تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805561442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غروب شمس در شب مولانا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محمدعلی موحد: شمس برای خود ماموریت نجات مولانا را قایل بود

شب مولانا، شامگاه پنج‌شنبه گذشته در محل تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد.در این نشست كه ازسوی مجله‌ی "بخارا" برگزار شده بود ، محمدعلی موحد با اشاره به موضوع سخنرانی‌اش با عنوان "غروب شمس" گفت: روایت‌های موجود درباره‌ی این ماجرا از طریق سه منبع به ما رسیده است؛ "ابتدا نامه" سلطان ولد ، دوم "رساله سپهرسالار" و سوم، "مناقب‌العارفین" افلاكی. "ابتدانامه" كه معتبر‌ترین این سه منبع است، 45 سال پیش از ناپدید شدن شمس، به‌رشته تحریر در آمده است.مصحح "مقالات شمس تبریزی" گفت: مقصود گرد‌آورندگان هر سه كتاب، نه تاریخ نویسی و نه حتی وقایع‌نگاری است، بلكه آن سه كتاب "مناقب‌نامه"هایی هستند كه به شیوه‌ اهل خانقاه به نقل كرامت‌های مولانا اختصاص یافته‌اند و معمولا این منقولات به خرافات بسیار و گزافه‌رانی‌های بی‌سر و ته می‌رسند و هرچه زمان بیش‌تر بگذرد، هم بر تعداد آن منقولات نامعقول و هم بر غلظت آن‌ها افزوده می‌شود.او در یادآور شد: افلاكی در سال 754 تالیف كتاب خود را به‌پایان رسانده، كه در آن تاریخ بیش از یك قرن بر ماجرای شمس سپری شده و احدی از شاهدان عینی باقی نمانده بوده است. محققی كه در روزگار ما در آن روایت‌ها می‌نگرد، با سایه یك تصویر معنی‌دار مسنجم و معقول از ماجرا مواجه نیست و برای محقق، جز دقت و تامل در گفته‌های خود شمس در "مقالات" و مولانا در "مثنوی" راه دیگری وجود ندارد.موحد همچنین در بخشی از سخنرانی خود گفت: ما نه از سال تولد شمس آگاهی داریم و نه از سال وفات او. اما تاریخ ورود او را به قونیه با این دقت در دست داریم. دیدار مولانا و شمس در بیرون کاروانسرایی اتفاق افتاد. این ملاقات چگونه بود، چه اتفاق افتاده، چه گفتند و چه شنیدند، جزییات آن را دقیقاٌ نمی‌دانیم. گفته‌اند که ابتدای سخن از سوی شمس بود.این نویسنده در ادامه خاطرنشان كرد: شمس که به قونیه آمد، مأموریتی برای خود قایل بود؛ مأموریت نجات مولانا از گرفتاری در میان قوم ناهموار. مولانا می‌بایستی آن‌قدر پخته شود که بتواند شمس را دریابد.موحد پس از بازگویی زندگی مولانا و شمس به پایان زندگی شمس رسید و گفت: آن‌چه مسلم است، شمس پس از مدتی از ستیزه‌جویی‌ها و زبان‌درازی بدخواهان بیزار شده و در این اندیشه افتاده بود که مولانا را به حال خود رها سازد و از قونیه برود. او دیگر کار خود را به انجام رسانیده بود و مولانا چندان پخته شده بود که می‌توانست پس از ترک شمس روی پای خود بایستد و راه را ادامه بدهد. در هر حال شمس تصمیم بر ترک قونیه گرفته و مکرر در گوش سلطان ولد خوانده بود که این‌ها می‌خواهند مرا از مولانا جدا کنند و من هم تصمیم خود را گرفته‌ام.وی ادامه داد: این‌که شمس پس از ترک قونیه به کجا رفت و چه بر سرش آمد، روشن نیست. نشان تربت او را در جاهای مختلف از جمله در خود قونیه و در خوی و در تبریز داده‌اند. گاهی گمان این می‌رفت که شمس این‌بار هم به شام رفته باشد. این گمان نیز در میان بود که وی در آن سال‌های پیری از دیار روم و شام دل کنده و عزم بازگشت به زادگاه خود تبریز کرده باشد. اما انتظار بیش از این طول نکشید و سرانجام خبر مرگ شمس رسید؛ به اغلب احتمال در راه تبریز. مولانا می‌بایستی خود را با این واقعیت آشنا سازد، اما نخست باورش نمی‌شد.موحد سپس آرای گوناگون را درباره مرگ شمس تبریزی برشمرد و در پایان تایید کرد که محل دفن او در شهر خوی است.به‌گزارش ایسنا، همچنین علی دهباشی در سخنانی، این مراسم را برای تکریم از عظمت مردی دانست که جهان انسانی از او تجلیل كرده است و هرچه می‌گذرد، فروغ و درخشندگی اندیشه‌های انسانی او که در قالب سروده‌هایش بیان شده‌اند، فزونی می‌گیرد.وی در ادامه یادآور شد: مولوی‌شناسی در زبان فارسی تاریخ چندان دور و درازی ندارد، اما گام‌های ارزنده‌ای برداشته شده است. از حدود 120 سال پیش که منتخباتی از دیوان شمس توسط رضا قلی خان هدایت در تبریز منتشر شد، تاکنون، در دنیای زبان فارسی شخصیت‌هایی پدید آمدند که سال‌هایی از عمر خود را صرف تحقیق درباره مثنوی و دیوان شمس کردند.نخست بدیع‌الزمان فروزانفر است، كه پس از گذشت 70 سال از انتشار اولین کتابش در شرح حال مولانا، این كتاب هنوز مرجع و مأخذ است. بعد جلال‌ همایی است، که همگان با آثار او بخصوص کتاب "مولوی چه می‌گوید" آشنا هستند، و بعد سیدصادق گوهرین. در دهه‌های اخیر نیز آثار ارزشمند عبدالحسین زرین‌کوب را داریم، که جایگاه خاصی در پژوهش‌های مولوی‌شناسی دارند.پخش غزلیات شمس با صدای احمد شاملو و همچنین اجرای گروه موسیقی "سایه" از غزلیات شمس، از دیگر برنامه‌های این مراسم بودند.منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)لینک :سالروز بزرگداشت مولوی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 567]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن