واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: محمدي: «عصر روز دهم» ثمره اراده مرحوم ملاقليپور بود خبرگزاري فارس: منوچهر محمدي با اشاره به اين كه بايد در سينماي دفاع مقدس تغيير و تحول اساسي صورت گيرد و نبايد در اين حوزه درجا بزنيم، گفت: «عصر روز دهم» ثمره اراده مرحوم ملاقليپور بود و او براي توليد اين فيلم به من دلگرمي داد. [عکاس: فارس - مورخ: 89/09/17 نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي عصر روز دهم ] ● گزارش تصويري مرتبط ------------------------------- به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، شامگاه سهشنبه 16 آذر ماه نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «عصر روز دهم» با حضور «منوچهر محمدي» (تهيهكننده)، «هانيه توسلي» (بازيگر)، «شاپور پورامين» (مدير تصويربرداري) و «رضا درستكار» (مجري و منتقد) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد. * محمدي: «عصر روز دهم» ثمره و حاصل اراده مرحوم ملاقليپور بود به گزارش فارس، در ابتداي اين نشست «رضا درستكار» از «منوچهر محمدي» در مورد چگونگي شكلگيري اين فيلم سؤال كرد كه وي در پاسخ اظهار داشت: به هر حال ساخت اين فيلم كار سخت و دشواري بود، من به عنوان تهيهكننده وظيفه خود را انجام دادم و به گمانم يكي از وظايف سينما اين است كه مفاهيم درست خود را انتقال دهد و ما در اين فيلم سعي كرديم به مفهوم دوستي بين دو ملت ايران و عراق نگاهي تازه داشته باشيم. تهيهكننده «طلا و مس» در ادامه خاطرنشان كرد: جا دارد اينجا يادي هم از زندهياد «رسول ملاقليپور» بشود كه شروع اين كار با ايشان بود اما اين كار اتمام نپذيرفت. اگر بهرهاي از ثمره و نتيجه كار حاصل ميشود، اراده و تصميم خيلي مهم او بود و در آن مقطع كه كار را در دست گرفت با اين كه ميدانستيم كار سخت و دشوار پيشرو داريم اما او به من دلگرمي ميداد. تهيهكننده «ميم مثل مادر» در ادامه افزود: بعد از اين كه او از ميان ما رفت تا دو سال ما حال و حوصله كار نداشتيم و به نوعي يك وقفه طولانيمدت، ميان كار رخ داد تا تصميم بر اين گرفته شد كه «مجتبي راعي» اين فيلم را كار كند اما در مجموع اين فيلم سخت و دشوار بود. به مدد گروه پرتلاش كه در اين فيلم مشاركت داشتند، ساخت اين فيلم نيز عملي شد. تهيهكننده «ارتفاع پست» در ادامه خاطرنشان كرد: شايد نفس رفتن به كشور عراق يك شجاعت ميخواست، چه برسد كه گروهي برويم و فيلمبرداري كنيم. در جايي كه هيچ امنيتي وجود ندارد و مردم هم با مقوله سينما اصلاً آشنا نيستند و هر پلان و تصويري كه گرفته شد، به سختي انجام شد. يكي از وظايف من اين بود كه به گروه خسته نباشيد عرض كنم. به نظرم «هانيه توسلي» در اين فيلم در حد خود كارستاني انجام داد و در مكاني كه آرامش وجود نداشت و شرايط و امكانات آن فراهم نبود، عالي به ايفاي نقش پرداخت. * پورامين: زحمات گروه «عصر روز دهم» ناديده گرفته شد به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «رضا درستكار» از «شاپور پورامين» در مورد نحوه فيلمبرداري كار سؤال كرد كه وي در پاسخ اظهار داشت: در مورد فيلمبرداري خودم، نظري ندارم اما يكي از دوستان كارگردانم وقتي فيلم را ديد به من گفت: شما خيلي در اين فيلم سختي كشيديد تا كار به اتمام رسيد. پورامين ادامه داد: در مورد خودم سعي كردم دائم يك انرژي مثبت به گروه بدهم تا بتوانيم با آرامش و راحت كار خود را انجام دهيم اما در آنجا كوچههاي تنگي وجود داشت و اين امر استرس مرا بالا برد و هرروز نگران اين بودم كه روزي بمبي زير پاي ما منفجر شود اما خدا كمك كرد و اين فيلم را به سلامت به اتمام رسانديم. كسي قدر اين فيلم را ندانست و در ميان آثار فاخر قرار نگرفت و به نوعي اصلاً زحمات كار ديده نشد و از همه مهمتر زحمات «هانيه توسلي» كه كار بسيار دشواري داشت و همزمان در دو شخصيت به ايفاي نقش پرداخت اصلاً ديده نشد. بازيگري كه قرار است در جايي كه ناامن است حس خود را تداوم بخشد و كار دشواري پيش رو دارد، ديده نميشود اما «هانيه توسلي» تواناييهاي خود را در اين كار به نمايش گذاشت. * توسلي: «عصر روز دهم» برايم تجربه جذابي بود به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «رضا درستكار» از «هانيه توسلي» در مورد چگونگي حضورش در اين فيلم سؤال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: به نوبه خود از «منوچهر محمدي» به عنوان تهيهكننده اين كار تشكر ميكنم چرا كه بهترين تهيهكنندهاي است كه تا به حال با او كار كردم. درام را خوب ميشناسد و با قصه ارتباط خوبي برقرار كرد و از همه مهمتر چنين كار سختي اين تهيهكننده خوب را هم ميطلبد. توسلي در ادامه افزود: از «شاپور پورامين» تشكر ميكنم چرا كه كار پرزحمتي داشت و در عراق خيلي جاها با دوربين روي دست كار كرد و فيلمبرداري بينظيري انجام داد و بههرحال خوشحالم كه در اين فيلم به ايفاي نقش پرداختم و در مجموع تجربه جذابي بود و بازي در دو نقش و ويژگي اين دو نقش برايم جذاب بود و دوست دارم اين فيلم زودتر اكران شود اما در مجموع تجربه دشوار و شيريني بود. * محمدي: در سينماي دفاع مقدس نبايد درجا بزنيم به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «رضا درستكار» از «منوچهر محمدي» در مورد ميزان ريسك توليد اين پروژه و اينكه آيا كار به ثمر نشسته يا خير، سؤال كرد كه وي در پاسخ خاطرنشان كرد: معمولاً بعضي وقتها يك جرقه است كه يك اثر را خلق ميكند و آن هم خلقالساعه نيست و بلكه اين موضوع پسزمينه هم دارد و در ميان رسانهها چند وقت پيش در مورد احيا و يا عدم احياي سينماي دفاع مقدس بحثي درگرفت كه نظرم تغيير و تحول اساسي دفاع مقدس است كه در اين زمينه بايد ريشهيابي صورت بگيرد چرا كه جنگ پديده ماندگاري است. تهيهكننده «مارمولك» در ادامه خاطرنشان كرد: نكته بعدي اينكه بههرحال ما 8 سال با ملت عراق درگير جنگ بوديم اما به نظرم در شرايط فعلي در زمينه سينماي دفاع مقدس نبايد درجا بزنيم. به معناي ديگر در فيلمهاي «از كرخه تا راين» و «ميم مثل مادر» جنگ را دستمايه قرار داديم اما در اين فيلم به مفهوم دوستي ميان دو ملت عراق و ايران نگاهي تازه داشتيم و در بستر يك ملودرام جنگ را به نوعي ديگر تصوير كرديم. محمدي ادامه داد: بحث ديگر اين است كه ما وقتي به عراق رفتيم با تصورات ديگري روبهرو شديم و تصويري متفاوت شد و اين تصوير در فيلمنامه كار هم اثر داشت تا به اين ديدگاه رسيديم كه همديگر را ببخشيم و كينهها را دور بريزيم كه اين نگاه در شهر عراق قابل لمس است. تهيهكننده «زير نور ماه» در ادامه خاطرنشان كرد: درشهر عراق سه ماه فيلمبرداري داشتيم و بعد از اتمام كار، فيلم را به چند عراقي نشان داديم و آنها نيز تحت تاثير قرار گرفتند و گفتند: «عصر روز دهم» اولين فيلمي است كه منصفانه به عراق ميپردازد. * پورامين: فيلمبرداري «عصر روز دهم» با نگاه ژورناليستي شكل گرفت به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «رضا درستكار» از «شاپور پورامين» در مورد نحوه فيلمبرداري سكانسهاي بين الحرمين سؤال كرد كه وي در پاسخ اظهار داشت: در هنگام بازبيني لوكيشن شهر عراق احساس كردم كه تصويرداري با دوربين SI2K فيلمبرداري شد و احساس كردم كه با اينكه كار در بستر يك ملودرام ميگذرد اما نحوه فيلمبرداري بايد با يك نگاه ژورناليستي صورت بگيرد و با يك هنديكم هم، راش اضافه گرفتم. پورامين در ادامه افزود: به دليل ناامني در عراق كه مبادا مشكلي پيش آيد داخل يك كارتن يخچال ميرفتم و در آنجا فيلمبرداري ميكرديم اما اين سختي در فيلم بيرون نميزند. صحنه بينالحرمين را با سه دوربين گرفتم كه در خيلي جاها دوربين روي دست بود و راش اضافي گرفتم كه 12 بار اين سكانس به طول انجاميد. در اين بخش كار براي بازيگران نيز دشوار بود. به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «رضا درستكار» از «هانيه توسلي» در مورد تفاوت ميان دو نقش سؤال كرد كه وي در پاسخ اظهار داشت: اصليترين تفاوت اين دو خواهر در نوع گويش بود و سعي كردم اين تفاوت را نشان دهم اما به نظرم نقش «رحمه» كمتر بود و در 12 پلان آن را ديدم كه در قياس با «مريم شيرازي» خيلي كمتر بود ضمن اينكه دوست داشتم سكانس مشتركي هم بود كه اين دو با هم حرف ميزدند، زبان عربيام خيلي خوب نيست اما ديالوگهاي عربي را زياد تمرين كردم. به گزارش فارس، در ادامه اين نشست يكي از حضار از «منوچهر محمدي» در مورد نحوه طراحي صحنه و لباس اين فيلم سؤال كرد كه وي در پاسخ اظهار داشت: حسن روحپروري اين كار را انجام داد و با بضاعت ما از پس اين كار برآمد چند صحنه مرز بين ايران و عراق را هم بازسازي كرديم كه حالت مستندگونه گرفته و تصنعي نيست و ظهر عاشورا بود كه سكانس بينالحرمين را با سختي گرفتيم اما جايي ديگر به ما اجازه ورود به صحن را ندادند و ما آن صحنهها را بدون حضور بازيگر گرفتيم و در پرده سبز بازيگران به ايفاي نقش پرداختند و به نوعي با جلوههاي رايانهاي اين كار انجام شد كه باورپذير هم بود. محمدي در ادامه افزود: اين موضوع حساس بايد سه ساعت باشد و ما راش بالايي هم گرفتيم اما در سينماي ايران محدوديت وجود دارد و به گمانم قصههاي فرعي نيز به خط اصلي داستان كمي لطمه وارد كرده است. اين تهيهكننده در پايان اين نشست گفت: ساخت فيلمهاي سخيف به من پيشنهاد ميشود اما من از ساخت اين نوع فيلمها ترس دارم و دوست دارم تا جايي كه توان دارم فيلمهاي ارزشمند بسازم تا مردم هم از آثار ما راضي باشند. به گزارش فارس، اين نشست با اهداي لوح تقدير به مدعوين رأس ساعت 22 به اتمام رسيد. انتهاي پيام/پ3
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 430]