تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815152126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله قديري كه بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آيت الله قديري كه بود؟
گروه گزارش: آيت الله محمدحسن قديري از اعضاي جامعه مدرسين و از فضلاي حوزه علميه قم، 25 مهرماه بر اثر كهولت سن و سكته در بيمارستان وليعصر قم دار فاني را وداع گفت و در خاك آرام گرفت تا سرانجام پس از دميده‌شدن صور اسرافيل و بعثتي دوباره به سوي خانه ابدي سفر كند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) آيت الله قديري، در سال 1315 در اصفهان ديده به جهان گشود و پاي در عالم خاكي نهاد تا به هر آنچه را كه در عالم «ذر» به آن «قالوا بلي» گفته بود به منصه ظهور برساند. وي پس ازگذراندن تحصيلات متوسطه و دروس مقـدمـاتي حوزه در سال 1337 براي طي سطوح عالي حـوزه به نجـف اشرف عزيمت كرد و در آنجا از محضر بزرگاني چون آيت‌الله العظمي خويي بهره‌مند شد.

با آغاز نهضت امام خميني (ره) و تبعيد به عراق از همان ابتدا در زمره يـاران و نزديكان ايشان درآمد و ضمن تلمذ در محضر آن حضرت در برخي فعاليت‌هاي مبارزاتي عليـه رژيم منحوس پهلوي نيز فعالانه شركت داشت.

در سال 1350 به عضويت هيئت استفتاءات حضرت امام خميني(ره) درآمد و اين مسئوليت را تا زمان ارتحال ايشان بر عهده داشت. آيت الله قديري، بعد از رحلت حضرت امام (ره ) ابتدا مسئول بخش استفتائات آيت‌الله اراكي و به نقلي آيت الله خويي(خبرگزاري فارس) شد و بعد از رحلت ايشان، در بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبري مشغول فعاليت شد.

وي، در دوران انقلاب در مسائل سياسي كشور نيز حضور فعال داشت، امامت جمعه بخش «رويدشت» استان اصفهان، تدريس دروس خارج فقه و اصول درحوزه علميه قم از ديگر فعاليت‌هاي اين عالم رباني محسوب مي‌شود.

آيت الله قديري در 25 تير ماه سال 1380 و پس از استعفاي آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي، با حكم مقام معظم رهبري به عضويت فقهاي شوراي نگهبان در آمد و تا سال 1383 در اين نهاد، براي تطبيق قوانين با شرع مبين اسلام تلاش مي‌كرد.

ايشان، از جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود و تاليفاتي مانند «رساله في الوضع والاستعمال، البحث في الرسالات عشر، البيع تقريرات درس حضرت امام (ره )، الحاشيه علي العروة الوثقي، التيمم، المباحث في علم الاصول» و مقالات ديگري از ايشان در دست است.

كوچ ابدي

آيت الله قديري پس از سپري كردن 72 بهار از عمر 25 مهرماه جاري براي سفري ابدي آهنگ عزيمت كرد، پيكر آن بزرگوار ساعت 10 صبح 27 مهرماه از مسجد امام حسن عسكري(ع) قم به سوي حرم حضرت معصومه(س) تشييع و در مسجد بالا سر به خاك سپرده شد.

در مراسم تشييع آيت الله قديري، نماينده دفتر رهبري، آيت‌الله العظمي صانعي، آيت‌الله ري شهري، و حجج اسلام سيد حسن خميني و محسني اژه‌اي و برخي ديگر از مسوولان حضور داشتند.

همچنين مراسم بزرگداشتي از سوي رهبر معظم انقلاب برگزار شد كه در اين مراسم، حضرات آيات مكارم شيرازي، سبحاني، شبيري زنجاني، علوي گرگاني، جوادي آملي، مصباح‌يزدي، نمايندگان بيوت مراجع عظام تقليد، حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني مسئول دفتر مقام معظم رهبري، وزير اطلاعات، دادستان كل كشور، مديرحوزه علميه قم، اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه، مسئولان استان قم و طلاب و فضلاي حوزه علميه قم حضور داشتند.

پيام تسليت مقام معظم رهبري(مد ظله العالي)

بسم الله الرحمن الرحيم

با تاسف و تاثر خبر درگذشت فقيه پرهيزكار مرحوم آيت الله آقاي حاج شيخ محمد حسن قديري، رحمة الله عليه، ‌را دريافت كردم.

ايشان عمر با بركتي را در محضر امام راحل و ديگر برجستگان علمي و طي مدارج عاليه علوم حوزوي گذرانيده و سال‌هاي متمادي به خدمات علمي در حوزه‌هاي علميه نجف و قم اشتغال داشته‌اند.

عضويت فقهاي شوراي نگهبان و نيز جامعه مدرسين حوزه علميه و همچنين عضويت در گروه پاسخ به استفتائات حضرت امام (رضوان الله عليه ) در شمار خدمات برجسته‌اي است كه حسنات آن در پرونده اعمال اين عالم متقي مضبوط و باقي است.

رحمت و رضوان الهي شامل حال ايشان باد.

اينجانب به عموم ارادتمندان و شاگردان ايشان در قم، نجف و اصفهان و به خصوص به خاندان گرامي و فرزندان محترم ايشان تسليت عرض مي‌كنم.

سيد علي خامنه‌اي

پيام تسليت رئيس مجلس

رحلت عالم رباني و فقيه متبحر، آيت‌الله محمدحسن قديري را به محضر رهبر معظم انقلاب، دفتر بنيانگذار جمهوري اسلامي، مراجع عظام تقليد، حوزه‌هاي عمليه و خانواده مكرم ايشان تسليت عرض مي‌نمايم.

آن مرحوم، سالها با تلاش و مجاهدت علمي و اشتغال در دفتر حضرت امام ره، خدمات شاياني را در شرح نظرات فقهي و استفتائات بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران ارايه نمود.

از خداوند منان براي آن عالم جليل‌القدر غفران و رحمت واسعه و براي بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

پيام تسليت جامعه مدرسين حوزه علميه قم

ارتحال عالم فقيه حضرت آيت الله قديري (رحمهٔ الله عليه) موجب تاسف و تاثر عميق گرديد. اين عالم پارسا سال‌ها در حوزه نجف اشرف در كنار امام راحل (رحمهٔ الله عليه) از ايشان و ساير اساتيد كسب فيض و به كمالات علمي بالايي دست پيدا كرد. اين همراه هميشگي امام و انقلاب پس از انقلاب اسلامي به عنوان عضو فقهاي شوراي نگهبان در خدمت نظام اسلامي و يكي از موثرترين افراد در امر استفتائات دفتر حضرت امام خميني (رحمهٔالله عليه) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) بود و عمر شريف خود را در راه تربيت طلاب علوم ديني صرف كرد.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم رحلت آن عالم جليل القدر را به محضر مبارك حضرت وليعصر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، مراجع عظام تقليد (دامت بركاتهم)، حوزه‌هاي علميه و بيت شريف ايشان تسليت عرض نموده و علو درجات آن فقيد سعيد را از ذات باريتعالي مسالت مي‌نمايد.
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن