تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818264608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبرنگار ايلنا از سفر به يزد؛درخشش يزد همراه با تكريم خاتمي


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: گزارش خبرنگار "ايلنا" از سفر به يزد؛درخشش يزد همراه با تكريم خاتمي


تهران- خبرگزاري كار ايران
ايران دياري است سر برآورده از هزاره‌‏هاي تاريخ كه چون كوهي استوار بر فراز زمان سر برافراشته و چون گنجي كهن از تاريخ به يادگار برجاي مانده و چون سروي سرافراز بر پاي ايستاده و ماندگار است.

به گواه تاريخ يكي از اين سرزمين‌‏ها يزد كهن است كه بر دامنه روستاي "ارنان" اش سنگ نگاره‌‏هاي دوازده هزار ساله جاي دارد و اگر يزد را نگين كوير خوانده‌‏اند همه در سايه كوشش‌‏ها و تلاش‌‏هاي مردمان نيك رفتار و نيك گفتار بوده است و اين‌‏چنين است كه كانون يزدي‌‏تباران كه متشكل از يزدي‌‏هاي سراسر جهان است و قدمتي 10 ساله دارد تصميم گرفته در طول فعاليتش جداي از شناساندن تمدن يزد به جهانيان از چهره‌‏هاي محلي،ملي و بين المللي تقدير كند.
بر همين اساس از دكتر مجيبيان به عنوان چهره محلي،شهيد صدوقي به عنوان شخصيت ملي تقدير كردند و هنگامي كه خواستند از چهره بين المللي تقدير كنند جز نام محمد خاتمي فرد ديگري به ذهنشان نيامد چه آنكه بر اين باورند كه نام خاتمي و گفت وگوي فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها به گونه‌‏اي با هم همراه شده كه مطرح شدن يكي موجب يادآوري ديگري مي‌‏شود.
به همين دليل است كه كانون يزدي تباران در اطلاعيه خود براي برگزاري همايش "يزد،بستر تمدن باستاني و مظهر گفت وگو" تاكيد كرد: اينك ،خاتمي فرزند فاضل،باتقوي و متعهد امام (ره)نه تنها فرهيخته‌‏اي از ديار يزد و ميهن اسلامي‌‏مان است،بلكه پيام‌‏آور صلح و گفت‌‏وگو و فريادگر اين نياز زمانه ماست،تا ما ايرانيان با اتكا بر پشتوانه‌‏هاي ديني و ملي خود شجاعانه به اين چالش جهاني تن در دهيم و با ياري خرد جمعي و حفظ هويت ملي و تكيه بر كرامت انساني به صلح و عدالت دست يابيم.
اگرچه نام اين همايش در ابتدا «تجليل از محمد خاتمي و ايده گفت وگوي تمدن‌‏ها» بود ولي روايت مهندس سفيد،استاندار اسبق يزد و عضو هيات مديره كانون يزدي تباران از جلسه اين كانون با خاتمي جالب است:«وقتي به خاتمي گفتيم كه چنين مراسمي قرار است برگزار شود به شدت مخالفت كرد و با اصرار اعضاي هيات مديره تصميم گرفتيم عنوان مراسم را به "يزد،بستر تمدن باستاني و مظهر گفت وگو" تغيير دهيم.
و اينچنين بود كه دست اندركاران اين همايش با تلاشي در خور تحسين مقدمات اين كار را فراهم كردند و همايش يزد،بستر تمدن باستاني و مظهر گفت‌‏وگو در سالن برق شهيد عباسپور با ظرفيتي بالغ بر 300 نفر برگزار شد. البته مشتاقان براي حضور در اين مراسم به حدي بود كه حدود هزار نفر مجبور شدند در پشت درب سالن بمانند كه اين موضوع موجب عذر خواهي مسوولان برگزاري مراسم بويژه مهندس اوليا نماينده يزد در مجلس شد كه تاكيد كرد حتما مراتب عذرخواهي وي را بابت پشت در ماندن مردم ابلاغ كنيم.
برگزاري اين همايش از آن درجه از اهميت برخوردار بود كه شخصيت‌‏هاي سرشناس بين المللي و همين‌‏طور چهره‌‏هاي شاخص سينما و تلويزيون را به يزد كشاند و با حضور در اين مراسم ضمن ارج نهادن به شخصيت ملي و بين المللي خاتمي از شهر يزد به عنوان دروازه تمدن ايران تقدير كردند.
«رومانوپرودي» نخست وزير سابق ايتاليا،«بندويك» نخست وزير اسبق نروژ،«مري رابينسون» نخست وزير اسبق ايرلند،«ليونل ژوسپين» نخست وزير اسبق فرانسه،«زلاتكولاگومذريچ»،نخست وزير اسبق بوسني و هرزگوين از جمله شخصيت‌‏هاي برجسته بين المللي بودند كه در اين مراسم شركت كردند و هر يك در گفت وگو با خبرنگار ايلنا از ايده گفت وگوي تمدن‌‏ها و شخصيت خاتمي تقدير كردند.
همچنين ابراهيم حاتمي كيا،كمال تبريزي،منيژه حكمت،محمد علي نجفي،احمد نجفي،رخشان بني اعتماد،فاطمه معتمد آريا،بهاره رهنما،حميد فرخ نژاد از جمله هنرمنداني بودند كه در اين همايش شركت كردند.
حضور بيت مرحوم آيت الله روح الله خاتمي وآيت الله موسوي بحنوردي و چهره‌‏هاي شاخص سياسي ،دانشگاهي و وزراي دولت اصلاحات از نكات قابل توجه اين همايش بود.
در حالي‌‏كه خاتمي در اين مراسم تاكيد كرد براي آنكه با يك فرهنگ گفت‌‏وگو كنيم، بايد آن را بشناسيم و اگر كسي بخواهد ژرفاي تمدن ايران را بشناسد بايد يزد را بشناسد «رومانو پرودي» در اظهار نظر جالبي گفت: همزيستي اديان مختلف در يزد شگفت انگيز است كه البته منظور نخست وزير سابق ايتاليا حضور بي‌‏شمار زرتشتيان در يزد است.
از سوي ديگر محمدرضا عارف كه در دولت اصلاحات معاون اول خاتمي بود از تنگ نظري عده‌‏اي در داخل نسبت به شخصيت خاتمي گلايه كرد و گفت: همه ما به خاطر داريم كه در دهه قبل ايران با نامي نو دوباره در جهان آوازه يافت و با نام گفت‌‏وگوي تمدن‌‏ها شان و جايگاه واقعي خود را بازيافت كه اين آوازه نو علاوه بر اينكه به عنوان دستاوردي در عالم انديشه به ثبت رسيد، دري از امنيت، صلح، دوستي و آرامش به روي ايرانيان گشود.
البته محمد جواد ظريف نماينده سابق ايران در سازمان ملل كه اجراي مراسم را بر عهده داشت تاكيد كرد: حمايت از خاتمي، حمايت و قدرداني از يك ايده جهاني است. قدرداني از ايده‌‏اي كه جهان در روزگار بي‌‏عدالتي به آن نيازمند است.
واينچنين بود كه همايش يزد،بستر تمدن باستاني و مظهر گفت وگو با اهدا لوح ياد بود و ترمه‌‏اي كه نشان سنت يزد است به خاتمي پايان يافت و يزد درخشش دوباره يافت در حالي‌‏كه شعار خاتمي پاينده رئيس جمهور آينده از سوي مردم حاضر در همايش خاتمي را بدرقه كرد.

پايان پيام
گزارش از:عليرضا خامسيان و زينب حقي

كد خبر: 452208
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن