تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815619603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر سري 83 از خانواده md


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: MD-83 را بهتر بشناسيم
هواپيماي مدل MD-83 يكي از مدل هاي سري خانواده MD-80 است. بطور كلي سري MD-80 شامل مدل هاي MD-81 ، MD-82 ، MD-83 ، MD-87 و MD-88 است، كه مجموعه اي از جت هاي مقرون به صرفه با مصرف سوخت كم و بي صدا مي باشند. اين هواپيما اولين بار در آگوست سال 1980 از طرف سازمان هواپيمايي فدرال در ايالات متحده تائيد شد و از اكتبر همان سال به سرويس خطوط هوايي وارد شد.
توليد اين هواپيما ها در كارخانه ي هواپيما سازي LongBeachCA انجام مي گرفت و اين كار تا سال 1999 به مدت 2 دهه ادامه داشت. سايت LongBeachCA يكي از زير مجموعه هاي كمپاني بوئينگ است كه در سال 1941 توسط كمپاني داگلاس افتتاح شد و به دنبال ادغام بوئينگ و مك دانل داگلاس در سال 1997 اين سايت رسما ً قسمتي از كمپاني بوئينگ شد. هواپيماي MD-83 به دو موتور قدرتمند توربوفن JT8D-912 Pratt & Whitney مجهز است و داراي طراحي فوق العاده آيروديناميكي مي باشد. از طرفي قابليت پروازهاي طولاني (تا 2880 كيلومتر) را دارد.
آسايش در آسمان
هواپيما ي MD بسيار كم هزينه و اقتصادي است. از اين رو گزينه اي بسيار مناسب در صنعت هواپيمايي به شمار مي رود. MD طلايه دار فصل هواپيماهاي راحت و مدرن و ايمن در سرويس هاي مسافربري است. در حال حاضر MD-83 در بسياري از خطوط هوايي داخل آمريكا و خطوط هوايي ملي و خصوصي ديگر كشورها بطور گسترده استفاده مي شود.
• آسيا: عربستان سعودي – مصر – نپال – اندونزي – فيليپين – تايوان – كره – چين – كشورهاي خاور دور
• اروپا: سوئيس – اطريش – ايتاليا – تركيه
• امريكا: آلاسكا – مكزيك – امريكا - كانادا
به تازگي نيز سفارس هاي ساخت بسياري براي اين مدل هواپيما به كمپاني بوئينگ داده شده است. علاوه بر اين از آنجائيكه MD-83 امتحان خود را به خوبي پشت سر گذاشته است، بسياري از خطوط هوايي ِ تازه تاسيس و چارتر ها مشتاقانه درصدد بهره مندي از اين مدل مي باشند. بعد از امريكا كه سازنده ي اين خانواده هواپيماست، اطريش و سوئيس اولين كشورهاي اروپايي بودند كه MD-83 را در ناوگان هوايي خود گنجاندند. امروزه امريكا با بيشترين تعداد مدل هواپيماهاي MD-80 (275 فروند) در رديف اول و جمهوري خلق چين با 35 فروند در رديف بعد قرار دارند. مدل MD-80 يكي از موفق ترين برنامه هاي تكنولوژيك در تاريخ ساخت هواپيماهاي مسافربري است. در طول سال هاي 1979 تا 1999 كمپاني مك دانل داگلاس و بوئينگ تعداد 1191 فروند هواپيما از كليه مدل هاي MD-80 توليد كرده اند كه بيش از 1180 فروند آنها هنوز در ناوگان بيش از 50 خطوط هوايي داخلي و خارجي مشغول به كار هستند.
MD-83 از نظر اجرايي و اقتصادي به قدري توانمندي دارد كه از نظر بسياري از صاحبان فن و مديريتهاي خطوط هوايي بين المللي، مطمئن ترين و بهترين انتخاب ممكن است. بدين جهت خطوط هوايي اي كه قصد مدرنيزه كردن و بالا بردن ضريب امنيتي خود را دارند، هواپيماي MD-83 بيشتري در اختيار مي گيرند. در حال حاضر روزانه بيش از 4800 پرواز، در بيش از 420 فرودگاه جهان با اين هواپيما انجام مي گيرد. آخرين مدل ساخته شده از سري MD-80 دسامبر 1999 توليد شده است. بعد از آن، به دنبال ادغام مك دانل داگلاس و بوئينگ هواپيماهاي MD با نام بوئينگ به بازار آمدند.
به هر حال آنچه حائز اهميت است مطابقت بوئينگ MD با تكنولوژي پيشرفته قرن 21 به منظور كاهش هزينه، آلودگي صوتي و آلودگي هوا مي باشد.
ايمني بسيار بالا
بطور كلي سري خانواده MD-80 و خصوصا ً MD-83 از نظر طراحي بدنه، بال و موتور نسبت به سري هاي قبلي شركت هواپيمايي مك دانل داگلاس ساختاري كاملا ً متفاوت و متمايز دارند. در حقيقت MD-83 كه پايه گذار نسل جديد جت هاي مسافربري است، همواره به خاطر ظرفيت امنيتي فوق العاده بالا و ضريب اطمينان بالا و دوام، در صنعت هواپيمايي از اعتبار جهاني و وجهه متمايز برخوردار است و در اين زمينه ركورد دار است. اولين هواپيماي MD-83 در سال 1983 به وزن 41 تن و داراس مخزن سوخت بزرگتري نسبت به مدل هاي قبلي به پرواز درآمد. يكي ديگر از تكنولوژي هاي پيشرفته هوانوردي كه در MD-83 وجود دارد، نصب اولين سيستم راهنماي پرواز ديجيتال است. در مجموع بايد گفت كه سري هواپيما هاي MD-80 و خصوصا ً MD-83 نقطه ي اتكا خط توليد كمپاني مك دانل داگلاس و بوئينگ (از سال 1997 به بعد) بوده و هست. هواپيماي MD-83 به تنهايي باعث شد تا در سال 1985 بار ديگر كمپاني مك دانل داگلاس كه در ركود شديد اقتصادي به سر مي برد احيا شده و به سود دهي غير منتظره اي برسد.
آمار سوانح و حوادث MD-83 در طول حيات 2 دهه ي گذشته ي خود بسيار پايين بوده و تنها 8 مورد سانحه ي هوايي داشته است. تحقيقات نشان مي دهد، سوانح پيش آمده معلول عوامل انساني و محيطي بوده اند و نه عدم كارائي اين هواپيما و تكنولوژي آن. مثال هاي زير گواه اين مطلب اند:
• سانحه ي هوايي سال 1981 در امريكاي جنوبي به علت مه غليظ و عدم ديد كافي خلبان
• سانحه ي هوايي سال 1988 در آرژانتين به علت عدم ديد كافي
• سانحه ي هوايي سال 1993 در چين به علت طوفان و باران بسيار شديد
• سانحه ي هوايي سال 1993 بازهم در چين به علت مه غليظ
• سانحه ي هوايي سال 2000 در آلاسكا به علت برخورد با زمين
دوست محيط زيست
زمان توليد اولين هواپيماي MD-83 مقارن بود با زمانيكه از طرف دولت امريكا استاندارد هاي دقيق و سختي به منظور كاهش آلودگي صوتي اعمال مي شد. از اين رو اين هواپيما مطابق با آن شرايط و به عنوان اولين JetLiner به بازار آمد.
يكي از خصوصيات مدل هاي جديد MD-83 اين است كه كابين آن به دو كلاس تقسيم مي شود، به اين معني كه تركيبي از كلاس هاي مختلف در رديف هاي صندلي موجود مي باشد. يكي ديگر از امكانات پيشرفته اي كه در ساخت و طراحي بوئينگ MD-83 بكار رفته، سيستم مخزن سوخت كمكي است كه از طرف FAA نيز مورد تائيد قرار گرفته است. اين سيستم البته سيستم جديدي نيست و از سال 1976 به اين سو در انواعي از بوئينگ هاي 727، 737، 757، 767، MD-82 و MD-83 بكار گرفته شده است. وجود اين مخازن كمكي سوخت براي پرواز هاي طولاني حائز اهميت بسيار است. هواپيماهاي MD-83 همچنين داراي ركوردهاي جهاني طولاني ترين پرواز در مسافت 3385 مايل دريايي است كه در سال 1993 به ثبت رسيده. البته اين ركورد به تازگي توسط يك جت بوئينگ مدل 737-700 كه در مسير بدون توقف سياتل – برلين مسافت 4511 مايل دريايي را پيمود، شكسته شد.
به هر حال آنچه بديهي است تمامي تلاش شركت جهاني هواپيماسازي بوئينگ و طراحان ِ MD لحاظ كردن نكات زير مي باشد:
• قابليت پرواز در ارتفاع بالاتر
• پرواز سريع تر و آرام تر از ساير مدل ها
• طراحي مدرن بدنه وموتور
• استفاده از تكنولوژي كاهش دهنده ي آلودگي صوتي و گازهاي آلاينده ي هوا
مشخصات فني MD-83
ارتفاع هواپيما: 9 متر
طول هواپيما: 45 متر
طول بال هواپيما: 32.9 متر
ارتفاع ِ پروازي: 10668 متر
حداكثر وزن: 72580 كيلوگرم
حداكثر تحمل وزن بار: 63280 كيلوگرم
حداكثر ظرفيت ترابري: 18721 كيلوگرم
حداكثر سرعت پرواز: 924 كيلومتر بر ساعت
سرعت عادي پرواز: 813 كيلومتر بر ساعت
خدمه ي پروازي: 2 نفر
تعداد صندلي: 172 عدد






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7794]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن