تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805461348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اكبري در گفت و گو با سياست روز :روسيه و آمريكا وارد جنگ سرد شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: اكبري در گفت و گو با سياست روز :روسيه و آمريكا وارد جنگ سرد شده‌اند


گروه سياسي - هم اكنون در آمريكا بحثي مطرح شده مبني بر اينكه از ميان ايران و روسيه كدام يك را بايد به عنوان بزرگترين چالش سياست خارجي واشنگتن دانست؟ آمريكا در پي دستيابي به اهداف خود در منطقه قفقاز نيازمند همراهي كشورهايي از جمله جمهوري اسلا‌مي ايران است.
اين امر مي‌تواند باعث نزديكي بيشتر كشورهاي در منطقه به يكديگر شود، مهمترين پرسشي كه در بررسي اين بحث مطرح مي‌شود اين است كه مسائل منطقه قفقاز چه تاثيري بر روند مناسبات سياسي ايران و روسيه و يا نزديكي آمريكا به ايران دارد.
سياست روز در همين زمينه با عليرضا اكبري كارشناس مسائل سياسي و بين‌المللي و معاون وزير دفاع سابق گفت‌وگويي انجام داده است. ‌
معاون سابق وزير دفاع گفت: سياست خارجي آمريكا به طور كلي يك سياست تهاجمي است و اين سياست خارجي بر اساس كنترل يا تسلط بر چالش‌هاست.
عليرضا اكبري افزود:‌اين سياست خارجي بر اساس كنترل يا غلبه بر چالش‌هاست، بنابراين اين سياست خارجي بر اساس كنترل يا غلبه بر چالش‌ها طراحي شده است.وي خاطرنشان كرد: اگر در سياست خارجي آمريكا محافل فكري يا نظريه پردازان سياست خارجي در جستجوي طبقه بندي چالش‌ها باشند، طبيعي است، چون در حوزه عملكرد، اين سياست خارجي يك حوزه چالش محور است و تقابل با منافع ديگران به قصد تسلط بر آن منافع است.رئيس موسسه تصميم افزود: اين سوال از حوزه فكري و نظري كه آيا روسيه محور چالش‌هاي سياست خارجي آمريكاست يا ايران، بنيان آن تهاجمي بودن سياست خارجي آمريكاست.
اكبري گفت: از يك طرف تقابل منافع بين روسيه و آمريكا از گستردگي و عمق بسيار بيشتري برخوردار است و واشنگتن به خصوص پس از دوران پوتين و احياي مجدد نئوتزاريزم يا تزارگرايي جديد پيوسته اين نگراني را داشته كه روسيه به جايگاه اقتدار استراتژيك شوروي بازگردد.وي تصريح كرد: در عين حال روسيه اگر نقاط ضعف اقتصادي اتحاد جماهير شوروي را رفع كند كه اين اتفاق به تدريج در حال وقوع است و آمريكايي‌ها با يك روسيه جديد روبه‌رو خواهند شد روسيه‌اي كه درصدد بازسازي توان استراتژيك و توسعه سلا‌ح‌ها و تكنيك‌هاي اتمي است، هم قدرت موشكي بين قاره‌اي را افزايش داده است و هواپيماهاي فايتر و جنگنده دور پرواز را هم گسترش داده و دولت روسيه مثل سال 99 با 80 ميليارد دلا‌ر بدهي خارجي كه تحويل پوتين داده شد نيست، امروز روسيه بيش از دو هزار ميليارد دلا‌ر ذخاير ارزي دارد و اين روند رو به رشد اقتصادي در سطح جهاني بسيار قابل توجه است.اكبري تاكيد كرد:‌روسيه خارج نزديك را فوق‌العاده راهبردي مي‌داند و حاضر است وارد يك چالش جدي استراتژيك با آمريكا شود. روسيه در سطح نخست وزير، لهستان را در سپتامبر گذشته حتي تهديد اتمي كرد.
معاون وزير دفاع سابق افزود: از نظر ناظران بيروني در عين حال كه مقايسه ايران و روسيه به عنوان محور چالش‌هاي آمريكا طبيعي است از اين لحاظ كه ذات سياست آمريكا چالش محور است در عين حال انحرافي است.وي تصريح كرد: اين دو مسئله به اين جهت قابل مقايسه نيست كه ميزان تقابل چالش‌هاي راهبردي آمريكا با روسيه و ميزان چالش‌هايي كه اين كشور با ايران مي‌تواند داشته باشد، برابر نيست، در عين حال ايران مي‌تواند از مهمترين چالش‌هاي آمريكا باشد و آمريكا چالش‌گر يا تزاحم برانگيز حوزه سياست خارجي و امنيت ملي ايران است.
اكبري تاكيد كرد: وزن اين دو قابل مقايسه نيست و آمريكا سعي مي‌كند به اين ترتيب يك واقعيت را كتمان كند و آن نگراني سران ايالا‌ت متحده از احياي مجدد جنگ سرد است كه بخشي از اين نگراني هم در حوزه سپر دفاع موشكي شرق اروپا و بخشي در بحران قفقاز و جنگ گرجستان پديدار شده است.
وي در ادامه گفت:‌قفقاز منطقه‌اي است كه از پيچيدگي‌هاي فوق‌العاده برخوردار است، در منطقه قفقاز كه منطقه شمال رود ارس تا كوه‌هاي آرارات و اورال جنوبي است، اين محدوده بيش از 80 قوميت را در خود جاي داده و صرفنظر از جمهوري‌هاي آذربايجان، گرجستان و ارمنستان بيش از 11 جمهوري مستقل و غيرمستقل دارد، مثل اوستيا، آبخازيا، چچن، اينگوش و... .
اكبري افزود: اين منطقه بسيار پيچيده و با مناسبات خاصي است كه پاشنه آشيل حوزه امنيتي روسيه محسوب مي‌شود، چون هر افت و خيز يا افزايش و كاهش فشار امنيتي تاثير خود را در كاهش يا افزايش قدرت امنيتي روسيه نشان مي‌دهد.
رئيس موسسه تصميم خاطرنشان كرد: بحران‌هاي قفقاز توانسته دولت‌هاي بزرگ و قدرتمندي را در مسكو، تحت تاثير قرار دهد. وضعيت امنيتي قفقاز محور وضعيت امنيتي روسيه است.
وي گفت: دو موضوع انرژي و قدرت امنيتي دو مسئله مهم براي مسكو در حوزه قفقاز است، روس‌ها نسبت به اين دو حساسيت خاصي نشان دادند، البته موضوع انرژي موضوعي است كه نسبت به ايران از خود نشان مي‌دهد، يعني روس‌ها تمايل ندارند مسير انتقال انرژي و گاز ايران به اروپا از قفقاز عبور كند.
وي تصريح كرد:‌در درجه دوم روس‌ها تمايل ندارند ايران در مناسبات امنيتي و سياسي قفقاز مداخله كند و در عين حال ايران به عنوان واقعيت تاثيرگذار، هم به لحاظ انرژي و هم به لحاظ امنيتي است.
اكبري خاطرنشان كرد: در مورد امنيت بيشترين حساسيت را روس‌ها نسبت به آمريكا و ناتو دارند و اين براي آنها يك خطر حياتي محسوب مي‌شود و نگران هستند كه ناتو در حوزه قفقاز جمهوري گرجستان و آذربايجان را به عضويت خود دربياورد، اين يعني هجوم مستقيم ناتو و آمريكا به مرز امنيت ملي روسيه.
معاون وزير سابق دفاع گفت:‌واقعه گرجستان اين واقعيت را نشان داد كه آمريكايي‌ها آماده يك ريسك بزرگ براي كنترل روسيه هستند از مسيرهاي بحراني يا سخت است چون به اعتقاد من ارتش گرجستان صرفا تحت تاثير تحريك‌هاي آمريكا ‌به اوستياي جنوبي حمله كرد و اين حمله طعمه‌اي براي روسيه محسوب مي‌شود.وي افزود: آمريكايي‌ها نياز داشتند روسيه به گرجستان حمله كند تا هم قرارداد موشكي با لهستان بسته شود و هم نظر فرانسه و آلمان براي عضويت گرجستان و اوكراين در ناتو مثبت شود و متاسفانه روس‌ها در اين مورد از آمريكايي‌ها رو دست خوردند.
وي خاطرنشان كرد: قدرت عمليات نظامي و امنيتي روس‌ها در جنگ محدود گرجستان غيرقابل مقايسه با شرايط قبلي آنها فوق‌العاده رشد يافته، هوشمند و سريع بود.اكبري گفت:‌ايران نقش مهمي در اين ميان دارد، چه روس‌ها و آمريكايي‌ها از اين موضوع خوشحال شوند يا ناراحت، ايران جايگاه فوق‌العاده‌ساختاري به لحاظ امنيتي در قفقاز دارد و اين را مصطفي كمال پاشا به خوبي درك كرده بود كه نقش ايران محدود كننده نقش روسيه است و شايد روس‌ها چندان استقبال نكنند كه ايران با قدرت تاثيرگذاري خاص به بازيگري در قفقاز بپردازد.وي در ادامه گفت:‌اين مسئله براي آمريكايي‌ها مهم است و آنها دوست دارند بر سر حضور ايران در قفقاز و بروز معادله چالش برانگيز بين ايران و روسيه فضايي براي آنها باز شود، به همان ميزان كه آمريكايي‌ها از مانور صلح توسط ايران در قفقاز خوشحال شدند، روس‌ها از اين موضوع ناراحت شدند و دستگاه وزارت خارجه ايران بعد از وقوع اتفاق به اين موضوع پي برد. معاون وزير دفاع سابق خاطرنشان كرد: موضوع قفقاز جزيي از چالش‌هاي استراتژيك آمريكا و روسيه تشديد و تسهيل كننده است، اين موضوع مي‌تواند بستر خيزش چالش‌هاي ديگري شود كه از نوع امنيتي باشد.وي افزود:‌اين چالش‌هاي امنيتي تاثير مستقيم بر وضعيت نگراني حوزه انرژي و اقتصاد را تشديد مي‌كند و اين بعيد نيست كه چالش امنيتي بين آمريكا و روسيه هم اثر بر حوزه اقتصاد بين‌الملل داشته باشد و هم تسهيل و تسريع كننده نوعي رقابت و جنگ سرد باشد.اكبري در پايان خاطرنشان كرد: آمريكا و روسيه به بروز چنين جنگي به نوعي اعتراف كرده‌اند و آثار آن در ادامه اين وضعيت را نفي كرده‌اند، در حوزه امنيتي روس‌ها هم در قفقاز و هم در حوزه درياي سياه و بالتيك و شرق آسيا، يا بايد بپذيرند كه مغلوب آمريكا شده‌اند و يا وارد جنگ سرد شده‌اند.
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن