تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815162875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد هاشمي رفسنجاني از صدا و سيما


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: انتقاد هاشمي رفسنجاني از صدا و سيما
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اكنون شاهد هستيم كه گاهي صداوسيما بخش‌هايي از نماز جمعه را خوشش مي‌آيد، پخش مي‌كند اما چيزي كه امام جمعه مصلحت مي‌داند آن را به گوش مردم برساند، پخش نمي‌كنند در حالي كه نماز جمعه براي خود سياستي دارد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در بيستمين گردهمايي ائمه جمعه سراسر كشور گفت: امام جمعه يك منصب مثل امامت مسجد نيست بلكه موقعيت ويژه‌اي دارد به ويژه اين‌كه در فقه ما اين منصب حكومتي است و امام جمعه بايد از سوي ولي‌فقيه منصوب شود، پس يك مقام كاملا رسمي، سياسي و ديني است.

‌رييس مجلس خبرگان خاطرنشان كرد: اجازه از ولايت، انتظارات مردم و وظايفي كه براي ما تعريف شده است، مسووليت‌مان را سنگين مي‌كند؛ چراكه اين نهاد در اسلام به گونه‌اي طراحي شده كه به نظر مي‌رسد محوري براي هدايت جامعه است.

وي افزود: به عنوان مثال اگر برخي علما نماز جمعه را در زمان غيبت مستحب مي‌دانند، بايد اين موضوع بررسي شود كه استحباب اين عمل صحيح است يا اين‌كه بايد به وجوب برسيم. به هر حال مردم در اين نماز شركت مي‌كنند و امام جمعه موظف است در بخشي از صحبت‌هاي خود علاوه بر دعوت به تقوا، حمد، توحيد،‌نبوت و موعظه مردم آن‌ها را در جريان مسائل سياسي كشور قرار دهد. اين وظيفه براي هر روحاني و امام جماعتي آورده نشده است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان كرد: اين‌كه ما در 580 شهر نماز جمعه داريم؛ ضمن اين‌كه خبر مباركي است، اما كافي نيست. مردم بايد در روستاها هم نماز جمعه بخوانند و اين به اين معناست كه هفته‌اي يك بار كسي كه مستقيم يا غيرمستقيم منصوب ولي فقيه است و قاعدتا مورد اعتماد مردم قرار دارد عموم مردم را در جريان مسائل مهم روز بگذارد.

وي ادامه داد: نهاد نماز جمعه مي‌تواند براي آوردن مردم به صحنه و حفاظت مردم از نظام بسيار كارساز باشد. البته در مساجد مي‌توان همين نتيجه را گرفت اما در نماز جمعه اين از وظايف امام جمعه تلقي مي‌شود. اين نهاد طوري تنظيم شده كه در درجه اول وظيفه شخص اول مملكت است كه به عنوان خطيب و امام خطبه‌هاي نماز جمعه را بخواند و اين تقدس بيشتري به اين نهاد مي‌دهد. البته شبكه مساجد هم بسيار مهم است، اما نماز جمعه متمركزتر و فشرده‌تر است و مسائل خاصي در آن مطرح مي‌شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز تاسف از اين‌كه "نماز جمعه پس از پيامبر(ص) در مسير خود قرار نگرفته است" گفت: خطبه‌هاي نماز جمعه خيلي زود از مسير خود خارج شد و در خدمت كساني قرار گرفت كه ويژگي لازم را نداشتند. حتي بعدها اين نهاد به يك منبر مضر تبديل شد، به طوري كه خطراتي كه از اين ناحيه در زمان بني‌اميه و معاويه بر سر خطبه‌ها آمد اين بسيار تاسف‌بار و يك انحراف كلي است.

هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: شيعه موفق نشد به عنوان مكتب اهل بيت اين نهاد را احيا كند و اگر نماز جمعه خوانده مي‌شد محدود به حيطه‌هاي خاصي بود. در حقيقت شيعه از اين موهبت الهي در تاريخ محروم بود. البته بعدها كه حكومت شيعه تشكيل و اين منصب احيا شد برخي شخصيت‌هاي روحاني وارد اين مسووليت شدند كه از سوي حكومت تعيين مي‌شدند اما نمونه‌هاي مورد وثوق مردم در بين آن‌ها كم بود. در اين زمينه تاريخ اهل سنت بهتر از ماست و آن‌ها البته با حكومت‌هايي كه ما قبول‌شان نداريم اين نهاد را داشته‌اند.

وي با بيان اين‌كه "احياي نماز جمعه به عنوان يك فريضه الهي از افتخارات انقلاب اسلامي است"‌ يادآور شد: امروز اين نهاد كم كم از نظر وسعت شكل واقعي به خود مي‌گيرد. افتخار بزرگي نصيب نسل ما شده كه با پيشتازي امام(ره) و فداكاري مردم و روحانيت آگاه و موثر انقلاب پيروز شد تا با مباني مكتب‌مان محوري براي حكومت در ايران تعريف كنيم.

رييس مجلس خبرگان تاكيد كرد: نماز جمعه از دست‌آوردهاي خوب پس از انقلاب است، بايد اين وظيفه و تكليف را غنيمت بشماريم و همان‌طور كه اسلام خواسته آن را محقق كنيم، در اين صورت اين نهاد جاي خود را خالي نخواهد كرد و پشتيبان عظيمي براي نظام در جهت آگاهي مردم، آوردن آن‌ها به صحنه و جلوگيري از انحرافات مي‌شود، اين بسيار كارساز است. البته شبكه مساجد و علما هم در اين راستا كار خود را به خوبي انجام مي‌دهند.

امام جمعه موقت تهران يادآور شد: ‌اگر به گذشته برگرديم در تاريخ ايران هيچ وقت شرايط را مثل امروز نمي‌بينيم كه جامعه‌ روحانيت اين‌قدر سنگين و عميق داراي شخصيت‌هاي برجسته و سوابق تاريخي باشد. براي نمونه روحانيت همان قدرتي است كه رژيم پهلوي را با آن سفاكي در هم شكست و آمريكا، انگليس و استعمارگران را از كشور بيرون راند تا اين كشور را خانه امام زمان كند و اين قدرت عظيم از آن روز تقويت شده است.

وي ادامه داد: خوشبختانه علي‌رغم اين‌كه دشمنان اسم نظام ما را نظام آخوندي گذاشتند، روحانيت در اين كشور جايگاه رفيع خود را حفظ كرده و هنوز هم مطمئن‌ترين مرجع براي نيازهاي فكري مردم است. مسلمانان خارج از كشور هم به كشور ما توجه ديگري دارند و اينجا را قبله خود مي‌دانند كه اين حجت خدا بر ماست و وظايف سنگيني بر دوش ما قرار مي‌دهد. اين نماز جمعه احكام، روحانيت، سابقه تاريخي و تجربيات 30 سال گذشته، مسووليت را بر ما سنگين‌تر مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه " سوالات زيادي در حوزه نماز جمعه بايد پاسخ داده شود" گفت: امام جمعه بايد تاريخ نماز جمعه را بداند؛ آيا ما مي‌دانيم كه چه زماني در اسلام نماز جمعه تشكيل شده؟ نماز جمعه براي اولين بار در مكه خوانده شده يا مدينه؟ اگر گفته مي‌شود كه نماز جمعه اولين بار در مدينه خوانده شده چطور وقتي كه اين عمل تشريع نشده بود زوبير يا زوراره اين نماز را در مدينه خوانده بودند؟ اگر پيامبر(ص) در مكه نماز جمعه خوانده پس خطبه‌هاي آن كجاست؟ قطعا پيامبر در خطبه‌ها مسائل روز را با مردم در ميان مي‌گذاشتند اما ما جز تعداد كمي خطبه از پيامبر خطبه‌اي نداريم. از زمان علي (ع) هم فقط چند خطبه موجود است.

وي يادآور شد: متاسفانه نه ما روي اين مسائل كار كرديم و نه اسلاف‌مان و اگر هم آن‌ها كار كرده‌اند، گم شده است. بايد به دنبال اين برويم كه خطبه‌هاي خلفا، علما، اهل سنت و بزرگان شيعه را استخراج كنيم؛ زيرا خطبه‌ها را در دست نداريم. اگر هم در اين‌باره كاري شده به دست ما نرسيده است.

رييس مجلس خبرگان تاكيد كرد: اگر مركز تحقيقات درست شود و محققان واقعي از طيف دانشگاهيان در آن حضور پيدا كنند، مي‌توانيم به دنبال اسناد خطي در اين‌باره برويم و شايد هم اسرار خطبه‌ها را بيشتر دريابيم و بتوانيم آن‌ها را تحليل كنيم. اكنون ما گام‌هاي كوچكي براي شناخت نماز جمعه برداشتيم، اما شايد اگر اين‌ها را پيدا كنيم، چيزهاي ديگري در كنار آن كشف شود.

وي ادامه داد: مخاطب من شوراي سياستگذاري ائمه جمعه است كه صرفا به يافتن امام جمعه اكتفا نكند، يكي از كارهاي خوبي كه اخيرا در شوراي سياستگذاري انجام شده اين است كه آن‌ها به دنبال امكانات اوليه براي ائمه جماعات رفته‌اند كه از ضروريات اوليه است. ما بايد كار ميداني و نظرسنجي كنيم و نيازهاي آن‌ها را از خودشان بپرسيم، قطعا نظام هم براي كار مهمي كه بزرگ‌ترين پشتوانه اوست سرمايه‌گذاري مي‌كند و مي‌تواند سيستم مراكز نماز جمعه را به هم مرتبط كند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به پيشنهادات خود درباره نماز جمعه گفت:‌ اين مسائل مي‌تواند در دستور كار شوراي سياستگذاري قرار گيرد. رهبري هم با ديد وسيع خود كه مبتكر اين مسائل هستند، قطعا از اين طرح‌ها پشتيباني مي‌كنند. نظام ما عاجز از پشتيباني مالي و تداركاتي ائمه جماعات نيست، همچنين ما نيازمند علوم ديگري مثل روانشناسي، تاريخ، زبان و به ويژه علوم انساني هستيم، مردم و جوانان هم مطمئنا از زبان روز دانشگاهي استقبال مي‌كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: قبلا براي ائمه جماعات و خطبا، فرصت آموزش نبود اما اكنون كه مي‌شود اين كار را كرد. بايد چنين سازمان و نهادي را محكم كنيم تا بتوانيم عالمانه، به روز و با ادبيات مناسب براي مردم سخن بگوييم و از پشتوانه عظيم مردمي استفاده كنيم تا هم سنت نماز جمعه را بر محور خوبي بچرخانيم و هم ان‌شاءالله يادگاري در تاريخ اسلام از مكتب اهل بيت(ع) در ايران به يادگار بگذاريم.

وي تاكيد كرد: نكته مهم براي طلبه‌ها و روحانيت كه باعث پيروزي انقلاب شد، ارتباط مردمي ماست. اگر روحانيت ارتباط مردمي‌اش ضعيف شود، تاثيرگذاري‌اش از دست مي‌رود و اين ارتباط به صداقت، صراحت، امانت و طرح خوب مسائل بستگي دارد. شما كه در جلسات تصميم‌گيري استان‌ها هستيد؛ صريح، شجاع و مسووليت‌پذير مسائل مردم را مطرح كنيد، اگر مردم درد و دل خود را از زبان شما بشنوند، ديگران هم روي شما بيشتر حساب مي‌كنند.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه "روحانيت در شرايط استبداد مطلق پناه مردم بوده است" گفت: امروز روحانيت خودش مبدع اين انقلاب و پشتيبان آن است و اگر دستش را از پشت سر انقلاب بردارد، چيزي نمي‌ماند. نكته‌ مهم اين است كه انقلاب را به عنوان هديه و حجت الهي بشناسيم؛ چراكه اگر از اين انقلاب به آساني عبور كنيم، از آن دفاع نكنيم و اجازه دهيم به دست نااهلان بيفتد، ديگران نفوذ مي‌كنند و اين براي مسووليت ما در پيشگاه خداوند عذري باقي نمي‌گذارد.

وي گفت: همه چيز براي كار بيشتر، بهتر و عميق‌تر در ايران پيرو مكتب اهل بيت(ع) به وجود آمده ان‌شاءآلله كه بتوانيم اهلش باشيم و از اين مكتب استفاده كنيم.

رييس مجلس خبرگان هم‌چنين در بخشي از سخنان خود با تاكيد بر لزوم تاسيس مركز تحقيقات جامع براي نماز گفت: ما بايد بپذيريم كه نماز جمعه را به خوبي نمي‌شناسيم.

هاشمي رفسنجاني افزود: من به عنوان كسي كه حدود 25 سال است نماز جمعه مي‌خوانم سوالات زيادي در اين‌باره دارم. ما نيازمند مركز تحقيقات جامعي هستيم كه اكنون جايش خالي است.

امام جمعه موقت تهران گفت: شايد هركس مطالعات فردي داشته باشد كه هماهنگ با هم نيست، مي‌توان هر كاري كه در حاشيه نماز جمعه قرار مي‌گيرد را در مركز تحقيقات گنجاند. ما افراد عالم زيادي در حوزه و دانشگاه داريم و بودجه‌ زيادي داريم كه صرف مسائل كم‌بازده مي‌شود.

وي ادامه داد: همچنين ما نيازمند ايجاد مركز آموزش وسيع براي شناسايي يك امام جمعه هستيم. اكنون بايد چهره‌هايي را در حوزه شناسايي كنيم و آن‌ها را با استانداردها تطبيق دهيم اما منصبي به اين عظمت قطعا نيازمند آموزش است. بايد متوني تهيه كنيم و اساتيدي براي اين مركز در نظر بگيريم تا ائمه جماعات را تعليم دهند. اگرچه شايد ما از گذشته به صورت ديمي در حوزه بزرگ شده‌ايم، كه البته نتايجي هم داشته اما اكنون امامت جمعه منصبي حكومتي است و بايد براي تربيت امام جمعه مركز آموزشي داشته باشيم.

وي همچنين با تاكيد بر لزوم ايجاد ارگان جامع صوتي و تصويري و مكتوب براي نماز جمعه گفت: اكنون شاهد هستيم كه گاهي صداوسيما بخش‌هايي از نماز جمعه را خوشش مي‌آيد، پخش مي‌كند اما چيزي كه امام جمعه مصلحت مي‌داند آن را به گوش مردم برساند، پخش نمي‌كنند در حالي كه نماز جمعه براي خود سياستي دارد و نياز داريم كه ارگاني رسانه‌اي با اساسنامه‌ مشخص براي نماز جمعه ايجاد كنيم. اگر اين مطالب از صد سال گذشته جمع مي‌شد تاريخ صد سال گذشته براي‌مان آشكارتر بود.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن