مخمصه نجات داد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني همچنين گفت: آمريكاييها نيز بايد به دنبال نجات خود باشند و بنده با توجه به تجربه اي كه داشته ام هميشه گفته ام كه آمريكاييها خود را در يك باتلاق اسير كرده اند .

خطيب امروز نماز جمعه تهران در بخش ديگري از سخنانش به خبري كه به تازگي توسط تلويزيون دولتي ايتاليا پخش شده اشاره كرد و گفت: گفته مي شود در سال 1991 در جنگ اول عراق،‌ آمريكاييها يك بمب اتمي كوچكي كه 5 كيلوتن قدرت انفجاري داشت در منطقه اي بين بصره و مرز ايران منفجر كردند كه به اين ترتيب تعداد زيادي كشته شدند و از آن زمان به بعد تومورهاي سرطاني به 30 برابر افزايش يافت. البته انتظار مي رفت اين خبر توسط رسانه هاي اين كشور مورد توجه قرار بگيرد لذا اگر جنايات اينچنيني صورت گرفته جاي سئوال است.

وي درادامه سخنانش به مسئله فلسطين اشاره كرد و اظهار داشت: آمريكا و سازمان ملل در سالهاي اخير قول دادند كه مسئله فلسطين را حل و فصل كنند اما نه تنها اين قضيه بهتر نشد بلكه بدتر هم شده است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: اخيرا شنيده شده صهيونيستها در حركت جديدي در اراضي فلسطيني وارد شده و آنان را به انحاي مختلف تحت فشار قرار مي دهند كه اميدواريم اين خبر ريشه نداشته باشد چون اگر اين قضيه واقعيت داشته باشد ملتها بايد خود را براي پاسخ آماده كنند.

خطيب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: اخيرا صهيونيستها در كرانه باختري به شهركها آسيب مي رسانند به گونه اي كه فلسطينيها نمي توانند محصول خود را برداشت كنند و اين فجيع ترين اتفاقاتي است كه در فلسطين رخ مي دهد لذا آنان كه خود را منادي صلح مي دانند نبايد اين جنايات را ناديده بگيرند.

وي همچنين در اخطاري به كساني كه بر روي اسرائيل نفوذ دارند تاكيد كرد: آنان بايد مراقب بوده و جلوي اين ظلمها را بگيرند چرا كه اين اتفاقات به نفع آنان نيست و امت اسلامي را وادار به جنبشي مي كنند كه آن سوي آن برايشان ناشناخته است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به موضوع هسته اي كشورمان خاطرنشان كرد: غربيها با وجود اينكه هيچ چيز براي انحراف ايران از فعاليتهاي صلح آميز پيدا نمي كنند هنوز از تهديد دست بر نداشته اند و اين يك ظلم تاريخي است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مبارزات انتخاباتي نامزدهاي دو حزب دموكرات و جمهوريخواه گفت: آنان حتي در مبارزه انتخاباتي براي تهديد ايران مسابقه مي دهند در حالي كه ايران چند سال است كه مردانه ايستاده و در برابر تهديدات آنان مقاومت مي كند و هميشه ثابت كرده كه بيدي نيست كه با اين بادها بلرزد.

وي اينگونه رفتارها با ايران را به دليل خوي استكباري ابرقدرتها دانست و تصريح كرد: آمريكاييها حتي در آستانه انقضاي دوره رياست جمهوري بوش هم دست بر نمي دارند و ايران را تهديد مي كنند آن هم در شرايطي كه سونامي اقتصادي همه را فرا گرفته و منطقه به انبار باروت تبديل شده است،‌ لذا اينگونه اقدامات به هيچ وجه به كار عقلي شباهت ندارد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از خطبه نماز جمعه تهران شهادت حضرت امام جعفر صادق رئيس مذهب جعفري را به مسلمانان جهان تسليت گفت و اظهار داشت: امام جعفر صادق (ع) حقيقتا محور علم و دانش است و دوران امامت آن امام همام 33 سال بود و در دوران امامت خود اقدامات با ارزشي را در اسلام انجام دادند.

وي همچنين گفت: شروع نهضت انقلاب اسلامي به صورت برخورد به بعد از تصويب لوايح شش گانه در زمان انقلاب سفيد باز مي گردد كه در آن زمان علما تصميم گرفتند در آن سال عيد نوروز نداشته باشند كه اولين روز آن مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) بود.

رئيس مجلس خبرگان افزود: در همين روز حمله سفاكانه اي از سوي رژيم شاهنشاهي به حوزه علميه شد كه اين امر موجب شد تا مبارزات امام راحل و روحانيون ارتقا يابد.

وي ادامه داد: در سالگرد تبعيد امام (ره) كه مصادف بود با شهادت امام صادق (ع) طلبه ها تظاهرات كردند كه رژيم شاهنشاهي باز هم جمع زيادي از طلبه ها را بازداشت كرد كه بنده هم در بين بازداشت شدگان بودم و ديدم كه چه بلايي بر سر طلبه ها آمد لذا اين شخصيت عظيم جهان اسلام را هميشه بايد بزرگ بداريم.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه به انفجار حرم مطهر عسگريين در سال 82 توسط انسانهاي كينه توز و افراطي اشاره كرد و اظهار داشت: البته اين مناطق هنوز هم كاملا بازسازي نشده است و اميدواريم يك روز آنگونه كه در شان ائمه است بازسازي شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين ضمن گراميداشتن شهادت قاضي آيت الله طباطبايي تبريزي گفت كه حقيقتا وي يكي از بزرگان انقلاب بود و نقش مهمي را در تبريز داشت.

وي همچنين سالروز شهادت حسين فهميده را گرامي داشت و تصريح كرد: نحوه شهادت وي باعث شد در جوانان و نوجوانان ما حركت عظيمي به وجود آيد و حسين فهميده براي نشان دادن نفرت جوانان ايراني به اين اقدام دست زد كه اين نحوه شهادت نام او را جاويدان كرد و اين مسئله مي تواند الگويي براي بسيج دانش آموزي و جوانان ما باشد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه سالروز شهادت حجت الاسلام مصطفي خميني در سال 56 را به بيت امام (ره) تسليت گفت و افزود: وي در سالهايي كه رژيم بعثي ايران را تحت فشار قرار داده بود به شهادت رسيدند و امام را در شرايطي كه نيازمند او بودند تنها گذاشتند.

رئيس مجلس خبرگان اين قطعه از تاريخ را بسيار ارزشمند بر شمرد و گفت: با شهادت وي حركت جديدي در جريان انقلاب اسلامي به وجود آمد.

اختصاص 7 ميليارد دلار تسهيلات ارزي

وزير صنايع و معادن از اختصاص 7 ميليارد دلار تسهيلات ارزي در قالب 4 نوع ارز يورو، دلار، ين و درهم به صنعتگران و ماموريت جديد وزارت امور اقتصادي و دارايي براي تدوين آئين نامه بيمه تسهيلات ارزي خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، علي اكبر محرابيان پنجشنبه در نشستي مشترك با تشكلهاي صنعتي كشور در تهران گفت: دولت 7 ميليارد دلار تسهيلات ارزي در 4 نوع ارز يورو، ين، دلار و درهم به انتخاب صادركنندگان براي بخش صنعت كشور در نظر گرفته كه تا روز چهارشنبه واحدهاي صنعتي براي دريافت يك ميليارد و 242 ميليون دلار تسهيلات معرفي شده اند و در هفته آينده نيز واحدها براي دريافت حدود 2 ميليارد دلار ديگر به بانكها معرفي مي شوند تا به مرور اين تصميم خوب دولت عملياتي شده و بخش عمده اي از مشكلات صنعت و توليد كشور در بخش نقدينگي حل شود.

وزير صنايع و معادن افزود: نرخ سود تسهيلات 7 ميليارد دلاري همان نرخ سود بانكي بين المللي به علاوه 3 درصد است كه بسته به روز محاسبه، اين بخش لايبور متغير است.

محرابيان در خصوص ماموريت جديد وزارت امور اقتصادي و دارايي براي تدوين آئين نامه بيمه تسهيلات ارزي نيز افزود: اختلاف بهايي براي كساني كه از تسهيلات يورواي استفاده كرده بودند از زمان دريافت تا زمان پرداخت به وجود آمده بود كه بر اين اساس دولت مصوب كرد تا اين مابه التفاوت را در قالب تصويب آئين نامه اي ببخشد.

وي تصريح كرد: بر اين اساس رقم تسهيلات به صورت دلاري محاسبه مي شود چراكه افزايش نرخ دلار كم بوده و اين امر مي تواند زيان مذكور را جبران كند، همچنين براي بيمه كردن افرادي كه از تسهيلات ارزي استفاده مي كنند نيز وزارت امور اقتصادي و دارايي ماموريت يافتند تا ظرف دو ماه آتي طرحي را به دولت ببرد تا با استفاده از بيمه، افرادي كه تسهيلات ارزي دريافت مي كنند بيمه شوند.

به گفته محرابيان يك ماه از اين مهلت گذشته است و وزارت اقتصاد بايد ظرف يك ماه آتي اين آئين نامه را به دولت ارائه كند.

وزير صنايع و معادن افزود: مهمترين تصميم اين جلسه تشكيل كارگروههاي مشترك بين وزارتخانه و تشكلها بود كه سند چشم انداز و توسعه و نوسازي صنعت در طي سالهاي آتي تهيه شود و ضمنا مسائل و مشكلات روز اين تشكلها استخراج شود.

وي ادامه داد: بر اين اساس، كميته اي نيز به نام كميته تلفيق پيش بيني شد كه اين اسناد در كميته بيايد و مطابق با اسناد بالادستي مثل سند چشم انداز كه مهمترين سند بالادستي اقتصادي و سياسي و اجتماعي كشور است، تطبيق يابد.

كاهش 1.5 ميليون بشكه اي سقف توليد اوپك/ سهم ايران از كاهش توليد اوپك

با تصويب وزراي نفت كشورهاي عضو سازمان كشورهاي صادركننده نفت ( اوپك)، سقف توليد روزانه اين سازمان از 28 ميليون و 800 هزار بشكه به 27 ميليون و 300 هزار بشكه از اول نوامبر كاهش مي يابد.

به گزارش خبرگزاري مهر ، وزيران نفت 13 كشور عضو اوپك در يكصد و پنجاهمين نشست خود در وين و با هدف يافتن راههايي براي جلوگيري از سقوط قيمت نفت كه ازجولاي گذشته تاكنون بيش از 50 درصد كاهش يافته است، بر سر كاهش 1.5 ميليون بشكه اي توليد نفت اين سازمان توافق كردند.

برهمين اساس، سقف توليد روزانه اوپك از 28 ميليون و 800 هزار بشكه به 27 ميليون و 300 هزار بشكه در روز از اول نوامبر كاهش مي يابد.

اين در حالي است كه در همين نشست برخي از اعضاي اوپك خواستار كاهش 2 تا 4 ميليون بشكه اي از توليد نفت اوپك شده بودند. پيشنهاد ايران در اين خصوص كاهش 2 ميليون بشكه اي سقف توليد اوپك بود.

بالاترين سهم از كاهش سقف توليد روزانه اوپك به عربستان كه بزرگترين توليد كننده نفت است اختصاص دارد به نحوي كه مقرر شد سقف توليد نفت اين كشور 466 هزار بشكه در روز كاهش يابد. همچنين سهم ايران از اين كاهش روزانه 199 هزار بشكه در روز خواهد بود.

شكيب خليل رئيس اوپك در گفتگو با خبرنگاران اين كاهش توليد را بر بحران مالي جهان و افزايش تورم تاثيرگذار ندانست. وي از احتمال تشكيل يك جلسه اضراري ديگر در صورت تداوم كاهش قيمت نفت خبر داد.

در همين حال، غلامحسين نوذري وزير نفت جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران گفن: اميدوارم با تصميم اوپك مبني بر كاهش 1.5 ميليون بشكه اي سقف توليد اين سازمان موجب تعادل در بازارهاي جهاني نفت شود.

وي با بيان اينكه اعضاي اوپك به دنبال مديريت بازارهاي جهاني نفت مي باشند، تاكيد كرد: قيمت نفت بايد ميان مصرف كننده و عرضه كننده تعادل داشته باشد. براساس اين گزارش ، نشست بعدي اوپك در ماه دسامبر در الجزاير برگزار خواهد شد.

گفتني است، گوردون براون نخست وزير انگليس پيش از شروع اجلاس اوپك كاهش توليد نفت اين سازمان را نگران كننده اعلام كرده بود.

توليد ثروت و رفاه در كشور پايدار نيست

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: توليد درآمد و ثروت كه يكي از شاخص هاي توسعه يافتگي جوامع محسوب مي شود در كشورمان پايدار نيست.

به گزارش مهر، سيد شمس الدين حسيني پنجشنبه در نخستين همايش استاني طرح تحول اقتصادي در مشهد افزود: حل مشكل اقتصاد كشور نيازمند برنامه ريزي است و اين كار نيز بايد هدفمند صورت پذيرد.

وي به عدم تغيير در نرخ دو رقمي بيكاري در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: براي اين منظور و در راستاي رفع مشكلات اقتصادي طرح تحول اقتصادي دولت به مجلس ارائه شد.

وزير اقتصاد و امور دارايي با بيان ابعاد طرح بزرگ تحول اقتصادي و تاثير مستقيم آن در زندگي مردم، بيان داشت: مشورت در اين طرح بزرگ موجب افزايش تاثيرات مفيد آن و كاهش تبعات آن مي شود.

وي عدم آگاهي مردم از روند عملياتي و اجرايي اين طرح را از بزرگترين مشكلات آن دانست و متذكر شد: شهروندان كشور به عنوان تاثيرگذارترين عامل براي پيشرفت اين طرح بايد آگاهي و مشاركت خود را در اين زمينه افزايش دهند.

حسيني، كشور ايران را يكي از موثرترين كشورهاي دنيا در امر اقتصاد و تغيير و تحولات آن برشمرد و اضافه كرد: با يك نگاه بلند و افق ديده گسترده امروز مي توانيم به مشكلات اقتصادي نظير تورم و بيكاري فائق آييم.

وي گفت: معضل اقتصادي كشور به درماني اساسي نيازمند است و طرح تحول اقتصادي براي درمان اساسي بخش مالي و اقتصادي كشور پروژه اي سودمند و اساسي است.وزير اقتصاد و امور دارايي ادامه داد: سنگ بناي طرح تحول اقتصادي كشور توجه به سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي است.وي گفت: براي اجراي اين سياستها بايد ساختارهاي لازم را نيز تغيير دهيم.

شمس الدين حسيني همچنين در جلسه شوراي اداري استان در استانداري خراسان رضوي اظهار داشت: طرح تحول اقتصادي رژيم درماني مناسب براي اقتصاد ايران است. وي افزود: يكي از اصول اساسي اصل 44 قانون اساسي اين است كه سه نهاد دولت، بخش خصوصي و تعاوني هر سه در مالكيت نقش داشته باشند.

وزيرامور اقتصاد و دارايي افزود: اگر تا به امروز بخش عمده وظايف و امور بر عهده دولت بوده و اندكي از آن برعهده تعاوني و بخش خصوصي بوده است حال بايد اين نگرش را تغييردهيم.

وي تصريح كرد: اگر تا امروز دغدغه هر دستگاهي گرفتن بودجه بيشتر براي دستگاه مربوط به خود بوده امروز بايد اموري كه توسط دولت انجام گرفته به بخش خصوصي و تعاونيها واگذار شود و بودجه آن توسط اين دو بخش تامين شود.

حسيني عنوان كرد: در آينده نزديك اميد است شاهد فعاليتهاي اين سه بخش با يكديگر در سطح كشور باشيم تا روند پيشرفت اقتصادي آنچه را كه تا كنون وجود نداشته در خود پرورش دهد.

وزير اقتصاد و دارايي عنوان كرد: كشور در بهره وري استفاده از منابع دچار كاستي شده در صورتي كه بهره وري بسيار قوي است اما از پتانسيلهاي موجود به خوبي استفاده نمي شود.

وي تصريح كرد: حدود 30 درصد درآمد ملي به 30 درصد كشور تعلق مي گيرد، به عبارتي 21 درصد منابع يارانه اي ما در اختيار سه دهك بالاي برخوردار جامعه است.

حسيني افزود: توسعه نيافتگي يعني تلاش زياد و نتيجه كم و اگر قرار باشد قيمت عاملهاي انرژي را درست نكنيم شاهد اتلاف آن خواهيم بود.

وي اذعان داشت: مديران نهادها در شهرها و سطح كشور بايد به اين انديشه باشند كه در جهت افزايش بهره وري حركت كنند و اين نوع سياستگذاري در جهت تامين اقتصاد كشور است.

وزير اقتصاد و دارايي خاطرنشان كرد: گردش پول در بدنه اقتصاد مانند گردش خون در بدن انسان است، خون آلوده در بدن مشكل ايجاد مي كند و در اقتصاد نيز پول كثيف باعث خلل خواهد شد.

وي گفت: گردش پول چون در جامعه بايد مانند گردش خون در بدن انسان منظم صورت گيرد، براي هر يك از تحولات اقتصادي مباني و تجديد نظرهايي قوي وجود دارد.

وي با اشاره به سهام عدالت خاطرنشان كرد: سهام عدالت از جمله كارهايي بود كه در دولت نهم صورت گرفت و زحمات زيادي براي آن انجام شد و حدود 42 هزار و 500 نفر تاكنون براي اين طرح شناسايي شده و 16 هزار نفر نيز برگه سهام را دريافت كرده اند.

وي در پايان گفت: براي 5/19 ميليون نفر خانوار نيز دستورالعمل هايي در حال اقدام است و اين موضوع در سطح ملي و استاني در حال بررسي است.

سهام عدالت

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: امسال 18 هزار ميليارد ريال سود ميان دارندگان سهام عدالت توزيع خواهد شد. به گزارش مهر، سيد شمس الدين حسيني همچنين جمعه در جمع خبرنگاران در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد در هنگام ترك از مشهد افزود: در سال گذشته سه هزار و 600 ميليارد ريال سود در ميان دارندگان سهام عدالت توزيع شد كه دو هزار ميليارد ريال از اين مبلغ به خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و بهزيستي پرداخت شد.

وي با اظهار اينكه بر اساس قانون قرار شده به شش دهك جمعيت كشور معادل 42 ميليون نفر سهام عدالت داده شود، افزود: تاكنون 22 ميليون و 500 هزار نفر واجد شرايط شناسايي شده اند و برگه سهام به دست 16 ميليون نفر آنها رسيده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه سخنان خود بر لزوم اجراي طرح تحول اقتصادي اشاره كرد و گفت: ايران از نظر استعدادهاي طبيعي، انساني، فرهنگي و مالي بسيار غني است اما متاسفانه بهره وري پايين است و براي ارتقا اين بهره وري نظام يارانه، بانك، سياست ارزي و توزيع كالاها و خدمات بايد به درستي تبيين شود.

وزير امور اقتصادي و دارايي به برگزاري نخستين جلسه از سلسله جلسات استاني طرح تحول اقتصادي در دانشگاه فردوسي مشهد اشاره كرد و افزود: اميدواريم برگزاري نخستين جلسه از اين سلسله جلسات كه با هدف آشنايي مردم و مديران با اهداف طرح تحول اقتصادي طراحي شده است، موجب بركت و خير باشد.

حسيني اظهار داشت: بايد بپذيريم كه با استعدادهاي موجود در كشور، در جايگاه مناسبي از نظر اقتصادي قرار نگرفته ايم و براي بهتر كردن اين شرايط اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي الزامي است.

وي بر اهميت جذب سرمايه گذاري و ورود بخش غيردولتي به عرصه اقتصاد تاكيد كرد و گفت: اگر تا امروز ساختار اداره كشور، ساختار دولت و بازار بوده است، بايد به ساختار بازار- دولت تبديل شود و اين بدان معنا است كه بايد بازار اعم از خصوصي و تعاوني كارها را انجام دهد و دولت تنها پشتيباني، نظارت و هدايت كند.

اعضاي جديد كارگروه توسعه حمل و نقل

سيد مهدي هاشمي، مسعود زريبافان و محمد رويانيان به عنوان اعضاي تازه كارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت سوخت كشور معرفي شدند.

به گزارش مهر ، سيد مهدي هاشمي، مسعود زريبافان و محمد رويانيان به عنوان اعضاي تازه كارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت سوخت كشور معرفي شدند.

بر اساس اين گزارش هيئت وزيران با هدف تصميمگيري در مورد نحوه اجراي قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت علاوه بر تعيين اعضاي جديد كارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت اختيارات خود در حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت به اين كارگروه تفويض كرد.

اين تصميم بنا به پيشنهاد رئيس جمهور و به استناد اصول‪۱۲۷‬و ‪۱۳۸‬قانون اساسي و به منظور تصميمگيري در مورد نحوه اجراي قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت سوخت مصوب ‪ ۱۳۸۶‬با تشكيل كارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت توسط هيئت وزيران اتخاذ شده است.

بر اساس اين مصوبه معاون اجرايي رئيس جمهور، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و وزراي كشور، صنايع و معادن، راه و ترابري و نفت، سيدمهدي هاشمي، مسعود زريبافان و محمد رويانيان به عنوان اعضاي كارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت معرفي شده اند.

در بخش ديگري از اين مصوبه تصريح شده است: تصميماتي كه توسط نمايندگان ياد شده در امور اجرايي اتخاذ مي‌شود در حكم تصميمات رئيس جمهور و هيات وزيران بوده و لازم الاجرا است.

بر اساس اين مصوبه، اختيارات هيئت وزيران درخصوص خارج كردن خودروهاي فرسوده، مديريت مصرف سوخت، گازسوز كردن خودروها، كاهش تقاضاي سفر، تغيير دستگاه اجرايي طرح‌هاي مرتبط و توزيع اعتبارات مربوط به اين كارگروه تفويض شده و در غير اين موارد و همچنين اصلاح تصويب نامه‌ها و آيين نامه هاي مصوب موجود در اين خصوص يا مقررات مربوط و نيز تصويب آيين نامه‌هاي مربوط به قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت سوخت مصوب ‪ ۱۳۸۶‬و اصلاحات بعدي آن به وزراي عضو اين كارگروه تفويض مي‌شود كه مصوبات آنها نيز در صورت تاييد رئيس جمهور قابل ابلاغ است.

اين مصوبه جايگزين مصوبات قبلي دولت در زمينه مديريت حمل و نقل و سوخت مي شود و كليه اختيارات مربوطه نيز به كارگروه جديد تفويض مي‌شود.

اين مصوبه از سوي دكتر پرويز داوودي، معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

چاه نفتي شماره 12 هفتكل پس از 82 سال توليدي شد

پس از يك وقفه 82 ساله، چاه شماره 12 در ميدان نفتي هفتكل واقع در استان خوزستان توليدي شد.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، اين چاه نفتي كه در حوزه فعاليت شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان قرار دارد، در سال 1305 خورشيدي حفاري شده بود اما به دلايل فني در آن زمان به توليد نرسيد.

اين چاه از شمار چاه هاي قديمي است كه احياي آنها در برنامه شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان تعريف شده است. شركت نفتي مسجد سليمان هم اكنون روزانه يك هزار و 200 بشكه نفت از اين چاه برداشت مي كند.

اين شركت تعمير چاه نفت قديمي شماره 187 در يال جنوبي آسماري را در دست اجرا دارد و در صدد است در نزديك ترين زمان ممكن آن را به بهره برداري برساند. تعمير و احياي چاه هاي قديمي مسجد سليمان از پروژه هاي مورد توجه در مناطق نفت خيز جنوب است.

همسو با فعاليت هاي شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان در اين زمينه، هم اكنون شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) نيز مجري پروژه ديگري است كه در چارچوب آن تعمير دست كم 20 حلقه چاه قديمي در منطقه انجام مي شود.

قديمي ترين چاه هاي نفتي ايران در مسجدسليمان و اطراف آن از جمله هفتكل، لالي و عنبل حفاري شده اند.

اين مناطق در حوزه فعاليت شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان قرار دارند كه گستره عملياتي آن افزون بر 27 هزار كيلومتر مربع و در شمال استان خوزستان متمركز است.

نظام توزيع و گمركي از پر هزينه ترين بخشهاي اقتصادي

معاون امور اقتصادي وزير اقتصاد و دارايي گفت: نظام توزيع و گمركي كشور يكي از پر هزينه ترين بخشهاي اقتصادي كشور است. به گزارش مهر، محمد هادي زاهدي وفا صبح امروز در نخستين همايش استاني تحول اقتصادي در مشهد افزود: اين دو عامل بار هزينه اي خود را بر دوش فعالان اقتصادي كشور مي گذارد.

وي با بيان اينكه هم اكنون بخش اقتصادي كشور دوران تاريخي خود را طي مي كند، اظهار داشت: يكي از مشخصات جامع در سند چشم انداز 20 ساله نظام، ارتقاي بخش اقتصادي كشور است.

معاون امور اقتصاد و دارايي وزارت اقتصاد و دارايي ادامه داد: توزيع و عدالت در ارائه امكانات اوليه، تناسب بين ارائه امكانات به افراد ساعي و تلاشگر و بازپوشش افرادي كه نتوانسته اند در اين چرخه به حق خود برسند از جمله محاسن طرح تحول اقتصادي است.

وي اضافه كرد: تورم و بيكاري پديده هاي ملموس در ادامه مشكلات اقتصادي كشور هستند كه بايد به نحو احسن رفع شود.

زاهدي وفا در پايان خاطرنشان ساخت: در صورت ناتواني ابزارهاي مهار مشكلات اقتصادي به يك نظام مالي مطلوب نخواهيم رسيد.

احتمال امضاي قرارداد گازي ميان ايران و تركيه در ماه نوامبر

به نوشته يك روزنامه چاپ تركيه، تهران و آنكارا احتمالا در ماه آينده ميلادي(نوامبر) قراردادي را در زمينه سرمايه گذاري در بخش انرژي (گاز طبيعي) امضا خواهند كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه حريت، تركيه و ايران مشكلات در برابر سرمايه گذاري برنامه ريزي شده در ميدان گازي پارس جنوبي را حل كرده اند و احتمالا در ماه نوامبر، قرارداد توليد را امضا خواهند كرد.

بر پايه اين گزارش، تركيه مخالف برنامه ايران براي ساخت يك خط لوله جديد جهت انتقال گاز طبيعي به اروپاست و به جاي آن خواستار آن است كه از خط لوله پروژه برنامه ريزي شده نوبوكو استفاده شود.

ntvmsnbc.com درگزارشي جداگانه اعلام كرد كه "هيلمي گولر" وزير انرژي تركيه ماه آينده ميلادي به ايران سفر و پس از آنكه دو طرف در زمينه مدل سرمايه گذاري و برنامه سه ميدان گاز طبيعي در منطقه پارس جنوبي ايران موافقت كردند، قراردادي را امضا خواهند كرد.

در حالي كه آمريكا مخالف روابط ايران با تركيه در زمينه انرژي است، اما گولر پيشتر قبلا اين مسئله را كه قرارداد گاز طبيعي با ايران تعليق خواهد شد، رد كرده بود . وي گفته است هر وقت قرارداد بعدي آماده شود، براي امضاي آن به تهران سفر خواهد كرد.

از سوي ديگر، اخيرا "ولفگانگ روتنس تورفر" مدير اجرايي شركت او ام وي (OMV) اتريش اعلام كرد در پروژه خط لوله نوبوكو نبايد ايران را به عنوان يكي از تهيه كنندگان طولاني مدت گاز كنار گذاشت.

خودكفايي فارس در صنعت برق

وزير نيرو گفت: فارس تا قبل از دولت نهم يكي از واردكنندگان برق در كشور به شمار مي آمد اما در حال حاضر در اين بخش خودكفا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، پرويز فتاح در آيين افتتاح رسمي بزرگترين نيروگاه سيكل تركيبي منطقه جنوب كشور در شهرستان كازرون فارس در جريان بهره برداري از بخش حرارتي نيروگاه افزود: در حال حاضر استان فارس نه تنها در حوزه برق به خودكفايي رسيده بلكه در بخش صادرات برق به استانهاي همجوار نيز سهم دارد.

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه با بهره برداري از نيروگاه سيكل تركيبي كارزون حدود 500 مگاوات به ظرفيت برق كشور اضافه مي شود، افزود: با فعاليت اين نيروگاه شاهد كاهش مشكلات كمبود برق در سطح كشور خواهيم بود.

وزير نيرو تصريح كرد: با توجه به راندمان 34 تا 36 درصدي نيروگاه هاي كشور با محدوديتهاي حرارتي براي واحدها مواجه بوديم و اين امر باعث شد نيازهاي كشور به تاسيس نيروگاه هاي حرارتي و برقي بيشتر شود.

فتاح در بخش ديگري از سخنان خود از واحدهاي بخار به عنوان پيچيده ترين بخشهاي نيروگاه سيكل تركيبي ياد كرد و افزود: در حال حاضر ايران در ساخت نيروگاه هاي حرارتي جزو 10 كشور اول دنيا محسوب مي شود.

در ادامه مديرعامل سازمان توسعه برق ايران نيز گفت: بخش بخار نيروگاه سيكل تركيبي كازرون با اعتباري بالغ بر پنج هزار و 100 ميليارد ريال با هدف افزايش سطح ولتاژ برق، افزايش ظرفيت توليدي برق و ايجاد اشتغال در منطقه احداث شده است.

محمد بهزاد افزود: قدرت اسمي نيروگاه يك هزار و 366 مگاوات شامل شش واحد گازي و واحد هاي از نوع 70ID-MHI هر يك به ظرفيت 125مگاوات و چهار واحد V94.2 هر يك به ظرفيت 159 مگاوات است.

وي همچنين ظرفيت هر يك از سه واحد بخاري اين نيروگاه را 160 مگاوات اعلام كرد.

به گزارش مهر، وزير نيرو در بندر لنگه هم گفت: اعتبار مورد نياز 400 ميليارد ريالي جهت اتمام پروژه خط محرم در بودجه 87 كشور لحاظ شده و دولت مصمم است با اختصاص بودجه مورد نياز اين پروژه را مورد بهره برداري قرار دهد.

پرويز فتاح روز جمعه در حاشيه مراسم بهره برداري از پروژه 10 هزار متر مكعبي آب شيرين كن شهرستان بندر لنگه اظهار داشت: مسير 763 كيلومتري احداث خط لوله انتقال آب محرم و آبرساني به شهرستان بندر لنگه تاكنون با پيشرفت بيش از 75 درصدي به 530 كيلومتر رسيده است و به فضل الهي تا 9 ماه آينده اين پروژه مورد بهره برداري قرار مي گيرد و مردم شهرستان بندر لنگه از آب بهداشتي، سالم و گواراي انتقالي از طريق اين خط لوله بهره مند خواهند شد.

وي گفت: از ابتداي صبح امروز اغلب ايستگاههاي در مسير خط لوله محرم مورد بازديد قرار گرفت و با علم به تاخير صورت گرفته در احداث اين پروژه، با تلاش و پشتكار اين پروژه تا سقف زماني 9 ماه آينده مورد بهره برداري و استفاده قرار خواهد گرفت.

وزير نيرو به عزم عظيم نهضت سازندگي در كشور اشاره كرد و گفت: بايد قبول كرد كه آنچه براي مردم باقي مي ماند عمران و آباداني كشور است و بارها در دولت با صراحت اعلام شده كه مبادا از بودجه عمراني كشور صرف بودجه هاي جاري آن شود و برخي پروژه ها به واسطه اين موضوع دچار مشكل شوند.

خط لوله انتقال آب محرم به طول 763 كيلومتر از سد كوثر واقع در استان خوزستان آب مورد نياز مردمان منطقه بندر لنگه و همين طور شهرهاي در مسير را تامين مي كند كه تاكنون 530 كيلومتر از اين پروژه اجرا و 233 كيلومتر از آن باقي مانده است و هم اكنون خط لوله در 170 كيلومتري شهرستان بندر لنگه تحويل اداره كل آب و فاضلاب شهري استان هرمزگان مي شود.

انتقال آب از طريق خط لوله محرم ضمن رفع مشكل بخش وسيعي از شهرستانهاي در طول مسير در نهايت بندر لنگه را نيز به لحاظ منابع آبي تا سالها پس از آن تامين خواهد كرد.
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن