تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815426944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌و‌گو با لس‌آنجلس تايمز كاظمي قمي از سياست‌ اشغالگري آمريكا در عراق بشدت انتقاد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌و‌گو با "لس‌آنجلس تايمز" كاظمي قمي از سياست‌ اشغالگري آمريكا در عراق بشدت انتقاد كرد
خبرگزاري فارس: سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق، در مصاحبه‌اي با يك روزنامه آمريكايي با اشاره به روابط دوستانه تهران بغداد، خواستار خروج سريع نيروهاي اشغالگر از اين كشور شد.


به گزارش فارس به نقل از روزنامه "لس‌آنجلس تايمز"، «حسن كاظمي قمي» سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق در مصاحبه‌اي با خبرنگار اين روزنامه آمريكايي هشدار داد كه حضور طولاني آمريكا در عراق موجب خسته شدن مردم از آنان شده و آنها تمايلي به داشتن توافقنامه امنيتي طولاني مدت با آمريكا را ندارند.
وي در ادامه روابط سطح بالاي جمهوري اسلامي ايران با دولت عراق را ستود.
در مصاحبه‌ مذكور ابتدا از آقاي قمي سوال شد كه كداميك از كشورها،‌ ايران يا آمريكا، در عراق بيشترين نفوذ را بر دولت و احزاب آن دارند كه سفير ايران در بغداد پاسخ داد:«سياست ايران در ابتدا اين است كه عراق يك كشور مستقل و آزاد است و ما آرزو مي‌كنيم كه ثبات و امنيت به اين كشور برگردد و عراق به موفقيت و پيشرفت دست يابد و دولت آن توسط مردم و با اتحاد ملي انتخاب شود. ما آرزو مي‌كنيم كه مردم عراق بزودي شاهد خروج نيروهاي خارجي از كشور خود باشند.»
وي در ادامه گفت كه بر اساس اين سياست، ايران درصدد برداشتن گام‌هاي بلندي براي نزديكي به مردم عراق و حمايت از دولت اين كشور در سطح سياسي و امنيتي است.
وي همچنين تاكيد كرد كه ايران از موضوع امنيت و بازسازي عراق و از دولت و ملت اين كشور در اين چارچوب‌ها حمايت مي‌كند.
سفير ايران در عراق در ادامه اظهار كرد كه عراق و ايران داراي روابط تاريخي و مشترك در زمينه‌هاي فرهنگي و ديني هستند و مردم اين دو كشور از لحاظ مذهبي اشتراكات فراواني با يكديگر دارند.
وي در ادامه اظهار كرد كه ايران همچنين با كردهاي اين كشور روابط خوبي دارد و بين دو كشور ايران و عراق و مردم آنها روابط و منافع مشترك فراواني وجود دارد.
كاظمي قمي تصريح كرد كه ايران و عراق داراي مرزهاي طولاني با يكديگر هستند تا جايي كه بهترين راه ترانزيتي با عراق را كشور ايران دارد و علاوه بر اين، اين كشور تجربه خوبي در زمينه بازسازي دارد كه مي‌تواند آن را در اختيار عراق بگذارد.
قمي در ادامه افزود كه عراق در طول سه سال گذشته كاملا ويران شده و اكنون شروع به بازسازي كرده است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در بخش ديگري از اين مصاحبه به حضور طولاني مدت آمريكا در خاك عراق اشاره كرد و خواستار خروج هر چه سريع‌تر نيروهاي آمريكايي از اين كشور شد.
وي در اين زمينه اظهار كرد كه عراق تبديل به بازي فوتبال براي آمريكايي‌‌ها شده است و در حالي كه مردم اين كشور با سقوط رژيم صدام بسيار خوشحال شده بودند اما رفتار و سياست آمريكا پس از آن موجب شد تا آنها ديدگاهي كاملا منفي به اين موضوع پيدا كنند و از اين كه كشورشان تحت اشغال در آمده به شدت ناراحت هستند.
وي افزود كه رفتار آمريكايي‌ها پس از اشغال عراق، مردم اين كشور را عصباني‌تر مي‌كند و اگر در زماني كه رژيم صدام سقوط كرد با مردم اين كشور گفتگويي صورت مي‌گرفت ديده مي‌شد كه آنها خوشحال هستند اما اكنون عراقي‌ها فكر مي‌كنند كه سقوط صدام تنها به نفع آمريكايي‌ها بوده نه عراقي‌ها.
سفير ايران در بغداد در ادامه افزود كه عراقي‌ها هنوز حمايت‌هاي گذشته دولت آمريكا از رژيم صدام را فراموش نكرده‌اند و اين آمريكا بود كه با تشويق و حمايت از وي موجب حمله عراق به كويت در سال 1993 شد.
قمي افزود كه اكنون مايه تاسف است كه آمريكا اين كشور را اشغال كرده و هيچ توجهي به فرهنگ مردم آن نمي‌كند.
وي ادامه داد كه آمريكا هيچ فكري به حال منافع مردم عراق نمي‌كند.
در بخش ديگري از مصاحبه لس‌آنجلس تايمز با سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق، از وي سوال شد كه آيا مقامات ايران درباره مذاكرات بر سر توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق، هيچ پيشنهادي به مقامات اين كشور ارائه كرده‌اند يا خير كه وي در پاسخ گفت:« آمريكا در مورد آزادي و دموكراسي در عراق، تنها شعار پراكني مي‌كند و اكنون مي‌خواهد اين توافقنامه را به آنان تحميل كند در حاليكه با زور نمي‌توان آزادي بوجود آورد. توافقنامه امنيتي يك موضوع داخلي است و تنها به عراق مربوط مي‌شود.»
سفير ايران در بغداد در بخشي ديگر از سخنانش گفت كه حضور نظامي آمريكا در عراق به نفع دولت و ملت عراق و كشورهاي منطقه نيست و ديگران نبايد توافقنامه‌اي كه هيچ نفعي براي ملت و دولت عراق ندارد را به اين كشور تحميل كنند.
وي گفت كه مردم عراق اشغال كشورشان را بر نمي‌تابند.
سفير ايران در بغداد همچنين اظهار كرد كه توصيه ايران به آمريكا اين است كه پيش از اينكه عصبانيت مردم عراق از اشغال كشورشان تبديل به خشونت شود، اين مسئله را حل كند و به حاكميت ارضي و فرهنگ و سنت‌هاي اين كشور احترام بگذارد.
در ادامه اين مصاحبه از كاظمي قمي سوال شد كه آيا مقامات ايراني با مقامات عراقي در مورد نظرات ايران در مورد توافقنامه امنيتي مذاكره يا مشاوره‌اي انجام داده‌اند يا خير كه وي در پاسخ گفت:« اين موضوعي است كه مربوط به عراق است و اين مقامات عراقي هستند كه تصميم مي‌گيرند و آنها هستند كه منافع مردمشان را در نظر مي‌گيرند.»
در بخش پاياني اين مصاحبه از سفير ايران در بغداد پرسيده شد كه آمريكا بارها ايران را به حمايت از گروه‌هاي شبه نظامي عراق متهم كرده است، نظر شما در اين مورد چيست كه وي در پاسخ گفت كه اين اتهامات بي پايه و اساس هستند و هيچ مدركي در اين زمينه وجود ندارد و تروريسم و فقدان امنيت در عراق بر خلاف سياست‌هاي ايران بوده و اين اظهارات، تبليغاتي براي آمريكا است.
انتهاي پيام/
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن