تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815173532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايرن ‌‌مونيخ‌ افول ‌قدرت‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بايرن ‌‌مونيخ‌ افول ‌قدرت‌
جام جم آنلاين: بايرن مونيخ بهترين تيم تاريخ آلمان در شرايط مطلوبي به سر نمي‌برد و با شروعي بسيار ضعيف در فصل جديد، ديگر اقتدار گذشته را بروز نمي‌دهد. تيم باواريايي بيست و يك قهرماني در بوندس ليگا به دست آورده و چهار بار هم قهرمان اروپا شده، اما در حال حاضر در ميانه جدول بوندس‌ليگاست و هيچ نشاني از يك مدعي قهرماني ندارد.


بحران اخير باشگاه بايرن مونيخ باعث تعجب اهالي فوتبال شده است. كارشناسان فوتبال بوندس‌ليگا هم ضعف مفرط اين باشگاه را از جهات مختلف مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهند. يورگن كلينزمن كه كارنامه درخشاني در تيم ملي آلماني داشت و اين تيم را به رده سوم جام جهاني رساند، اخيرا مثل اول دوران مربيگري‌اش در تيم ملي آلمان زير فشار انتقادها قرار گرفته است.

ماجراي ضعف سال‌هاي اخير بايرن از آنجا آغاز شد كه بايرن مونيخ با مربيگري فيليكس ماگات طي دو فصل دو قهرماني دبل (ليگ و حذفي)‌ كسب كرد، اما در فصل 2007 - 2006 دچار بحران شد. اوتمار هيتسفلد از ديد مسوولان بايرن تنها گزينه‌اي بود كه مي‌توانست بايرين را از آن شرايط سخت نجات دهد.

هيتسفلد در ميانه فصل به بايرن مونيخ برگشت و تيمي را كه در سال 2001 قهرمان اروپا كرده بود به رده چهارم بوندس‌ليگا رساند. طبق قرار اوليه، هيتسفلد مي‌بايست با بايرن مونيخ خداحافظي مي‌كرد، اما با اصرار فرانتس بكن باوئر و اولي هوينس پذيرفت كه يك سال ديگر هم در اين باشگاه مربيگري كند.

فصل2008 - 2007 از دو جهت براي بايرن متفاوت بود؛ اول اين كه آنها پس از سال‌ها جواز حضور در ليگ قهرمانان اروپا را در جيب نداشتند و مجبور بودند در جام كم اعتبار يوفا شركت كنند.

دوم اين كه باشگاه به يكباره فصل نقل و انتقالات را منفجر كرد و برخلاف عادت ساليان گذشته كه هرگز دست به ولخرجي نمي‌زد با خريد لوكاتوني از فيورنتينا ميروسلاو كلوزه از وردربرمن و فرانك ريبري از مارسي ركوردشكني كرد.

تيم بايرن مونيخ از نوساخته شد و به مدعي كسب 3 جام يوفا ، بوندس ليگا و ليگا پوكال مبدل شد. در آن روزها همه چيز بر وفق مراد هواداران بايرن بود. در پايان فصل تيم محبوب آنها فاتح ليگ و جام حذفي شد ولي به هدف ديگر كه جام يوفا بود نرسيد.

ورود كلينزمن

از ميانه فصل گذشته باشگاه بايرن مونيخ مربي بعدي خود را مي‌شناخت. يورگن كلينزمن كه به خاطر افكار ويژه‌اش در آلمان و اروپا شهرت يافته است مربيگري بايرن مونيخ را پذيرفت. اين در حالي بود كه كلينزمن قبل از پذيرش پيشنهاد بايرن مونيخ مربيگري تيم ملي انگليس را كه به دنبال جانشيني براي استيو مك لارن بود، رد كرد.

وي از تاتنهام و حتي چلسي هم براي مربيگري پيشنهاد داشت، كلينزمن در دوران مربيگري‌اش در تيم ملي آلمان، در آمريكا زندگي مي‌كرد و فقط براي تمرينات قبل از بازي به آلمان مي‌رفت، اين بار مجبور بود براي زندگي همراه خانواده‌اش به آلمان بازگردد، چون تعدد مسابقات در سطح باشگاهي چنين اجازه‌اي را به او نمي‌‌داد. در آغاز فصل نقل و انتقالات مسوولان بايرن مونيخ تيم خود را خيلي قدرتمند مي‌دانستند و عنوان كردندكه شايد اصلا وارد اين بازار نشوند.

بايرن در پايان فصل قبل تنها اليوركان را از دست داد كه از ميادين فوتبال بازنشسته شد و ساير نفرات اصلي تيم از جمله ويلي سانيول و باستين شواين اشتايگر كه مورد توجه ديگر باشگاه‌ها بودند در بايرن مونيخ ماندگار شدند. حتي لوكاس پودولسكي كه به دليل نيمكت‌نشيني در زمان مربيگري اوتمار هيتسفلد درصدد جدايي از بايرن مونيخ برآمده بود، با آمدن يورگن كلينزمن با صحبت‌هايي كه با مربي سابقش در تيم ملي انجام داد، در باواريا باقي ماند.

مسوولان باشگاه بايرن مونيخ اما با به خدمت گرفتن تيم بوروفسكي هافبك ملي‌پوش وردربرمن، هانس يورگ بوت دروازه‌بان بنفيكا برنو و ماسيمو اودو مدافعان سائوپائولو و ميلان، به هر ترتيب تيمشان را تا حدودي تقويت كردند، اما اين خريدها چندان به كمك بايرن مونيخ نيامده‌اند و از بين نفرات جديد تنها تيم بوروفسكي تا حدودي موثر بوده است.

موضوع كاپيتاني

كلينزمن در ماه آگوست بعد از كلي تفكر مارك فان بومل هافبك هلندي تيمش را به عنوان كاپيتان جديد انتخاب كرد.
حال اين كه اين بازيكن در چند بازي اخير اين تيم نيمكت‌نشين شده است. علت اصلي نيمكت‌نشيني فان بومل بازي‌هاي خشن اوست كه باعث دريافت كارت‌هاي متعدد شده است و حوصله كلينزمن را سر برده است. در بسياري از تيم‌هاي آلماني، كاپيتان به وسيله راي‌گيري از تمام بازيكنان تيم انتخاب مي‌شود ولي كلينزمن ترجيح داد خود دست به كار شود. لوسيو و دميكليس دو مدافع بايرن مونيخ كاپيتان‌هاي دوم و سوم بايرن مونيخ هستند كه هر دو، فصل بدي را سپري مي‌كنند.

قوت قلب‌

فصل بد بايرن را از بازي‌هاي پيش فصل مي‌شد حدس زد. پذيرش شكست برابر بوروسيا دورتموند در ديدار سوپرجام كه به جاي بازي‌هاي جام اتحاديه برگزار شد، زنگ خطر را براي بايرن مونيخ به صدا درآورد. با اين حال بايرن مونيخ فصل را چندان هم بد شروع نكرد. البته كارشناسان و هواداران بايرن دو تساوي اوليه برابر هامبورگ و دورتموند را در حد بايرن مونيخ ندانستند و اين موضوع را نشانه ضعف بايرن مونيخ دانستند.

بعد از اين نتايج بايرن مونيخ خيلي سريع به روزهاي خوبش برگشت و دو پيروزي پرگل برابر هرتابرلين و كلن كسب كرد. نكته جالب در اين پيروزي‌ها اين بود كه باشگاه بايرن مونيخ معمولا در هفته بعد از بازي‌هاي ملي دچار تزلزل مي‌شد و ضعيف نتيجه مي‌گرفت علت اين موضوع نفوذ ملي‌پوشان اين تيم بود كه در بازگشت از مسابقات ملي دچار خستگي مي‌شدند، اما بايرن اين بار بهترين پيروزي‌اش را با 3 گل در خانه كلن پس از بازي‌هاي ملي جشن گرفت اين موضوع باعث شد، كلينزمن و دست‌اندركاران باشگاه بر اين باور باشند كه همه چيز بر طبق برنامه پيش مي‌رود و خطري متوجه باشگاه نيست.

براي اين كه آنها نسبت به توانايي‌هاي تيمشان اطمينان بيشتري داشته باشند، بايرن بلافاصله بعد از يك سال و نيم در ليگ قهرمانان اروپا هم به ميدان رفت و در بخارست استه‌آوا را با يك گل شكست داد.

شوك بزرگ

بعد از اين پيروزي‌ها، بايرن در ديداري خانگي پذيراي وردربرمن بود آنچه را كه در آن شنبه سياه براي بايرني‌ها رخ داد نمي‌توان به اين راحتي فراموش كرد. بعد از 70 دقيقه از بازي نتيجه‌اي كه روي اسكوربورد ورزشگاه نقش بسته بود را نمي‌شد باور كرد: بايرن مونيخ صفر وردربرمن 5. البته بايرن در 20 دقيقه پاياني به خود آمد و دو گل زد تا 25 ببازد.در پي اين باخت اركان باشگاه بايرن مونيخ به لرزه درآمد ولي كلينزمن آن را يك حادثه قلمداد كرد و از هواداران عذرخواهي كرد.

يك هفته بعد، بايرن در خانه هانوفر به زمين رفت و در برابر اين تيم كه فصل خوبي را شروع نكرده بود با ارائه يك بازي ضعيف شكست يك بر صفر را پذيرفت، سپس بازي ليگ قهرمانان برابر ليون فرارسيد كه بايرن باز هم در خانه ابتدا عقب افتاد و با زحمت به تساوي رسيد.

از اينجا ديگر انتقادها زياد شدند. صبر هواداران به سر آمده بود، آنها ديگر نمي‌توانستند به كارنامه قبلي كلينزمن فكر كنند، اما يك بازي خانگي در برابر حريفي ساده به نام بوخوم مي‌توانست اوضاع را قبل از تعطيلات بازي‌هاي ملي بهتر كند.

شرايط براي كلينزمن و شاگردانش در اين بازي خوب پيش مي‌رفت، آنها تا دقيقه 83 با حساب 13 از اين حريف كوچك پيش بودند، ولي روي دو اشتباه دفاعي دو بار دروازه خود را باز شده ديدندو بازي را ناباورانه با تساوي 33 به پايان رساندند. اين چهارمين بازي پياپي بايرن مونيخ در كل رقابت‌ها بود كه بدون برد به پايان مي‌رسيد و تيم‌هاليوودي را به رتبه نازل يازدهم جدول بوندس‌ليگا فرستاد.

با وجود اين نتايج ضعيف كارل‌هاينس رومنيگه و اولي هوينس به حمايت از كلينزمن پرداختند.

رومنيگه، نايب‌رئيس باشگاه گفت: ما از كلينزمن حمايت مي‌كنيم و هر نتيجه‌اي كه او در اين فصل به‌دست آورد تا پايان فصل مربي بايرن خواهد بود. هوينس هم گفت: راجع به تاثير مربي تنها در ماه ژوئن صحبت مي‌كنيم.

افكار عجيب كلينزمن‌

در رقم خوردن اين نتايج نااميدكننده، نقش بعضي از عوامل بيشتر است كه به آنها اشاره مي‌كنيم، مهمترين مورد نقش سرمربي است. كلينزمن با وجود نام بزرگ و پرآوازه‌اش تجربه زيادي در مربيگري ندارد. او اولين تجربه مربيگري‌اش را كه در سطح ملي بود ضعيف شروع كرد و رفته‌رفته نتايج تيم ملي آلمان را بهبود بخشيد خوب به ياد داريم كه آلمان در بازي‌هاي دوستانه چند ماه قبل جام‌جهاني با چه نتايجي روبه‌رو شد و حتي 14 مغلوب ايتاليا شد، اما كم‌كم‌ تيمش را شناخت و آن موفقيت را به‌دست آورد.

كلينزمن افكار عجيبي در گزينش دستيارانش دارد و در بايرن مونيخ هم از تيم بدنساز آمريكايي استفاده مي‌كند. اين‌طور به نظر مي‌رسد كه كلينزمن هنوز نتوانسته با فلسفه مربيگري باشگاهي خوب آشنا شود. اين‌كه وي تمام روزهاي هفته با يك سري بازيكن باشد و هر هفته دو بار تيمش را راهي مسابقات كند، با آنچه وي در تيم ملي انجام مي‌داد، بسيار متفاوت است.

از آن گذشته او در تيم‌ ملي دستياري قدرتمند به نام يوآخيم لوو داشت كه بسياري او را برنامه‌ريز تاكتيكي ژرمن‌ها و عامل اصلي موفقيت آنها مي‌دانند، اما در بايرن مونيخ مارتين واسكز را در كنارش دارد كه چندان نمي‌شود رويش حساب كرد. واسكز مكزيكي است و مثل خود كلينزمن بسيار جوان است. وي در ليگ MLS مربيگري كرده و با ليگ آلمان بيگانه است.

كلينزمن در گزينش مربي دروازه‌بان‌ها هم دقت لازم را به خرج نداده است. او در اين پست كه حالا در سال‌هاي نه‌چندان دور سپ‌ماير فعاليت مي‌كرد، والتر يونگانس را مورد استفاده قرار مي‌دهد كه هرگز دروازه‌بان بزرگي نبوده و در سال‌هاي اوجش ذخيره سپ‌ماير در بايرن مونيخ بوده است.

افول ستارگان‌

كلينزمن پس از پشت سر گذاشتن بيش از 20 بازي هنوز تركيب ثابت تيمش را پيدا نكرده است. او حتي دروازه‌بان تيمش را هم نمي‌شناسد و بعد از آن‌كه به رنسينگ ميدان داد و با وجود انتقادهاي زياد و اشتباه‌هاي فراوان وي از او پشتيباني كرد، او بتازگي تصميم گرفته به‌هانس يورگ بوت ميدان بدهد.

ضعف مفرط خطوط سه‌گانه بايرن‌مونيخ را نيز نبايد فراموش كنيم، كلينزمن به «آندرياس اوگل» و «كريسيتن لـله» دو مهره جوان تيمش ميدان مي‌‌دهد و آنها هم نسبتا خوب بازي مي‌كنند، اما بايرن مكاني براي ساختن بازيكن نيست. همچنين عملكرد دفاعي بايرن اصلا قابل دفاع نيست و ميكلس بدترين بازي‌هايش را انجام مي‌دهد و جالب آن‌كه كلينزمن در شروع فصل «آرسن يانسن» را فروخت.

خط مياني بايرن مونيخ در غياب فرانك ريبري كه دوران مصدوميت را پشت سر مي‌گذاشت نتوانست پشتيبان خوبي براي مهاجمان اين تيم باشد و تنها زي‌روبرتوي 34 ساله تا حدودي موثر بازي كرد. از همه بدتر عملكرد مهاجمان بايرن مونيخ است. لوكا توني كه فصل گذشته تقريبا در هر بازي گل مي‌زد، بعد از يورو 2008 به يك مهاجم پر اشتباه تبديل شده و در 9 بازي تنها 3 گل زده و فرصت‌هاي بسياري را از دست داده است. عملكرد ميروسلاو كلوزه هم بهتر از توني نبوده است، اين مهاجم لهستاني‌الاصل هم فقط 3 گل زده است.

لوكاس پوزولسكي هم كه با وجود اعتراض‌هاي گاه و بيگاهش در تركيب اصلي قرار نمي‌گيرد، در 10‌‌بازي كه به زمين رفته، فقط 3 بار دروازه حريفان را باز كرده است. بهترين گلزن بايرن مونيخ در اين فصل تيم بوروفسكي است كه در اصل يك هافبك است و در اين فصل 4 گل به ثمر رسانده، ولي اين بازيكن سابق وردربرمن هم در حد و اندازه‌اي نيست كه وظيفه بازي‌سازي را به عهده بگيرد.

اميد به آينده‌

در اين شرايط اميد اغلب هواداران بايرن مونيخ به بازگشت فرانك ريبري و لوكا توني به دوران اوجشان در فصل گذشته است. ريبري فصل گذشته شروعي خيره‌كننده در بوندس‌ليگا داشت و بتازگي بهترين بازيكن سال 2008 آلمان شد.

اين فرانسوي تكنيكي در يورو 2008 آسيب ديد و از چند هفته پيش به ميدان بازگشته، اما هنوز در اوج نيست ظاهرا توني هم كه در رده‌بندي ياد شده دومين بازيكن سال 2008 شد، به كمي استراحت نياز دارد تا اين همه بخت گلزني را هدر ندهد به هر حال او به آرزوي ديرينه‌اش براي بازي در ليگ قهرمانان اروپا رسيد و جالب آن‌كه طبق برنامه بايد به مصاف تيم سابقش فيورنتينا برود. شايد اين ديدار شروعي مناسب براي استارت ماشين گلزني بايرن مونيخ باشد.

مزدك ميرزايي‌
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن