تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815258163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمود حداد درايسنا: ليگ واليبال انتظار استقلال و پرسپوليس را مي كشد بايد دو تيم را به مسابقات جام باشگاهها بفرستيم از25 سال پيش حق پخش تلويزيوني مي خواستيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: محمود حداد درايسنا: ليگ واليبال انتظار استقلال و پرسپوليس را مي كشد بايد دو تيم را به مسابقات جام باشگاهها بفرستيم از25 سال پيش حق پخش تلويزيوني مي خواستيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: قهرماني - همگاني

بي‌شك يكي از پركارترين بخش‌هاي فدراسيون واليبال سازمان ليگ است. محلي كه از يك اتاق كوچك تشكيل شده اما، تصميمات بزرگ و كلان در آن گرفته مي‌شود.

محمود حداد، كه امسال و به كمك همكارانش مسووليت برگزاري مسابقات فدراسيون واليبال را برعهده دارد، در آستانه‌ي آغاز رقابت‌هاي ليگ برتر سال 87 به خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آمد تا آخرين سياست‌هاي اين سازمان را براي هرچه بهتر برگزار شدن مسابقات امسال را به جامعه‌ي واليبال انتقال دهد.

گفت‌وگوي خبرنگار ايسنا با رييس سازمان ليگ فدراسيون واليبال در زير مي‌آيد؛

حداد صحبت‌هايش را با طرح تدوين آيين‌نامه سازمان ليگ آغاز كرد و گفت: از دو سال گذشته و با ورود "داورزني" به فدراسيون واليبال ماموريتي از طرف وي به من داده شد تا براساس آن ليگ‌هاي واليبال را صاحب آيين‌نامه كنم. پيش‌نويس اين طرح آماده شد و پس از طرح آن در جلسات پي در پي و رفع نواقصش، از زمان 86 به بهره‌برداري رسيد.

خوشبختانه اين طرح با وجود همه‌ي كم و كاستي‌هايش بيش از نيمي از اظهارنظرات اهالي واليبال را مثبت انتقال داده و به اذعان كارشناسان باعث ايجاد تفاوت در نوع برگزاري مسابقات شد. اين طرح در پايان سال بازنگري شد و قرار است امسال و پس از رفع ايرادات هر چند كوچك به مورد اجرا گذاشته شود. ضمن اينكه مقرر شده است كليه‌ي امور مسابقات كه پيش از اين رسيدگي به آن در دو بخش انجام مي‌گرفت بعد از ادغام در سازمان ليگ پيگيري شود.

* آقاي حداد از برگزاري مرحله‌ي اول مسابقات جوانان باشگاه‌هاي ايران راضي بوديد؟

* آيا صرفا برخورد به شيوه‌ي جريمه مي‌تواند در اين زمينه كارساز باشد؟

- مسلما ملاك حضور براي ما جريمه نيست. بديهي است ملاك ما كيفيت و چگونگي حضور تيم‌هاست. خيلي سخت‌گيري‌ها در اين مورد هم نه تنها در جهت افزايش جذابيت بازي‌هاست بلكه به خود تيم‌ها كمك مي‌كند تا پس از سرمايه‌گذاري منطقي در اين زمينه، طي سال‌هاي بعد از مزاياي پرورش استعدادهايشان بهره‌مند شوند.

* آيا نبايد قسمتي از پرورش اين استعدادها در آموزش و پرورش صورت بگيرد؟

- كار سازندگي به دو بخش تقسيم مي‌شود، يكي آموزش و پرورش است كه متاسفانه فعاليت چنداني در ظهور و معرفي و حفظ اين استعدادها ندارد و ديگري باشگاه‌ها هستند.

بنابراين و با وجود شرايط موجود اگر باشگاه‌ها كار سازندگي نكنند، چه كسي مسووليت آن را برعهده خواهد داشت؟ به همين دليل فدراسيون بايد باشگاه‌ها را موظف به سرمايه‌گذاري در اين بخش كند.

* و بدعت تازه در اين بخش؟

- ما امسال براي نخستين بار تيم‌هاي دسته يكي را هم وارد كرديم. خوشبختانه آنها به مراتب بهتر از تيم‌هاي سوپر ليگي استقبال كردند. البته بايد بگويم بازي‌هاي منظم‌تر، سازمان يافته‌تر و با كيفيتي را هم انجام دادند.

* زمزمه‌هايي در رابطه با تخلف برخي تيم‌ها وجود داشت. شما آنها را تاييد مي‌كنيد؟

- بله. ما در آغاز مسابقات به همه تيم‌ها تاكيد كرديم كه براساس آيين‌نامه پيش مي‌رويم. بنابراين آنها موظف بودند با شناسنامه‌هاي پاك وارد مسابقات شوند. ما حتي تاكيد كرديم كه يك روز هم به هيچ بازيكني ارفاق نشود اما، متاسفانه بروز برخي تخلفات در جريان برگزاري مسابقات المپياد ايرانيان و شبهاتي كه در ميان برخي دوگانگي‌ها وجود داشت، كار را سخت كرد.

* پس تخلف وجود داشته است؟

- بله. بازيكني بود كه با شناسنامه‌ ضد و نقيض در اين مسابقات شركت كرد. البته رقابت‌ها در سه منطقه بدون كوچكترين اعتراضي به پايان رسيد هر چند در تاييد اين امر چندين بار اعلام كرديم كه اگر اعتراضي به بازيكنان يا تيمي وجود دارد آن را اطلاع دهند تا ما فورا پيگيري كنيم.

* موارد موجود مربوط به كدام تيم‌ها مي‌شود؟

- بازيكني از تيم بانك صادرات در مسابقات حضور داشت كه با شناسنامه برادر يا پسر عمويش بازي مي‌كرد. ما مدارك وي را پس از بررسي به كميته‌ي انضباطي ارجاع داديم تا در آنجا تصميمات لازم اتخاذ شود. از طرفي در دو تيم تهراني هم رضايت‌نامه يك بازيكن براي تيم سومي صادر شده بود اما، ما اعلام كرديم كه طبق قانون اين رضايت‌نامه صرفا براي باشگاه صادر شده معتبر است و آن باشگاه دوم نمي‌تواند بازيكن موردنظر را بدون اجازه تيم اول انتقال دهد.

* آقاي حداد چرا وعده‌هاي سازمان ليگ براي برگزاري مسابقات جام حذفي و رقابت‌هاي جام در جام عملي نشد؟

- متاسفانه عدم وجود باشگاه‌هاي باثبات در واليبال باعث مي‌شود ما نتوانيم تمامي طرح‌هاي رايج كه هر كدام به پيشرفت كار كمك مي‌كنند را عملي كنيم. باشگاه‌هاي ما با وجود پرداخت حقوق يكسان به بازيكنان صرفا چهار يا پنج ماه آنها را درگير مسابقات مي‌كنند در واقع آنها حوصله‌ي حفظ و نگهداري از بازيكنان‌شان را ندارند. در عين حال ما هنوز هم اعتقاد داريم بايد براي واليبال مسابقات بيشتري در نظر گرفت و نخستين مسابقه‌اي كه مي‌تواند ايجاد انگيزه كند، مسابقات جام حذفي است.

* آيا اين موضوع كه به جدي تلقي كردن جام حذفي برمي‌گردد در آيين‌نامه قيد نشده است؟

- نه تنها ما آن را در آيين‌نامه طرح كرده‌ايم بلكه طوري مطرح شده است كه اجراي آن سراسر انگيزه باشد. البته ما در اين زمينه پيشنهاداتي هم داريم و آن اين است كه فدراسيون واليبال طرح ادغام دو تيم را به باشگاه‌هاي آسيا به AVC و FIVB بدهد. در اين صورت ما فرصت خواهيم داشت تا با برگزاري هرچه بهتر مسابقات جام حذفي و معرفي تيم برتر آن به رقابت‌هاي آسيا براي برگزاري اين مسابقات هم ايجاد انگيزه كنيم.

* و اگر اين طرح مورد موافقت قرار نگرفت؟

- در اين صورت ما مي‌توانيم قهرمان ليگ برتر را موظف به انجام بازي‌ با تيم قهرمان جام حذفي كرده و در نهايت يك تيم را به مسابقات جام باشگاه‌هاي آسيا كنيم.

* آيا اين تمام جذابيت جدي تلقي كردن مسابقات جام حذفي است؟

- خير. نخستين جاذبه‌اي كه بواسطه‌ي برگزاري اين رقابت‌ها صورت مي‌گيرد، سفر تيمي مثل پيكان يا سايپا به شهرهاي دوردست ايران است. شما در نظر بگيريد يك تيم بزرگ از ايران كه بازيكنان ملي‌پوش و مطرح را در اختيار دا رد با تيمي مثلا ياسوج بازي كند. خوب طبيعتا آن تيم پس از سفر به ياسوج، شهري كه تيمي در ليگ برتر ندارد اين فرصت را به مردم آن شهر مي‌دهد تا علاقه‌مندي به واليبال در آن شهر افزايش پيدا كند. مردم آن شهر هم مي‌توانند بازيكنان تيم ملي ايران را كه تابحال فقط آنها را در تلويزيون ديده‌اند، از نزديك ببينند. از سوي ديگر بازيكنان هم تنها در انجام 20 يا 30 بازي در سال خلاصه نمي‌شوند و اينها همگي پيشرفتي است كه با افزايش تعداد مسابقات محقق مي‌شود. فراموش نكنيم اين طرح به بازيكنان جوان تيم ها هم فرصت ظهور مي‌دهد.

* پس همه‌ي اينها به سرمايه‌ي كم باشگاه‌ها برمي‌گردد و بي‌ثباتي آنها؟

- متاسفانه بايد بگويم مشكلات فقط اينجا پايان نمي‌گيرد. بلكه بايد بگويم ما در چگونگي سرمايه‌گذاري و بهره‌برداري از آنها هم مشكل داريم، حتي بدون برگزاري مسابقات جام حذفي نمونه‌ي آن را در تيم‌هاي ملي شاهد هستيد. بازيكنان هيچ وقت در تيم‌هاي باشگاهي‌شان آماده نمي‌شوند بلكه آنها پس از شركت در اردوهاي تيم ملي است كه پرورش مي‌يابند و اين امر چيزي جز آن است كه در دنيا صورت مي‌گيرد. ما در كشورهاي ديگر مي‌بينيم كه بازيكنان فقط براي ايجاد هماهنگي به تمرينات تيم ملي مي‌روند بدين ترتيب فدراسيون هم مجبور به صرف هزينه‌هاي زياد نيست.

* موضوعاتي كه مطرح كرديد، بي‌ارتباط با حرفه‌اي شدن باشگاه‌ها نيست؟

- دقيقا. در اين زمينه باشگاه‌ها و مربيان نقش مشابهي دارند. اينكه تيم‌ها چقدر و چگونه و چه تمريناتي مي‌كنند و البته از چه امكانات و تجهيزاتي برخوردارند. در اين بين بايد بيشترين نگاه‌ها معطوف بازيكن سازي باشد. باشگاه‌هايي مثل پيكان كه امكانات خوبي دارند، مي‌توانند با جمع‌آوري بازيكنان استاندارد و آموزش آنها زيرنظر مربيان سازنده‌اي كه تعدادشان كم هم نيست، ظرف دو سال با سرمايه‌اي اندك 10 تيم منسجم را آماده كنند.

* نظرتان درمورد ورود تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس به ليگ واليبال چيست؟

- به اعتقاد من براي اينكه ليگ واليبال رونق پيدا كند ما به تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال نياز داريم. بي‌شك اين اتفاق نه تنها واليبال را جذاب مي‌كند بلكه به اين دو تيم هم كمك مي‌كند تا مثل گذشته خود را از حالت تك بعدي خارج كنند و با صرف هزينه‌اي ناچيز باعث رونق صد چندان واليبال شوند. به نظر من تيم‌هايي كه مسووليت اداره‌شان در اختيار سازمان تربيت بدني است بايد پس از تعيين تكليف از سوي مسوولان در مسابقات شركت كنند آن وقت هم انگيزه خواهيم داشت و هم حمايت. هم اسپانسر خواهيم داشت و هم هزاران تماشاگر مشتاق و علاقه‌مند كه همگي اينها چيزي جز درآمدزايي و توجه رسانه‌ها را شامل نخواهد شد.

* آيا تلاش‌هايي در اين زمينه شده است؟

- داورزني به عنوان رييس فدراسيون واليبال تلاش زيادي در اين رابطه كرد تا آنها را قانع كند ولي متاسفانه دست اندركاران امر بيشتر بدنبال جنجال‌هاي تبليغاتي فوتبال هستند.

* بگذريم. آقاي حداد مبالغ پرداختي در قراردادها قابل كنترل است و اصولا آيا شما با تعيين سقف قرارداد موافقيد؟

- چون درمورد هرگونه تخلف احتمالي در تنظيم قراردادها به باشگاه ها آگاهي‌هاي زيادي داده‌ايم، انتظارمان رعايت آنهاست. بي‌ترديد صرف هزينه‌ي پنج درصد قرارداد بازيكنان نه دردي از بازيكن دوا مي‌كند و نه از فدراسيون ولي در صورت احراز هر تخلفي آن بازيكن است كه ضرر مي‌كند.

خيلي‌ها در اين بين طرح امضاي قرارداد سفيد را به عنوان يك نگراني تلقي مي‌كردند اما، چاره كار آسان است چون در آن زمان فدراسيون ديگر هيچ مسووليتي درمورد تخلفات بزرگتر صورت گرفته در رابطه با بازيكن و باشگاه نخواهد داشت.

از طرفي از آنجايي‌كه برگه‌هاي قرارداد به اداره ماليات ارجاع داده مي‌شود و همين طور از آنجايي كه خيلي از تيم‌هاي ما تيم‌هاي دولتي به شمار مي‌روند، بنابراين هرگونه تخلف در ارايه اسناد و مدارك با تنظيم آن اثرات مخربي خواهد داشت.

اما، اعتقاد شخصي من در مورد سقف قراردادها اين است كه تا زماني كه ما باشگاه‌هاي دولتي داريم از بودجه دولت و مردم خرج مي‌كنيم نمي‌شود سقف معيني براي قراردادها تعيين كرد. البته در آيين‌نامه به اين موضوع اشاره شده است اما، اگر قانون جابه‌جايي سه بازيكن اجرا شود و تيم‌ها يك شبه وارد و خارج نشوند، خود به خود اين مشكلات هم حل مي‌شوند.

* امسال هم نمونه‌اي براي آن داريم؟

- بله. در حال حاضر تيم دانشگاه آزاد شرايط مشابهي دارد. آنها قصد داشتند بازيكنان دانشجوي خود را كه با تيم‌هاي ديگر توافق كرده و به عضويت آنها درآمده‌اند را جذب كنند كه ما شديدا با آن مخالفت كرديم و حتي آنها را به حذف از مسابقات تهديد كرديم. بنابراين اگر كارشكني‌ها ادامه داشته باشد، قطعا با آن برخورد خواهيم كرد.

از سوي ديگر بدليل بروز برخي مشكلات مالي تيم استقلال گنبد هم از نظر ما يك تيم مشروط است كه اگر نتواند به تعهداتش عمل كند، يكي از تيم‌هاي كنار گذاشته خواهد بود.

* آيا سازمان ليگ با برگزاري مسابقات ليگ به صورت پلي‌آف موافق است؟

- به اعتقاد من اجراي مرحله‌ي آخر مسابقات به صورت پلي‌آف (حذفي) فوق‌العاده و عالي است اما، به شرط اينكه همه چيز در زمان خودش با آرامش و طبق برنامه‌ريزي پيش برود. برگزاري مسابقات براي اجراي اين طرح بايد كار را از شهريورماه شروع كنيم و پس از پايان در اواسط بهمن ماه به ما زمان بدهند تا بتوانيم مسابقات را با حضور تيم‌هاي برتر به صورت رفت و برگشت برگزار كرده و زماني را هم به مسابقات جام حذفي اختصاص دهيم. فراموش نكنيم كه تحقق اين امر انعطاف پذيري و حرفه‌اي‌گري باشگاه‌ها را مي‌طلبد و قطعا آنها بايد آمادگي برگزاري دو بازي در هفته را داشته باشند.

* چگونه مي‌شود واليبال هم روزي صاحب حق پخش تلويزيوني شود؟

- به شخصه يكي از مدعيان اصلي توجه به اين موضوع هستم. اگر به 25 سال پيش برگرديم من نخستين كسي بودم كه فشار آوردم و به مسوولان ذيربط گفتم كه اجازه ندهيد تلويزيون اين رفتارها را داشته باشد. اعتقاد دارم در فضاي كاملا عادلانه همه‌ي رشته‌هاي ورزشي پرطرفدار و سازنده بايد برنامه‌هايشان را روي آنتن بفرستند در غير اين صورت ورزش نبايد اجازه ورود تلويزيون را به اماكن خود بدهد تا حق پخش بگيرد. اين حق طبيعي ورزش است كه به اندازه حقش بدليل ايجاد شور و نشاط در بين مردم تامين شود كه اگر اين اتفاق نيفتد، هرگز پيشرفتي در كارش ايجاد نخواهد شد.

* سازمان ليگ فدراسيون واليبال امسال چه برنامه‌هايي براي كنترل اقدامات تماشاگرنماها دارد؟

- به نظر من همان طور كه در جلسه‌ با ناظران هم گفتم بايد برخورد محكم و مقتدرانه‌اي با تيم‌هاي ميزبان در اين را بطه بشود. اين گروه از نمايندگان فدراسيون وظيفه دارند با ديدن كوچكترين تخلفي بازي را متوقف كرده و دو تيم را به بيرون از زمين هدايت كنند و با همكاري نيروهاي پليس مشكلات را برطرف كنند. بي شك امسال هم همه‌ي هدف سلامت برگزاري مسابقات است و قطعا در راستاي آن گام برخواهيم داشت.

* درمورد كنترل دوپينگ چه برنامه‌هايي داريد؟

- فرم‌هايي تدوين و تنظيم شده است كه اعضاي تيم‌ها موظف به پر كردن آن هستند. اين نخستين قدم در اين راستاست در عين حال ما في‌البداهه كسي را مقصر نمي‌دانيم و اصل را بر برائت مي‌گذاريم اما، در صورت اعتراض احتمالي هر تيم مي‌تواند با مراجعه به نمايندگان فدراسيون درخواست دريافت نمونه‌گيري كند. بديهي است ما هم فورا اقدام كرده و حتي در صورت نياز نمونه را به خارج از كشور ارسال مي‌كنيم. اگر تخلف ثابت شود، فرد خاص جريمه و ملزم به پرداخت هزينه‌ها مي‌شود و در غير اين صورت مسووليت كار برعهده تيم مدعي خواهد بود.

* سازمان ليگ درخصوص احقاق حق از دست رفته مربيان و بازيكنان چه تدابيري انديشيده است؟

- اگر مسايل مشابه مربوط به پيش از سال گذشته را بررسي كنيم، موارد زيادي از بروز مسايل اين چنيني پيدا مي‌كنيم. اما، قطعا از سال گذشته تعداد آنها از تعداد انگشتان دست هم تجاوز نمي‌كند چرا كه اتخاذ تدابير خاص و پيگيري سازمان ليگ كه حتي منجر به حذف برخي تيم‌ها از جريان مسابقات صرفا به خاطر چهار ميليون تومان شده است، باعث مي‌شود كه از اين پس كمتر شاهد بروز اتفاقات اين چنيني باشيم.

* خيلي‌ها پيش‌بيني مي‌كنند امسال هم تيم پيكان عنوان قهرماني را از آن خود كند. شما چه نظري داريد؟

- نظر من برخلاف ‌آنهاست چرا كه فكر مي‌كنم اين تيم براي قهرمان شدن در مسابقات امسال راه سخت‌تري را در پيش دارد و قطعا مشكلاتش از ساير تيم‌ها بيشتر خواهد بود اما، اميدوارم هر تيمي كه شايسته كسب اين عنوان است، به آن دست پيدا كند.

* امسال هم تيم قهرمان بدون اجر و قرب و پاداش و مدال مي‌ماند؟!

امسال پس از انجام نظرخواهي از مسوولان امر مقرر شد تا از مجموعه‌ي اهالي واليبال كشور كه بهترين عملكرد را در طول مسابقات داشته‌اند، تقدير شوند. پيش‌بيني‌هاي لازم صورت گرفته و قطعا علاوه بر معرفي بهترين تيم‌، بهترين مربي، بهترين سرپرست، بهترين داور و بهترين بازيكن يك جشن باشكوه همراه با مراسم زيبا ترتيب خواهيم داد. بنابراين مطمئن باشيد به شكلي شايسته جشن شاد و مفصلي را در نظر گرفته‌ايم.

انتهاي پيام
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن