تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806653163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش - هرالد تريبيون/ حمايت پاول از اوباما؛ پشت‌ كردن به يك ميراث


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش - هرالد تريبيون/ حمايت پاول از اوباما؛ پشت‌ كردن به يك ميراث


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل

حمايت كالين پاول از سناتور باراك اوباما كانديداي دموكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا، نمايانگر لحظه‌ي تغييرپذيري خود پاول در يك عمر سفر و ماجراجويي در بطن سياست و جنگ بود. اين نه تنها اعلام حمايت و استقبال از يك كانديداي رياست جمهوري از حزبي به غير از حزب مطبوع وزير خارجه‌ي سابق آمريكا يعني (حزب جمهوري‌خواه) بود، بلكه في‌الواقع تلاشي بود به منظور تغيير ماهيت ميراثي كه به عقيده‌ي خود پاول در جريان دوره‌ي تصدي‌اش در دولت جورج بوش لكه‌دار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه‌ي اينترنشنال هرالد تريبيون در گزارشي در اين زمينه آورده است: اين حمايت صريح كه به دنبال ماهها بحث و گفت‌وگوي طرفين (اوباما و پاول) پيرامون طيف وسيعي از مقولات مهم نظير سياست خارجي و سياست داخلي اعلام شد، به وضوح بر نارضايتي و نااميدي شخص پاول از حزب جمهوري‌خواه آمريكا دلالت داشت. پاول بيان كرده كه احساس مي‌كند حزب جمهوري‌خواه در دوره‌ي زمامداري جورج بوش بيش از حد محافظه كار شده است و مبارزات انتخاباتي سناتور جان مك كين به صلاح كشور نبوده و يا براي اعتبار آمريكا درجهان مفيد نبوده است.

اين روزنامه نوشته است: با در نظر گرفتن اين مسائل، اظهارات پاول مناقشات بر سر ماهيت حزب جمهوري‌خواه پس از دوران حاكميت بوش را بيش از پيش تشديد كرد. پاول وزير امور خارجه‌ي سابق آمريكا، در گفت‌وگو با تام بركا مجري برنامه‌ي meet the press در شبكه‌ي NBC پس از اعلام حمايتش از اوباما اظهار داشت "من نسبت به خطي مشي‌اي كه حزب جمهوري‌خواه طي سالهاي اخير اتخاذ كرده نگران هستم. حزب بيشتر ازآنچه متصور بودم به جريانات راست، گرايش پيدا كرده است". پاول در هفته‌هاي اخير گفت "رويكرد حزب جمهوري خواه و مك كين تنگ‌نظرانه و محدودتر شده است". وي همچنين بيان كرد "وظيفه‌ي بهبود وجهه‌اي كه از ما نزد مردم جهان باقيمانده بر عهده رييس‌جمهور آتي كشور خواهد بود".

در بخش ديگري از اين مطلب آمده است: اعضاي هر دو حزب جمهوري خواه و دموكرات بلافاصه در مورد تاثير حمايت پاول از سناتور اوباما به بحث و مناقشه پرداختند، اما برآيند اينگونه مباحثات درون حزبي در واشنگتن نهايتا اين بود كه اظهارات پاول افكار عمومي را بيشتر نسبت به عقايد و مواضع خودش آگاه كرد تا اوباما يا مك‌كين. پاول با بيان اينكه در روز برگزاري انتخابات اوباما را به مك‌كين ترجيح مي‌دهد، در حقيقت خود را كاملا مخالف بوش نشان داد؛ كسي كه در راستاي تداوم استراتژي عدم تعيين جدول زماني خروج نظاميان آمريكايي از عراق - مقوله‌اي كه بيش از هر چيز ديگري به عنوان ميراث دوران رياست جمهوري بوش باقي خواهد ماند - روي پيروزي حزب جمهوري خواه در چند روز آينده حساب ويژه‌اي باز كرده است. نقش پاول در تبليغ براي تهاجم نظامي به عراق به رغم تمامي اختلافات و درگيري‌هايش با اعضاي تيم بوش بر سر چگونگي پيشبرد و اجراي طرح جنگ همچنين در تعيين جايگاه وي در تاريخ نفوذ داشته و بسياري از روي همين مواضع در مورد وزير امور خارجه‌ي كشورشان قضاوت مي‌كنند. كالين پاول در حمايت از اوباما كه از همان ابتدا با طرح حمله به عراق مخالف بود، از قرار معلوم با باز‌هاي جنگ طلب حزب جمهوري‌خواه قطع رابطه كرده و اظهارات او نيز از تلاش براي تغيير نوع قضاوتي كه از او دربار‌ي جنگ مي‌شود، حكايت دارد.

هرالد تريبيون در ادامه آورده است: به نظر مي‌رسد يكي از ملاك‌هاي كليدي كه در تصميم‌گيري پاول تاثير داشته، تلاش حسابگرانه‌ي اوباما در جلب حمايت از وزير خارجه‌ي اسبق آمريكا بوده است. اين دو طي ماههاي اخير بارها رو در رو با يكديگر گفت‌وگو كرده و دهها بار نيز با پيش قدمي اوباما - از طريق تلفن به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند. يكي از دوستان پاول اظهار داشته كه اوباما پيش از سفرش به اروپا و خاورميانه در ماه ژوئيه از پاول مشاوره خواسته بود و بارها نيز در خصوص عراق و ايران و كره‌ي شمالي و همچنين مسائل مرتبط با نظام آموزشي و مراقبت‌هاي درماني آمريكا با وي مذاكرات طولاني داشته است. اوباما و پاول دو هفته‌ي پيش نيز در مورد بحران اقتصادي ايجاد شده در سراسر جهان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اين در حاليست كه مك‌كين برخلاف اوباما تنها يكبار آن هم در ماه ژوئن با وزير امور خارجه‌ي سابق آمريكا ديدار كرد و از آن مقطع تا كنون اين دو كه سابقه‌ي دوستي‌شان به 20 سال پيش باز مي‌گردد، با يكديگر گفت‌وگو نكرده‌اند. كالين پاول همانند اوباما خود را از ديرباز به عنوان منادي و طلايه‌دار تحقق روياي آمريكايي معرفي كرده است. او كه اصالتا فرزند يك مهاجر جامائيكايي و متولد هارلم و بزرگ شده در برانكس مي‌باشد، از دانشگاه نيويورك فارغ‌التحصيل شد و سپس به شكل برق‌آسايي از بطن ارتش به رشد و بالندگي رسيد. پاول در سال 1983 در سمت مشاور نظامي كاسپار واينبرگر وزير دفاع اسبق آمريكا فعاليت رسمي خود را در دولت آغاز كرد و در سال 1986 در دولت ريگان به عنوان مشاور امنيت ملي آمريكا و در سال 1991 نيز در سمت رياست ستاد مشترك ارتش آمريكا در دولت جورج بوش پدر منصوب شد. وي در سال 1995 انديشه‌ي نامزدي حزب جمهوري‌خواه براي تصدي كرسي رياست جمهوري را در سر مي‌پروراند. حتي يكي از نزديكان پاول مي‌گويد كه وي در برهه‌ي كوتاهي قصد داشت حزب جمهوري را ترك كرده و به عنوان كانديدايي مستقل وارد عرصه‌ي انتخابات رياست جمهوري آ‌مريكا شود. اما همسرش آلما نسبت به سلامت پاول ابراز نگراني كرد و بعدها خود پاول اعلام كرد كه قصد ندارد خود را به عنوان كانديداي انتخابات رياست جمهوري سال 1996 معرفي كند چرا كه به اعتقاد خودش "اين رسالتي است كه هنوز نداي دعوت به آن به گوشش نرسيده است."

در بخش ديگري از اين نوشته مي‌خوانيم: پاول دوره‌ي پرالتهاب و پر از جار جنجالي را در دوره‌ي تصدي‌اش به عنوان وزير امور خارجه‌ي آمريكا در دولت بوش سپري ‌كرد؛ بدان جهت كه در اين مقطع زماني و قبل از تهاجم نظامي آمريكا به عراق، دائما از سوي ديك چني معاون وقت رياست رياست جمهوري آمريكا و دونالد رامسفلد وزير دفاع وقت تضعيف مي‌شد. پاول اگر چه نسبت به تبعات جنگ و ناكافي بودن تعداد سربازان اعزام شده به عراق سوء ظن فراوان داشت، اما نه تنها با طرح حمله موافقت كرد بلكه در شوراي امنيت سازمان ملل در فوريه 2003 مواضع دولت كشورش را در قبال جنگ به سران كشورها تصريح كرد.

اكنون همه مي‌دانند كه بخش اعظمي از گفته‌هاي كالين پاول، مبتني بر اطلاعات غلط داده شده توسط آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) بوده است. جالب اينجاست كه پاول به خاطر حضورش در شوراي امنيت سازمان ملل در فوريه 2003 مورد انتقاد شديد بسياري از صاحب‌نظران قرار گرفت و يكي از همين منتقدان شخص اوباما بود و اين موضوع توسط مجري برنامه‌ي Meet the press مطرح شد. بروكا مجري اين برنامه با صداي بلند قسمتي از كتاب جديد باب ورود تحت عنوان "جنگ از درون" را كه در واقع نقل قولي از جيمز بيكر وزير خارجه‌ي جمهوري‌خواه اسبق آمريكا بود قرائت كرد. در اين كتاب به نقل از بيكر نوشته شده كه پاول تنها فردي بود كه مي‌توانست مانع از آغاز جنگ در عراق شود. پاول كه به قول دوستانش از دوران خدمتش در دولت جورج بوش ناراحت است در واكنش به اين جمله پاسخ داد: اگر هر فردي چنين ارزيابي مي‌كند كه اظهارات من و يا كناره‌گيري من از دولت مي‌توانست جلوي وقوع جنگ را بگيرد، اشتباه برداشت كرده است.

در ادامه‌ي اين گزارش عنوان شده است: در اين ميان نفاق و دو دستگي در درون دولت بوش و تشكيلات سياست خارجي جمهوري‌خواهان آمريكا در جريان مبارزات انتخاباتي سال 2008 اين كشور بروز و ظهور پيدا كرده است. حمايت كالين پاول از اوباما به اشكال مختلف منعكس كننده‌ي عمق اختلاف و تفرقه ميان سياستمداران به اصطلاح پراگماتيست (واقع گرا) كه اتفاقا بسياري از آنان اكنون جنگ عراق و پيشبرد طرح آن را اشتباه مي‌دانند و نومحافظه‌كاران بود؛ محافظه‌كاراني كه نوع تفكر و نگرششان در شكل‌دهي به پرونده تهاجم نظامي به عراق نقش محوري را ايفا نمود. يكي از دوستان پاول مي‌گويد كه وزير خارجه‌ي سابق آمريكا در ماههاي اخير از دست نومحافظه‌كاراني كه به عنوان مشاوران سياست خارجي جان مك كين اين كانديداي جمهوري‌خواه را به شكلي در تنگنا و محاصره قرار داده‌اند، عصباني و آزرده خاطر شده است.

در ادامه‌ي اين گزارش آمده است:‌ با اين اوصاف اگر چه كالين پاول در مصاحبه با NBC حامل صحبتها و پيامهاي گرم و محبت‌آميز به مك‌كين بود و اين كانديداي جمهوري خواه را تحسين كرد، اما دوستان پاول مي‌گويند كه كالين نسبت به جريانات سياست خارجي حاكم در مبارزات انتخاباتي مك‌كين احساس بيگانگي و جدايي مي‌كند و در خصوص بي‌محابا بودن مك‌كين در زمينه‌ي امنيت ملي نگران است. بر اساس همين گفته‌ها، پاول در ديدار با مك‌كين در آپارتمان اين كانديداي جمهوري خواه در آرلينگتون واقع در ويرجينيا در ژوئن گذشته شاهد بود كه مك‌كين شخصا و منحصرا در خصوص جنگ عراق و طرح افزايش شمار نظاميان آمريكايي با وي گفت‌وگو كرد. از سوي ديگر، اوباما در ديدار با پاول در محل سكونتش در خصوص طيف گسترده‌تري از مسائل به بحث و مذاكره پرداخت و خواهان مشورت و استفاده از تخصص و تجربه‌ي پاول شد.

در پايان اين گزارش آمده است: حمايت پاول از سناتور اوباما آن چنان از جدايي قدرتمندانه پاول از گذشته‌اش حكايت مي‌كند كه مجري برنامه Meet the press از وزير خارجه‌ي سابق آمريكا پرسيد "آيا با اين تغيير نگرش احتمال مي‌دهي كه در دولت اوباما صاحب منصب شوي يا به طور مثال عهده‌دار مسووليت سفارت آمريكا در آفريقا و يا مذاكره كننده‌ي صلح خاورميانه شويد؟" پاول به سبك و سياق يك واشنگتني كار كشته پاسخ داد "من 40 سال در دولت‌هاي مختلف صاحب پست بودم و به كسب مقام و يا پستي مشتاق و علاقمند نيستم. البته هميشه گفته‌ام كه اگر رييس‌جمهور از ما تقاضا كند مي‌توانيم در مورد آن فكر كنيم".

انتهاي پيام
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن