تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815404663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/دهكده باستاني و ييلاقي زيارت در حصار ساخت و سازهاي غيرمجاز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/دهكده باستاني و ييلاقي "زيارت" در حصار ساخت و سازهاي غيرمجاز
گرگان - خبرگزاري مهر: "زيارت"، دهكده ييلاقي و باستاني و زيباي گردشگري در استان گلستان است كه در سالهاي اخير به دليل ساخت و سازهاي غيرمجاز در آستانه از دست دادن بافتهاي تاريخي و سنتي خود قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، اين دهكده بكر و هدف گردشگري در 15 كيلومتري جنوب گرگان و در ميان جنگلهاي انبوه خزري واقع شده است.

پوشش شيرواني سقف، آبگرمهاي معدني، باقت قديمي و سنتي، آبشارهاي طبيعي، نسيم خنكي و آب و هواي پاك و عاري از دود، اين دهكده را به يكي از مناطق هدف گردشگري كشور مبدل ساخته به نحوي كه در فهرست آثار طبيعي ايران به ثبت رسيده است.

بافت اين روستا دربردارنده بخشي از معماري قديمي و سنتي منطقه شمال كشور بوده كه ويژگيهاي اقليمي و فرهنگي منطقه در شكل گيري سبك آن نقش داشته است.

مجموعه اي از بناهاي يك و دو طبقه با مصالح بوم آورد، نظير سنگ و چوب، خانه هاي روستا را تشكيل داده كه به دليل رطوبت موجود در منطقه اغلب با كرسي چيني ساخته شده است.

اين دهكده زيبا و هدف گردشگري از شمال به ناهارخوران گرگان، از جنوب به بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات اديم و مازوكش و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشيده از جنگل محدود مي شود.

اين در حالي است كه اين روستاي هدف گردشگري به رغم داشتن جاذبه هاي خاص و منحصر به فرد طبيعي چندان مورد توجه و حمايت متوليان امر قرار نگرفته است.

روند ساخت و سازهاي غيرمجاز و آپارتمان سازي در اين دهكده گردشگري به طبيعت بكر اين روستا لطمه زده و موجب شده تا اين باقت سنتي و قديمي اين روستا در معرض تخريب تهديد قرار گيرد.

كمبود امكان اقامتي، ساماندهي نشدن حريم رودخانه، فراهم نشدن امكانات و زيرساختها، انباشت زباله، افزايش ساخت و سازها و بيكاري از موانع توسعه اين روستاي هدف گردشگري اعلام شد كه براي رفع آن برنامه هدفمند و اصولي نياز است.

برآيندها نشان مي دهد، فراهم شدن امكانات اوليه اقامت گردشگران، توسعه روستا برمبناي گردشگري، توجه به محيط زيست فرهنگي، زيستد و انساني و تامين امكانات در اين منطقه ضرورتي اجتناب ناپذير است.

درعين حال جمعي از گردشگران خواستار تامين امكانات مناسب در اين روستاي تاريخي و گردشگر پذير شدند.

بك مسافر تهراني در اين زمينه گفت: متاسفانه هر سال شاهد تخريب بافتهاي باارزش و تاريخي اين روستاي هدف گردشگري هستيم و اين نشان از كم توجهي متوليان امر دارد.

علي حمزه پور كه هرسال به همراه خانواده به اين روستاي تاريخي سفر مي كند در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: روند رو به رشد ساخت و ساز موجب شده تا مناطق بكر و طبيعي اين روستا دستخوش تعيير و تحول شود و اين امر نگران كننده است.

وي اظهار داشت: آبگرم معدني و آبشارهاي ديدني اين روستا هرسال شمار زيادي را به اين منطقه مي كشاند و مسئولان امر بايد تدبير اساسي براي اقامت گردشگران در اين منطقه اتخاذ كنند.

باقر كمالي ديگر گردشگر اين منطقه باستاني به خبرنگار مهر گفت: نبود كمپينگ و اقامتگاه مناسب در اين روستاي هدف گردشگري از مهمترين مشكلات است كه بايد به آن توجه شود.

وي افزود: جاي بسي تامل است كه امكانات مناسب در اين منطقه گردشگري فراهم نشده در حاليكه سرمايه گذاري مناسب براي توسعه زيرساختها در اين مكان ضروري است.

كمالي اظهار داشت: بايد هر گونه ساخت و ساز در اين روستا متناسب با بافت قديمي و سنتي منطقه باشد و اين منطقه نبايد دستخوش تغيير شود.

وي انباشت زباله و دفع غير بهداشتي آن را از ديگر مشكلات برشمرد و خواستار توجه ويژه مسئولان به اين مهم شد.

مدير‌كل منابع طبيعي گلستان گفت: براي بيش از پنج هزار و 570 هكتار از اراضي ملي منطقه زيارت گرگان، سند مالكيت به نام دولت صادر شده است.

صفرقلي خواجه افزود: اين زمين‌ها در پلاك ‪ ۸۲۵‬فرعي از يك اصلي، واقع در بخش چهار حوزه ثبتي شهرستان گرگان است.

وي، تثبيت مالكيت و صيانت از اراضي ملي و جلوگيري از دخل و تصرف غيرقانوني را از جمله اهداف تهيه سند براي اراضي ملي عنوان كرد.

خواجه افزود: در سالهاي گذشته، عده‌اي سودجو با انجام معاملات غيرقانوني منابع ملي، اقدام به تصرف و ساخت و ساز در اين اراضي كرده‌اند.

به گفته وي با اعلام اين موضوع و تشكيل پرونده توسط اداره ‌كل منابع طبيعي استان به دستگاه قضايي و صدور آراي قطعي نسبت به تعدادي از پرونده‌ها، عمليات خلع يد با همكاري نيروي انتظامي صورت گرفته و پرونده برخي ديگر نيز مراحل قانوني خود را طي مي‌كند.

مديركل منابع طبيعي گلستان ادامه داد: همكاري نهادها و دستگاه هاي مربوط مانند ثبت اسناد و املاك، نهادهاي قضايي و غيره براي حفاظت از عرصه هاي ملي و طرح سنددار شدن آن ضروري است.

فريدون فعالي سرپرست سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گلستان گفت: روستاي زيارت يكي از ۳۶۵ روستاي هدف گردشگري كشور است كه به شماره ۱۶۷۱۰ به ثبت رسيده است.

وي افزود: مناظر زيباي كوههاي اطراف، بافت قديمي روستا، امامزاده، چشمه آبگرم و آبشار از جاذبه هاي زيارت به شمار مي رود .

وي اظهار داشت: اين روستاي ييلاقي به دليل هواي خنك و مطبوع همواره مورد توجه بوده و هر سال گردشگران زيادي به اين منطقه سفر مي كنند.

يحيي محمود زاده استاندار گلستان نيز خواستار برخورد با هرگونه ساخت ساز در اين منطقه گردشگر پذير شد.

وي افزود: بايد شرايطي فراهم شو تا موقعيت بكر و طبيعي اين منطقه تاريخي حفظ شود و امكانات مناسب در آن فراهم شود.
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن