تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815164473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس در گفتگو با آفتاب عنوان كرد؛ بحران اقتصادي آمريكا و كاهش ذخاير ارزي ايران!


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: يك كارشناس در گفتگو با آفتاب عنوان كرد؛ بحران اقتصادي آمريكا و كاهش ذخاير ارزي ايران!
كاهش تقاضا براي نفت در بازارهاي جهاني نيز اثر مستقيمي بر بهاي نفت دارد و موجب كاهش قيمت جهاني نفت مي‌شود. در اين ميان كشورهايي مانند ايران كه اقتصادي كاملا وابسته به نفت دارند ضربه بزرگي خواهند خورد.
آفتاب: از آنجا كه كشورها در دهكده جهاني علاوه بر ارتباطات فرهنگي و سياسي با يكديگر داد و ستد و ارتباط تجاري و اقتصادي نيز دارند؛ ركود اقتصادي بازارهاي مالي بين‌المللي و ركود اقتصادي در آمريكا نمي‌تواند بر اقتصاد ايران بي‌تاثير باشد. اما ميزان اين اثرگذاري و اثرپذيري در مورد كشورهاي مختلف با توجه به نوع اقتصادشان و همچنين روابط تجاري آنها متفاوت است.

به اعتقاد كارشناسان بزرگترين خطر براي اقتصاد متكي به نفت ايران در جريان ركود اقتصادي بازارهاي پولي تغييرات قيمت نفت بر اثر همين ركود است.

دكتر فرهاد خرمي استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي از جمله كارشناساني است كه ركود اقتصادي در جهان و آمريكا را براي اقتصاد ايران مضر مي‌داند.

خبرنگار اقتصادي آفتاب در گفتگو با اين استاد دانشگاه نظر كارشناسي او درباره تاثير ركود اقتصادي آمريكا بر ايران را جويا شد.

دكتر خرمي مي‌گويد:‌ «ركود اقتصادي در آمريكا بر كشورهاي آسيايي و اروپايي تاثير مي‌گذارد و مشكلاتي از جمله ورشكستگي را براي بانك‌ها ايجاد مي‌كند».

وي ادامه داد: «رسيدن به مرز ورشكستگي بانك‌ها تاثير مستقيمي بر بخش واقعي اقتصاد با توليد كشورها دارد كه در نتيجه از تقاضاي كل اقتصاد آنان و نياز به انرژي و نفت‌ مي‌كاهد».

خرمي گفت:‌ «كاهش تقاضا براي نفت در بازارهاي جهاني نيز اثر مستقيمي بر بهاي نفت دارد و موجب كاهش قيمت جهاني نفت مي‌شود. در اين ميان كشورهايي مانند ايران كه اقتصادي كاملا وابسته به نفت دارند ضربه بزرگي خواهند خورد».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي توضيح داد: «به طور مثال ركود اقتصادي در چين كه خود بر اثر ركود اقتصادي جهاني و كاهش تقاضا و صادرات بر اثر ركود اقتصاد جهاني و كاهش تقاضا و صادرات آنان ايجاد شده از ميزان توليد و نياز اين كشور به انرژي نفت مي‌كاهد و بر بهاي جهاني نفت اثر مي‌گذارد».

دكتر خرمي با بيان اينكه نمي‌توان اقتصاد ايران را اقتصاد بسته‌اي دانست چرا كه متكي به واردات كالا از ساير كشورها است گفت: «ركود اقتصادي آمريكا و ساير كشورها از راه كاهش بهاي نفت و همچنين واردات كالا بر اقتصاد ايران اثر مي‌گذارد و در نهايت از ميزان توليد ناخالص ملي ما خواهد كاست».

وي در عين حال با بيان اينكه ركود اقتصادي آمريكا تاثيري بر وضعيت بانك‌هاي ايران ندارد گفت: «دليل اين مسئله آن است كه بازارهاي ايران با بازارهاي بين‌المللي پيوستگي كاملي ندارد».

اين تحليلگر مسائل اقتصادي با اشاره به سياست‌هاي اقتصادي متكي به واردات دولت گفت: «كاهش قيمت نفت علاوه بر اثر منفي كه بر توليدات داخلي خواهد گذاشت از درآمدهايي كه براي واردات و تنظيم بازار داخلي در مقابل تورم مصرف مي‌شود خواهد كاست».

خرمي ادامه داد: «از آنجا كه دولت در سال‌هاي گراني نفت توجهي به حفظ و مصرف به اندازه از حساب ذخيره ارزي نداشته است كاهش قيمت نفت و نياز به واردات، ذخاير ارزي ايران را به خط قرمز نزديك مي‌كند».

او درباره اظهارات اخير رئيس‌جمهور درباره موجودي بالاي حساب ذخيره ارزي گفت: «سخنراني اخير آقاي رئيس‌جمهور بيش از آنكه جنبه اقتصادي داشته باشد جنبه سياسي با كاركرد داخلي و خارجي داشت».

وي افزود: «رئيس‌جمهور براي اينكه تحريم‌هاي خارجي ايران را بي‌اثر معرفي كند اعلام كرد كه براي استفاده چندين سال موجودي كافي در حساب ذخيره ارزي وجود دارد».

خرمي تصريح كرد: «اما كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني بدون ترديد بر ذخاير ارزي كشور لطمه وارد خواهد كرد».

وي اظهار داشت: «از سوي ديگر با كاهش درآمد اقتصاد تك‌پايه‌اي ايران سياست واردات كالا كه براي مقابله با تورم اتخاذ شده بود نيز نياز به تجديدنظر پيدا مي‌كند».
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن