تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815525651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شبكه علمي ايران تا ٣ ماه ديگر به شبكه علمي اروپا متصل مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: شبكه علمي ايران تا ٣ ماه ديگر به شبكه علمي اروپا متصل مي شود
صد هزارمين نام دامنه «ir.» به ثبت رسيد
رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي از اتصال شبكه علمي كشور به شبكه علمي اروپا ظرف ٣ ماه آينده خبر داد و گفت: اتصال شبكه علمي كشور به شبكه علمي اروپا زمينه ساز گسترش تعاملات دانشمندان كشورمان با دانشمندان بزرگ دنيا خواهد بود.در همين راستا طي يك ماه آينده وزارت ارتباطات پهناي باند ٢/١ گيگا بايتي در اختيار ما قرار مي دهد. دكتر جواد لاريجاني در مراسم جشن ثبت صد هزارمين نام دامنه «ir.» ، هدف از ثبت نام اين دامنه را تعامل با دنيا و توسعه شبكه عنوان كرد و گفت: ضرورت برقراري ارتباط با جهان سبب شده است تا از همان ابتدا تعامل با جهان را در دستور كار خود قرار دهيم كه بهترين شكل اين كار تبادل علمي به صورت مكتوب است و به همين دليل پژوهشگاه دانش هاي بنيادي طرح پيوستن به شبكه جهاني اينترنت را در سال هاي قبل مصوب كرد اما پس از مدتي متوجه شديم كه جاي نام دامنه ايراني در بين دامنه هاي جهاني خالي است به همين سبب مركز تحقيقات فيزيك نظري با وجود تحريم هايي كه عليه ايران وجود داشت، مجوز دامنه «ir.» را اخذ كرد و مديريت «ir.» به عامل مهمي براي حضور ايران در سطح جهاني و يكي از شاخص هاي مهم توسعه شبكه تبديل شد.

وي با تاكيد بر اين كه هم اكنون رتبه ايران در بين كشورهايي كه دامنه كشوري دارند از نظر تعداد ثبت ٤٠ و از نظر آمار رشد پس از ويتنام، اسپانيا و چين رتبه چهارم جهان است، گفت: آشنا نبودن با قوانين كار و شرايط دشوار ثبت نام در ابتدا، از عوامل كندي ثبت دامنه «ir.» بود كه با ثبت مستقيم اين مشكلات رفع شد. وي با تاكيد بر اين كه روند توسعه شبكه در كشور با توجه به وجود نيروهاي مستعد جوان داخلي بايد بيش از وضعيت فعلي پيشرفت مي كرد، افزود: مشاركت همراه با مساعدت براي گسترش شبكه علمي يكي از مهم ترين درخواست هاي ما از وزارت ارتباطات است چرا كه ايجاد كوچك ترين خللي در شبكه علمي، باعث خدشه دار شدن فعاليت هاي پژوهشگران و دانشمندان داخلي خواهد شد.

وي اظهار داشت: در حال حاضر مقدمات ثبت دامنه فارسي آماده است و نياز به مساعدت وزارت ICT و فرهنگستان زبان و ادب فارسي دارد و با توجه به اين كه زبان فارسي در حال حاضر همچون بسياري ديگر از زبان ها در فضاي اينترنت مورد تهديد واقع شده است، گفت: اين در حالي است كه در فضاي مجازي مي توان با اتكا به زبان فارسي كليه تبادلات را به بهترين نحو انجام داد. وي همچنين از ايجاد شبكه گريد تجاري در آينده خبر داد. در اين مراسم رئيس مركز ثبت دامنه «ir.» نيز با اشاره به اين كه در اواخر سال ٢٠٠٨ يا اوايل سال ٢٠٠٩ دوباره براي دامنه هاي جديد فراخوان داده مي شود، افزود: از مردادماه سال ٨٣ كه مجوز توزيع و فروش دامنه در كشور به كارگزارها داده شد از دامنه «ir.» استقبال بيشتري به عمل آمد و درحال حاضر ٥٠ كارگزار كه ٥ مورد از آن ها در خارج از كشور هستند، ثبت دامنه «ir.» را برعهده دارند به طوري كه كارگزاران ٨٧ درصد از دامنه ها را ثبت كرده اند و براي ثبت ٢٥ تا ٧٥ درصد هم ، هزينه ارزان تري دريافت كرده اند.

وي با تاكيد بر اين كه كارگزاران بزرگ بايد به عاملان ثبت تبديل شوند، خاطرنشان كرد: يكي از برنامه هاي ما آن است كه ثبت دامنه را به طور مستقيم و يا ظرف حداقل چند ساعت به شوراي عالي اطلاع رساني واگذار كنيم چرا كه وزارت ارشاد اكنون از اين كار سرباز مي زند. وي تعداد دامنه هاي «ir.» در كشور را بيش از دامنه هاي عمومي عنوان كرد و اظهار داشت: در حال حاضر كمتر از ٥ هزار دامنه فارسي در كشور موجود است و دليل آن هم به نفوذ كم اينترنت در كشور باز مي گردد. رئيس مركز ثبت دامنه «ir.» همچنين افزود: از اول مهر ماه سال ٨٥ ثبت دامنه «ir.» براي نهادهاي دولتي شروع شده است و زبان فارسي جزو ١١ زباني بود كه در نخستين گروه زبان ها براي آزمايش دامنه هاي بومي توسط آيكان انتخاب شد.

دكتر غلامعلي حدادعادل، نماينده مجلس و رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نيز در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: با اندكي تامل مي توان تصديق كرد كه اختراع رايانه و ايجاد فضاي مجازي از طريق اينترنت در دنياي ما يك حادثه دوران ساز بوده است. در قرن ٢٠ با اختراع رايانه امكان انتقال و جابجايي سريع افكار و انديشه ها فراهم شد. البته اين كه فكر كنيم با داشتن پول مي توانيم صرفا يك دستگاه رايانه خريداري كنيم يك تصور عاميانه است چرا كه داشتن بصيرت در استفاده از اين فناوري به مراتب از خريد آن مهم تر است و اين فناوري در حال حاضر چنين بصيرتي را ايجاد كرده است.

وي با تاكيد بر ضرورت وارد كردن زبان فارسي در فضاي مجازي خاطر نشان كرد: در حال حاضر با گسترش سريع رايانه و نوشتن زبان فارسي با اسلوب انگليسي يا در اصطلاح «فينگيليش» بايد احساس خطر كنيم و به طور يقين پيشگيري از خطرات آتي به اقدامات بسيار وسيع و مهمي نياز دارد.

حدادعادل همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه استفاده از كلمه «دامنه» چندان مورد تاييد نيست، افزود: ما در گذشته، از اين كلمه در مقابل «رنج» يا «گستره» استفاده مي كرديم و به نظر من اصطلاح دامنه براي Domain گويا نيست چرا كه «دومين» يعني «قلمرو». البته به نظر من كلمه «حريم» از نظر معنايي با «دومين» تناسب بيشتري دارد و حريم ايران با «ir.» مشخص مي شود. در حالي كه دامنه در فيزيك و رياضي براي موارد ديگري به كار مي رود. بنابراين اگر دير نشده باشد و چنان چه بپسنديد، واژه «حريم» مناسب است. مهندس عبدالمجيد رياضي معاون وزير ارتباطات نيز در اين مراسم با بيان اين كه امروز جهش علمي و فناوري در كشور روند بسيار خوبي پيدا كرده است، گفت: كشور ما اين جهش علمي را مرهون رهنمودهاي مقام معظم رهبري است. وي با ابراز خرسندي از ثبت زبان فارسي به عنوان زبان بومي در بين ١١ زبان منتخب دنيا گفت: تا پيش از اين بسياري زبان فارسي را جزو زبان عربي مي دانستند و هنوز هم براين باورند ضمن آن كه آيكان نيز براي ثبت زبان فارسي بسيار مقاومت مي كرد اما خوشبختانه با تلاش و كوششي كه در اين راه شد «ir.» در اينترنت جهاني ثبت شده است كه اميدواريم اين اقدام مقدمه اي براي گسترش زبان فارسي در شبكه جهاني اينترنت باشد.وي از ارائه پهناي باند وسيع به دانشگاه ها در آينده نزديك خبر داد و گفت: اين كار مقدمه اي براي اتصال دانشگاه ها به امكانات پژوهشگاه خواهد بود كه چنانچه اين امر و اتصال به شبكه علمي اروپا محقق شود، توسعه و توليد علم در كشور دچار تحولات اساسي خواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطر نشان كرد: در حال حاضر وزارت ارتباطات ٣ كار گروه تخصصي اعم از يك كار گروه تخصصي ويژه فناوري اطلاعات و كار گروه تخصصي امنيت فضاي تبادل اطلاعات و كار گروه تخصصي ارتباطات در ستاد تدوين برنامه پنجم توسعه در حوزه فناوري اطلاعات ايجاد كرده است كه اقدام بسيار خوبي براي توسعه اين فناوري محسوب مي شود.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن