تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815316357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازهم جاي خالي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: بازهم جاي خالي ايران
ترجمه: مرضيه خادم شريف ـ با اينكه مسوولان گردشگري كشورمان از دريافت تقدير و تاييد سازمان جهاني جهانگردي درخصوص فعاليت هاي ايران در راستاي توسعه گردشگري و تعيين هزار مسير گردشگري سخن مي گويند با مراجعه به ويژه نامه سازمان جهاني جهانگردي شاهد آن هستيم كه نامي از ايران و فعاليت هايش دراين بولتن كه به مناسبت هفته گردشگري منتشر شده است وجود ندارد.

دراين ويژه نامه كه به مناسبت روزجهاني جهانگردي 27 سپتامبر منتشر شده است، علاوه بر پرداختن به موضوع و نحوه برگزاري مراسم گرامي داشت اين روز درپرو شعار سال 2009 نيز با محوريت استقبال گردشگري از تنوع اعلام شده است. ترجمه بخش هايي از اين ويژه نامه در پي مي آيد:

پيام وزير تجارت خارجي و گردشگري پرو

امسال روز جهاني گردشگري در 27 سپتامبر در ليما پايتخت پرو برگزار شد. پيام مرسدس آرائوز فرناندز وزير تجارت خارجي و گردشگري اين كشور به مناسبت اين روز به گردشگري، تغييرات جوي و توسعه پايدار اختصاص يافته است. وي گفت: «امروزه جهان با دوچالش بزرگ مواجه است: فقر مفرط و تغييرات جوي.» راه حل اين مشكلات نيازمند تغييري فوري در رفتار جامعه است. گردشگري مي تواند از طريق استفاده مسوولانه از انرژي و منابع طبيعي زمينه تغييرات را فراهم و از آن حمايت كند. گردشگري در سال هاي جاري رشد قابل ملاحظه اي يافته است. ثابت شده كه گردشگري در كشورهاي نيمكره جنوبي عاملي مهم در رشد اقتصادي است كه نيروهاي كاري در آن به فعاليت مي پردازند و فرصتي را براي مشاغل كوچك فراهم مي كند تا فعالان اين بخش توليدات و خدمات خود را به بازار ارائه دهند. اكنون ضروري به نظر مي رسد كه براي مقابله با چالش تغييرات جوي، سياست زيست محيطي در بخش گردشگري طراحي شود و چنين سياستي بايد به عنوان حامي بهترين فعاليت هاي زيست محيطي دستورالعمل هايي را براي اين بخش تهيه كند تا به عنوان ابزاري مناسب براي كمك به فعالان گردشگري به كاربرده شود تا آنها بتوانند در فعاليت هايشان رفتاري مسوولانه با در نظرگرفتن سياست هاي زيست محيطي ارائه دهند.
روز جهاني گردشگري هر ساله در27 سپتامبر با رويدادهاي مناسبي گرامي داشته مي شود كه مضمون آن در مجمع عمومي و بنا به توصيه شوراي اجرايي سازمان جهاني گردشگري مشخص مي شود. اين روز منتخب مصادف با نقطه عطف مهمي در تاريخ گردشگري جهاني يعني سالگرد تصويب مصوبات سازمان جهاني گردشگري در تاريخ 27 سپتامبر 1970 است. هدف اصلي از روز جهاني گردشگري بالابردن آگاهي جامعه بين المللي درباره اهميت گردشگري و ارزش هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي آن است. از جمله مباحث مهم در مذاكرات روز جهاني گردشگري 2008 تشكيل اتاق فكر در زمينه راه حل هاي تغييرات است. هدف بحث هاي گردشگري و راه حل هاي تغييرات جوي و برنامه توسعه به شرح زير است:
1- ارائه بهترين تفكر جهاني درباره گردشگري و تغييرات جوي و كاربرد محلي آن به نمايندگان فعال در بخش گردشگري.
2- بحث آزاد و روشن ساختن معيارهاي قابل اعمال در كوتاه مدت و دراز مدت به منظور تطبيق، جبران و استفاده از فناوري جديد و تامين سرمايه براي فقيرترين كشورها و نيز تامين هماهنگي سرمايه گذاري بخش ها در نظام متغير سازمان ملل به تغييرات جوي هماهنگ با اهداف توسعه هزاره.
3- تهيه فهرست 10 راهكار عملي كه بلافاصله قابل اقدام باشد.
مجمع سازمان جهاني گردشگري به عنوان اولين گام مضمون روز جهاني گردشگري در سال 2008 را واكنش گردشگري به تغييرات جوي تعيين كرد و اين سازمان و همچنين اعضاي آن طي سال جاري تلاش مي كنند فعاليت هاي خود را حول اين مضمون متمركز كنند. سالروزهاي قبلي روز جهاني گردشگري در سال 2007 در سريلانكا با مضمون گردشگري درها را به روي زنان باز مي كند و درسال 2006 در پرتغال با مضمون گردشگري منشا ثروت و در سال 2005 در قطر با مضمون مسافرت و حمل ونقل: از روياي ژول ورن تا واقعيت قرن 21 گرامي داشته شد.
فعاليت بخش گردشگري در سال 2008 بر واكنش سازنده بخش گردشگري براي مقابله با تغييرات جوي متمركز شده است.
- توسعه گردشگري در واكنش جهاني سازمان ملل به چالش هاي تغييرات جوي و ريشه كني فقر
- ارتقاي روند بيانيه داووس براي بخش گردشگري
- حمايت از فعالان گردشگري به منظور سازگاري، كاهش و جبران واستفاده از فناوري جديد و تامين منابع مطمئن مالي براي كشورهاي فقير .

مسووليت مشترك اجتماعي در زمينه گردشگري

سازمان ملل و سازمان جهاني گردشگري در صدد ايجاد انگيزه نخستين توافقنامه جهاني گردشگري هستند. بان كي مون دبيركل سازمان جهان گردشگري از اين همكاري به عنوان اقدامي مبتكرانه با توانايي هايي براي ساير بخش ها استقبال كرده است. توافقنامه جهاني سازمان ملل چارچوبي براي سازمان هاي تجاري است كه به ايجاد هماهنگي در اقدامات و راهبردهاي آنها با اصول
10 گانه پذيرفته شده جهاني در زمينه هاي حقوق بشر، اشتغال، محيط زيست و ضد فساد موظف شده اند. اولين و مهم ترين دغدغه توافقنامه جهاني به عنوان بزرگ ترين ابتكار در ايجاد شهروندي هماهنگ جهاني براي آشكار ساختن و ايجاد مشروعيت اجتماعي مشاغل و بازارهاست.

شعارروز جهاني جهانگردي در سال 2009 استقبال گردشگري از تنوع

مضمون روز جهاني گردشگري براي سال2009 استقبال گردشگري از تنوع خواهد بود. گردشگري در سال 2009 از تنوع در گردشگري استقبال و بر اهميت گردشگري و جهاني سازي تاكيد مي كند. غنا ميزبان سي امين سالروز بزرگذاشت روز جهاني گردشگري در سال 2009 خواهد بود. اين فعاليت بر نقش دوگانه گردشگري به عنوان كاتاليزوري براي جهاني سازي از يك سو و فرصتي براي تاييد و حفظ هويت در مقاصد گردشگري از سوي ديگر تاكيد مي كند.
به مناسبت روز جهاني گردشگري سال 2008 مسابقه عكاسي آنلاين تحت عنوان راه حل ما براي آب وهوا برگزار مي شود.

موضوعات مورد عكاسي

تصاوير مربوط به جوامع، شركت ها و افراد فعال در حوزه گردشگري در واكنش به تغييرات جوي است. مثلاً شركت هاي هواپيمايي كه از سوخت هاي جديد استفاده مي كنند، هتل هايي كه از انرژي خورشيدي بهره مي گيرند يا روستاهايي كه برنامه هاي آموزشي براي پذيرايي از گردشگران اجرا كرده اند. جوايزاين مسابقه شامل مسافرت به پرو و دوربين عكاسي است. براي كسب اطلاع بيشتر مي توانيد به سايت سازمان جهاني گردشگري مراجعه كنيد.

اصول اخلاقي در گردشگري

مقررات جهاني اخلاق گردشگري مبنايي براي توسعه مسوولانه و پايدار گردشگري ايجاد مي كند. اين مقررات مبناي تفكري جديد و منعكس كننده جامعه در حال تغيير ما در آغاز قرن بيست و يكم است. اين مقررات مجموعه اي از اصول براي راهنمايي ذي نفعان توسعه گردشگري در حكومت هاي مركزي و محلي، جوامع محلي، صنعت گردشگري و شاغلان آن و نيز گردشگران بين المللي و محلي است.

مقررات

1- مشاركت گردشگري به درك متقابل و احترام بين مردم و جوامع
2- گردشگري به عنوان ابزاري براي خرسندي فردي و جمعي
3- گردشگري عاملي براي توسعه پايدار
4- گردشگري بهره ور اصلي ميراث فرهنگي بشريت و شريك در ارتقاي آن
5- گردشگري فعاليتي مفيد براي كشورها و جوامع
6- مسووليت هاي شركاي توسعه گردشگري
7- حق گردشگري
8- آزادي جنبش هاي گردشگري
9- حقوق شاغلان و سرمايه گذاران در صنعت گردشگري
10- اعمال اصول جهاني اخلاق گردشگري .

اجلاس وزراي گردشگري

نشست وزراي گردشگري توسط سازمان جهاني گردشگري و با مشاركت ورلد تراول ماركت در
11 نوامبر سال جاري در لندن برگزار مي شود كه مجمعي براي جذاب ترين مسائل گردشگري توسط سياستگذاران اصلي آن است. اين گردهمايي به دنبال نشست هاي مشخص پيشين در مورد تغييرات جوي از جمله ابعاد اقتصادي كوتاه مدت آن است. هدف از اين نشست گردآوري آثار تغييرات شگرف اقتصادي اخير با درنظر گرفتن واكنش هاي صنعت گردشگري است كه در عين حال اطمينان حاصل شود اين تغييرات آثار منفي بر تعهدات موجود در مبارزه با فقر و تغييرات جوي نداشته باشد. اين نشست يك روزه با مضمون واكنش به ركود اقتصادي و حفظ اقدامات كاهش فقر و تغييرات جوي است. سازمان جهاني گردشگري بار ديگر با مشاركت ورلد تراول ماركت ميزبان گردهمايي يك روزه وزراي گردشگري 11 نوامبر در لندن است. باوجود آنكه در نگرش كوتاه مدت اوضاع اقتصادي دچار ركود شده، گردشگري بدون شك به عنوان موتور رشد اقتصادي ملت هاي غني و فقير جايگاه خود را حفظ كرده و ابزاري براي كمك به حفظ محيط زيست بخصوص در بازارهاي نوظهور و داراي حداقل توسعه است. همچنين الزامات كوشش جهاني براي رويارويي با فقر و تغييرات جوي در چارچوبي 30 ساله بايد تداوم پيدا كند.
جامعه كشورهاي در حال توسعه كه ظرفيت سازش آنها بسيار كم است نخستين قربانيان گرم شدن كره زمين هستند و اگر آنها از گردشگري بهره اي نبرند دچار مشكلات مضاعفي خواهند شد. بيشتر گردشگري هاي دوردست به مقصد فقيرترين كشورهاي جهان است كه به نوبه خود بالاترين بهره را از گردشگري جهاني كسب مي كنند بنابراين بايد در نظر داشت واكنش به تغييرات جوي، مسافرت ها را تحت تاثير خود قرار ندهد. با حدود 900 ميليون مسافر بين المللي هوايي در سال گذشته و پيش بيني 6/1 ميليارد نفر در سال 2020 چالش موجود درمورد بهره هاي سفر هوايي همزمان با كاهش توليد كربن حاصل از هواپيماهاست. بخش گردشگري براي پي ريزي آينده اي پايدار بايد از هم اكنون دست به اقدام زند و با كاهش توليد گازهاي گلخانه اي و واكنش هوشيارانه و مداوم متوجه عواقب آن بر اقدامات خود باشد. اقدامات جاري و آتي راهبردهاي متفاوتي مي طلبد كه شامل به رسميت شناختن تمايل كشورهاي در حال توسعه در تحمل سهمي نامتعادل از مشكل تغييرات جوي است. توسعه پايدار بهترين راه سازش با مساله است. گردهمايي سال 2008 وزراي گردشگري مبتني بر بهره گيري از نكات مهم مربرط به تغييرات جوي است كه در بيانيه 2007 داووس درباره تغييرات جوي و گردشگري جمع بندي شده است ولي علاوه بر آن شامل ابعاد كوتاه مدت مسائل اقتصادي نيزخواهد بود.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن