تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813024678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخست‌وزير عراق:ديگر به نيروهاى انگليسى نياز نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: نخست‌وزير عراق:ديگر به نيروهاى انگليسى نياز نداريم
نخست‌وزير عراق گفت: زمان آن فرا رسيده كه نيروهاى نظامى انگليس جنوب عراق را ترك كنند، زيرا ديگر نيازى به حضور آنها براى حفظ امنيت و كنترل اين منطقه نيست.

به گزارش خبرگزارى رويترز، نورى المالكي، نخست وزير عراق در گفت‌وگو با روزنامه تايمز اظهار داشت: ممكن است هنوز به تجربه آنها در آموزش نيروهاى عراقى و برخى مسائل تكنولوژيكى احتياج باشد ولى تاكيد ما اكنون روى ارتباطات تجارى و شغلى است. مالكى از نيروهاى تحت امر آمريكا براى كمك حايز اهميت شان تشكر كرد ولى اظهار داشت: شرايط تغيير كرده است. وى خاطرنشان كرد: درهاى عراق به روى شركت‌هاى انگليسي، دوستى آنها، تبادل اقتصادى و همكارى سازنده در زمينه علم و آموزش باز است. نخست‌وزير عراق با اشاره به ترك پايگاه شهر بصره از سوى نيروهاى انگليسى در سال گذشته گفت: آنها از رويارويى اجتناب كردند كه باعث شد اوباش و شبه نظاميان فرصت كنترل شهر را به دست آورند. نورى المالكى خاطرنشان كرد: اوضاع آنقدر بد شد كه فاسدان شمشير به دست گرفته و گلوى زنان و كودكان را مى‌بريدند. وى افزود: شهروندان بصره از ما طلب كمك كردند و نيروهاى عراقى براى بازپس گيرى كنترل شهر اقدام كردند.

سفر رايس به عراق

منابع خبرى اعلام كردند: كاندوليزا رايس با هدف نهايى كردن توافقنامه امنيتى بغداد و واشنگتن به عراق سفر خواهد كرد. به نوشته روزنامه الصباح، چاپ بغداد كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا، براى انجام تغييرات نهايى در توافقنامه امنيتى عراق و آمريكا طى روزهاى آينده به بغداد خواهد رفت. به نوشته اين روزنامه، رايس در خصوص بند اعطاى مصونيت قضايى به سربازان آمريكايى كه تنها بند مورد اختلاف در اين توافقنامه است، پيشنهاد‌هاى جديدى را مطرح مى‌كند. اين روزنامه افزود: بند‌هايى از اين توافقنامه هنوز قطعى نشده است، اما اين بند‌ها مانعى اساسى براى امضاى توافقنامه امنيتى عراق و آمريكا محسوب نمى‌شوند. اين در حالى است كه ناجى السامرايى يكى از نمايندگان مجلس عراق گفت: در روزهاى آينده پيش نويس توافقنامه امنيتى به پارلمان عراق فرستاده خواهد شد تا درباره آن بحث و گفت‌وگو شده و تصميم نهايى گرفته شود.

مذاكره در مورد توافقنامه امنيتي

در همين حال مسعود بارزانى براى ديدار با مقامات دولت بغداد و بررسى توافقنامه امنيتى عراق و آمريكا به بغداد سفر كرد.

به گزارش سايت اينترنتى شبكه الجزيره، مسعود بارزانى رئيس منطقه كردستان عراق، در جريان سفرش به بغداد در خصوص آخرين تحولات عراق بويژه توافقنامه امنيتى بغداد و واشنگتن با رهبران عراقى بحث و تبادل نظر خواهد كرد. بارزانى بعد از نورى المالكى نخست وزير عراق، جلال طالبانى رئيس جمهور عراق و دو معاون وي، پنجمين مقام برجسته اين كشور محسوب مى‌شود كه بايد توافقنامه مربوط به حضور نيروهاى آمريكايى را پس از پايان ماموريت اين نيروها در عراق به امضا برساند. محمود محمد نماينده حزب دموكرات كردستان عراق، گفت: سفر بارزانى در راس يك هيئت براى برگزارى نشست‌ و مذاكرات با دولت مركزى عراق و مسوولان بلندپايه اين كشور انجام شده است. وى افزود: بارزانى موضع‌گيرى كردها را در خصوص توافقنامه امنيتى اعلام خواهد كرد.

حمايت رهبران عراق از مسيحيان

در تحولى ديگر رئيس‌جمهور عراق و نخست وزير اين كشور بر لزوم اتخاذ تدابير لازم جهت حمايت از خانواده‌هاى مسيحى ساكن موصل تاكيد كردند. به گزارش خبرگزارى اصوات العراق، جلال طالباني، رئيس‌جمهور عراق در ديدار با نورى مالكي، نخست‌وزير اين كشور بر لزوم اتخاذ تدابير لازم جهت تضمين حفظ جان مسيحيان موصل تاكيد كرد. مالكى ضمن ابراز خرسندى‌اش به دليل بازگشت جلال طالبانى به كشور در نهايت سلامت و تندرستى اظهار داشت: ما در اين ديدار بر حفظ امنيت عراقى‌ها تاكيد كرديم. رئيس‌جمهور و نخست‌وزير عراق ضمن بررسى اوضاع امنيتى و گام‌هايى كه دولت در زمينه مبارزه با تروريسم و تلاش در زمينه برقرارى امنيت اتخاذ كرده هر گونه جنايت‌هاى تروريستى را در موصل عليه مسيحيان محكوم كرد. طالبانى و مالكى هم‌چنين به بررسى تاثير روابط خارجى عراق با كشورهاى منطقه‌اى و بين‌المللى بر جايگاه اين كشور پرداختند و بر اهميت تلاش جدى جهت ادامه اين روند تاكيد كردند. از سوى ديگر دولت عراق نيز در پى حملات اخير كه در مناطق مسيحى نشين شهر موصل رخ داده است تدابير امنيتى شديدى را در اين مناطق اتخاذ كرده است. وزارت كشور عراق حدود 1000 تن از افسران پليس خود را در مناطق مسيحى نشين شهر موصل مستقر ساخته است. اين در حالى است كه صدها خانواده مسيحى در پى موج خشونت‌هايى كه از سال 2003 در عراق آغاز شده از مناطق خود كوچ كرده‌اند.

سفر گل به بغداد

در تحولى ديگر وزارت خارجه‌ و دفتر رياست جمهورى تركيه اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص پيشنهاد دولت خودمختار كردستان عراق به عبدالله گل مبنى بر افتتاح فرودگاه بين‌المللى اربيل را تائيد كرد. روزنامه مليت تركيه نوشت، وزارت خارجه تركيه نيز با تائيد اين خبر اعلام كرده است كه اين پيشنهاد در راستاى تحكيم روابط بين دولت خود مختار كردستان عراق و تركيه مطرح شده است. اين روزنامه همچنين نوشت: دولت خودمختار كردستان عراق هم‌چنان متعهد شده است در راستاى تحكيم روابط با تركيه حمايت‌هاى لازم از اين كشور را در رويارويى با شورشيان پ.ك.ك انجام دهد. به نوشته اين روزنامه دفتر رياست جمهورى تركيه نيز با تائيد اين خبر اعلام كرده است كه هياتى از آنكارا طى روزهاى آينده به كردستان عراق مى‌رود تا ضمن ديدار با نوچيروان بارزاني، نخست وزير دولت كردستان عراق در خصوص بحران مربوط به پ.ك.ك گفت‌وگو كند. بهروز جلالي، نماينده دفتر حزب اتحاد ميهنى كردستان در آنكارا نيز از سفر عبدالله گل، رئيس‌جمهور تركيه به عراق طى روزهاى باقيمانده از ماه جارى ميلادى خبر داد. وى تاكيد كرد كه گل در جريان سفر به عراق از نجف و اربيل ديدار خواهد كرد و با توجه به پايان ساخت فرودگاه بين‌المللى اربيل احتمالا رئيس جمهور تركيه اين فرودگاه را افتتاح خواهد كرد.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن