تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815375199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

29 مهر؛ جلسه هفتگي قشقاوي با خبرنگاران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 29 مهر؛ جلسه هفتگي قشقاوي با خبرنگاران
سياست‌خارجي- همشهري آنلاين:
سخنگوي وزير امورخارجه دوشنبه 29 مهر در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش ايسنا حسن قشقاوي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي در مورد اخبار مربوط به ارايه درخواست رسمي از طرف شوراي روابط ايران و آمريكا براي ايجاد دفتر در تهران، گفت: هيچ درخواستي تاكنون دريافت نكرده‌ايم.

قشقاوي همچنين با انتقاد از تصويب قطعنامه‌ جديد عليه ايران در شوراي امنيت همزمان با ادامه‌ مذاكرات، گفت: انتظار ايران پس از جلسات و گفت‌وگوهايي كه بين جليلي و سولانا و نمايندگان آنها كه راه روشن، جدي، سازنده و راهبردي شكل مي‌گرفت كه انتهاي آن رفع ابهام و پاسخ به سوالات ايران بود؛ يكباره انحراف را شاهد بوديم و ديديم كه قطعنامه‌ جديد شكل گرفت.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان اضافه كرد: نگاه ايران به اين مساله راهبردي، جدي و سازنده بود. اما مسير غربي‌ها در اين مورد انحرافي بود و مذاكره پيش مي‌رفت و ما از آن استقبال كرده بوديم. امروز بايد آنها پاسخ دهند كه چه دليلي براي صدور قطعنامه بوده است.

وي به كار گرفتن اصطلاح چماق و هويج را ناكارآمد توصيف كرد و گفت: موضع‌گيري‌هاي ما روشن و واضح است. آزموده را آزمودن خطاست. اينها همه‌ي حرف‌هاي تكراري است و طرف غربي بايد پاسخ دهد كه چرا اين روند مذاكرات را منحرف كرد.

قشقاوي در خصوص ميانجيگري تركيه در اين مورد نيز، گفت: كشورهاي دوست مايلند در كنار بحث‌هاي دوجانبه و چندجانبه بحث‌هاي هسته‌اي را نيز داشته باشند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ در مورد سفر معاون وزير امور خارجه‌ي روسيه به تهران، اظهار داشت: هدف از سفر ريبياكوف معاون جديدالانتصاب خلع سلاح وزارت خارجهي روسيه به تهران آشنايي با مواضع ايران و ديدار با مقامات ايراني بوده است. وي ديدارهايي با جليلي، باقري و حسيني داشته و بحث‌ها عمدتا بر روي روابط دوجانبه، منطقه‌اي و جهاني متمركز بود.

ايرن و شوراي امنيت
وي سپس در مورد راي‌گيري اخير شوراي امنيت و عدم عضويت ايران در اين شورا، گفت: بعد از 54 سال ديپلماسي ايران مصمم بوده و هست كه پيگير عضويت خود به عنوان عضو غير دائم شوراي امنيت باشد كه در اين خصوص كارهاي زيادي صورت گرفته و از تصميمات جدي است كه ادامه مي‌يابد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، اصلي‌ترين هدف ايران از اين مساله را بيان اين منطق دانست كه ساختار فعلي شوراي امنيت و به ويژه نحوه‌ مشاركت اعضا و نيز تقسيم‌بندي و نحوه‌ي عضويت نادعالانه است.

وي اضافه كرد: اصلي‌ترين دليل اين ادعا نيز اين است كه تاكنون و از ابتداي تاسيس اين سازمان 74 عضو نتوانسته‌اند به شوراي امنيت راه يابند و 42 كشور نيز تنها يك بار عضو شده‌اند كه اينها نشان بي‌عدالتي و تك‌صدايي در اين نهاد و شوراي امنيت است. در حالي كه اقتضاي ثبات، صلح و پايداري در برابر ارزش‌هاي بين‌المللي تقسيم عادلانه‌ي كرسي‌ها و مشاركت همه‌ي اعضا است.

قشقاوي اين مساله را صداي عدالت‌طلبانه‌اي توصيف كرد كه پژواك آن در اجلاس وزراي خارجه‌ نم در تهران شنيده شده و ادامه مي‌يابد.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: هيچ دليل منطقي وجود ندارد كه ژاپن براي هجدهمين سال متوالي و دهمين بار عضويت در شوراي امنيت را در انحصار خود قرار دهد و دليلي براي انحصاري كردن عضويت وجود ندارد. اين اتفاق در سال 2005 نيز اتفاق افتاد كه شاهد بوديم رقابت تنگاتنگي بين هند و ژاپن برقرار بود و هند تنها توانست 41 راي كسب كند. اين مساله بي‌عدالتي آشكار است و اميدواريم همه‌ عدالت‌طلبان و اصحاب رسانه اين مسير را تا تحقق عدالت ادامه دهند.

وي با انتقاد از برخي از افراد كه مي‌گويند قدرت‌هاي بزرگ اين‌چنين مي‌خواهند، گفت: اگر قدرت‌هاي بزرگ اين‌چنين مي‌خواهند ما چرا انقلاب كرديم؟ ما مي‌خواهيم آنچه را كه خود خواستار آن هستيم محقق شود نه آنچه كه آنها مي‌خواهند، بايد افكار عمومي داخل و خارج توجيه شود و در جهت بي‌عدالتي حركت نكند. اين باعث تقويت صلح و ثبات مي‌شود.

قشقاوي همچنين خواستار اين شد كه عضويت در شوراي امنيت از انحصار قدرت‌هاي خاصي بيرون آيد و مسير عضويت به درستي طي شود تا همه شاهد عدالت باشيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، سپس در پاسخ به سوالي در مورد ادعاي حزب مخالف دولت ليبي در مورد زنده بودن امام موسي صدر، گفت: امام موسي صدر از شخصيت‌هاي شناخته شده‌ي جهان اسلام است و هر حركتي كه در جهت روشن شدن وضعيت وي باشد مورد استقبال است اما در اين خصوص خبر جديدي نشنيده‌ام.

وي همچنين از ديدار نمايندگان مجلس كشورمان با نمايندگان كنگره‌ي آمريكا در حاشيه‌ي اجلاس صندوق بين‌المللي پول ابراز بي‌اطلاعي كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، در مورد ديدار لاريجاني با وزير امور خارجه‌ي فرانسه در ژنو نيز، گفت: اين اخبار را از خود مجلس پيگيري كنيد.

قشقاوي مذاكرات آمريكا با گروه‌هاي افراطي در افغانستان را كارساز ندانست و تصريح كرد: اگر يك منحني از بهانه‌هاي آغاز اشغال سرزمين‌هاي اطراف ما در مورد مبارزه با افراط‌گرايان و نيز مبارزه با آن رسم كنيم شكست منطق اشغالگرايانه‌ي آنها را مي‌بينيم كه در اين خصوص مماشات با افراط‌گرايان نمي‌تواند كارساز باشد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، افزود: طرف غربي بايد پاسخ دهد كه شعارهايي كه براي مبارزه با تروريسم داده و مذاكرات امروز چه تناسبي با يكديگر دارد و آنها بايد پاسخگوي سياست زيگزاگي و ضد و نقيض خود باشند.

خبرنگاري از وي در مورد توافقنامه‌ي امنيتي عراق با آمريكا پرسيد كه قشقاوي در پاسخ، خاطر نشان كرد: اين مساله يك بحث داخلي عراق و بين مقامات و شخصيت‌هاي عراقي است. همچنين شاهد تظاهرات، اعتراضات و صدور بيانيه‌ها از طرف مردم و شخصيت‌هاي تاثيرگذار و مواضع عراقي هستيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ اضافه كرد: موضع ايران در اين خصوص احترام به حاكميت و استقلال مردم عراق است تا جايي كه ما اطلاع داريم خيلي از بندهاي اين توافقنامه مورد اختلاف جدي است.

قشقاوي در پاسخ به سوالي در مورد ارتباط سفر جعفري به تهران و توافقنامه‌ امنيتي، گفت: سفرهاي اين چنيني بين مقامات ايراني و عراقي بوده و هست و در سطوح عالي‌رتبه نيز به زودي سفرهايي خواهيم داشت. استفاده از ظرفيت‌ها براي گسترش روابط و بحث همكاري‌هاي دو كشور و نيز مسائل صلح و ثبات در عراق و امنيت در عراق از جمله‌ موضوعاتي است كه مدنظر مي‌باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ تهديدهاي رژيم صهيونيستي را نشان‌دهنده‌ اين مساله عنوان كرد كه اساس هويت رژيم صهيونيستي بر تهديد نهاده شده است.

وي ادامه داد: علي‌رغم اين ادعاها كه گاهي مطرح مي‌شود ايران يك تهديدگر است؛ اين تهديدها نشان مي‌دهد كه اساس هويت رژيم صهيونيستي در تهديد نهاده شده است. ما بسياري از اين تهديدها را غير عملي و بي‌پايه مي‌دانيم چرا كه قدرت ايران مشخص است و كسي جرات نگاه چپ به ايران را ندارد و آنها نيز از توان ما اطلاع دارند و بيشتر اين مقولات رسانه‌اي است. هر تهديد حداقلي پاسخ حداكثري از سوي ايران را در پي خواهد داشت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، افزود: خود آنها بحث‌هايي از اين دست را مطرح مي‌كنند و اينگونه حرف‌ها ارزش موضع‌گيري جدي از سوي ما را ندارد. اما سياست كشور آمادگي دفاعي در هر شرايطي است و هر تهديد حداقلي پاسخ حداكثري از سوي ايران را به دنبال دارد.

خبرنگاري از قشقاوي در خصوص اين تهديدات و احتمال استفاده‌ ايران از موشك شهاب 3 پرسيد كه وي در پاسخ، گفت: اين برعهده‌ي مسوولين دفاعي كشور است كه آمادگي‌هاي لازم را در اين خصوص كسب كنند و آمادگي دفاعي ما حداكثري است كه در دكترين دفاعي و همه‌ي قواعد جهان جاي دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، همچنين در مورد عدم شركت ايران در جلسه‌ سران شوراي همكاري خليج فارس نيز، گفت: تمامي اين بحث‌ها گمانه‌زني رسانه‌اي است و چيز دقيقي در اين خصوص نداريم.

وي در خصوص سفر ميشل سليمان و طالباني روساي جمهور لبنان و عراق به ايران، گفت: مقامات و شخصيت‌هاي لبناني اعم از مقامات رسمي دولتي و غيردولتي و در ادامه‌ سفرهاي قبلي كرامي و ميشل عون به ايران سفر مي‌كنند اما هنوز جزييات سفر ميشل سليمان به تهران قطعي نشده است؛ اما در آينده‌اي نزديك تهران ميزبان شخصيت‌هاي مختلف لبناني خواهد بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، اضافه كرد: طالباني نيز در ديدار خود با دكتر احمدي‌نژاد در نيويورك اعلام آمادگي براي سفر را مطرح كرده اما امروز زمان آن مشخص نيست.

قشقاوي در مورد بحث انتخابات رياست جمهوري افغانستان و حمايت ايران از اتحاديه‌ شمال نيز، گفت: انتخابات بايد در اين كشور توام با احترام به نظر مردم افغانستان باشد و اين حق مردم است كه مردم انتخابات آزاد داشته باشند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، در مورد سفر رباني به تهران، خاطر نشان كرد: ارتباط با گروه‌ها و طوايف افغان و تبادل‌نظرها و رايزني‌ها با آنها توسط ايران از قبل برقرار بوده و اينگونه تبادلات اقتضاي همسايگي، منافع و امنيت مشترك است و مربوط به پديده‌اي خاص مانند انتخابات نيست. هر قدمي كه در جهت تحكيم دموكراسي و استقرار آن باشد برمي‌داريم و ما آنچه كه وظيفه‌ي همسايگي و اخلاقي بوده به عنوان وظيفه‌ي معنوي خود انجام داديم.

خبرنگاري از وي اين پرسش را مطرح كرد كه ايران انتظار دارد آمريكا در افغانستان چكار كند؟ گفت: انتظار ما اين است كه نه تنها آمريكا بلكه همه‌ي قدرت‌ها در افغانستان مداخله نكنند و به حاكميت ملي اين كشور احترام بگذارند و رفع اشغال كنند؛ هم‌اكنون منطق حرف ما روشن است. روند اشغال باعث توليد روزافزون مواد مخدر و بي‌ثباتي در افغانستان شده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، اضافه كرد: ايران منطق محكمي دارد كه گذشت زمان حقانيت آن را روشن مي‌كند و نشان مي‌دهد كه ما حق بوده‌ايم و آنها باطل.

قشقاوي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد تعداد سانتريفيوژهاي فعال در كشور، گفت: هم‌اكنون هزاران سانتريفيوژ در كشور در حال كار است.

وي همچنين از توقيف يك شناور دريايي ايران توسط گارد نيروي دريايي هند ابراز بي‌اطلاعي كرد و در مورد ارايه‌ي ليست شركت‌هاي صهيونيستي بر اساس مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي نيز، گفت: قطعا مصوبه‌ي مجلس لازم‌الاجراست اما هم‌اكنون جزييات دقيقي در اين خصوص در اختيار ندارم.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، در پاسخ به سوال ديگري در مورد برخوردهاي ناشايست با زائران ايراني در عراق علي‌رغم كمك‌هاي بي‌شمار ايران به مردم اين كشور، گفت: اينگونه برخوردها هميشگي، مستمر و سازماندهي شده نيست. اراده‌اي در اين جهت وجود ندارد و ما همواره اين مسئله را به مسوولان عراقي گوشزد و توصيه كرده‌ايم چرا كه افرادي كه به آنجا سفر مي‌كنند عموما زائر و قابل احترام هستند.

وي اضافه كرد: در اين زمينه يادداشت‌هايي ارسال مي‌شود و ملاقات‌هايي با سفير عراق در تهران صورت مي‌گيرد. در سفر معاون كنسولي وزارت امور خارجه به بغداد نيز بخش مهم مذاكرات در اين خصوص بوده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، همچنين به زائران ايراني توصيه كرد كه بدون مجوز و غيرقانوني به اين كشور نروند تا بهانه‌اي به دست آنها براي سوء استفاده نباشد.

قشقاوي همچنين از روند رو به رشد گرايش ايرانيان براي بازگشت به كشور خبر داد و گفت: اميدواريم هر چه بيشتر زمينه‌اي فراهم شود تا اين ايرانيان كه ذخاير مادي و معنوي هستند به سرزمين مادري و پدري خود بازگردند و خدمت كنند. آغوش كشور براي بازگشت اين افراد باز است.
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن