تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815525256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشن صد هزارمين دامنه ir. برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه فن آوری اطلاعات ایران: جشن صد هزارمين دامنه ir. برگزار شد
مراسم صدهزارمين نام دامنه ir در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

رئيس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي از اتصال شبكه علمي كشور به شبكه علمي اروپا خبر داد.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، از همشهري آنلاين، دكتر جواد لاريجاني در مراسم جشن صدهزارمين نام دامنه ir. هدف از ثبت نام اين دامنه را ناب‌گرايي و تعامل با دنيا ذكر كرد و گفت: پژوهشكده دانش‌هاي بنيادي به دنبال ارائه كيفيت كار در سطح جهاني است و به همين منظور براي رسيدن به آن توسعه ارتباطات را در دستور كار خود قرار داده است.

وي در ادامه گفت: در ماه آينده با مساعدت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شبكه ما به شبكه جهاني در حدود 1.2 گيگابايت از طريق فيبر نوري متصل مي شود.

ادامه داد: اين امر زمينه‌ساز توسعه شبكه گريد علمي خواهد بود كه در نهايت گريدهايي ديگري چون تجاري و... راه‌اندازي مي‌شود.

رئيس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي با اشاره به اين كه به زودي به شبكه ژآنت 2 متصل خواهيم شد گفت: اين اتصال زمينه را براي برقراي علمي بيشتر با اروپا را فراهم خواهد كرد.

در ادامه مراسم جشن صدهزارمين نام دامنه ir. دكتر شهشهاني به ارائه گزارش از وضعيت دامنه ir. پرداخت.

وي پس از ارائه تعريفي كوتاه از معناي دامنه و تاريخچه آن در ايران و جهان گفت: تا شهريور 80 پس از كمي تغييرات سازماني 700 دامنه به ثبت رسيد دو سال بعد با ضوابط جديد تعداد دامنه‌ها به 2هزار عدد رسيد از سال 82 تا كنون اين تعداد به 50 برابر رسيده و تا امروز دوشنبه 29 مهر اين تعداد دامنه‌ها به 99902 عدد رسيده است و پيش بيني مي‌كنيم ظرف امروز و فردا اين عدد به 100 هزار دامنه برسد.[نشست تخصصي با دكتر شهشهاني در همشهري آنلاين]

وي عوامل بازدارنده رشد دامنه‌ها در سال 82 را محدوديت اينترنت، وجود ضوابط دشوار در ثبت و اثبات حق قانوني ثبت، محدوديت ثبت به چهار دامنه ac.ir ، co.ir ، net.ir , org.ir ، نبودن كارگزار فروش "reseller" دامنه و رقابتي نبودن هزينه ثبت عنوان كرد.

دكتر شهشهاني رييس ثبت دامنه IR با اشاره به اين كه ايران از نظر رشد نسبي در مقام چهارم جهان قرار دارد گفت: از نظر رشد مطلق، در سال 81 حدود 1500 دامنه ir ثبت شده است و بيشتر افراد ترجيح مي‌دادند از ساير دامنه‌هاي عمومي استفاده كنند اما در طي اين سالها با گسترش دامنه ir اين تعداد به تدريج افزايش يافته به طوري كه به 10 برابر افزايش يافته است.

وي در مورد عوامل فراگير و خاص رشد دامنه ir اشاره كرد و گفت: عواملي چون ميزان جمعيت با سواد، ضوابط نفوذ اينترنت، توسعه تجارت الكترونيكي، سهولت ثبت دامنه، سهولت تراكنش‌هاي بانكي برخط، آگاهي از جامعه اطلاعاتي و اميد به گسترش جامعه اطلاعاتي جزو عوامل فراگير رشد دامنه ir است. عوامل خاص رشد دامنه ir بستر حقوقي نظر در كشور، اعتماد به مركز ثبت، عاملان ثبت و كارگزاران، اعتماد فني به پايداري سامانه و سهولت مراحل ثبت و خدمات متعارف و جانبي است.

شهشهاني با اعلام آمارهايي به مقايسه كشورها در ثبت دامنه كشوري اشاره كرد و گفت: در هلند به ازاي هر 4 نفر يك دامنه، در سنگاپور به ازاي هر 24 نفر يك دامنه، در يونان به ازاي هر 62 نفر يك دامنه، در تركيه به ازاي هر 900 هزار نفر يك دامنه، در هند به ازاي هر 1190 نفر يك دامنه، در اندونزي به ازاي هر 1468 نفر و در ايران به ازاي هر 336 نفر يك دامنه به ثبت رسيده است.

دكتر شهشهاني در مورد مزيت‌هاي نسبي دامنه ir گفت: استفاده از نشانه ملي، جلوگيري از خروج ارز، امنيت حقوقي برتر (مرجع نهايي حل اختلاف‌ها محاكم داخلي است) و استفاده از سامانه امنيتي DNSSEC -كه به زودي راه‌اندازي خواهد شد- از مزيت‌هاي نسبي اين دامنه است.

وي همچنين به كاستي‌هاي دامنه ir. پرداخت و اظهار داشت: عدم ارائه مقررات رسمي به دامنه فارسي به دليل نبود مركز حل اختلاف ويژه در داخل كشور و نبودن عاملان ثبت براي دسترسي بر خط اين دامنه از كاستي‌هاي اين دامنه است.

شهشهاني همچنين از راه اندازي دامنه دات ايران خبر داد.

رئيس ثبت دامنه ir. نبودن سيستم عامل فارسي استاندارد را از عوامل كاستي دامنه ir. نام برد و اظهار داشت: اين مشكل ظرف يك سال آينده برطرف خواهد شد.

وي همچنين به مشكلات نوشتاري خط فارسي در ثبت دامنه پرداخت و خاطر نشان كرد: تفاوت حروف ك و ي در فارسي و عربي، وجود نيم فاصله در فارسي بر خلاف عربي، وجود نقطه در مخفف‌ها مانند هجري شمسي از محدوديت‌هاي دامنه ثبت فارسي است كه بررسي اين مشكلات در دستور كار قرار گرفته است.

حداد عادل رييس فرهنگستان ادب فارسي در ادامه اين مراسم با اشاره به اين كه تحولات رايانه در سال‌هاي اخير به اندازه تحولاتي كه اختراع خودرو در قرن 18 و 19 ميلادي در حمل و نقل ايجاد كرد، موثر بوده است؛ گفت: در قرن بيستم اختراع رايانه امكان انتقال سريع افكار و انديشه‌ها را فراهم كرده است.

وي افزود: اين تحولات جهان‌شمول هر چه پيچيده‌تر باشد نياز به مديريت كلان و گسترده و مرتب‌تري دارد. مسايل مربوط به رايانه متناسب با اهميت و سرعت و گستردگي‌اش به يك مديريت جهاني و بسيار دقيق نيازمند است.

حداد عادل در ادامه با اشاره به روند تغيير كتاب‌هاي درسي در سال‌هاي اول انقلاب گفت: امروزه با استفاده از فضاي مجازي مي‌توان اين كار را در كوتاه‌ترين زمان و بهترين روش‌ها انجام داد.

حداد عادل با اشاره به اهميت زبان فارسي گفت: زبان فارسي با خطرات زيادي مواجه است و اگر دير بجنبيم فاتحه آن به مانند آنچه كه در تاجيكستان رخ داد خوانده خواهد شد.

فرهنگستان ادب فارسي 100 جلسه براي تنظيم رسم‌الخط و فرهنگ املايي برگزار كرده است و اميدوارم هر چه زودتر همانطور كه دامنه ir را براي ايران به ثبت رسانديم از اين رسم‌الخط نيز استفاده بكنيم.

وي در ادامه پيشنهاد كرد تا واژه قلمرو و يا حريم را به جاي domain يا دامنه استفاه كنيم. به نظر رييس فرهنگستان ادب فارسي اين واژه‌ها براي بيان مفهوم domain رساتر است.

در ادامه مراسم عبدالمجيد رياضي، معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اين حوزه از ايده‌هاي نو و خلاقانه استقبال مي‌كند در جهت اتصال دانشگاه‌ها به شبكه ژانت 2 گام‌هاي اوليه برداشته شده و بسترها لازم آن نيز فراهم شده است.

وي ادامه داد: در راستاي رشد و توسعه فناوري، شبكه علمي با پهناي باند وسيع در مقياس تهران به زودي راه اندازي مي‌شود. اين شبكه كه در اختيار دانشگاه‌ها قرار مي‌گيرد در حال حاضر در مرحله آزمايش است.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات راه‌اندازي اين شبكه را در گرو همكاري صميمانه دستگاهها دانست و اظهار داشت: رسيدن به اهداف چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران بدون استفاده از فناوري اطلاعات ميسر نيست چرا كه اين فناوري فضاي جديدي را بر روي بشر مي‌گشايد و تحولات بنياديني را در ارائه خدمات در جوامع ايجاد مي‌كند.

وي همچنين از ايجاد 3 كارگروه ويژه در ستاد همكاري برنامه پنجم توسعه در حوزه فناوري اطلاعات خبر داد و خاطرنشان كرد: در ستاد همكاري برنامه پنجم توسعه سه كارگروه ويژه شامل كارگروه تخصصي فناوري اطلاعات، كارگروه ويژه امنيت فضاي تبادل اطلاعات و كارگروه تخصصي ارتباطات ايجاد شده است و اميدواريم با ايجاد اين كارگروه‌ها بتوانيم در برنامه پنجم توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را در جايگاه ويژه قرار دهيم.

رياضي ادامه داد: در هفته‌هاي گذشته 6 پروژه اساسي در حوزه فناوري اطلاعات به تصويب رسيد و براي اجرايي كردن آنها بودجه‌هاي مناسبي در نظر گرفته شده است كه در صورت تحقق آن در آينده شاهد تحولات چشمگيري در اين حوزه خواهيم بود.

در ادامه مراسم از ابراهيم مشايخ، رييس پيشين دامنه ir ، و آقايان: آذري، اسفهبد، صالح فاضلي و خانم‌ها: حسيني، خيريان، زهدي و شركت‌هاي كارگزار: فناوري اطلاعات توسعه سامان، فناوري اطلاعات كيانا، رادكام، مهندسين فراكوشان رايانه، سيستم‌هاي كاربري ترنج، ارتباطات شبكه دي و پارس ديتا تشكر و قدرداني شد.
 پنجشنبه 2 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه فن آوری اطلاعات ایران]
[مشاهده در: www.iritn.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن