تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815638661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیتفاوتی بازار به جنجال برنج


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: با آن كه اخبار ضد و نقیض و متفاوتی از ایراد اتهام آلودگی به برنجهای هندی و پاكستانی وارداتی منتشر شده، اما ظاهرا بازار برنج نسبت به این اخبار بیتفاوت است.





به گزارش خبرنگار ما، با وجود تمركز رسانهها بر ادعاهای پراكنده و ضد و نقیضی كه از سوی برخی مقامات سازمان استاندارد درباره وجود سمهایی چون سرب، آرسنیك و كادمیوم در برنجهای وارداتی مطرح شده، اما ظاهرا این اخبار بر اقبال مردم به خرید این برنجها تاثیری نداشته و بازار برنج نیز واكنشی به این مساله نشان ندادهاست؛ چراكه قیمت این برنجها در عمدهفروشی و خردهفروشیها در مقایسه با 15 روز پیش تغییر قابل ذكر نیافته است.

متوسط قیمت هر كیلو برنج هندی و پاكستانی در بازار مولوی تهران بین 1500 تا 1900 تومان است و این وضعیت تا روز گذشته كه خبرنگار ما به این بازار مراجعه كرد در مقایسه با 15 روز پیش تغییری نكرده است. البته در میان 13 نوع برنج هندی و پاكستانی كه بیشتر از انواع دیگر این برنجها مورد تقاضای بازار است، 5 نوع برنج كلی هم افزایش قیمت یافته است كه بنكداران و عمدهفروشان برنج اخبار منتشر شده درباره آلودگی این برنجها را در این امر بیتاثیر نمیدانند.
آنان معتقدند برخی واردكنندگان برنج با انتشار این اخبار دچار ترس و احتیاط شده و از ورود برنجها به بازار كاستهاند و همین مساله برخی انواع برنجها را كمیاب و باعث رشد قیمت اندك آنها شده است. بنكداران برنج در عین حال این نكته را خاطرنشان كردند كه اقبال و مراجعه مردم برای خرید این برنجها كم نشده اما شهروندان حین خرید درباره شایعات و اخبار منتشره از فروشنده سوال میكنند.
به گفته بنكداران برنج، قیمت این برنجها در صورت عادی ماندن شرایط بازار، تغییر نمیكند، چون بسیاری از مردم به خاطر تفاوت قیمت قابل توجه این برنجها با برنجهای ایرانی مایل به خرید آنها هستند.
این گزارش میافزاید: از سوی دیگر، شایعات اخیر باعث رشد فروش برنجهای ایرانی هم نشده است. چرا كه واقعیت اقتصادی كه همان فاصله قیمتی است، به همراه كاهش قدرت خرید مردم حتی با انتشار شایعات آلوده بودن، باز هم به اقبال مصرفكننده به خرید برنج ایرانی منجر نمیشود. به عقیده برخی كارشناسان ، تولیدكنندگان برنج ایرانی تا زمانی كه قیمت نهایی خود را كاهش ندهند، نمیتوانند انتظار داشته باشند، شایعات آلودگی برنجهای وارداتی به اقبال خریداران و رونق بازار آنها منجر شود.
تناقضگوییها ادامه دارد...با این حال، در فضای رسانهای انتشار اخبار و شایعات درباره احتمال آلودگی برنجهای وارداتی ادامه دارد، لذا این ماجرا با گذشت چند روز از مطرح شدن، نه تنها فروكش نكرده، بلكه هر روز ابعاد جدیدی به آن اضافه شده و پیچیدگی مساله را بیشتر میكند. به گزارش خبرنگار ما، پس از اظهارات و موضعگیریهای ضد و نقیض موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران كه ابتدا وجود آلودگی در این برنجها تایید و سپس به طور دوپهلو آن را رد كرد، اكنون خبر میرسد علاوه بر آنكه خود هندیها بهوجود آلودگی در برنجهایی كه به ایران فرستادهاند، اعتراف كردهاند، مجلس از طریق 2 كمیسیون كشاورزی و بهداشت نیز وارد عمل شده و قرار است مساله را بررسی كند. این فاكتورهای جدید دیروز به موضوع اضافه شد تا قضیه رو به پیچیدگی بگذارد.
بویژه آنكه ظاهرا اظهارات رئیس موسسه استاندارد در مجلس خلاف اطلاعیه رسمی این سازمان است، یعنی وی وجود آلودگی در 13 نوع برنج وارداتی را تایید می كند.
رئیس مركز تحقیقات كشاورزی پنجاب هند در واكنش به محدودیت واردات برنج ایران به دلیل آلودگی آن به سم آرسنیك اذعان كرد، مناطق زیادی از پنجاب مركز اصلی آرسنیك، كادمیوم و سایر فلزات است و اگر در این مناطق كشت و زرع صورت گیرد، بی شك محصولات تولیدی شامل این تركیبات سمی خواهد بود.
به گزارش فارس و به نقل از پایگاه اینترنتی ای ان آی، در حالی كه دولت ایران محدودیتها و ممنوعیتهایی را برای واردات برنج باسماتی هند در نظر گرفته است، كشاورزان ایالت پنجاب بشدت نگران این مساله هستند.
افزایش قیمت و رشد صادرات به ایران و سایر كشورها موجب شده تا كشاورزان سطح كشت برنج باسماتی را از 75/3 میلیون هكتار به بیش از 5/6 میلیون هكتار افزایش بدهند.
این گزارش میافزاید: اگر ایران میزان واردات برنج خود را از هند كاهش دهد، كشاورزان هندی متحمل خسارات زیادی خواهند شد.
بر اساس این گزارش، بهای صادراتی برنج باسماتی 1121 بشدت كاهش یافته و بهای هر كیلوگرم از این نوع برنج از 110 به كمتر از 85 روپیه رسیده و بهای برنج سلا نیز از 75 به 60 روپیه كاهش یافته است.
از سوی دیگر یك مقام آگاه در موسسه استاندارد در واكنش به تایید وجود سم آرسنیك در برنج توسط هندیها گفت: موسسه استاندارد در اطلاعیه دیروز، وجود فلزات سنگین در برنج را نفی نكرده است و نمیتوان از آن برداشت عقبنشینی كرد.
وی درباره اطلاعیه 2 روز گذشته كه موسسه استاندارد در آن اعلام كرد انواع برنج وارداتی از لحاظ استاندارد اجباری تحت كنترل و نظارت بوده و جای نگرانی برای مصرفكنندگان نیست اظهار كرد: اگر به اطلاعیه موسسه استاندارد دقت شود نمیتوان از آن به عقبنشینی برداشت كرد.
وی افزود: موسسه استاندارد گفته است كه برنج بر اساس استاندارد اجباری در مراكز ورودی تست میشود و این یك اظهار نظر درست است؛ چراكه استاندارد اجباری تنها شامل مایكوتوكسین میشود و فلزات سنگین را شامل نمیشود و باید توجه داشت كه مایكو توكسینها به مراتب خطرناكتر از فلزات سنگین هستند.
این مقام آگاه اضافه كرد: در اطلاعیه موسسه استاندارد آمده است كه برنجهای غیراستانداردی كه در اداره كل استاندارد تهران آزمایش شدهاند، نباید به همه گونههای برنج وارداتی تعمیم داده شود، چرا كه برنجهای آزمایش شده تنها 13 نوع از 60 یا 70 نوع برنج وارداتی است
ورود مجلس به ماجراخبرگزاریها گزارش دادند كه دیروز كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی برای بررسی آلودگی برنجهای وارداتی به سرب، جیوه و كادمیوم جلسه ویژه تشكیل داد.
در این جلسه نمایندگان وزارت صنایع، رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران، نمایندگانی از وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزی حضور داشتند. ظاهرا نتایج جالب جلسه برخلاف اطلاعیه رسمی موسسه استاندارد این بود كه رئیس موسسه استاندارد بصراحت از صحت آزمایشها روی 13 نوع برنج وارداتی و آلودگی برخی از آنها خبر داده است.
نایب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس هم گفت: موسسه استاندارد بر آلودگی 13 نوع برنج هندی به آرسنیك و فلزات سنگین و نیز استفاده از مواد و قسمتهای غیر مجاز احشام از جمله كله گاو به جای گوشت قرمز یا مرغ در سوسیس و كالباسها تاكید دارد.








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن