تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814861321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرشنمادي از هنر وذوق هنرمندايراني يك فرشباف:درآمد زحمت فرشبافان به جيب دلالان مي‌رود رييس سازمان بازرگاني:بانك جامع اطلاعات توليدكنندگان فرش تهيه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: "فرش"نمادي از هنر وذوق هنرمندايراني يك فرشباف:درآمد زحمت فرشبافان به جيب دلالان مي‌رود رييس سازمان بازرگاني:بانك جامع اطلاعات توليدكنندگان فرش تهيه مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: شهرستان‌ها

فرش به عنوان نمادي از هنر ايراني و تبلور ذوق و قريحه هنرمندان اين خطه در دنيا جايگاهي ويژه دارد كه دستان زنان و مردان هنرمند خراسان شمالي نيز در خلق اين اعتبار و جلوه نقش‌آفرين است، از سويي ‌صنايع دستي از قبيل فرش‌بافي مي‌تواند علاوه بر اشتغالزايي گسترده موجب تقويت اقتصاد و معيشت شود؛ چنانكه بسياري از خانواده‌ها از اين هنر ارتزاق مي‌كنند.

هر چند فعالان عرصه توليد فرش در ايران طي ساليان اخير ضربه‌هاي زيادي ناشي از مواردي مانند ورود انواع فرش ماشيني به بازار و عرضه گسترده فرشهاي چيني، ‌هندي، ‌پاكستاني و غيره ديده‌اند، اما هنوز هم فرش در صادرات غيرنفتي ايران جايگاه ويژه‌اي دارد؛ با توجه به اصالت هنر فرشبافي در ايران و حضور هنرمندان خبره و با ذوق در اين عرصه و كيفيت بالاي فرش‌هاي ايراني مي‌توان انتظار داشت در صورت حمايت دولت از توليدكنندگان فرش در عرصه‌هايي مانند بازاريابي، ارائه بيمه‌هاي حمايتي، تامين مواد اوليه و نقدينگي مورد نياز شاهد حضور موفق فرش ايران در بازارهاي جهاني باشيم.

مليحه زماني يكي از فعالان عرصه فرش در بجنورد در اين خصوص در گفت وگو با خبرنگار ايسنا گفت:‌ فرش با زحمت فراوان و پرداخت مخارج زياد توسط بافنده توليد مي‌شود، اما در اين ميان سود بافندگان بسيار ناچيز است و درآمد حاصل از زحمت آنها به جيب دلالان و فروشندگان مي‌رود.

راضيه قديمي نيز با اشاره به عدم برخورداري بافندگان فرش از بيمه‌هاي حمايتي و مشكلات بافندگان در زمينه تامين نقدينگي و بازاريابي محصولات اظهار كرد: فرشبافان بري ادامه كار به توجه و حمايت‌هاي مسئولان نيازمند هستند.

ماهور رحماني از ديگر هنرمندان اين عرصه بيان كرد: فرش اعتبار و ارزش هنر ايران است و اين اعتبار مرهون توان و تلاش و قريحه هنرمند ايراني است.

وي ادامه داد: فرش ايراني در بسياري از كشورها در منازل جايگاهي ويژه دارد و اين همه ارج و منزلت بس كه وظيفه دست اندركاران و مسوولان را براي حمايت از اين صنعت بديع ارزشمند سنگين كند.

وي افزود: دستان توانمند هنرمند ايراني و نگاره‌هاي ذهن اوست كه چنين بافته‌هايي را خلق مي‌كند و به عنوان جلوه هنر ايراني به دنيا صادر مي‌كند.

اين هنرمند تاكيد كرد: بنابراين وظيفه دست اندركاران است كه با حمايت از همين دستان توانمند و همين ذوق و هنر و قريحه اين ميراث ماندگار را جاودان و آن را از نابودي و فراموشي حراست كنند و اين مهم جز با حمايت از عامل اول اين صنعت يعني بافندگان فرش و كوتاه كردن دست واسطه‌ها و دلالان حاصل نمي‌شود.

محمدرضا كفاشي افزود: ‌در خراسان شمالي حدود 18 هزار دار قالي وجود دارد و حدود 30 هزار بافنده در اين صنعت مشغول به فعاليت هستند.

وي گفت: تعداد كارگاه‌هاي متمركز توليد فرش در استان بسيار كم است و به اين علت اكثر كارگاههاي فرش بافي در استان به صورت خانگي است.

وي اظهار كرد: در خراسان شمالي تعداد حاميان فرش بافان كه تامين مواد اوليه فرش و خريد و فروش را بر عهده دارند بسيار كم است ‌كه اين مسئله موجب زيان فرش بافان مي‌شود.

اين مسوول تاكيد كرد: تلاش براين است كه فرش با قيمت واقعي خود عرضه شود و به ورود ارز به كشور نيز كمك كند.

وي اظهار كرد:‌ براي تمام توليدكنندگان فرش كه متقاضي صدور پروانه بوده‌اند كارت بافندگي و يا پروانه توليدي صادر شده است.

كفاشي خاطرنشان كرد:‌ با هدف تامين نقدينگي فرشبافان طي سال‌هاي 85 و 86 به توليدكنندگان اين صنعت 30 ميليون ريال وام پرداخت شده است.

وي همچنين گفت: با توجه به اينكه اطلاعات كاملي از فعالان عرصه فرش استان در دست نيست، تقاضاي اعتبار براي سرشماري فعالان اين عرصه شده است كه در صورت تامين اعتبار بانك اطلاعات جامعي از توليد كنندگان فرش تهيه خواهد شد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن