تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815395927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي انتشار قرآن بر اساس ترتيب نزول آيات(2)انديشمند بحريني:استناد به روايات براي تغيير در چينش آيات كافي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي انتشار قرآن بر اساس ترتيب نزول آيات(2)انديشمند بحريني:استناد به روايات براي تغيير در چينش آيات كافي نيست
گروه بين‌الملل: در روايات بسياري نقل شده كه اگر قرآن ـ همان‌طور كه معصوم(ع) بر آن آگاه است ـ بر حسب نزول آيات نگاشته شود، حق اهل‌بيت(عليهم‌السلام) و چهره واقعي حكومت‌هايي كه در مقابل آنان قد علم مي‌كردند، مشخص مي‌شد، ولي اين روايات بدين معنا نيست كه ما حق داريم با روايات، دخل و تصرفي در قرآن و چينش آيات داشته باشيم.
«علامه محمد سند بحراني» نويسنده و انديشمند بحريني در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار بخش بين‌الملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: دخل و تصرف در هيأت قرآن به هيچ صورتي جايز نيست، ما دستورات أكيدي از سوي اهل‌بيت(عليهم‌السلام) داريم كه فرموده‌اند قيم اين كتاب آسماني فقط معصومين(ع) هستند و پس از پيامبر اكرم(ص) فقط آنان بر قرآن ولايت دارند و احاديث «علي مع القرآن و القرآن مع علي» و حديث ثقلين «اني تاركم فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي» نيز بيان‌گر همين حقيقت است.

نويسنده كتاب «در پرتو عاشورا» با بيان اين مطلب كه در تفسير آيات قرآن بايد اسباب و ترتيب نزول آيات البته مستند بر دلايل عقلي استوار، رعايت شود، گفت: قرآن، كتاب آسماني است و تفسير اين كتاب فقط بر عهده پيامبر(ص) و اهل‌بيت(عليهم‌السلام) است چراكه حجيت اين كتاب فراتر از حجيت امت است؛ پس چگونه ممكن است كه حجيت پايين‌تر بتواند قيم دليلي بالاتر و قوي‌تر از خود باشد.

استاد دروس خارج در حوزه علميه با اشاره به آيه 7 سوره آل‌عمران«وهُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ ...» سرانجام و سرنوشت قرآن و اهل‌بيت(عليهم‌السلام) را وجود پيامبر رحمت(ص) دانست و افزود: تأويل قرآن فقط به راسخون در علم كه همان پيامبر (ص) و امامان معصوم (عليهم‌السلام) هستند، اختصاص دارد.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تأكيدكرد: دلايل عقلي بسياري بر اين اصل صحه مي‌گذارند كه اعجاز قرآن فقط در حد تواتر مسلمانان نيست؛ به گفته علماي شيعه، اجماع و اتفاق امت، صحابه و راويان حديث به خودي خود حجيتي ندارد مگر كاشف از قول معصوم باشد، يعني كانون حجيت تواتر، خود معصوم(ع) است.

شيخ سند بحراني توضيح‌داد: در علم اصول فقه كه تمام علماي شيعه بدان معتقدند نيز اجماع اگر شامل پيامبر(ص) و اهل‌بيت(عليهم‌السلام) نباشد حجيت و دليل عقلاني ندارد از اين رو اگر برخي نويسندگان مي‌پندارند كه حجيت قرآن از راه تواتر امت اسلام است، سخت در اشتباه هستند.

وي با توضيح اصول اجماع و تواتر افزود: در قرآن 20 نوع اعجاز كه دليل بر حجيت اين كتاب آسماني است وجود دارد و از آن‌جا كه در امت پيامبر اكرم(ص) و بعد از ايشان، نزد ائمه و اهل‌بيت(عليهم‌السلام) دلايل بسياري مبني بر حجيت و حقانيت اين كتاب آسماني وجود دارد بنابراين تنها كساني كه اجازه ولايت بر قرآن را دارند پيامبر(ص) و اهل بيت(عليهم‌السلام) هستند و هيچ عالمي حق و صلاحيت ولايت بر قرآن را ندارد و مجاز نيست در آن تغييري ايجاد كند.

علامه محمد سند بحراني با اشاره به اين مطلب كه قرآن و تمام كتاب‌هاي الهي مستند آسماني هستند و تفاوت در قرائت‌ها در مورد قرآن با ظهور حضرت حجت(عج) در امت اسلامي برطرف خواهد شد، اظهاركرد: تغييرات اِعمال‌شده در انجيل از سوي نصاري و يا دخل و تصرف يهود در تورات و زبور، توسط تمام علماي اسلامي محكوم است همان‌طور كه قرآن نيز خود اين اعمال را محكوم كرده است، چراكه اينان تماماً كتب آسماني بوده و تنها افراد مجاز به تغيير در آن‌ها، نمايندگان الهي يعني پيامبران و اوصياي الهي هستند.

نويسنده كتاب «امامت الهي» اظهار كرد: تفسير و تأويل تام و تمام قرآن فقط از آن همتاي او يعني ثقلين و عترت است و صلاحيت اين كار بر عهده كسي جز اهل‌بيت و معصومين(عليهم‌السلام) نيست زيرا معصوم با عالم غيب در ارتباط است، بنابراين اين كتاب كه هم‌اكنون در اختيار مسلمانان قرار گرفته مورد تأييد اهل‌بيت و معصومين(عليهم‌السلام) بوده و ما حق هيچ‌گونه تغييري در آن نداريم.

علامه محمد سند بحراني، عضو مجمع جهاني اهل‌بيت و مركز پژوهش‌هاي عقائدي با اشاره به روايت «لا تهيج القرآن» مبني بر اين‌كه كتاب آسماني قرآن صاحب و مالكي دارد، تصريح‌كرد: در جهان امروز تنها فردي كه حق دخل و تصرف در تفسير قرآن را دارد، نماينده آسماني آن يعني حضرت مهدي(عج) است.

نويسنده كتاب «عقل عملي» با بيان اين مطلب كه در مورد تقسير آيات، از اهل‌بيت(عليهم‌السلام) روايات مؤكد در دست است كه بايد اسباب نزول آيات مورد توجه قرار گيرد، بيان كرد: اگر به اسباب نزول در تفسير آيات توجه نشود فهم معناي دقيق آيه ممكن نيست بنابراين مراعات اسباب نزول در تفسير آيات نه تنها مجاز بلكه لازم است.

انديشمند بحريني با اشاره به وجود دلايل دروني در قرآن مبني بر حجيت اين كتاب آسماني تصريح‌كرد: از جمله دلايل دروني مي‌توان به اعجاز علمي قرآن اشاره كرد، مفسرين شيعه و سني به اتفاق نقل كرده‌اند كه هفت نوع اعجاز در قرآن وجود دارد كه هر نوع، خود مشتمل بر گونه‌هاي متفاوت است.

وي در ادامه اظهاركرد: به گفته يكي از مفسران شيعه به نام «شيخ عبد الواحد مظفر» كه درباره علوم قرآني پژوهش‌هاي بسياري انجام داده و در اين‌باره كتاب‌هاي بسياري نگاشته است تقريباً بيست نوع دليل براي اثبات حجيت قرآن وجود دارد كه هر كدام از اين انواع خود شامل دلايل مختلف هستند براي مثال اعجاز ادبي، علمي، كيهاني و غيره كه هر كدام دلايل گوناگوني را شامل مي‌شوند.

وي كه مدرك كارشناسي خود را در رشته‌ي هندسه‌، از دانشگاه لندن اخذ كرده با توضيح شبهات مطرح شده در مورد «مصحف فاطمه» افزود: «مصحف فاطمه» غير از كتاب قرآني است كه حضرت علي(ع) جمع‌آوري كرده است، اين كتاب هيچ ارتباطي با قرآن ندارد و به فرمايش ائمه‌اطهار(عليهم‌السلام) در «مصحف فاطمه» حتي يك آيه از قرآن وجود ندارد؛ اين كتاب شامل مطالب علمي نبوي است كه حضرت فاطمه زهرا(س) از پيامبر(ص) شنيده‌ و در قالب كتابي جمع‌آوري كرد‌ه‌اند و بخش ديگري از اين كتاب مطالبي است كه جيرئيل بر حضرت فاطمه(س) نازل كرده است.

علامه محمد سند بحراني در پايان با اشاره به قرآن جمع‌آوري شده توسط حضرت علي(ع) يادآور شد: قرآن حضرت علي(ع) بر حسب اسباب نزول آيات تنظيم شده كه شامل تفسير و تأويل آيات و مطالب بسياري بود، حتي بسياري از علماي اهل تسنن افسوس مي‌خورند كه چرا اين كتاب منتشر نشده است ولي وجود چنين نسخه‌اي از قرآن دليلي موجه بر اين امر نيست كه ما نيز مجازيم قرآني بر حسب ترتيب نزول آيات چاپ كنيم چراكه صلاحيت چنين كاري فقط از آن پيامبر(ص) و اهل‌بيت(عليهم‌السلام) است.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن