تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815421024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مسوول: ايران در زمينه فناوري نانو جايگاه خوبي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك مسوول: ايران در زمينه فناوري نانو جايگاه خوبي دارد
داخلي. علمي. نانوتكنولوژي.

مدير كارگروه توسعه منابع انساني ستاد ويژه فناوري نانو در نهاد رياست جمهوري گفت: ايران در حوزه فناوري نانو، در مجموع جايگاه خوبي دارد.

دكتر سعيد سركار روز پنجشنبه در چهارمين همايش سراسري فناوري نانو در دانشگاه رازي كرمانشاه افزود: شعار ستاد توسعه فناوري نانو "ارتقا كيفيت زندگي مردم و توليد ثروت" است.

وي گفت: براي تحقق اين شعار بايد زنجيره‌اي از اقدامات انجام شود.

او حلقه‌هاي اين زنجيره را شامل آموزش نيروي انساني، پژوهش، نوآوري، صنعت و بازار عنوان و بيان كرد: اكنون در مجموع در اين حوزه‌ها داراي جايگاه خوبي هستيم.

وي افزود: در زمينه آموزش نيروي انساني اكنون دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا در حوزه فناوري نانو در بيشتر دانشگاههاي كشور فعال است.

او ادامه داد: حدود دو هزار نفر در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا پايان‌نامه خود را در حوزه نانو اجرا كرده‌اند و يا در حال اجرا هستند و حدود هزار استاد دانشگاه در اين زمينه مشغول فعاليت مي‌باشند.

وي گفت: در حوزه پژوهش نيز طي ‪ ۹‬ماه گذشته از سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي با ‪۵۳۰‬ مقاله ‪ ISI‬در حوزه نانو رتبه بيستم را در جهان كسب كرده‌ايم.

او افزود: نوآوري سومين حلقه است كه در اين زمينه نيز سال گذشته با ثبت چهار اختراع رتبه ‪ ۲۴‬را در سطح جهان كسب كرديم.

وي با اشاره به صنعت و بازار به عنوان ديگر حلقه‌هاي اين زنجيره گفت:
امروز بيش از ‪ ۳۰‬بنگاه و شركت در زمينه نانو در كشور فعال است و ‪ ۱۵‬محصول با استفاده از اين فناوري به بازار عرضه شده است.

مدير كارگروه توسعه منابع انساني ستاد ويژه فناوري نانو در نهاد رياست جمهوري همچنين در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: هدفگذاري شده ايران تا سال ‪ ۲۰۱۵‬ميلادي در رديف ‪ ۱۵‬كشور برتر جهان در حوزه فناوري نانو قرار گيرد.

دكتر سركار افزود: تحقق اين هدف مستلزم برنامه‌ريزي صحيح، همكاري همه‌جانبه دستگاه‌هاي ذيزبط، مديريت صحيح منابع و سرمايه‌گذاريهاي مالي قابل توجه متناسب با ديگر كشورها است.

وي گفت: پيش‌بيني شده تا سال ‪ ۲۰۱۵‬ميلادي بازار حوزه فناوري نانو بالغ بر دو هزار ميليارد دلار خواهد بود و هدفگذاري مسوولان عالي رتبه كشور ما اين است كه دو درصد از اين بازار را در اختيار بگيريم.

او افزود: اگر بخواهيم دو درصد از بازار نانو را داشته باشيم بايد دو درصد از سهم جهاني سرمايه‌گذاري كنيم كه مبلغي معادل سالانه دو هزار و ‪۴۰۰‬ ميليارد ريال است.

وي ادامه داد: در كشورهاي دنيا زيرساختهاي لازم براي اين حوزه فراهم است در حالي كه در كشور ما اين زيرساختها فراهم نيست و قسمتي از منابع صرف اين امر مي‌شود.

مدير كارگروه توسعه منابع انساني ستاد ويژه فناوري نانو در نهاد رياست جمهوري با اشاره به كمبود اعتبار ستاد نانو كشور گفت: ستاد نانو پنج سال پيش اعتباري معادل ‪ ۲۰۰‬ميليارد ريال داشت كه ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬درصد اين اعتبار تخصيص داده شد اما ظرف اين پنج سال هيچ رشدي در اعتبارات نداشتيم.

وي افزود: بودجه ما اكنون يك چهارم شده و اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر از جمله آمريكا اعتبارات حوزه نانو سه برابر شده در حالي كه تورم در آن كشورها مثل ما هم نيست.

او گفت: اين نيازمند توجه بيشتر مسوولان است زيرا اگر بخواهيم متناسب با ديگر كشورهاي دنيا در اين حوزه فعاليت كنيم بودجه ما بايد به دو هزار و ‪ ۴۰۰‬ميليارد ريال برسد.

وي افزود: در حالي كه در بخش منابع انساني توسعه زيادي داشته‌ايم اما منابع مالي براي اين متخصصين را در اختيار نداريم.

او در عين حال گفت: ستاد نانو برنامه دارد با فعاليتهايش در خصوص قابليت جذب و مديريت صحيح منابع مالي بتواند ايران را به جايگاه ‪ ۱۵‬كشور برتر جهان در زمينه نانو برساند.

مدير كارگروه توسعه منابع انساني ستاد ويژه فناوري نانو در نهاد رياست جمهوري گفت: كشور ما در زمينه نانو با شتاب چشمگيري در حال پيشرفت است و دنيا نيز به اين واقعيت اذعان دارد.
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن