تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814710507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسيقي تئاتر در انتظار تغيير


واضح آرشیو وب فارسی:موج: موسيقي تئاتر در انتظار تغيير
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد فرهنگ .


مريم السادات حسيني
بدنه اقتصاد فرهنگ ازكمبود بودجه كافي در رنج است اما وضعيت آن نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است و هر جا كه كار تخصصي تر مي شود كمبودها مشهودتر مي شود يكي از آن حوزه هاي مطرح تئاتر است و اين كمبود بودجه به شدت بر روي كيفيت آثار و اجزا ء آن از جمله موسيقي تئاتر اثر گذاشته است .
كمبود بودجه يكي از مشكلات اساسي آهنگسازان تئاتر است كه تقريباً همگي اين هنرمندان دغدغه آن را دارند.

امكان خلق موسيقي تئاتر با سازهاي متنوع وجود ندارد
لوريس چكناواريان، آهنگساز پيشكسوت و رهبر افتخاري اركستر سمفونيك درباره كمبود بودجه آهنگسازي در تئاتر معتقد است:در برخي مواقع به دليل كمبود بودجه اين امكان وجود ندارد كه براي يك اثر نمايشي آهنگسازي شود بنابراين كارگردانان از آثار موسيقي موجود استفاده مي‌كنند اما چنانچه كارگردان بودجه كافي در اختيار داشته باشد بهترين كار اين است كه آهنگسازي را دعوت به كار كرده و به او سفارش دهد كه آهنگ نمايش او را بسازد.
مجيد انتظامي آهنگساز پيشكسوت كشورمان كه سال‌ها در زمينه آهنگسازي فيلم سينمايي و مجموعه تلويزيوني فعاليت داشته و طي دو هفته گذشته نيز تئاتر موسيقي اين فصل را با من بخوان به روي صحنه برده ،با تائيد اين معضل اظهار كرد:با توجه به بودجه اندك تئاتر امكان استفاده از سازهاي متنوع و گوناگون در تئاتر وجود ندارد. به همين دليل هم آهنگسازان تئاتر مجبورند يا به وسيله دستگاه‌هاي الكترونيكي آثار خود را ارائه دهند و يا اين كه در نهايت آثارشان را به صورت تك‌ نوازي ارائه كنند.
سعيد ذهني از آهنگسازان فعال تئاتر است كه از سال‌هاي دور در رديف اولين آهنگسازان تئاتر كشور بوده نيز بر اين اعتقاد است كه چنانچه بودجه مناسبي براي آهنگسازي تئاتر در نظر گرفته شود، آهنگسازان به جاي سينتي سايزر از سازهاي اورجينال استفاده مي‌كنند، در حالي كه تحت شرايط فعلي، كارگردانان تئاتر نمي‌توانند بودجه مناسبي در اختيار آهنگسازان قرار دهند.

آهنگسازي تئاتر در انتظار بودجه است
جهانسوز فولادي از آهنگسازان و انتخاب كنندگان قديمي موسيقي است كه از سال‌هاي دور در زمينه آهنگسازي و انتخاب موسيقي براي مجموعه‌هاي تلويزيوني و تئاتر فعاليت دارد. مي‌گويد:«اين واقعيتي است كه تئاتر كشور ما به لحاظ اقتصادي غني نيست و افرادي كه در اين حيطه فعاليت مي‌كنند، بايد عاشق تئاتر باشند؛‌ چرا كه تئاتر به لحاظ مالي جوابگوي نياز هنرمندان آن نيست.‌ به خاطر كمبود بودجه اكثر آهنگسازان تئاتر از سينتي سايزر استفاده مي‌كنند؛ چون اين ساز اين امكان را فراهم مي‌كند كه بتوان نواي سازهاي گوناگون را با آن توليد كرد. هر چند كه اكثر اوقات به درستي از اين ساز هم استفاده نمي‌شود.
ايليا منفرد‌‌ از آهنگسازان جوان تئاتر كشورمان در مورد كمبود بودجه تئاتر كشور گفت:اگر بودجه كافي در اختيار كارگردانان تئاتر كه با موسيقي آشنايي دارند قرار گيرد، آنان هم براي آهنگسازي تئاتر از سازهاي اصلي و اورجينال استفاده مي‌كنند.
وي تصريح كرد :با هزينه‌هاي اندكي كه براي بودجه تئاتر در نظر گرفته مي‌شود نه تنها استفاده از سازهاي جداگانه براي اجراي يك قطعه موسيقي كار دشواري است، بلكه حتي امكان اجراي زنده توسط گروه اركستر اجرا كننده قطعه مورد نظر طي يك شب امكان پذير نيست.
وي تاكيد كرد :بنابراين اكثر كارگردانان تئاتر مجبور مي‌شوند براي آماده شدن قطعه موسيقي نمايش به استفاده از سينتي سايزر تن دهند كه با كمترين هزينه، اصوات سازهاي مورد نظرشان به وجود آيد.

نياز به آرشيو منظم موسيقي تئاتر
جهانسوز فولادي به ايجاد آرشيو منظم موسيقي تئاتر اشاره كرد و گفت:خوشبختانه طي سال‌هاي گذشته غني‌ترين آرشيو موسيقي را تهيه كرده‌ام.
وي اظهار داشت :من اين آرشيو را متعلق به كشورم ،مردم، دانشجويان و جوانان مي‌دانم. وي اعلام كرد :بنابراين قصد دارم پس از پايان زندگي‌ام آن را در اختيار دولت قرار دهم چون همچنان در آرزوي اين هستم كه روزي صاحب يك فرهنگستان صدا شويم.

موسيقي استخوانبندي نمايش است
پري صابري كارگردان تئاتر و از جمله افرادي كه معمولاً در آثارش روي موسيقي تأكيد بسياري دارد، در اين خصوص گفت :موسيقي جزء استخوان‌بندي نمايش است و نمايش تنها محدود به گفت‌وگو و كلام نمي‌شود.
وي تصريح كرد :كلام افراد نيز موسيقي آن‌ها به حساب مي‌آيد و به هر حال به اعتقاد من ايجاد يك آرشيو منظم موسيقي تئاتر در شرح وظايف مركز هنرهاي نمايشي است. همان طور كه سال‌هاست آرشيو فيلم تئاتر در مركز هنرهاي نمايشي به وجود آمده است، براي به وجود آوردن چنين آرشيوي نياز به هزينه چنداني نيست و كافي است از آثار موسيقي آماده شده براي نمايش‌ها كپي تهيه شده و در محل خاصي نگهداري شود.
ايليا منفرد آهنگساز تئاتر نيز در مورد نبود آرشيو منظم موسيقي تئاتر گفت:متأسفانه هيچ گونه آرشيوي براي موسيقي تئاتر وجود ندارد در حالي كه بايد اين امكان فراهم شود كه موسيقي تئاتر ضبط و نگهداري شده و همچون آثار شاخص كه طي سال‌هاي گذشته ساخته شده‌اند، به فراموشي سپرده نشوند.
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن