تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815390860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير خانه سالمندان مهريز يزد: داشتن منبع درآمد و آماده‌سازي محيط زندگي از جمله دغدغه‌هاي سالمندان است آموزش سالم پير شدن از راهكارهاي كاهش آسيب در آينده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مدير خانه سالمندان مهريز يزد: داشتن منبع درآمد و آماده‌سازي محيط زندگي از جمله دغدغه‌هاي سالمندان است آموزش سالم پير شدن از راهكارهاي كاهش آسيب در آينده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
سرويس: شهرستان‌ها

مدير خانه سالمندان نشاط شهرستان مهريز گفت: داشتن منبع درآمد براي سالمندي مهمترين و اولين دغدغه و مشكل سالمندان است.

دكتر احمد ابويي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه يزد، اظهار كرد: پيري فرايندي اجتناب ناپذير از زندگي همه ما است و همه انسان‌ها در ادامه چرخه زندگي به مرحله سالمندي مي‌رسند رسيدن به سن 65 سالگي يعني گذر از مرحله ميان سالي و آغاز دوره سالمندي، آنگونه كه در آخرين سرشماري كشور مشخص شد.

وي افزود: استان يزد در بين ساير استان‌هاي كشور با آماري حدود 9 درصد داراي جمعيت سالمندي بيشتري است حدود 9 درصد، اين مطلب از آن جهت مهم است كه رسيدن به دوره سالمندي امكانات و شرايط خاص خود را مي‌خواهد كه ذكرتعدادي از آنها لازم است.

ابويي تصريح كرد: نداشتن منبع درآمد به عنوان اولين مشكل سالمندان است و دومين دغدغه سالمندان بحث درمان آنان است در كشورهاي اروپايي به خصوص كشورهاي اسكانديناوي و فرانسه به عنوان كشورهايي كه داراي بالاترين آمار سالمندان هستند و سال‌ها است تجربه داشتن آمار بالاي سالمندان را دارند با داشتن بيمه‌هاي خوب و تكميلي اين مشكل را به نحوي حل كرده‌اند اما هنوز يكي از دغدغه‌هاي اصلي آنان در بحث درمان بحث هزينه‌هاي سنگين درمان سالمندان است.

مدير خانه سالمندان نشاط مهريز يزد افزود: آماده سازي محيط زندگي براي سالمنداني كه در طي فرآيند زندگي دچار محدوديت و يا معلوليتي شده‌اند از جمله ديگر مشكلات سالمندان است.

وي گفت: حفظ حرمت و تكريم سالمندان اگر چه در فرهنگ يزد داراي جايگاه بالايي است اما تداوم و حفظ آن براي نسل‌هاي آينده بسيار ضروري و لازم است، بدون شك در طي دو سه دهه آينده يكي از مشكلات كشور ما داشتن جمعيتي خاكستري و سالمند است و بهتر است از هم اكنون براي فردا چاره‌انديشي كنيم چرا كه استان يزد مي‌تواند به عنوان يكي از استان‌هايي كه زودتر در معرض اين خطر است اقدام به چاره انديشي كند اما انجام اين مهم توسط يك سازمان يا نهاد عملي غير ممكن است اما لازم است.

ابويي پيشنهاد داد: شورايي متشكل از ادارات و سازمان‌هاي ذي‌ربط به همراه تعدادي از كارشناسان به عنوان شوراي سالمندان تشكيل شود البته اين امر صورت گرفته اما شايد تعداد تشكيل جلسات و يا مصوبات آن به تعداد انگشتان يك دست نباشد و جديت بيشتري را مي طلبد.

وي به بيان راهكارهاي كاهش آسيب اين قشر اشاره كرد و گفت: تحليل و بررسي آمار سالمندان و سپس برنامه‌ريزي براساس داده‌هاي آماري، فرهنگ سازي و آموزش همگاني براي سالم پير شدن به خصوص آموزش افراد ميانسال توسط رساله ملي، دانشگاه، آموزش و پرورش و تشكل‌هاي مردمي، تامين منابع درآمدي سالمندان از طريق آماده سازي بستر انجام يك سري كارهاي سبك و پاره وقت توسط سالمندان سالم مي‌تواند قابل تامل باشد توسط بخش خصوصي، تحت پوشش قرار گرفتن سالمندان معلول و يا از كار افتاده كه در جامعه به سختي و در فقر زندگي مي كنند از طريق موسسات خيريه مردمي و ايجاد شبكه‌هاي حمايتي مردمي محله‌اي و در نهايت كمك هاي نهادهاي حمايتي نظير كميته امداد و بهزيستي از جمله راهكارها است.

وي افزود: تحت پوشش بيمه‌هاي درماني درآمدن با همكاري كميته امداد بهزيستي و...، اهتمام و توسعه به امر ويزيت در منزل و ارائه خدمات درماني به سالمندان از كارافتاده، ايجاد فرهنگسراي سالمند براي پركردن اوقات فراغت سالمندان سالم توسط شهرداري‌ها و موسسات خيريه، بهسازي معابر، اماكن عمومي توسط شهرداري‌ها و ساير ادارات، ارتقا فرهنگ احترام به سالمند آموزش و پرورش، ارشاد اسلامي، روحانيت و غيره است.

ابويي تصريح كرد: اين نكات هر چند كوتاه، مي‌تواند در امر برنامه‌ريزي براي بهتر كردن وضعيت سالمندان مفيد واقع شود.

وي در خصوص تعداد سالمند اين مركز بيان داشت: در خانه سالمندان نشاط مهريز ما در خدمت 70 مادر سالمند هستيم خوشبختانه هنوز در فرهنگ يزدي‌ها بحث احترام به والدين در جايگاه بالايي قرار دارد و تقريبا هيچ خانواده يزدي حاضر نيست مادر خود را در خانه سالمندان بگذارد و اكثريت سالمندان ما كساني هستند كه متاسفانه داراي فرزند نيستند البته تعداد محدودي هم هستند كه فرزندان آن‌ها با اكراه آنان را به خانه سالمندان آورده‌اند كه آن هم به علت بيماري‌هاي سخت دوره سالمندي نظير زوال عقل و سكته مغزي است.

مديرخانه سالمندان نشاط مهريز يزد افوزد: به همين علت خانه‌هاي سالمندان يزد معمولا داراي سالمنداني هست كه خدمات زيادي مي‌خواهند و نگهداري خوردن غذا نيستند و 65 نفر از آنان نمي‌توانند به تنهاي استحام كنند.

وي افزود: البته ما در حال حاضر داراي يك مركز روزانه سالمندان هم هستيم كه به سالمندان سطح شهر مهريز خدمات مي‌دهيم و در كنار آن نيز مركز خدمات ويزيت در منزل سالمندان از كار افتاده را هم داريم و مي‌توانيم ادعا كنيم كه اولين و كامل‌ترين مركز خدمات دهي به سالمندان در سطح استان يزد خانه سالمندان مهريز مي‌باشد.

وي با توجه به مشكلات دوره سالمندي به خانواده‌ها توصيه كرد: احترام و حفظ حرمت سالمندان جزء اصول اوليه اعتقادات ديني و فرهنگ ما يزدي‌ها مي‌باشد و لازم به تكرار نمي‌باشد اما آموزش آن به نسل آينده مهمترين دغدغه همه ما بايد باشد.

وي تصريح كرد: بدون شك با توسعه فرهنگ شهر نشيني و تبعات آن نظير كار كردن هر دو عضو خانواده و يا چند شيفته كار كردن و زندگي در خانه‌هاي آپارتماني دور نماي روشني براي رسيدگي به سالمندان توسط فرزندان وجود نخواهد داشت و اين سوال به ذهن ميرسد كه آيا ما در طي سه دهه آينده به تعداد مهد كودك‌هاي حال حاضر به خانه سالمندان نياز خواهيم داشت.

ابويي در پايان بيان داشت: عدم برنامه ريزي براي نسل جوان باعث شد آنها از بدو تولد با مشكلاتي نظير شير خشك، مدارس چند شيفته، دانشگاه، اشتغال و ازدواج روبرو باشند آيا اين بار اين تجربه براي سالمندان ما در حال تكرار است؟

انتهاي پيام
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن