تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815268023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

300هزار خانه خالي در پايتخت شناسايي شدبرنامه معرفي خانه‌هاي خالي به سازمان مالياتي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: 300هزار خانه خالي در پايتخت شناسايي شدبرنامه معرفي خانه‌هاي خالي به سازمان مالياتي
عكس: آكو سالميآيا مسكن در تهران احتكار مي‌شود؟گروه مسكن – ليلا درخشان: شهرداري تهران نتيجه 6ماه عمليات پيگيري و شناسايي واحدهاي مسكوني خالي از سكنه را اعلام كرد تا نشان دهد برخلاف نظر مسوولان وزارت مسكن، احتكار مسكن در تهران موضوعي جدي، غيرطبيعي و قابل پيگيري است.


سخنگوي شهردار، ديروز در يك نشست خبري و در پاسخ به پرسش خبرنگار دنياي اقتصاد درباره سرانجام طرح شناسايي خانه‌هاي خالي گفت: تاكنون 300هزار واحد مسكوني خالي از سكنه در شهر تهران شناسايي شده است.سخنگو افزود: بعداز پايان عمليات شناسايي خانه‌هاي خالي، مشخصات خانه‌ها را براي اخذ ماليات به مراجع قانوني معرفي مي‌كنيم.
طرح شناسايي خانه‌هاي خالي را شوراي شهر تهران پارسال در قالب مصوبه‌اي به شهرداري ماموريت داد.شهرداري 25فروردين ماه نيز انجام اين ماموريت را آغاز كرد و در همان زمان محمد باقر قاليباف شهردار اعلام كرد: شناسايي خانه‌هاي خالي را انجام مي‌دهيم تا در مرحله بعد از آنها عوارض بيشتري بگيريم.
شهردار تهران قبل از انجام عمليات شناسايي پيش‌بيني كرده بود 200هزار واحد مسكوني خالي از سكنه در شهر وجود داشته باشد، اما اكنون مشخص شده 300هزار واحد خالي از سكنه در پايتخت موجود است.به گزارش دنياي اقتصاد، چنانچه آمار 300هزار خانه خالي در تهران را نتيجه شناسايي دقيق و واقعي شهرداري در نظر بگيريم بايد گفت طي دو سال گذشته حجم خانه‌هاي خالي در پايتخت سه برابر شده است، هم‌اكنون در تهران كمي بيش از دو ميليون واحد مسكوني وجود دارد كه خالي بودن 300هزار واحد از آنها يعني اينكه مالكان 15درصد از كل خانه‌هاي موجود در تهران از عرضه واحد خود به بازار جلوگيري مي‌كنند. آيا اين احتكار مسكن معنا ندارد؟
تشديد احتكار مسكن در تهران در فاصله سال‌هاي 85 تا 87 هرچند به دليل گراني مسكن در سال‌هاي 85 و 86 بوده، اما همين احتكار در تشديد گراني نقش داشته است.
تحليل آمار جديد شهرداري از حجم خانه‌هاي خالي درست نقطه مقابل تحليل‌هاي مسوولان وزارت مسكن قرار دارد.
وزارت مسكن معتقد است تعداد واحدهايي كه مالكان آنها به هر دليلي در داخل آن ساكن نيستند و آنها را اجاره هم نداده‌اند رقمي نيست كه قرار باشد براي كاهش آن برنامه‌ريزي كرد.
مسوولان بخش مسكن حتي خانه‌هاي خالي را دغدغه بخش مسكن هم تلقي نمي‌كنند.
اين تصور اهالي مسكن شايد نتيجه سرشماري نفوس و مسكن سال 85باشد كه در آن آمار كل خانه‌هاي خالي در كشور و تهران به ترتيب 460هزارو 102هزار واحد اعلام شده بود. اما اكنون و در سال 87 كه حجم خانه‌هاي خالي از سكنه در تهران سه برابر رشد كرده آيا اين موضوع جاي نگراني ندارد؟
در اين ميان يك نماينده مردم تهران در مجلس معتقد است حجم خانه‌هاي خالي در تهران به زودي كاهش پيدا مي‌كند. اسدا... بادامچيان با اشاره به اينكه هم‌اكنون قيمت مسكن روزبه‌روز در حال كاهش است، تصريح مي‌كند: كاهش قيمت انگيزه خالي نگه داشتن خانه را از مالكان گرفته است.
مراحل شناسايي و اقدامات بعدي
سيد هادي ايازي سخنگوي شهردار تهران روز گذشته و درست يك روز پس از آنكه مديركل تدوين ضوابط و مقررات شهرداري اظهارنظر جديدي درباره واحدهاي خالي عنوان كرد، گفت: با هماهنگي كه با دستگاه‌هاي مربوطه انجام شده خوشبختانه خانه‌هاي خالي از سكنه شناسايي شده‌اند. وي افزود: «البته روند شناسايي خانه‌هاي خالي از سكنه كار چندان مشكلي نيست؛ چرا كه خانه‌هايي كه از آب و برق و گاز و ساير خدمات شهري استفاده نكنند به آساني قابل شناسايي هستند.
ايازي تاكيد كرد: اما مرحله بعدي اجراي اين طرح كه اخذ ماليات از آنها است قاعدتا منوط به وضع قانوني در اين زمينه است و در واقع مراجع قانون گذار بايد اقدام به وضع قانون در اين زمينه كنند و از اين‌رو شهرداري نمي‌تواند راسا اقدام به اخذ ماليات از صاحبان اين نوع املاك كند. وي افزود: پس از اينكه شهردار تهران در 25 فروردين سال جاري از اجراي طرح شناسايي خانه‌هاي خالي خبر داد تا اين لحظه كه حدود 7 ماه از سال مي‌گذرد در حدود 300 هزار خانه خالي از سكنه توسط شهرداري شناسايي شده است. اما مرحله بعدي كار كه اخذ ماليات از آنها است در حوزه اختيارات شهرداري نيست.
مشاور عالي شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود از افتتاح خدمات الكترونيك در شهرداري تهران خبر داد. به گزارش دنياي‌اقتصاد سال گذشته بود كه يك مقام مسوول در شهرداري تاكيد كرد: از سال آينده شهروندان براي تشكيل پرونده ساخت و ساز بايد به جاي شهرداري به دفاتر خدمات الكترونيك شهر مراجعه كنند. به گفته وي، براساس مصوبه شوراي شهر تهران، شهردار تهران سه ماه فرصت دارد تا ضوابط و مقررات و معيارهاي لازم براي دفاتر خدمات الكترونيك را در قالب آيين‌نامه‌اي تدوين و سپس براي تاييد به كميسيون تعيين شده شوراي شهر ارائه دهد. در همين راستا ايازي تاكيد كرد از روز شنبه هفته‌جاري 70 دفتر خدمات الكترونيك در شهر افتتاح شده است و خدمات مربوط به شهرسازي، صدور گواهي پايان كار، مجوز ساخت و ... از طريق دفاتر الكترونيك به ارباب رجوع آن ارائه مي‌شود. به گفته وي در‌حال‌حاضر اين خدمات از طريق بخش‌خصوصي ارائه مي‌شود.سخنگوي شهرداري تهران در ادامه از اعطاي اعتباري 15 ميليون توماني به ساكنان مناطق دره مهران و خاك‌سفيد خبر داد و گفت: باتوجه به اينكه اين مناطق از جمله محله‌هايي هستند كه به دليل شرايط خاص فرهنگي و اجتماعي ناهنجاري‌هاي اجتماعي زيادي در آن صورت مي‌گيرد در نتيجه اين مناطق تخريب و تبديل به مراكز فرهنگي و فضاي سبز مي‌شوند. وي افزود: اگرچه مالكان اين خانه‌ها منازل خود را در زمين‌هايي ساخته‌اند كه هيچ نوع مالكيتي بر آن ندارند، اما چون بيشتر اين افراد فاقد توانايي مالي هستند در نتيجه قرار شده به هر يك از اين افراد مبلغ 15ميليون تومان ازسوي شهرداري به‌ منظور اسكان يافتن درمحل ديگري تخصيص يابد.
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن