تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818887857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي آثار علماي سلف را به شكل بي‌نظيري احيا مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي آثار علماي سلف را به شكل بي‌نظيري احيا مي‌كنيم
تهران-خبرگزاري ايسكانيوز: رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: آثار علماي سلف را به شكل بي‌نظيري احيا مي‌كنيم
به گزارش روز يكشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" در ادامه برگزاري نكوداشت علامه بلاغي و احياي آثار وي، طي برنامه 10 ساله‌اي از بزرگان ديگري همچون شهيدين، شيخ بهايي و شيخ محمد حسين كاشف الغطاء تجليل مي‌شود.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي پيشينه، برنامه‌هاي فعلي و بعدي اين نهاد پژوهشي را تشريح كرد.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي با اشاره به شكل گيري دفتر تبليغات اسلامي در سال‌هاي نخست پيروزي انقلاب ايران يادآور شد: اين دفتر با هدف انسجام‌بخشي به تبليغات شكل گرفت و به سرعت با سيل عظيم مشاقان مواجه شد.
وي افزود: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به تدريج و با توجه به نيازها و مصالح، وارد فازهاي جديدي از فعاليت‌ها از جمله مباحث آموزشي به ويژه زبان خارجي شد.
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي خاطرنشان كرد: آزمون زبان‌هاي خارجي در آن مقطع زماني با توجه به رسالت جهاني انقلاب، جزو آرمان‌هاي بزرگان حوزه به شمار رفت و دفتر تبليغات اسلامي به اين دغدغه مهم و بسياري از خلاء‌هاي ديگر در عرصه‌هاي ديني و تبليغي توجه كرد.
وي گفت: دفتر تبليغات اسلامي در طول عمر خود همواره در صف مقدم توجه به خلاء‌ها و كاستي‌ و اقدام براي پر كردن اين خلاء‌ها بوده است و مركز مطالعات تحقيقات اسلامي كه مقدمه‌اي براي تشكيل پژوهشگاه بود با اين هدف در اوايل دهه هفتاد شكل گرفت.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي با اشاره به توانايي اين مركز در جذب طلاب مستعد و نخبه اظهار داشت: از آن زمان تاكنون فضلاي بزرگواري همچون عليزاده، درايتي، مهريزي، فقيهي، تقوي و سبحاني مسئوليت آن را بر عهده داشته‌اند.
وي افزود: شكل‌گيري مركز مطالعات تحقيقات اسلامي بر اساس نيازها، موجب توسعه سريع اين مركز در ابعاد كمي و كيفي شد و در فاصله كمي در بيشتر موضوعات مهم ديني ورود شد.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تصريح كرد: اين مجموعه سال‌ها قبل به اصطلاح نامه‌نويسي كه هنوز در جهان عرب رايج نشده است، روي آورد و همين تحسين يونسكو را در آن ساليان برانگيخت و موجب تقدير رسمي اين سازمان بين‌المللي از دفتر تبليغات اسلامي شد.
وي خاطرنشان كرد: اين مجموعه همواره به دنبال افزايش گروه‌ها و واحدهاي تحقيقاتي، استفاده از نيروهاي زبده‌ و خروجي‌هاي مناسب بوده است و لذا مقام معظم رهبري نگاه تحسين برانگيزي به خروجي‌هاي علمي و تحقيقاتي دفتر تبليغات اسلامي داشته‌اند.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ادامه داد: به همت رياست دفتر تبليغات اسلامي و مسئولان وقت مركز تحقيقات اسلامي، مجوز قطعي تبديل شدن به پژوهشگاه از وزارت علوم و شوراي عالي گسترش، اخذ شد.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي خاطرنشان كرد: با هدف انسجام بخشي بيشتر در مسايل و كارهاي پژوهشي، بر اساس مصوبه هيأت امنا دفتر تبليغات اسلامي مقرر شد معاونت پژوهشي دفتر و رياست پژوهشگاه را يك نفر بر عهده داشته باشد.
وي با بيان اينكه اين پژوهشگاه تبديل به مركز توليد مطالعات اسلامي و پژوهش‌هاي جدي و استاندارد شده است گفت: انجام مطالعات عميق، گسترده و توسعه يافته، برخورداري از نيروهاي انساني و كادر علمي مجرب و توانمند و پرداختن به مهمترين مسايل زمان و مورد نياز از ويژگي‌هاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي است.
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي در خصوص تعامل با ديگر مراكز و نهادهاي پژوهشي اظهار داشت: هم‌اكنون با بسياري از دانشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها در تعامل هستيم، اما هنوز اين تعامل به صورت گسترده و تاثيرگذار، نهادينه نشده است.
وي افزود: اصولاً پديده تعامل پژوهشي در كشور عمدتاً در سطح شعارها و بيان دغدغه‌ها و علاقه‌مندي‌ها قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي تصريح كرد: همكاري‌هايي در قالب نشست‌ها، جلسات و همايش‌هاي مشترك و تبادل اوليه اطلاعات رخ داده ولي اين امر به صورت مستمر، برنامه‌ريزي شده و قابل بقاء در هيچ جا اتفاق نيفتاده و شايد در همين سطح، ما بيشترين تجربيات را داشته‌ايم.
وي در خصوص تعامل پژوهشي با مجموعه‌هاي پژوهشي خارج از كشور گفت: پژوهشگاه به صورت جسته و گريخته ارتباط‌هايي داشته است، اما متاسفانه حوزه علميه و نهادهاي ديني، هنوز ارتباطات بين‌المللي تعريف شده‌اي ندارند.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي افزود: البته اخيراً به فضل رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و بزرگان حوزه، كوشش‌هايي در حال انجام است كه آن را به فال نيك مي‌گيريم.
وي خاطرنشان كرد: پژوهشگاه نيز همگام با كل نظام روحانيت، تعامل جدي با خارج كشور را در دستور كار خود قرار داده است و در همين يك سال اخير ترجمه آثار به زبان‌هاي زنده دنيا را آغاز كرده است.
مبلغي از توسعه كمي وكيفي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خبر داد و اظهار داشت: ورود به حوزه‌هاي ناگشوده در مطالعات ديني و ديگر مباحث مورد نياز را كه تاكنون به آن نپرداخته‌ايم آغاز كرده‌ايم و راه‌اندازي مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي با همين هدف انجام گرفت.
وي افزود: داشتن مطالعات نظري و جامعه‌شناختي بر پايه مباني ديني، مطالعات ميداني پيمايشي و مطالعات منتهي به سياست‌گذاري و پيشنهاد اين سياست‌ها به مراكز تصميم‌گير و تصميم ‌ساز از رويكردهاي اين مركز جديدالتاسيس به شمار مي‌رود.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، توسعه كيفي اين نهاد حوزوي را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: توسعه كيفي پژوهشگاه به صورت نوآورانه در بعد روش‌شناسي و مطالعات دين‌پژوهانه در حال انجام است.
وي پژوهش‌هاي منسجم، هماهنگ و مرتبط بين واحدهاي پژوهشي را از اولويت‌هاي پژوهشگاه برشمرد و افزود: مي‌خواهيم پژوهش با هدف مشخص آغاز شده و با استمرار مطالعات و تحقيقات، به فرجام صحيح علمي برسند.
مبلغي توجه به تراث را از ديگر اولويت‌هاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دانست و گفت: مي‌خواهيم آثار قدما را به شكل بي‌نظيري احيا كنيم.
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي با بيان اينكه نسل امروز، تشنه ارتباط با گذشته علمي خود است گفت: اگر ارتباط با گذشته قطع شود، نمي‌توانيم علوم اسلامي را تقويت كنيم از سوي ديگر نسلي كه ارتباطش با گذشته قطع شود، توفيقاتش كم شده و خيلي جاها با خلاء‌ مواجه خواهد شد./د/184/110
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن