تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814971434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پذیرایی مریخ از حیات


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: پذیرایی مریخ از حیات

دادههای ارسالی جدید از مریخ نشین فونیکس نشان میدهد خاک این سیاره شرایط نسبتا مناسبی برای حیات موجودات زنده دارد

پنجشنبه ۶ تير، فونیکس(ققنوس) برای نخستین بار بر روی خاک یک سیاره آزمایش شیمیایی مرطوب انجام داد.

در این آزمایش آب زمینی با خاک سیاره ترکیب شده و آزمایشاتی بر روی آن انجام میشود تا مشخص شود امکان حیات در آن وجود دارد یا خیر. «مایکل هچ» مدیر بخش میکروسکوپ فونیکس میگوید:" ما سعی داریم بفهمیم ترکیب شیمیایی خاک چیست، چه موادی در آن حل شده است، اسیدی است یا بازی؟"

«سام کوناوس»، یکی از رهبران پروژه میگوید:" خاک این ناحیه با خاک سطحی خشک قطب جنوب زمین شباهت دارد و میزان قلیایی بودن آن قابل توجه است. در این نقطه خاص، حدود 2.5 سانتیمتر زیر سطح، pH خاک بین 8 تا 9 است. نمکهای مختلفی یافت شدهاند که هنوز دقیقا تحلیل نشده است اما میتوان گفت منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلر در بین آنها یافت میشود."

وی افزود:" وجود نمک مدرک دیگری برای وجود آب است. همچنین میزان مواد مغذی مورد نیاز برای حیات قابل توجه است. به نظر من مریخ با زمین بیگانه نیست و از نظر ترکیبات معدنی به آن شباهت دارد."

خاک این سیاره شرایط مناسبی برای پرورش حیات دارد. البته هنوز هیچ مدرکی برای اثبات و یا رد وجود حیات در مریخ وجود ندارد.

ابزار دیگر فضاپیما به نام «تگا»(TEGA) نیز در این مدت بیکار نبوده است. این اجاق، خاک مریخ را تا 1000 درجهیسانتیگراد گرم کرد و گازهای خروجی را مورد بررسی قرار داد. تحلیل کامل دادههای این اجاق بسیار پیچیده و زمانبر است اما تحقیقات اولیه موارد جالبی را نشان میدهد.

بر طبق دادههای تگا، خاک مریخ در ناحیه مورد آزمایش در گذشته با آب برهم کنش داشته است. البته مشخص نیست که این برهمکنش در همین ناحیه قطبی بوده یا این که باد خاک را از جایی دیگر به اینجا آورده است.

هفته گذشته نیز عکسهای مریخنشین وجود یخ را در این سیاره تایید کرد.

پس از گذشت حدود 33 روز از این ماموریت 90 روزه، ماموریت به صورت موفقیتآمیزی پیش رفته است. دانشمندان امیدوارند در 60 روز آینده اطلاعات بیشتری از حیات و آب در گذشته و حال مریخ به دست آورند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن