تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805368221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابريشم كشان تربت حيدريه از نداشتن متولي و فقدان حمايت رنج مي‌برند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ابريشم كشان تربت حيدريه از نداشتن متولي و فقدان حمايت رنج مي‌برند
داخلي. اقتصادي. ابريشم‌كشي.

ابريشم كشان بخش "بايگ" از توابع تربت حيدريه كه ‪ ۷۰‬درصد توليد اين محصول در كشور را به عهده دارند از نداشتن متولي و فقدان حمايت رنج مي‌برند.

شماري از ابريشم كشان تربت حيدريه روز دوشنبه به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفتند: به دليل مشكلات فراوان اين صنعت مادر رو به اضمحلال و نابودي است.

همچنين مسوولان ذيربط مي‌گويند: توليد ابريشم كه با فرهنگ و تاريخ اين كشور فراز و نشيب زيادي را تجربه كرده است مهجور و اندك اندك رو به فناست.

يك توليدكننده ابريشم كه چهار دهه از عمر ‪ ۴۶‬ساله خود را در تجربه كار و توليد دارد، مي‌گويد: توليد اين محصول با خون مردم بايگ عجين شده است.

سيد علي حيدري افزود: ‪ ۹۰‬درصد از جمعيت ‪ ۱۵‬هزار نفري بخش بايگ به توليد ابريشم مشغولند و عليرغم درآمد ناچيز و مشكلات فراوان حاضر به روي گرداني از اين حرفه نيستند.

وي اضافه كرد: اما طي سالهاي گذشته برخي توليدكنندگان ابريشم به ناچار و عليرغم ميل باطني ضمن مهاجرت، شغل‌هاي ديگر و كاذب اختيار كردند.

وي اظهار داشت: توليد ابريشم نياز به صرف وقت و هزينه زيادي دارد و هر نفر فعال در اين بخش روزانه حداكثر ‪ ۴۰‬هزار ريال درآمد دارد.

اين توليدكننده خاطرنشان كرد: واردات بي‌رويه ابريشم و پيله خشك(ماده اوليه) از جمله مشكلات اين صنعت است.

وي گفت: پس از ادغام سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي امور توليد ابريشم به اين سازمان واگذار شده است و اين موضوع مشكلاتي پديد آورد.

وي افزود: فعاليت اين سازمان بيشتر معطوف به ميراث فرهنگي و گردشگري است مثلا اداره تربت حيدريه فاقد كارشناس صنايع دستي است بر اين اساس حتي در صوت تمايل امكان حمايت و رفع مشكلات ما را ندارند.

او خاطرنشان كرد: توليدكنندگان ابريشم بيمه تامين اجتماعي نيستند با اينحال مجبورند بخشي از درآمد اندك خود را به عنوان ماليات بپردازند.

يك توليدكننده ديگر ابريشم نيز گفت: از نقدينگي كافي براي خريد پيله تر به عنوان ماده اوليه برخوردار نيستيم و هيچ نهاد يا بانكي حاضر به همكاري نيست.

حسن صادقزاده افزود: طي ساليان گذشته مسووليت اداره امور صنعت ابريشم دست به دست بين جهاد، كشاورزي، صنايع، معادن و در نهايت ميراث فرهنگي چرخيده است.

وي اضافه كرد: برخي از مسوولان و كارشناسان ميراث فرهنگي به صراحت مي‌گويند حرفه ابريشم به ما مربوط نيست و "تحميلي است" و حتي اگر بخواهيم نمي‌توانيم كاري انجام دهيم.

همچنين بخشدار بايگ تربت حيدريه با تاييد اين مشكلات به ايرنا گفت: صنعت ابريشم حرفه منحصر به فرديست اما چون فقط در چند نقطه خاص از كشور فعال است مهجور و غريب مانده است.

علي لاري افزود: حلقه اتصال مشخصي در اين صنعت وجود ندارد مثلا يك توليد كننده براي يك كار مشخص بايد به ادارات مختلف مراجعه كند و بخشي نگري دستگاهها مشكلات ابريشم كشان را مضاعف مي‌كند.

وي اظهار داشت: توليدكنندگان تربت حيدريه مجبورند براي خريد پيله از شركت سهامي پرورش كرم ابريشم ايران پول پيش واريز كنند و چند هفته يا ماه بعد كالا را تحويل بگيرند و در نهايت توليد خود را نسيه بفروشند.

وي خاطرنشان كرد: تهيه و خريد كالا به صورت انحصاري و عرضه آن در شرايط رقابتي ضربه سنگيني به ابريشم كشان وارد كرده است.

بخشدار بايگ تصريح كرد: درآمد مردم اين بخش وابسته به ابريشم است اما زوال اين صنعت افزايش روند مهاجرت را به دنبال داشت و با شرايط موجود خطر نابودي كلي جدي است.

لاري گفت: افزون بر ‪ ۱۰‬هزار كارگاه ابريشم خانگي در بايگ فعالند و هر نفر روزانه قادر است حداكثر ‪ ۵‬كيلو پيله را به دو كيلو ابريشم تبديل كند و پس از كسر هزينه‌ها سه تا چهار هزار تومان عايدش مي‌شود.

وي اظهار داشت: ابريشم كشان پيله مورد نياز خود را از شهرهاي شمالي و مرطوب خريداري مي‌كنند اما توليد خود را در آب و هواي خشك كاشان مي‌فروشند و از اين حيث هميشه با كسري مواجهند.

اين مسوول بيان داشت: با توجه به توليد ‪ ۷۰‬درصد ابريشم ايران در بخش بايگ پيشنهاد تاسيس پژوهشكده اين محصول را به مقامات مسوول داديم تا همه امور اين بخش علمي شود.

لاري همچنين پيشنهاد كرد: بهتر است امور ابريشم به جهاد كشاورزي واگذار شود زيرا سنخيت بيشتري با كار دارد و از طرفي شركت سهامي پرورش كرم كه حلقه واسط است زير مجموعه همين وزارتخانه است.

در اين رابطه رييس شركت سهامي پرورش كرم ابريشم استانهاي خراسان به ايرنا گفت: به مشكلات ابريشم كشان واقفيم اما ارتباطي با وظايف سازماني ما ندارد.

فريد سرجمعي تاييد كرد: مشكلات صنعت ابريشم شمار نوغانداران را نيز كم كرده است زيرا اين دو قشر توليدكننده به هم متصل هستند.

وي خاطرنشان كرد: مشكلات ابريشم كشان هزاران نفر از نوغانداران استانهاي خراسان را وادار به انتخاب شغل ديگر و عموما كاذب كرده است.

وي با بيان اينكه طي چند سال اخير نوغانداران خراسان از ‪ ۱۵‬هزار نفر به پنج هزار نفر كاهش يافت، گفت: عليرغم مشكلات فراوان امسال افزون بر ‪ ۵۰۰‬تن پيله خشك در استانهاي خراسان توليد شد.

اين مسوول اظهار داشت: بيشترين ميزان پيله و ابريشم كشور(افزون بر ‪۹۵‬ درصد) در استانهاي خراسان، مازندران و گيلان توليد مي‌شود.

خبرنگار ايرنا تلاش كرد نظر معاون رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي و مدير حوزه تربت حيدريه همچنين رييس ميراث فرهنگي و صنايع دستي را جويا شود اما موفق به ارتباط نشد.
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن