واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ويژگيهاي حوزه آيندهساز و جهانيانديش خبرگزاري فارس: «تعريف كليه توصيفات بشر بر محور ايمان و اعتقاد به خداي متعال»، «قرار گرفتن در مسند سرپرستي تفكر اجتماعي براي رواج توليد فكر الهي» و «ضمانت تعالي معنوي جامعه» برخي از ويژگيهاي يك حوزه آيندهساز و جهانيانديش است. * ضرورت رويكرد آيندهساز پرسش اساسي اين است: راهبرد حوزه مقدس علميه كدام يك از سه گزينه زير است: انتقال مواريث علمي و پرافتخار گذشته به نسلهاي آينده؟ پاسخگويي به مسائل مستحدثه؟ تأمين پشتوانه اسلاميت تمدن سازي اسلامي؟ هر سه گزينه تدبير كلان زمان حال را معلوم ميكند؛ در احتمال اول نگاه به گذشته برجسته است. در احتمال دوم نگاه به نياز روزمره و در احتمال سوم نگاه به آينده. حوزه مقدس و پرافتخار علميه بايد بيش از پيش باور كند كه به بركت پيروزي انقلاب اسلامي، دنياي اسلام و بهويژه جامعه شيعي پا به عرصه نوين و دشواري گذارده است. اين عرصه جديد ادعاي تمدنسازي جهاني بر مبناي انديشه ناب اسلامي، در عصري است كه دنياي كفر و نفاق دقيقاً همين ادعا را طرف مقابل دارد؛ يعني تمدنسازي جهاني بر مبناي انديشه ليبرال دموكراسي. نظام اسلامي و به تبع روحانيت بخواهد يا نخواهد وارد چنين ميدان وسيع درگيري علمي شده است، اما مهم اين است كه تا چه حد به اقتضائات آن تن داده و ميدهد؟ غفلت امروز باعث انزواي حتمي حوزه علميه در فردا است و توفيق در انجام اين مأموريت تاريخي، فتحي جهاني و گامي بلند بهسمت جامعه جهاني مهدوي (عجلالله تعالي). * ويژگي حوزه آيندهساز حوزه آيندهساز و جهانيانديش بايد به قابليتهاي زير دست يابد: تعريف كليه توصيفات بشر بر محور ايمان و اعتقاد به خداي متعال؛ قرار گرفتن در مسند سرپرستي تفكر اجتماعي (بهجاي گسسته ديدن خود از ساير علوم)، براي رواج توليد فكر الهي، به منظور طرح سئوالات جديد علاوهبر پاسخگويي به شبهات؛ حضور در متن حوادث و تحولات علمي جهان، به منظور ايجاد پادزهر علمي در مقابل افكار منحط، قبل از نشر آن؛ شناخت بستر صحيح پرورش فرد و جامعه از طريق تعريف يا شناسايي ساختارهاي اجتماعي كه در پرورش اخلاقي دخيل هستند.؛ ممانعت از عرفانهاي خود ساخته؛ ضمانت تعالي معنوي جامعه؛ امكان سرپرستي رفتار فردي و اجتماعي، از طريق ارائه نظام احكام تكليفي حاكم بر فرد و جامعه دستيابي به فقه پاسخگو به همه جوانب زندگي بشر اعم از حكومت، سياست خارجي برخورد با شبكههاي عظيم اقتصادي جهاني و... * تأمين ايدئولوگهاي حكومت اسلامي ايدهبرداري و پيگيري نظريه جهاني سازي اسلامي از طريق: آموختن راه مبارزه با اسلام انحرافي و آمريكايي به مجاهدان مسلمان، گسترش فرهنگ استكبارستيزي در اقصينقاط عالم، روشنكردن نقاط انحرافي و ضعف فرهنگ منحط مادي و در مقابل شناخت نقاط كور و راه ارتقاي فرهنگ اسلامي؛ توان ورود به عرصه اسلاميسازي علوم انساني قدرت حضور در عرصه مهندسي فرهنگ و مهندسي فرهنگي جامعه؛ ارائه الگوي جامع زندگي؛ قدرت مديريت و اصلاح سازمان تحت سرپرستي روحانيت (همچون قوه قضاييه، وزارت اطلاعات و...)؛ قدرت جريان فرهنگ اسلامي در سازمانهايي كه روحانيت در درون آن قرار دارد (همچون نيروهاي مسلح، دانشگاه و...)؛ * الزامات حوزه آيندهساز حوزه و روحانيت براي كسب ويژگيهاي فوق و مواردي مشابه آن، بايد به چه الزامات تن دهد و چه گامهايي را بردارد؟ گام نخست فهم ضرورت تحول و چيستي تحول است. بزرگي دستاوردهاي گذشته و نگراني از تضعيف آنها نبايد مانع انديشيدن نسبت به آينده و فهم كاستيها، بهويژه در حوزه انديشه شود. اين گام به ميزان زيادي برداشته شده است، هرچند فراگيري آن به گام بعد وابسته است. گام دوم تفاهم پيرامون تحول مورد انتظار است. تفاهم يعني گفتوگو و سپس مورد پذيرش عمومي قرار گرفتن تحول به معنايي روشن، بهويژه در لايه اعاظم حوزه علميه است. شاخصه تفاهم تبديل شدن به باور عمومي و روشن و نيز معيار ارزشگذاري قرار گرفتن است. در اين حالت پيش برندگان بهسمت جلو، نسبت به ميراثداران گذشته، ارزشمندتر خواهند بود. برداشتن اين گام محتاج انضباط در طرح ايدهنو، پاسداشت ارزشهاي گذشته حوزه و البته تحمل نوعي ساختارشكني هدفمند است. گام سوم تعاون در تحقق تحول حوزه بهسمت آيندهسازي است. در اين رابطه بايد نسل جديد و قديم، با گرايشهاي مختلف علمي، مزيت نسبي خود را به صحنه آورده و با تقسيم كاري هماهنگ، به شكل غيرمتمركز و شبكهاي، قابليت حوزه و روحانيت را در آيندهسازي، بهسمت تمدن اسلامي به حد قابلقبولي برسانند. براي اين منظور لازم است تا: چشم اندازه حوزه علميه ترسيم شود؛ ظرفيت موجود علمي و مديريتي حوزه و روحانيت با جهتگيري آيندهسازي، مورد بهرهبرداري فعلي قرار گيرد؛ نقش و جايگاه تمامي مراكز علمي و حتي اشخاص حقيقي در ايجاد تحول تعريف شود؛ پويايي برنامهها متناسب با تكامل علمي در داخل و تغيير شرايط فرهنگي در خارج رعايت شود؛ ساز و كار لازم براي حسن اجراي برنامهها و كنترل باز خورد آن در داخل و خارج حوزه علميه طراحي و ايجاد شود؛ علاوهبر استفاده از فرصتهاي موجود، فرصتهاي جديد براي بهرهبرداري از دانش و نيروي انساني حوزه علميه ايجاد شود؛ مركز اطلاعات هوشمندي به منظور ثبت آثار علمي و كاركردهاي عملي روحانيت ايجاد شود. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- نويسنده: حجتالاسلام عليرضا پيروزمند، عضو هيئت علمي دفتر فرهنگستان علوم انساني قم --------------------------------------------------------------------------------------------------------- انتهاي پيام/ك/6
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]