تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815610925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش - نتايج نوسازي بافت‌هاي فرسوده از سال 77 تا 86 نشان مي‌دهدساخت متوسط 5 واحد مسكوني با تخريب هر خانه قديمي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: گزارش - نتايج نوسازي بافت‌هاي فرسوده از سال 77 تا 86 نشان مي‌دهدساخت متوسط 5 واحد مسكوني با تخريب هر خانه قديمي
گروه مسكن- ميترا يافتيان: وجود 355 شهرداري محدوده بافت‌هاي فرسوده از ميان 414 شهر بالاي 12هزار نفر جمعيت در كشور و امكان 29ميليون نفر معادل 60درصد جمعيت شهري در مناطق داراي بافت فرسوده مصوب، لزوم هرچه بيشتر تسريع در روند نوسازي و بهسازي اين مناطق را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.
دكترمحمد آئيني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شركت عمران و بهسازي شهري ايران روز گذشته در جريان برگزاري نخستين روز همايش سياست‌هاي توسعه مسكن در ايران به‌عنوان دبير كارگروه تخصصي بافت‌هاي فرسوده و سكونتگاه‌هاي نامناسب شهري گفت: براساس طبقه‌بندي سطح بافت فرسوده شهرها هم‌اكنون 11 شهر بيش از هزار هكتار، 10 شهر بين 500 تا هزار هكتار، 27 شهر بين 250 تا 500 هكتار، 73 شهر بين 100 تا 250هكتار و 128 شهر كشور كمتر از 100 هكتار بافت فرسوده دارند.
وي با بيان اينكه سكونتگاه‌هاي غيررسمي عمدتا مهاجرين روستايي و تهيدستان شهري را در خود جاي داده‌اند، افزود: اين مراكز جمعيتي، ‌بدون مجوز و خارج از برنامه‌ريزي رسمي و قانوني توسعه شهري در درون يا خارج از محدوده قانوني شهرها به وجود آمده است و عمدتا واحدهاي مسكوني آن فاقد سند مالكيت بوده و به لحاظ ويژگي‌هاي كالبدي و برخورداري از خدمات و زيرساخت‌هاي شهري شديدا دچار كمبود هستند.
به اعتقاد معاون برنامه‌ريزي و توسعه شركت عمران و بهسازي شهري ايران، مداخله در اين‌‌گونه بافت‌ها بايد از نوع ساماندهي و توانمندسازي بوده و اصل مشترك در همه انواع مداخله مشاركت مردمي باشد.
آئيني اظهار كرد: براساس آخرين اطلاعات موجود هم‌اكنون در 20 شهر كشور سكونتگاه‌هاي غيررسمي وجود دارد كه حدود 7/9درصد مساحت كل اين شهرها را به خود اختصاص و حدود 2ميليون و 816هزار نفر جمعيت را در خود جاي داده است.
به گفته وي، 7/91درصد سكونتگاه‌هاي غيررسمي در داخل محدوده شهرها و 25/8درصد اين مناطق در خارج از محدوده شهرها قرار دارند.
اين مقام مسوول اظهار كرد: از سال 77 تا 86 حدود 19هزار و 649هكتار بافت فرسوده بهسازي، در 15هزار و 941 هكتار عمليات توانمندسازي انجام شده و براي 1834 هكتار طراحي شهري، 607 هكتار معماري و 7/7 هكتار مرمت و احيا صورت گرفته است.
آئيني يادآور شد: طي اين مدت 137 هكتار از بافت‌هاي فرسوده توسط دولت و 2هزار و 544 هكتار توسط مردم و نهادهاي غيردولتي بهسازي و نوسازي شده است.
وي اضافه كرد: در بخش جذب منابع داخلي و خارجي، شركت عمران و بهسازي شهري ايران از سال 77 تا 86 توانسته هزار و 513ميليارد ريال از محل منابع داخلي و 44هزار و 963ميليارد ريال از ساير منابع جذب كند.
وي در رابطه با تبيين نتايج ظرفيت‌سنجي و مزيت‌هاي نسبي بافت‌هاي فرسوده و نامناسب شهري گفت: بر اساس نتايج مطالعات انجام شده تراكم ناخالص در محدوده 15هزار و 750 هكتاري بافت‌هاي قديمي و فرسوده مركزي 36 شهر كمتر از 30 نفر در هكتار بوده است.
وي ادامه داد: متوسط تراكم ناخالص نفر در هكتار در 30 شهر نسبتا بزرگ كشور حدود 78 نفر در هكتار بوده كه در بالاترين ميزان، شهر تهران داراي تراكم قريب به 126 نفر در هكتار است.
به گفته معاون شركت عمران و بهسازي شهري ايران، جمع‌بندي نتايج مطالعات ظرفيت‌سنجي نشان مي‌دهد متوسط واحدهاي نوساز توليد شده از تخريب يك واحد مسكوني فرسوده بين 2/3 واحد تا 7/6 واحد از نوسان بوده است.
آييني افزود: در بدبينانه‌ترين حالت مي‌توان عدد 2/2 را در نظر گرفت. در اين صورت مي‌توان از تخريب هر واحد فرسوده موجود 2/1 واحد جديد ساخت كه در اكثر شهرها مي‌تواند سرريز جمعيت شهري را امكان دهد.
وي يادآور شد: دستيابي به سهم 20درصدي از كل ساخت و ساز كشور در محدوده بافت‌هاي فرسوده و نامناسب شهري دور از دسترس نخواهد بود.
وي در ادامه ابهام در تعاريف و مفاهيم اوليه بهسازي و نوسازي شهري، عدم تحقق عزم ملي موثر و حضور فعال ارگان‌ها و نهادهاي مرتبط با مديريت شهري در اجراي طرح‌هاي مصوب بهسازي و نوسازي شهري، عدم توجه لازم به ارتقاي بهره‌وري زمين شهري و متوقف نشدن رشد ترك بافت‌هاي قديمي و حاشيه‌نشيني به دليل نبود زيرساخت‌هاي مناسب و وجود آسيب‌هاي اجتماعي را از اصلي‌ترين چالش‌هاي نوسازي و ساماندهي بافت‌هاي فرسوده و نامناسب شهري دانست.
به گفته تني چند از صاحبنظران در اين جلسه تاكنون برنامه جامعي براي استفاده از بافت‌هاي فرسوده به عنوان ظرفيت‌هاي توسعه درون‌شهري از سوي دولت و قانونگذاران ارائه نشده، ضمن اينكه همواره نقش توسعه‌گرها و ضرورت ايجاد ساختار تشكيلات و ايجاد نهادهاي تخصصي در مقياس محلات مغفول مانده است. در جريان برگزاري اين كارگاه تخصصي، مهندس عليرضا ابلقي، در ارزيابي سياست‌ها و برنامه‌هاي ارائه و اجرا شده براي بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده گفت: اگرچه بافت‌هاي فرسوده شهري در برنامه‌ريزي توزيع و استقرار جمعيت شهري در سياست‌هاي وزارت مسكن مورد اولويت قرار گرفته، اما در سال‌هاي اخير به وفور شاهد توسعه‌هاي منفصل شهري و بي‌توجهي به ظرفيت‌هاي موجود براي توسعه دروني شهرها از سوي مسوولان بوده‌ايم. وي فقدان نهاد هماهنگ‌كننده بين بخشي را نيز از ديگر چالش‌هاي پيش‌رو در نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده دانست و افزود: بايد ستادهايي به منظور نوسازي بافت فرسوده در سطح استان‌ها ايجاد شود. به گزارش دنياي اقتصاد، وجود خلاهاي قانوني براي اجبار در اجراي طرح‌هاي بهسازي و نوسازي، لزوم تغيير در شاخص‌هاي شناسايي بافت‌هاي فرسوده و تعريف شاخص‌هاي اجتماعي و اقتصادي در اين رابطه نيز ارائه راهكارهاي تحقق‌پذيري طرح‌هاي تهيه شده براي نوسازي و بهسازي مناطق داراي بافت فرسوده از مهم‌ترين مواردي بود كه در اين كارگاه تخصصي مورد بررسي و ارزيابي كارشناسان و مديران اجرايي مربوطه قرار گرفت.
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن