تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804599891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرم شدن زمين و نقش آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گرم شدن زمين و نقش آمريكا
خبرگزاري فارس: دانشمندان مهمترين عامل گرم شدن كره زمين را افزايش انتشار گازهاي گلخانه‌اي مي‌دانند كه با تاثير بر روند انعكاس مقداري از انرژي گرمايي تابيد شده از سوي خورشيد، باعث محبوس شدن گرماي زمين در درون خود مي‌شود. آمريكا با توليد 25 درصد گازهاي گلخانه‌اي در رتبه اول كشورهاي جهان قرار دارد.


با آغاز انقلاب صنعتي در نيمه قرن نوزدهم و افزايش روز به روز نياز بشر به انرژي و مصرف سوخت هاي فسيلي نظير زغال سنگ، نفت و گازهاي طبيعي، كره زمين شاهد افزايش گازهاي آلاينده اي همچون دي اكسيد كربن و متان در جو خود بوده است. بطوريكه در اين فاصله زماني ميزان دي اكسيد كربن (31 درصد) و متان (151 درصد) موجود در جو زمين به ميزان قابل توجه اي افزايش يافته است.
بر اساس تحقيقات انجام شده، افزايش انتشار گازهاي گلخانه اي همچون دي اكسيد كربن، متان، بخار آب و اكسيد نيتروژن عواقبي را كه مهمترين آن، افزايش دماي كره زمين است را به دنبال خواهد داشت.
در اين يادداشت سعي داريم به مساله گرم شدن زمين و نقش و عملكرد آمريكا به عنوان بزرگترين توليدكننده گازهاي گلخانه جهان بپردازيم.
بر طبق آخرين گزارشهاي هيات بين المللي بررسي تغييرات آب و هوايي ( IPCC ) دماي كره زمين در طول 100 سال گذشته حدود 7 دهم درجه سانتيگراد افزايش يافته است. اين گزارش همچنين اشاره مي كند كه اين روند هر روز سرعت بيشتري به خود گرفته به طوريكه دماي زمين طي سالهاي 1997 تا 2007 با رشد 2 دهم درجه سانتيگراد مواجه بوده است و پيش بيني مي شود دماي زمين تا پايان قرن حاضر شاهد افزايش 1.4 تا 5.8 درجه اي باشد.

دلايل گرم شدن زمين

دانشمندان مهمترين عامل گرم شدن كره زمين را افزايش انتشار گازهاي گلخانه اي مي دانند كه با تاثير بر روند انعكاس مقداري از انرژي گرمايي تابيد شده از سوي خورشيد، باعث محبوس شدن گرماي زمين در درون خود مي شود.
در اين ميان ايالات متحده با توليد 25 درصد گازهاي گلخانه اي در رتبه اول كشورهاي جهان قرار دارد. پس از آمريكا كشور چين با توليد 13 درصد گازهاي گلخانه اي در رتبه دوم قرار دارد. مقدار زيادي از اين گازها از مصرف انواع سوختهاي فسيلي در خودروها، كارخانه ها و نيروگاههاي توليد برق توليد مي شود. در كنار آن نابودي جنگلها نيز به وخامت اين موضوع كمك مي كند.

پيامدهاي گرم شدن زمين
بسياري از كارشناسان محيط زيست، افزايش طوفان ها و گردبادهاي شديد در شهر هاي ساحلي آمريكا و آتش سوزي جنگلها در نواحي غرب آمريكا را مهمترين پيامدهاي گرم شدن زمين مي دانند. وقوع طوفان سهمگين كاترينا در سال 2005، آتش سوزي بزرگ كاليفرنيا در سال 2007 و وقوع سيل آيوا در ماه گذشته نمونه كوچكي از تاثيرات گرم شدن زمين بر تغييرات آب و هوايي در آمريكا است.
در كنار وقوع اين حوادث، ذوب شدن تدريجي بسياري از يخچالهاي طبيعي جهان از جمله يخچالهاي كوههاي راكي در آمريكا كاهش ذخاير آب آشاميدني و به تبع آن افزايش بيماريهايي همچون مالاريا، وبا و سالك را در اين كشور به همراه خواهد داشت.
اما اگر اين روند باز هم ادامه داشته باشد مي توان نتيجه گرفت كه با ذوب شدن يخهاي قطب شمال و جنوب و به دنبال آن بالا رفتن سطح آب درياها، در پايان قرن 21 بسياري از مناطق جهان از جمله شهر نيويورك به زير آب فرو خواهد رفت.
از طرفي ديگر با افزايش غلظت دي اكسيد كربن، محصولات كشاورزي با كاهش 10 تا 30 درصدي مواجه خواهند بود به طوريكه مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري مركز و غرب آمريكا شاهد خشكسالي هاي طولاني و به تبع آن كاهش 50 درصدي در توليدات ديم خود خواهند بود.

راههاي مقابله با گرم شدن زمين
در پي هشدارهاي مكرر كارشناسان محيط زيست مبني بر تاثير گازهاي گلخانه اي در گرم شدن زمين نمايندگان بيش از 160 كشور جهان در دسامبر 1997 "پيمان كيوتو" را با هدف موظف ساختن كشورها در كاهش توليد اين گازها و به تبع آن متوقف كردن روند گرم شدن زمين به تصويب رساندند.
بر اساس اين معاهده، 36 كشور صنعتي جهان موظف شده اند كه تا سال 2012 ميزان تولد گازهاي گلخانه اي خود را به طور ميانگين به 5 در صد پايين تر از ميزان توليد شده در سال 1990 برسانند.
اما اجراي اين پيمان در فوريه 2005 و پس از پيوستن روسيه به آن شروع شد. چرا كه طبق توافق هاي صورت گرفته، اجراي اين پيمان از زماني آغاز مي شد كه اعضاي ان به اندازه اي برسد كه حداقل 55 درصد توليد گازهاي گلخانه اي را شامل شود.
در چند سال اخير در جهت كاهش ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي، راه حلهايي در اين زمينه پيشنهاد شده است كه مي توان به استفاده از انرژي هاي خورشيدي، بادي و هسته اي اشاره كرد. صرفه جويي در مصرف سوخت و اجراي طرحهاي جنگل كاري از ديگر راههاي كاهش گازهاي گلخانه اي به شمار مي آيد.

عملكرد آمريكا
پس از موافقت اخير استراليا با پيمان كيوتو، ايالات متحده تنها كشور صنعتي جهان است كه پيمان كيوتو را نپذيرفته است. دولتمردان آمريكا معتقدند كه كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي در قالب پيمان كيوتو منجر به كاهش رشد اقتصادي اين كشور و درنتيجه منجر به از دست دادن جايگاه خود در رقابت با ساير كشورها خواهد شد. بطوريكه بوش در تازه ترين اظهار نظر خود استدلال كرده است كه تبعيت از پيمان كيوتو منجر به خسارت 400 ميليارد دلاري به اقتصاد اين كشور و از طرفي بيكاري حدود 5 ميليون نفر خواهد شد.
اما عدم امضاي اين پيمان از سوي آمريكا، سرزنش و انتقاد بسياري از سازمانهاي بين المللي و انزواي ايالات متحده را در مذاكرات زيست محيطي اجلاس سران گروه هشت به همراه داشته است. اما آمريكا با تشكيل اجلاس موسوم به "مشاركت آسيا و حوزه اقيانوس آرام در مورد توسعه آب و هواي پاك" با حضور كشورهاي چين، استراليا، كره جنوبي، ژاپن و هند در ژانويه 2006 سعي در خارج شدن از اين وضعيت و از طرفي خودداري از اجراي پيمان كيوتو دارد. اما اين پيمان كه عضو شدن در آن هيچ تعهدي را براي اين كشورها قائل نشده است مورد انتقاد بسياري از كارشناسان محيط زيست در جهان شده است.
در اين رابطه " الگور" معاون سابق رئيس جمهور آمريكا و رئيس "ائتلاف براي حفاظت از آب و هوا" مي گويد: "باورم اين است كه پيمان كيوتو چنان در ايالات متحده تقبيح شده است كه بعيد مي دانم به تصويب برسد."
آخرين نظرسنجي ها در آمريكا نشان مي دهد بسياري از مردم معتقدند بحران تغييرات جوي، به وخامتي كه سازمانهاي بين المللي از آن سخن به ميان مي آورند نيست.
اين سياستها باعث شده است كه ايالات متحده نه تنها در زمينه كاهش گازهاي گلخانه اي موفق نبوده بلكه بر طبق آخرين گزارشات هيات بين المللي بررسي تغييرات آب و هوايي ( IPCC ) ميزان توليد اين گازها در اين كشور نسبت به سال 1990 دو درصد افزايش يافته است.
اين درحاليست كه بسياري از دانشمندان، كاهش 5 درصدي توليد گازهاي گلخانه اي كه هدف پيمان كيوتو است را كافي ندانسته و براي داشتن حداقل شرايط قابل قبول زيست محيطي كاهش 60 درصدي گازهاي گلخانه اي را خواستار شده اند.
هم اكنون براساس قوانين فدرال، گاز دي اكسيد كربن كه عمده ترين گاز گلخانه اي به شمار مي آيد به عنوان يك آلاينده محسوب نمي شود.

نتيجه گيري
با ادامه افزايش انتشار گازهاي گلخانه اي كه آمريكا سهم بسزايي در آن دارد ايالات متحده همچون چند سال اخير شاهد وقوع پيامدهاي اوليه ناشي از گرم شدن زمين از جمله طوفانها و سيلابهاي سهمگين و دركنار آن آتش سوزي هاي بزرگ در مناطق گرمسيري خواهد بود. در كنار خسارتهاي اقتصادي و اجتماعي فراواني كه اين پيامدها در درون آمريكا به دنبال خواهد داشت مي توان به تاثير عملكرد اين كشور بر ساير كشورهاي جهان به خصوص كشورهاي آفريقايي و آسيايي اشاره كرد.
در پايان بايد اميدوار بود كه پيش از تكرار شديدتر فجايع جوي كه مردم آمريكا نيز از آنها در امان نخواهند بود حساسيت عمومي به مسائي مربوط به محيط زيست در اين كشور به حدي برسد كه رهبران آن را نيز، در وراي منافع خود به قبول تعهدات بين المللي واداشته و تلاش براي بهينه سازي و اصلاح وضعيت آب و هوايي جهان، عموميت و كيفيتي فراتر بيابد.

منابع:
http://www.csmonitor.com/2008/0418/p08s01-comv.html
http://www.commondreams.org/archive/2007/06/16/1927/
http://environment.about.com/od/kyotoprotocol/i/kyotoprotocol.htm
http://www.planetark.org/dailynewsstory.cfm?newsid=10901
http://www.global-warming.net/usrole.htm
http://krath.dk/writing/globalwarming/usa_and_globalwarmin/
http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2007/11/printable/071101_shr-sz-survey-cc.shtml
http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2007/07/070705_shr-live-earth.shtml
http://www.science.gmu.edu/~zli/ghe.html
http://yosemite.epa.gov/oar/globalwarming.nsf/content/emissions.html
http://www.ngdc.noaa.gov/paleo/globalwarming/paleobefore.html
http://www.ngdc.noaa.gov/paleo/globalwarming/end.html
http://www.nytimes.com/library/national/science/071400sci-environ-climate.html
http://unfccc.int
http://unfccc.int/resource/docs/convkp/kpeng.html
http://unfccc.int/resource/kpstats.pdf
http://www.opensecrets.org/pressreleases/energybriefing.htm
.............................................................................
منبع: سايت الف
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن