تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815587454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش بين‌المللي بزرگداشت رودكي برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: همايش بين‌المللي بزرگداشت رودكي برگزار مي‌شود
تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: همايش بزرگداشت يك هزارو صدوپنجاهمين سال تولد ابوعبدا... رودكي شاعر و موسيقيدان ايراني دوره ساماني در سده سوم و چهارم ه. ق از سوي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار مي شود.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي هنري ابشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران " ايسكانيوز" اين همايش با همكاري يونسكو، بنياد فرهنگي هنري رودكي، موسسه فرهنگي اكو و ..... در روزهاي 13 و 14 آذرماه سالجاري در تالار وحدت تهران برگزار مي شود كه پيشتر زمان برگزاري اين همايش روزهاي 22 و 23 مهرماه اعلام شده بود.
نادر كريميان دبير اجرايي اين همايش با اعلام اين خبر گفت: در اين همايش موضوعاتي همچون زندگينامه و آثار، عصر و محيط فكري رودكي، رودكي در ايران و جهان، نقد و بررسي منابع رودكي شناسي، حكمت و فلسفه و دين شناسي در آثار رودكي از سوي صاحب نظران مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
رودكي و ادب فارسي، شعر و زبان رودكي، زيبايي شناسي و هنر در آثار رودكي، رودكي و ادبيات تطبيقي، جايگاه آموزه هاي رودكي براي انسان معاصر، تعليم و تربيت در اشعار رودكي و و خلاقيت هاي هنري رودكي از ديگر موضوعاتي است كه در اين همايش دو روزه در قالب سخنراني ارايه خواهد شد.
به گفته كريميان تا كنون بيش از 100 مقاله از پژوهشگران داخلي و 30 مقاله از كشورهايي همچون هندوستان، افغانستان، تاجيكستان، ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان، فرانسه و ..... به دبير خانه همايش ارسال شده است.
وي برپايي نمايشگاه كتاب در حوزه آثار و احوال رودكي، اجراي نمايش و موسيقي و شعر و ارايه بيش از ده عنوان كتاب در حوزه رودكي شناسي كه تازمان برگزاري همايش به چاپ خواهد رسيد را از جمله برنامه هاي جنبي برشمرد.
ابوعبدا... رودكي شاعر و موسيقيدان بزرگ ايراني در قرن سوم و چهارم ه. ق است. وي در قرن سوم هجري در روستاي پنج رودك، دو فرسنگي سمرقند زاده شد و در همان روستا از جهان رفت.
اونخستين شاعري است كه قالب هاي گوناگون شعر پارسي را بر پايه اي استوار بنا نهاد.
پيدايش رباعي در شعر فارسي را طي داستان زيبايي به رودكي نسبت مي دهند.
گفتني است بزرگداشت اين شاعر نامدار ايراني همزمان با ثبت نام اين شخصيت در فهرست بزرگداشت مشاهير كه از سوي يونسكو صورت گرفته برگزار مي شود.
يونسكودر سال 2008 و 2009، 67 سده و هزاره را در زمينه مشاهير ادب به ثبت رسانده كه از اين تعداد 4 شخصيت به ايران تعلق دارد.
هشتصدوپنجاهمين سالگرد درگذشت سنايي غزنوي، نهصدوپنجاهمين سالگرد تولد امام محمد غزالي، صدو پنجاهمين سالروز حيات سيد جمالدين اسدآبادي و هزارويكصدوپنجاهمين سالروز تولد رودكي از جمله موضوعاتي است كه از سوي يونسكو به ثبت رسيده است./110
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن