تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813169035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاييز قطعنامه‌ها - پاييز حكومت بوش


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پاييز قطعنامه‌ها - پاييز حكومت بوش
سياسي. روسيه. قطعنامه . بوش
گزارش :از محمدرضا شمالي
مسكو- آمريكا در حالي به تلاش ضد ايراني خود براي اعمال فشارهاي بيشتر با كمك متحدانش در قالب گروه ‪ ۵ + ۱‬ادامه مي‌دهد كه دولت اين كشور در اوج ناتواني براي مقابله با بحران‌هاي فزاينده درآمريكا ، شاهد آخرين ماه‌هاي حكومت جورج بوش است.

واشنگتن كه درطول سه دهه اخير، خصومت با ملت ايران و مقابله با پيشرفت هاي آن را پنهان نكرده است، تلاش زيادي را براي اعمال تحريم‌هاي سنگين عليه ايران بعمل آورد و با وعده‌هاي اقتصادي و سياسي كوشيد تا ديگر كشورها را نيز در سياست ضد ايراني خود همگام و همراه سازد.

قطعنامه ‪ ۱۸۳۵‬در حالي به تصويب رسيد كه آمريكا در اوج زبوني و ناتواني و بحران مالي مخربي كه دامن اقتصاد و ساختار مالي متزلزل اين كشور را در برگرفته، براي نشان دادن توانايي خود و جلوگيري از تزلزل موقعيت در ميان كشورهاي متحد و رقيب دست به اين اقدام زد.

آمريكا و برخي از متحدانش در مسير ضد ايراني خود با مردم مسلمان ايران سعي كردند تا با بهره‌گيري از مسائل داخلي كشورها ، ايجاد بحران هاي تصنعي ،مخدوش ساختن روابط و مناسبات ميان كشورها به قصد ميانجيگري و كمك به آنها ، دامن زدن به كشمكش‌ها و اختلافات منطقه‌اي و بين‌المللي و درگير ساختن كشورها با سياست‌هاي مخرب سياسي خود ، زمينه را براي ايجاد ائتلاف بين‌المللي عليه ايران فراهم كنند.

مقام‌هاي واشنگتن اگرچه در اين سياست خود چند كشور را به صحنه مقابله با مردم ايران كشاندند ولي موفق نشدند تا همراهي بين‌المللي را در برابر ايران بدست اورند.

مخالفت روسيه با مواضع خصمانه و تند آمريكا عليه ايران و عدم همراهي مسكو با ديگر متحدان اين كشور، خود گواه روشني براي عدم موفقيت آمريكا در دستيابي به اهداف سياست‌هاي ضد ايراني اين كشور است.

آگاهان سياسي معتقدند كه در جهان كنوني مردماني آزاد و كشورهاي مستقل نيز وجود دارند كه از سياست‌ها و مواضع آمريكا دوري مي‌جويند و نه تنها حاضر نيستد تا با آمريكا و چند كشور ديگر متحد واشنگتن همراه شوند ، بلكه براي همكاري با كشور بزرگ ايران و داراي موقعيت ويژه در منطقه خاورميانه مشتاقانه تلاش مي‌كنند.

قطعنامه ضد ايراني آمريكا در حالي با فشار و تحميل سياست‌هاي آمريكا به تصويب رسيد كه جمهوري اسلامي ايران، صدور آن را غيرمنصفانه و اقدامي سياسي دانسته كه فاقد هر گونه مبناي حقوقي و منطقي است.

به اعتقاد صاحبنظران سياسي ، برنامه هسته‌اي ايران در چارچوب مقررات و قواعد شناخته شده بين‌المللي است و اين قطعنامه‌ها هيچ تاثيري در حقوق ملت ايران نخواهد گذاشت.

جمهوري اسلامي ايران در مسير برنامه هسته‌اي خود با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در چارچوب برنامه كاري و مداليته‌هاي مورد توافق براي حل مسائل باقيمانده اجراي پادمان‌ها همكاري كرده است و بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در جريان بازرسي‌ها ، هيچ انحرافي از برنامه‌هاي هسته‌اي صلح آميز ايران مشاهده نكردند و ايران به منظور اعتمادسازي و رفع ابهامات در سابقه برنامه هسته‌اي به تمام سووالات آژانس پاسخ داده است.

كاخ سفيد با اجراي تاكتيك‌هايي تلاش كرد تا با طرح مطالعات ادعايي پيرامون مسائل اتمي ايران، زنجيره جديدي از تقابل‌سازي عليه ايران را با اهداف شومي ايجاد نمايد.

مقامات روسيه اين قطعنامه را با توجه به اين كه در آن تحريم‌هاي جديد منظور نشده، قطعنامه متعادل و به نفع ايران مي‌دانند.

سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه با اشاره به پيشنهادهاي شركاي روسيه در گروه ‪ ۵+۱‬براي تصويب قطعنامه جديد كه در آن تحريم‌هاي شديد عليه ايران در نظر گرفته شود و اين كشور تحت محاصره اقتصادي قرار گيرد گفت: مسكو اين پيشنهادها را رد و اعلام كرده است كه دليلي براي چنين رويكردي نمي‌بيند.

وزير امورخارجه روسيه اعتقاد دارد كه در پيشنهادهاي روسيه به گروه ‪۱‬ +‪ ۵‬بر حفظ ساز و كار اين گروه براي ادامه كار آن در مسير توافق‌هاي موجود تاكيد شده است كه به جست وجوي راه‌هاي سياسي براي حل مساله اتمي ايران بدون تهديدهاي غيرسازنده كمك مي‌كند.

روسيه يكي از اعضاي گروه ‪ ۵ + ۱‬برخلاف آمريكا و ديگر متحدانش ،همواره مسير مذاكره و گفت و گو با ايران را توصيه كرده است و خواستار آن شده تا رفتارهاي مسوولانه در قبال برنامه هسته‌اي ايران صورت گيرد .

مسكو اگرچه در تصويب قطعنامه‌ها عليه ايران شركت داشته و در اين مسير همگام با آمريكا بوده است ، ولي تلاش مي‌كند تا سياست‌هاي خصمانه واشنگتن عليه ايران را تعديل كند و اجازه ندهد اين كشور و متحدانش در اين گروه حركتي بيخردانه دربرابر ايران از خود نشان دهند.

روسيه ، آمريكا و ديگر متحدانش بر اين امر واقف هستند كه ايران جايگاهي ممتاز در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي دارد و از توان بالايي براي مقابله با تحركات مذبوحانه قدرت‌ها فرامنطقه‌اي و منطقه‌اي به مانند جنگ تحميلي هشت ساله عراق عليه ايران، برخوردار است .

مقام‌هاي كاخ كرملين ، سياست‌هاي آمريكا در موضوعات جهاني قبول ندارند بطوريكه دميتري مدوديف در كنفرانس روز گذشته سياست جهاني در فرانسه ، آمريكا را عامل بحران‌هاي سياسي و اقتصادي و مناقشات منطقه اي معرفي كرد و گفت ، آمريكا داعيه رهبري جهان را بر عهده دارد در حالي كه چشم انداز روشني از اين سياست مشاهده نمي‌شود.

محافل مطبوعاتي و سياسي روسيه تلاش آمريكا براي صدور قطعنامه جديد عليه ايران را ناشي از خصومت ورزي اين كشور و نيز ترميم چهره آمريكا در سطح جهان مي‌دانند .

نينا مامدووا رييس شعبه ايرانشناسي موسسه خاورشناسي مسكو اعتقاد دارد كه آمريكا در حال حاضر با كارزار رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري و مسايلي از قبيل بحران مالي و جنگ در عراق و افغانستان گرفتار است و قادر نيست فشار بيشتري را بر تهران وارد آورد.

وي معتقد است، تهران با ادامه همكاري با سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و ابراز آمادگي براي تداوم مذاكرات در تمامي سطوح حسن نيت خود را نشان داده است و اين بر عهده قدرت‌ها است تا فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته اي ايران را بپذيرند.

روزنامه كامرسانت نيز نوشت: بر خلاف تمايلات غرب، ايران مجددا تحريم نمي شود همانطوريكه روسيه تلاش كرد در متن قطعنامه اخير فقط از ايران خواسته مي‌شود تا فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم را متوقف سازد.

رييس مركز مطالعات ايران معاصر در روسيه هدف آمريكا و كشورهاي غربي در صدور قطعنامه ‪۱۸۳۵‬شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره مساله اتمي ايران را تلاش براي حفظ موجود يت گروه ‪ ۵+۱‬عنوان كرد.

رجب صفراف با اشاره به وجود اختلاف ميان كشورهاي غربي عضو گروه ‪۵+۱‬ با روسيه به خاطر مساله گرجستان گفت: به همين دليل آمريكا و كشورهاي غربي براي صدور قطعنامه جديد در مورد ايران شتاب داشتند تا موضع واحد خود را در قبال مساله اتمي ايران نشان دهند.

وي سياست ايران در قبال آمريكا را سياست محكم و دور انديشانه خواند و افزود: جمهوري اسلامي ايران به سياست مستقل خود در قبال آمريكا ادامه مي دهد و تهديدها و تحريم‌هاي اين كشور را ناديده مي‌گيرد.

صفراف چشم انداز روابط ايران و روسيه و همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه هاي مختلف را داراي افق‌هاي روشن دانسته كه از اراده سياسي سران دو كشور نشات مي‌گيرد.

وي معتقد است، روسيه در اين شرايط بايد به تعهدات خود در قبال ايران و در وهله نخست راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر پايبند باشد.

رييس شركت اتم استروي اكسپورت پيمانكار روس نيروگاه اتمي بوشهر اخيرا اعلام كرد راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر تا ماه فوريه سال آينده (بهمن ماه آينده) قطعي خواهد شد.

راه اندازي اين مركز اتمي با توجه به اهميت فراوان آن براي روابط دو كشور مي‌تواند باعث تقويت روابط دوجانبه شده و عزم مسكو را براي ادامه همكاري با ايران در زمينه مهمي همچون ساخت نيروگاه‌هاي اتمي نشان مي‌دهد.

اراده مصمم رهبران كرملين براي پرهيز از سياست‌هاي يكجانبه آمريكا و برخي از متحدانش عليه ايران نه تنها باعث تقويت همكاري‌هاي دوجانبه در مسايل منطقه‌اي وبين‌المللي خواهد شد بلكه مي‌تواند قدرت دو كشور را در جلوگيري از دخالت بيگانگان در امور داخلي خود و موضوعات منطقه‌اي افزايش دهد و راه را براي حضور آمريكا و متحدان غربي اين كشور در منطقه مسدود سازد.
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن