تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815674938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وال‌ استريت ژورنال: روسيه و ايران دو چالش بزرگ سياست خارجي آمريكا هستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وال‌ استريت ژورنال: روسيه و ايران دو چالش بزرگ سياست خارجي آمريكا هستند
خبرگزاري فارس: يك روزنامه آمريكايي در گزارشي تحليلي از روسيه و آمريكا به عنوان دو چالش بزرگ سياست خارجي واشنگتن ياد كرد.


به گزارش فارس، روزنامه "وال استريت ژورنال" در شماره امروز خود نوشت: اين روزها در واشنگتن و رقابت انتخاباتي آمريكا روسيه و ايران براي كسب عنوان بزرگترين چالش سياست خارجي پيش روي كاخ سفيد با هم رقابت مي‌كنند.
اين روزنامه آمريكايي مي‌نويسد: بسياري بر اين باورند كه روسيه مي‌تواند مسئله ايران را حل كند اما تعداد اندكي نيز بر اين باورند كه عكس اين موضوع صحيح است. ايران براي طرح بازي روسيه مهم است و اينكه مسكو چگونه گزينه‌هاي خود را به پيش مي‌برد نيز اهميت دارد. اين امر گفتگو با ايران را به بخش ضروري طرح‌هاي آمريكا براي كنترل روسيه تبديل مي‌كند.
وال‌ استريت ژورنال در ادامه نوشت: براي روسيه يك ايران منزوي در مناقشه با غرب موهبت است. با ايران داراي ذخاير نامحدود گازي روسيه مي‌تواند به گروگانگيري اروپا و شكاف در ناتو كمك كرده و اين در حالي است كه در حال ايجاد رابطه‌اي براي حمايت از فشار بين‌المللي عليه ايران و پاسخ غرب به تجاوز مسكو به قفقاز است.
اين نشريه آمريكايي در ادامه نوشت: واشنگتن نمي‌تواند حوزه نفوذ روسيه را كه از درياي سياه تا كوه‌هاي آرال كشيده شده تحمل كند مگر اينكه مسكو برگ برنده ايران را براي پيشرفت خود استفاده كند. اين به معني كاهش اعتراض به روانه شدن گاز ايران به سوي اروپا و دخيل كردن ايران در گفتگوهاي امنيت و ثبات قفقاز است.
وال استريت ژورنال تاكيد كرد: طي سفر اخير "ديك چني" معاون رئيس جمهوري آمريكا به گرجستان وي از ايجاد خط لوله‌هايي با پشتيباني غرب براي تامين گاز اروپا حمايت كرد. اين درحالي است كه بدون تكيه بر ذخاير روسيه يا ايران، گاز كافي در منطقه براي زنده نگه داشتن اين خط لوله‌ها وجود ندارد.
تا پيش از دخالت روسيه در مناقشه قفقاز، واشنگتن فقط نگران مستنثني كردن ايران از قراردادهاي خط لوله بود. اكنون واشنگتن درباره رويارويي با روسيه جدي شده است و بايد به اصطلاح كلاچ روسيه اروپايي را براي مجازات ايران به دليل برنامه هسته‌اي آن آزاد گذارد.
آمريكا در نهايت ساخت خط لوله‌هاي جديد با پشتيباني گاز ايران را خواهد پذيرفت و بايد گفت اين قواعد بازي را تغيير خواهد داد و روسيه از آن آگاهي دارد.
اين نشريه آمريكايي در ادامه نوشت: هنگاميكه "ولاديمير پوتين" نخست وزير روسيه سال گذشته به ايران سفر كرد پايتخت‌هاي غربي از وي انتظار داشتند تا پيام شديد اللحني به ميزبانان خود درباره برنامه هسته‌اي ايران بدهد. اما پوتين براي هدف ديگري به ايران رفته بود و عليه فشارهاي آمريكا در ازاي دوري جستن ايران از دو خط لوله با حمايت غرب به تهران، پيشنهاد حمايت را مطرح كرد.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه نوشت: مدتي كوتاهي پس از ديدار پوتين، "گازپروم" كه شركت بزرگ دولتي انرژي روسيه است به سرمايه‌گذاري 200 ميليون دلاري براي ساخت خط لوله جديد ايران-ارمنستان متعهد شد بگونه‌اي كه مطبوعات ايران نيز اشاره كردند كه تهران در حال بررسي پناه گرفتن زير چتر امنيتي روسيه با اجازه دادن به مسكو براي ايجاد پايگاه‌هايي در خاك ايران است.
اما از زمانيكه خط مشي روسيه در مناقشه گرجستان تغيير كرد، محاسبات ايران نيز تغيير كرد.
از نظر بسياري از مقامات ايران جدا شدن "آبخازيا" و "اوستياي جنوبي" از گرجستان يادآور اين بود كه چگونه "جوزف استالين" رهبر سابق شوروي سعي داشت تا همين كار را با دو استان ايران در سال 1946 انجام دهد.
در واقع اين امر فرصتي براي آمريكا به حساب مي‌آيد. واشنگتن اخيرا متوجه اهميت ايران براي دستيابي به اهداف آمريكا در افغانستان و عراق شده است.
وال استريت ژورنال نوشت: آمريكا عملا تهران را در سال 2001 در آينده افغانستان و در سال 2007 در امنيت عراق دخيل كرد و بنابراين بازي فوق‌العاده خطرناك اتفاق افتاده مشابهي كه در قفقاز روي داد گفتگو با ايران را توجيه مي‌كند.
اين روزنامه آمريكايي تصريح كرد: محمود احمدي رئيس جمهوري ايران نژاد طي سفر اخير به نيويورك اعلام كرد كه تهران از تقسيم شدن گرجستان خرسند نيست و استقلال و تماميت ارضي گرجستان مي‌تواند اصلي باشد كه آمريكا و ايران بر آن توافق كنند.
آمريكا مي‌تواند گفتگوها با ايران را به عنوان بخشي از گفتگوي منطقه‌اي درباره منافع امنيتي مشترك و تعهد بر صادرات انرژي آغاز كند.
تنها با سهيم كردن ايران، آمريكا فاصله‌اي بين مسكو و تهران ايجاد خواهد كرد و بنا براين دست روسيه ضعيف خواهد شد.
وال استريت ژورنال در پايان نوشت: گفتگو با ايران يك سياست روسي خوب است. حق با "باراك اوباما" نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا است. سياست خارجي آمريكا زماني با موفقيت با كلاف سردرگم جهان چالش‌ها تعامل خواهد كرد كه ديپلماسي را جدي بگيرد.
انتهاي پيام/.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن