تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813201457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سپتامبر، بدترين ماه براي بازار خودروي اروپاخودروسازها ديگر رمقي ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سپتامبر، بدترين ماه براي بازار خودروي اروپاخودروسازها ديگر رمقي ندارند
مونا مشهدي رجبي افزايش بحران اعتباري در سراسر جهان سبب شد تا بازار خودروي جهان نيز تحت‌تاثير قرار بگيرد. بر طبق گزارش‌هاي موجود در ماه‌هاي اخير فروش انواع خودرو در جهان كاهش يافت و بسياري از شركت‌هاي خودروسازي براي باقي ماندن در بازار جهاني اقدام به...


تعطيل كردن برخي از كارخانه‌هاي خود يا اخراج بخشي از نيروهايشان كردند. اين مساله كه خود موجب رشد مشكلات اقتصادي مردم و بيشتر شدن بحران در دنيا شد كاهش بيشتر تقاضاي خودرو را در جهان به همراه داشت.
بر طبق گزارش‌هاي موجود بحران بازار خودروي جهان در ماه سپتامبر امسال به بيشترين سطح خود طي ده سال گذشته رسيد.
در اين ماه فروش خودرو در بازار اروپا 2/8درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافت. در نه ماه اول سال جاري ميلادي فروش خودرو در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا 4/4درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشت.
اتحاديه صنعت خودروسازي اتحاديه اروپا در اين مورد مي‌گويد: «بحران اعتباري در جهان سبب شد تا توانايي شركت‌هاي خودروسازي در تامين مالي پروژه‌هاي جديد اين صنعت كاهش پيدا كند و توانايي آنها براي سرمايه‌گذاري در توليد خودروهايي كه با سوخت پاك كار مي‌كنند يا خودروهاي الكتريكي كه بسياري آن را نسل آينده خودروهاي دنيا مي‌دانند تنزل پيدا كند. اهميت ساخت خودروهاي الكتريكي و هيبريدي به اندازه‌اي بود كه بانك‌هاي اروپا و آمريكا وام‌هاي كلاني با سود بسيار كم به شركت‌هايي كه قصد مطالعه روي اين قبيل خودروها را داشتند مي‌داد.
اتحاديه صنعت خودروي اتحاديه اروپا همچنين در گزارش اخير خود نوشت: «تقاضا براي خودروهاي تازه در اروپا كاهش يافته است كه يكي از دلايل آن بي‌انگيزه شدن مردم براي پرداخت مبالغ كلان براي خريد خودرو در اثر بي‌اعتمادي به فضاي اقتصاد جهاني است. برخي ديگر كه براي خريد خودرو وام مي‌گرفتند نيز به دليل ضعف نظام بانكي نمي توانند وام مورد نياز براي خريد خودرو را دريافت كنند و خودروي مورد نظرشان را بخرند.»
فروش خودرو در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در ماه سپتامبر سال جاري به پايين‌ترين سطح از سال 1998 ميلادي تا به حال رسيد. در اين ماه يك ميليون و 304‌هزار و 583 دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسيد. مطالعات نشان مي‌دهد معمولا ماه سپتامبر به دليل نزديك شدن به سال جديد و تعطيلات ژانويه ماهي است كه بيشترين شمار خودروها در اروپا به فروش مي‌رسد. اما در سال جاري ميلادي وضعيت تغيير كرد و بازار خودروي اروپا ضعيف‌ترين ماه خود را تجربه كرد. آمارها نشان مي‌دهد در ماه سپتامبر سال جاري فروش خودرو در كشورهاي اروپاي غربي 3/9درصد نسبت به سال قبل كمتر بود. در اين ماه يك ميليون و 211‌هزار و 308 دستگاه خودرو در كشورهاي اروپاي غربي به فروش رسيد.در ميان كشورهاي اين منطقه بازار آلمان و فرانسه نسبت به ديگر كشورها پر رونق‌تر بوده است. بازار خودروي كشور فرانسه در ماه سپتامبر سال جاري 4/8درصد رشد كرد در حالي كه در ماه اوت همين سال كاهش 1/7درصدي را تجربه كرده بود.
بازار خودروي كشور آلمان در ماه سپتامبر سال جاري 5/1درصد نسبت به سال پيش از ان كاهش يافت، در حالي كه در ماه اوت اين بازار كاهشي 5/10درصدي را تجربه كرد.
بيشترين نرخ كاهش بازار خودرو در كشورهاي اروپاي غربي به انگليس اختصاص داشت. در ماه سپتامبر سال جاري فروش خودرو در انگليس 2/21درصد نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن كاهش داشت. بازار خودروي اسپانيا نيز در ماه سپتامبرنسبت به سال قبل 2/32درصد و بازار خودروي ايتاليا 5/5درصد كاهش يافت. اين در حالي است كه فروش خودرو در اعضاي جديد اتحاديه اروپا در ماه سپتامبر سال جاري 8/7درصد رشد كرد. در ماه سپتامبر سال جاري 93‌هزار و 275‌دستگاه خودرو در اين كشورها به فروش رسيد. در ميان شركت‌هاي خودروسازي فعال در اتحاديه اروپا بيشترين كاهش فروش به توليدات جنرال موتورز اختصاص داشت. گزارش‌ها نشان مي‌دهد در ماه سپتامبر سال جاري 129‌هزار و 746‌دستگاه خودروي توليد جنرال موتورز در اروپا فروش رفت كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/18درصد تنزل داشته است. همين مساله سبب شد تا جنرال موتورز شماري از كارخانه‌هاي فعال در اتحاديه اروپا را تعطيل كند و توليد در برخي از كارخانه‌ها را كاهش دهد. در اروپا بيشترين استقبال از خودروهاي اوپل، شورلت، ساب و Vauxhall بوده است.
شركت خودروسازي نيسان كه پيش از اين خبر از كاهش توليد خود در كارخانه اسپانيا داده بود اعلام كرد در ماه سپتامبر با كاهش 2/5درصدي فروش توليداتش در اروپا روبه‌رو شد.اين شركت در ماه سپتامبر 32‌هزار و 762 دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسانيد. شركت‌هاي فرانسوي رنو و پژو نيز به‌ترتيب كاهشي 1/2درصدي و 9/0درصدي را در فروش توليداتشان در بازار اروپا تجربه كردند. شركت رنو در ماه سپتامبر 102‌هزار و 917دستگاه خودرو و شركت پژو نيز 153‌هزار و 533 دستگاه خودرو در جهان فروخته‌اند. در اين ماه فروش خودروهاي فيات از جمله لانمپيا و برندهاي آلفا رومئو با كاهش 4/1درصدي نسبت به سال قبل به 97‌هزار و 553 دستگاه خودرو رسيد. فولكس واگن تنها شركتي بود كه در اين ماه رشد را تجربه كرد.
اين شركت در ماه سپتامبر سال جاري 263‌هزار و 435 دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسانيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/1درصد رشد كرده است.مدير عامل شركت تويوتا نيز با تاكيد روي كاهش فروش اين شركت در اروپا و همچنين ساير مناطق دنيا گفت: «بحران اعتباري دنيا زودتر از آنچه تصور مي‌شد وارد بازار خودروي جهان شده است. هم‌اكنون شمار افرادي كه توانايي مالي براي خريد خودرو دارند يا افرادي كه در شرايط بحراني كنوني سهمي از پول خود را به اين كار اختصاص مي‌دهند كاهش پيدا كرده است.
كاتسواكي واتانابه، مديرعامل شركت تويوتا آخرين مدير عاملي بود كه تاييد كرد بازار خودرو در سال 2009 ميلادي با كاهش روبه‌رو خواهد بود.وي در اين مورد گفت: «اگر انتظار داشته باشيم بازار خودرو يا اقتصادجهان از سال 2009 ميلادي اصلاح مي‌شود نشان از كوته نگري ما است. بدون شك نيمه اول سال 2009 ميلادي نيز وضعيت اقتصاد جهان و بازار خودرو مشابه امسال خواهد بود بنابراين بايد شركت‌هاي خودروسازي از روش‌هايي استفاده كنند كه در اين بازه زماني بتوانند خود را در بازار نگه دارند. يكي از آن كارها تعديل هزينه‌ها است.»
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن