تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815340914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بشار اسد فرمان برقراري روابط ديپلماتيك با لبنان را صادر كرد پايان 60 سال خصومت


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: بشار اسد فرمان برقراري روابط ديپلماتيك با لبنان را صادر كرد پايان 60 سال خصومت
بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه، روز گذشته، فرمان ازسرگيري مناسبات ديپلماتيك با لبنان، در سطح سفير را رسما امضا كرد.
اين نخستين بار پس از استقلال سوريه و لبنان از دهه 1940 و خروج از زيرتسلط فرانسه است كه سوريه موجوديت لبنان را به رسميت مي شناسد و براي اعزام سفير به لبنان ابراز آمادگي مي كند. در عين حال، دراين «فرمان» موعد دقيق از سرگيري مناسبات تعيين نشده اما آمده است، روابط ديپلماتيك در عالي ترين سطح خواهد بود و سوريه سفارت درلبنان مي گشايد.
يك مقام رسمي وزارت امور خارجه سوريه سه شنبه اعلام كرد كه اين مصوبه تا پيش از پايان سال 2008 اجرا مي شود. بشار اسد اين فرمان را دو ماه پس ازسفر ميشل سليمان، رييس جمهوري لبنان به سوريه امضا كرد. سليمان سيزدهم اوت با سفر به دمشق، با بشار اسد براي عادي سازي مناسبات به توافق رسيد.
رسانه هاي لبنان اعلام كردند كه وليد المعلم، وزير امورخارجه سوريه، چهارشنبه، پانزدهم اكتبر، وارد بيروت مي شود تا پس ازامضاي مصوبه، روابط رسمي ديپلماتيك بين دو كشور، امور مربوط به آن را پيگيري كند. مناسبات لبنان با سوريه پس از قتل رفيق الحريري نخست وزيرپيشين لبنان درفوريه 2005 بحراني شد و ملي گرايان لبنان همواره سران سوريه را به آمريت در اين قتل سياسي متهم مي كردند.
اين اتهام به حاكميت سوريه درمورد قتل شمار ديگري از سياستمداران، روزنامه نگاران و چهره هاي برجسته لبناني مخالف نفوذ سوريه نيز تكرارشد.
اين اتهامات گسترده سرانجام به خروج نيروهاي اطلاعاتي و ارتش سوريه ازلبنان منجر شد. تا پيش ازآن، سوريه به مدت سه دهه در لبنان نيروي نظامي و اطلاعاتي داشت. بحران روابط دمشق - بيروت با وضعيت داخلي لبنان گره خورد اما پس ازحل معضلات داخلي لبنان و تشكيل دولت جديد و روي كارآمدن ميشل سليمان به عنوان رئيس جمهوري جديد در اواسط تابستان، سوريه و لبنان به سوي بهبود مناسبات تا موافقت با گشايش سفارتخانه پيش رفتند.
در عين حال، بشار اسد در هفته هاي اخير از تنش در مرزهاي لبنان با سوريه و كشانده شدن پاي برخي عوامل عربي افراطي در سوريه ابرازنگراني صريح كرد.
پس از سلسله رخدادهاي دو ماه اخير سوريه، ازجمله انفجار بمب درماه سپتامبر در دمشق كه 17 كشته برجاي نهاد، بشار اسد درهفته هاي اخير، آشكارا خواهان تدابير امنيتي شديد در مرزها با لبنان شد. انتشار گزارش هاي فزاينده دراين مورد كه سوريه شمار زيادي از نيروهاي نظامي خود را در نزديكي مرز با لبنان مستقركرده، موجب شد كه وزارت امور خارجه آمريكا هفته گذشته به سوريه نسبت به احتمال وارد كردن نيروهايش به خاك لبنان هشدار بدهد. اما محسن بلال وزيراطلاع رساني سوريه دوشنبه گفت: سوريه حق دارد، براي حفظ مرزهايش تدابير امنيتي لازم را به عمل آورد.
محسن بلال از انتقادهاي گسترده در محافل سياسي لبنان درمورد استقرار سربازان سوري در نزديكي مرز با لبنان ابراز «شگفتي» كرد، و گفت: «نمي دانيم چرا لبناني ها اينقدر نگران هستند؟»
لبنان و قدرت هاي غربي مدت هاست كه از سوريه مي خواهند با ايجاد مناسبات ديپلماتيك با لبنان، حاكميت اين كشور را به رسميت بشناسد با اين حال در دستور بشار اسد گفته نشده كه در چه تاريخي سفير سوريه به لبنان اعزام خواهد شد.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن