تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815643757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

3 پایان متفاوت برای «دلنوازان»!


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


متأسفانه مطبوعات زرد زوم کرده اند تا پایان «دلنوازان» را لو بدهند. سکانسهای گمراه کنندهای نوشته ایم که قرار نیست آن سکانسها پخش شود. بازیگران مجموعه هنگامی که...

گفت و گو با «علیرضا کاظمیپور» نویسنده مجموعه «دلنوازان»
«علیرضا کاظمیپور» یکی از نویسندگان موفق مجموعههای تلویزیونی سالهاست که دست به قلم است و قلم توانایی دارد. او که متولد 1352 در مراغه و دانش آموخته رشته فیزیک از دانشگاه امیرکبیر و رشته سینما از دانشگاه تهران است نگارش مجموعههای موفقی هم چون «گمگشته»، «مسافری از هند»، «کمکم کن»، «فقط به خاطر تو»، «غریبانه»، «او یک فرشته بود»، «میوه ممنوعه»، «پرواز در حباب»، «آخرین دعوت» و «اشکها و لبخندها» و فیلمهای سینمایی «بازنده»، «غزل» و فیلم اکران نشده «پسران مهتاب» ساخته مهدی ودادی را در کارنامه هنری خود دارد. «کاظمیپور» در حال حاضر به همراه «سعید جلالی» مجموعه «دلنوازان» را در مقام نویسنده روی آنتن شبکه سوم سیما دارد، به همین بهانه با او در مورد چگونگی شروع شکل گیری طرح اولیه «دلنوازان»، شخصیت پردازی و بازتابهای این مجموعه صحبت کردیم که در ادامه میخوانید.


طرح و قصه مجموعه «دلنوازان» چگونه شکل گرفت و گسترش یافت؟
آذر ماه سال گذشته ایرج محمدی (تهیه کننده) برای نگارش مجموعه ای 50 قسمتی از ما دعوت کرد. هیچ گونه طرح و قصه ای در کار نبود. طرحهای مختلفی از جمله ایده کلاه برداری با مهریه را ارائه دادیم و همین طرح، خط اصلی داستان «دلنوازان» شد و قصههای فرعی و روابط شخصیتها را نیز به داستان اضافه کردیم. بعد از گذشت 3 ماه بازنویسیهای مکرر، طرح «دلنوازان» به نتیجه رسید. اواخر بهمن ماه نگارش فیلم نامه را آغاز کردیم. البته فیلم نامه تا امروز چندین مرتبه بازنویسی شده است. در زمان نگارش، داستان تغییراتی کرد البته به آن طرح کلی وفادار بود. برای لو نرفتن «دلنوازان» سه پایان نوشته ایم.


شخصیتها، شغل و جایگاهشان از ابتدا این گونه طراحی شده بود یا قبل از شروع تصویربرداری با مشورت «حسین سهیلی زاده» تغییر کرد؟
کارگردان مجموعه «دلنوازان» به دلیل همکاری که با «ایرج محمدی» در ترانه مادری داشت، از ابتدای شکل گیری فیلم نامه ما را یاری کرد. درباره طرحهایی که مینوشتیم با تهیه کنندگان مجموعه «ایرج محمدی» و «مهران مهام» و هم چنین «حسین سهیلی زاده» مشورت میکردیم و از ابتدا در جریان شکل گیری طرحها و گسترش داستان بودند تا زمان تصویر برداری مجموعه مدام با یکدیگر جلسات مشورتی برگزار میکردیم.


چرا «مهتاب» این اندازه مثبت طراحی شده است و هیچ گونه اشتباهی ندارد و خیلی آرمانی است؟
خبرنگاران زیادی این سؤال را از من و «سمانه پاکدل» بازیگر نقش مهتاب پرسیده اند که او دچار افسردگی شده است. ما نیز نمیدانیم چه پاسخی بدهیم. قصد نداشتیم همه شخصیتهای قصه را با مشکل و گرفتاری نشان دهیم. ما برای تلویزیون کار میکنیم و این رسانه هم توقع دارد هر اثری ساخته میشود شخصیت مثبت و الگو داشته باشد. اگر چه مهتاب مثبت است اما در بخشهایی از قصه سعی کردیم او را انسانی کامل نشان ندهیم. معتقدم خیلی از دخترها اگر در موقعیت مهتاب بودند این گونه رفتار میکردند و خودشان را کنار میکشیدند. البته قبول دارم در این مسئله اغراق کردیم اما آن قدرها بد نیست هر خبرنگاری که زنگ میزند از خوبی این شخصیت انتقاد میکند!


پس سیاستهای صدا و سیماست که ما در هر مجموعه ای به خصوص مجموعههای روتین، شخصیتی مثبت ببینیم مانند «نرگس» در مجموعه نرگس، «خجسته» در مجموعه رستگاران یا همین «مهتاب» مجموعه دلنوازان؟
به طور دقیق همین طور است. ما برای صدا و سیما و با سیاستهای آنها پیش میرویم. اگر دقت کرده باشید مهتاب دختری چادری و محجبه است، در صورتی که مادر و خواهرش چادری نیستند. مهتاب ویژگیهای دختر ایده آل تلویزیون را دارد.


چرا در رابطه با شغل بازیگران اشاره ضعیفی شده است. به طور مثال چرا مهتاب را فقط یک بار در اتاق عمل دیدیم و اکثر اوقات او در بیمارستان در حال قدم زدن است و در عمل هیچ کاری انجام نمیدهد؟
شغل معرف بخشی از شخصیتهای داستان است. قرار نیست اگر ما شخصیتی را معرفی میکنیم از شغل او در داستان استفاده کنیم. در طراحی اولیه قرار بود که در بخشی از داستان از شغل وکالت جهان استفاده کنیم البته در بخشی که اتابک، جهان را متهم میکند که با بهره مندی از شغلش و پرونده سازی او را از ایران فراری داده است، از شغل جهان استفاده کردیم. در بخشهایی از داستان هم چون هنگامیکه مادر یلدا بیمار شده است نیز از شغل مهتاب استفاده کرده ایم، اما در مجموع شخصیتهای اصلی ما «بهزاد» و «یلدا» هستند.


آیا با کارگردان در انتخاب بازیگران مشورتی داشتید؟
در کل برای همه نقشها و بازیگران با ما مشورت میشد زیرا ما ویژگیهای شخصیتها و قصه داستان را مینوشتیم و اشراف بیشتری به داستان داشتیم. ما نیز در رابطه با داستان قصه با کارگردان مشورت میکردیم. برای انتخاب بازیگران جوان 3 تا 4 ماه از تمام هنرجویان دفاتر آموزشگاههای مختلف هنری، دانشگاههای سینمایی و هر فردی که ادعای هنرپیشگی داشت تست گرفتند و برای انتخاب نقشها دچار مشکل شدیم و به سختی بازیگران جوان را انتخاب کردیم؛ تصور میکنم انتخابهای خوبی داشتیم.


آیا بازیگران به شخصیتهای طراحی شده شما نزدیک هستند؟
بی شک نزدیک نیستند. بازی گرفتن کارگردان، برداشت و درک بازیگر از نقش خود و نوع اجرا فرق میکند. قرار نیست با شخصیت ذهنی ام نزدیک باشد. بازیگر باید آن شخصیت را مال خود کند و به آن نقش جان ببخشد و کارگردان هم از آن بازیگر، بازی خوبی بگیرد. در مجموع از انتخابها راضی هستم و بازیگران بازی خوبی را ارائه داده اند.


چرا «فریده صابری» مادر مهتاب و روشنک ناگهانی و یک دفعه از قصه خارج شد؟
در قصه اولیه «دلنوازان» پلان اول با مرگ مادر روشنک و مهتاب آغاز میشد. در نهایت برای این که قصه را با مرگ آغاز نکنیم قصه را عوض کردیم و بعد از چند قسمت قصد داشتیم قصه مرگ این شخصیت را در قصه بگنجانیم اما منصرف شدیم. میخندد به همین دلیل او را به سفر فرستادیم اما به داستان بر میگردد و بازی دارد.


نویسنده مجموعه «رستگاران»، سعید نعمت ا...، با توجه به این که مجموعه هم زمان با تصویر برداری به نگارش در میآمد هر روز در پشت صحنه حضور داشت و با کارگردان و بازیگران ارتباط بسیار نزدیکی داشت؛ آیا با این کار موافق هستید و چرا شما این کار را انجام ندادید؟
من لوکیشنها را به نگارش در میآورم، اما در مجموع با نظر دادن و دخالت کردن سر صحنه مخالفم و از این کار خوشم نمیآید زیرا وظیفه نویسنده نگارش قصه به بهترین شکل است و معتقدم حضور در پشت صحنه دخالت در وظایف دیگران است. اگر مشورتی با من شود همیشه در خدمت گروه هستم معتقدم هر شخصی باید وظیفه خود را انجام دهد.


به همراه «سعید جلالی» دیگر نویسنده این مجموعه چه تمهیداتی اندیشیدید تا کار دچار چند دستگی نشود و تجربه مشترک با او چگونه بود؟
چند فیلم تلویزیونی و مجموعه «آخرین دعوت» را به صورت مشترک با «سعید جلالی» به نگارش در آوردیم. سبک کاری ما این گونه است که من قصه و خلاصه سکانسها و او دیالوگها را مینویسد سپس با یکدیگر روی آنها اصلاحات و روتوشهای نهایی را انجام میدهیم.
از همکاری با او بسیار راضی هستم، به نظرم اگر سعید جلالی نبود دچار مشکل میشدیم زیرا «دلنوازان» تنها 50 قسمت نیست بلکه فیلم نامه این مجموعه با نظرات متفاوت اشخاصی هم چون مشاور برنامه، تهیه کنندگان کارگردان و شبکه، 5، 6 مرتبه بازنویسی شده است. نگارش فیلم نامه «دلنوازان» کار طاقت فرسا و طولانی بود.


بازخوردها چه قدر باعث تغییر ادامه مجموعه شد؟
مجموعه را براساس بازتابها تغییر نمیدهیم بلکه بهترین پایان بندی را به منظور رضایت بیننده از تماشای مجموعه انتخاب میکنیم. نظرات منفی و انتقادات زیادی در رابطه با مجموعه شنیده ام، وقتی مجموعه «دلنوازان» 80 درصد بیننده و 91 درصد رضایت مخاطبان را دارد پس مجموعه ای پر مخاطب و موفقی شده و با بیننده ارتباط برقرار کرده است.


موفقیت «دلنوازان» را تا چه اندازه مدیون فیلم نامه میدانید؟
در موفقیت یک کار فیلم نامه نقش مهمی دارد البته میزان آن را نمیتوان تعیین کرد، اما اگر فیلم نامه ضعیف باشد بهترین بازیگران و بهترین کارگردان هم نمیتواند کار را نجات دهد، به طور قطع فیلم نامه در موفقیت مجموعه تأثیرگذار بوده است.


با توجه به این که پایان مجموعه «نرگس» عوض شد و یا برای مجموعه «اشکها و لبخندها» 4 پایان نوشته و به شبکه ارائه شد، مردم برای مجموعه «دلنوازان» شاهد چه پایانی خواهند بود؟ پایانی کلیشه ای یا متفاوت آن طور که شما، کارگردان و تهیه کننده میخواهید؟
خوشبختانه مجموعه «دلنوازان» دچار حساسیت های مجموعههای روتین گذشته نشد. پایان بندی مجموعه دست خود ماست و هیچ اعمال نظری از شبکه به ما نشده است. پایان خوبی نوشته ایم و فکر میکنم تماشاگر را راضی نگه دارد.


شما هم برای لو نرفتن مجموعه 3 پایان نوشته اید؟
ببینید! 3 پایان به این خاطر است که فیلم نامه کامل چند قسمت پایانی مجموعه را به بازیگران ندادند و برای هر بازیگر همان سکانسی که بازی دارد ارائه شده است تا پایان بندی «دلنوازان» لو نرود. متأسفانه مطبوعات زرد زوم کرده اند تا پایان «دلنوازان» را لو بدهند. سکانسهای گمراه کنندهای نوشته ایم که قرار نیست آن سکانسها پخش شود. بازیگران مجموعه هنگامی که آخرین قسمت روی آنتن رفت پایان «دلنوازان» را میبینند.


سخن پایانی برای این گفت و گو.
همکاری خوبی با تیم و کارگردان خوب و دو تهیه کننده حرفه ای «ایرج محمدی» و «مهران مهام» داشتیم. نگارش فیلم نامه حدود یک سال طول کشید، اما جمع خیلی خوبی بود و از همکاری با این گروه لذت بردیم. البته بعد از مجموعه «آخرین دعوت» دومین کار مشترک من با «حسین سهیلی زاده» است و رضایت کامل دارم. امیدوارم تمام بازیگرانی که در این مجموعه دیده شدند و زحمت کشیدند در کارهای بعدی خود موفق باشند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن