تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815249437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميزان ذخاير ارزي هميشه محرمانه بوده است/ موجودي حساب ذخيره براي مجلس شفاف شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ميزان ذخاير ارزي هميشه محرمانه بوده است/ موجودي حساب ذخيره براي مجلس شفاف شد


گروه اقتصادي- چندي پيش رييس جمهور در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با مردم از بي‌سابقه بودن ميزان ذخاير ارزي كشور خبر داد و گفت ما اكنون براي چند سال مصرف كشور ارز در اختيار داريم. وي در عين حال از اعلام رقم ذخاير ارزي كشور به دليل محرمانه بودن آن خودداري كرد و خاطرنشان ساخت كه ميزان موجودي كنوني، براي اداره دست كم 2 تا 3 سال كشور حتي بدون فروش يك دلار نفت كافي است.

اظهارات رييس جمهور در مورد محرمانه بودن رقم ذخاير ارزي كشور در حالي كه برخي نمايندگان مجلس از ميزان دقيق رقم موجود در حساب ذخيره ارزي اطلاع دقيقي نداشتند، با واكنش‌هاي متفاوتي مواجه شد؛ برخي از نمايندگان كه خواهان پاسخگويي دولت در خصوص ميزان ذخاير موجود در حساب ذخيره ارزي بودند، اعتقاد داشتند اين ميزان براي كمك به دولت حتماً مورد نياز است و اگر نمايندگان بدانند چه ميزان ذخاير ارزي در اختيار اين حساب قرار دارد، مطمئنا مي‌توانند در تصويب قوانيني كه منجر به برداشت از اين حساب مي‌شود، برآورد واقع بينانه اي داشته باشند اما برخي ديگر اعتقاد داشتند، اقدام دولت در عدم اعلام ميزان ذخاير موجود در اين حساب، مرتبط با برداشت‌هاي دولت از اين حساب مي باشد و ممكن است منجر به اقدام غير قانوني در برداشت از اين حساب شود كه اين مسئله نيز با نگاهي به عملكرد دولت در اين زمينه و با توجه به اينكه امكان برداشت از حساب ذخيره، بدون اجازه مجلس امكان‌پذير نيست، عملاً اهميت خود را از دست داد.

با اين حال وقتي اين سؤال از نمايندگان پرسيده مي‌شود كه ميزان ذخاير موجود در حساب ذخيره ارزي چقدر است و آيا دولت مي‌تواند بدون اجازه مجلس از اين ذخاير استفاده كند، آنها نيز اعتقاد دارند دولت عملاً نمي‌تواند برداشتي از ذخاير ارزي موجود در اين حساب، بدون اجازه مجلس داشته باشد و در نهايت اعلام موجودي حساب ذخيره ارزي به نمايندگان راهي براي تصويب بهتر قوانين مورد نياز دولت در اين خصوص است.

اما مسئله ديگري كه با مطرح شدن بحث ذخاير ارزي به وجود آمد، بحث ميزان دقيق ذخاير ارزي كشور بدون توجه به موجودي حساب ذخيره ارزي است.

بحثي كه چندي پيش پس از سخنان رييس جمهور توسط سعيد ليلاز، كارشناس مسايل اقتصادي مطرح شد. ليلاز، در واكنش به محرمانه خواندن موجودي اين حساب مي‌گويد: ذخاير ارزي كشور جدا از موجودي حساب ذخيره ارزي است لذا بايد به اين نكته توجه داشت كه اشاره رئيس‌جمهور به ذخاير ارزي به موجودي حساب برمي‌گشت يا خير؟

وي افزود: درخصوص ذخاير ارزي كشور نيز به اعتقاد من، اين ذخاير چيزي در حدود 150 تا 200 ميليارد دلار است كه هميشه هم اين ذخاير محرمانه بوده و اين جريان از بعد از جنگ ادامه دارد. به نظر من اشاره رئيس‌جمهور به محرمانه‌ بودن آمار ذخاير ارزي به ذخاير ارزي كشور برمي‌گردد و نه موجودي حساب.

بنابر نظر كارشناسان، كل ذخاير ارزي كشور تنها محدود به حساب ذخيره ارزي نبوده و ميزان وام‌هاي دريافتي از بنگاه‌هاي بين‌المللي و موجودي ايران در ساير بانك‌هاي جهاني و... همگي از ذخاير ارزي موجود كشور است كه بسياري از كشورها ترجيح مي‌دهند ميزان اصلي ذخاير ارزي شان محرمانه بماند.

محمد حسين فرهنگي، نايب رييس كميسيون برنامه وبودجه مجلس نيز درخصوص ميزان ذخاير موجود در حساب ذخيره ارزي با بيان اينكه نمايندگان با درخواست از رييس كل بانك مركزي در جريان آخرين وضع موجودي حساب ذخيره ارزي قرار گرفتند، گفت: آقاي بهمني با حضور در كميسيون به بيان اين ارقام پرداخت.

وي با اين حال خاطر نشان كرد: تصميم گرفته شده تا ميزان موجودي حساب ذخيره ارزي رسانه‌اي نشود اما نمايندگان با اعلام كتبي رييس كل بانك مركزي در خصوص ميزان درآمدهاي ارزي كه به حساب ذخيره ارزي واريز شده است، قانع شده و ميزان حساب بسيار فراتر از چيزي است كه اين روزها به صوت شايعه در محافل اقتصادي مختلف گفته مي‌شود.

فرهنگي در عين حال اضافه كرد: معناي حساب ذخيره ارزي و هدف اصلي آن نيز همين است كه حساب هيچگاه نبايد به محلي براي بلوكه كردن درآمدهاي ارزي كشور در آيد و نبايد حسابي راكد و متوقف شده باشد.

وي افزود: منابع اين حساب مدام در حال تغيير و تحول است و گاهي ممكن است به صفر نيز برسد اما درآمدهاي اخير نفتي كشور و تكاليفي كه بايد از اين حساب انجام مي‌شده، به صورت قانوني بوده و انجام شده و با اين حال هنوز منابع خوبي در اين حساب براي بخش خصوصي و فعاليت‌هاي پشتيباني مالي وجود دارد.

وي همچنين در خصوص ذخاير ارزي كشور نيز گفت: ذخاير ارزي هميشه محرمانه بوده و گاهي اوقات موجودي حساب ذخيره اعلام مي‌شده است اما نبايد نگران موجودي حساب بود.

كاظم دلخوش، عضو كميسيون اقتصادي و مخبر كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس نيز با بيان اينكه در مجلس حساسيت هايي در خصوص منابع ارزي كشورمان وجود داشت، گفت: بخشي از اين حساسيت و نگراني هم با توجه به افزايش بي سابقه قيمت نفت طبيعي و قابل پيش بيني است اما اينكه ميزان موجودي محرمانه است و نبايد اعلام شود، روندي منطقي است كه با توجه به شرايط منطقه و كشورمان بهتر است همچنان اين روند ادامه يابد.

وي همچنين اضافه كرد: در عين حال رقم موجودي حساب بايد براي نمايندگان آشكار باشد تا اگر دولت خواست در قالب اصلاح ماده اي از قانون برنامه چهارم توسعه، به برداشت از اين حساب بپردازد، بتواند روي كمك مجلس با توجه به رقم موجودي حساب ذخيره، حساب كند.

وي با اشاره به لايحه 15 هزار ميلياردي رقم برداشت از حساب ذخيره ارزي براي پرداخت بدهي بانكها به دولت، گفت: اگر مجلس از ميزان دقيق ذخاير ارزي اطلاع داشت، بهتر مي‌توانست به دولت در تأمين منابع مورد نيازش كمك كند اما اكنون نمايندگان به دليل عدم آگاهي كافي از ميزان منابعي كه در حساب موجود است، نمي توانند به درستي به دولت كمك كنند.

نظرات كاربران:
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن