تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815438252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميز گرد الجزيره انگليسي درباره قرارداد گازي مصر بارژيم صهيونيستي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ميز گرد الجزيره انگليسي درباره قرارداد گازي مصر بارژيم صهيونيستي
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1387/07/17
00:06:55.22
قرارداد فروش گاز مصر با بهاي ناچيز به رژيم صهيونيستي باعث خشم مردم اين كشور شده است.
شبكه الجزيره انگليسي در ميزگردي با حسن ايسه سفير سابق مصر در اسرائيل ، الون لئيل از مسئولان سابق وزارت خارجه اسرائيل و عبدالباري عطوان سردبير القدس العربي به بررسي روابط مصر با اسرائيل و جنجال بر سر قرارداد گازي ميان دو طرف پرداخت.
مجري گفت در اين قرارداد قيمت گاز صادراتي مصر به اسرائيل نه برابر ارزانتر از قيمت جهاني ان است و اين درحالي است كه قيمت جهاني ان به شدت بالا رفته و قيمت سوخت در داخل مصر نيز گرانتر شده است . ايا اين مسئله باعث نمي شود مردم از سياستهاي دولت خسته شوند؟
حسن ايسه تاكيد كرد اين مسئله اي سياسي شده است و به هيچ وجه جنبه هاي اقتصادي مطرح نيست.
ايسه افزود گرچه يوسري عليه اين قرارداد شكايت كرده است و شايد حق با او باشد اما در نهايت بايد گفت كه اين مسئله اي سياسي است و مصر بايد به تعهدات بين المللي خود كه در قرارداد صلح با اسرائيل سپرده است متعهد باشد.
مجري گفت : چرا در اين خصوص پنهانكاري شده است ضمن انكه گاز مصر به مردم ان تعلق دارد.
حسن ايسه گفت هيچ پنهانكاري در اين خصوص نبوده است بويژه كه شركتي دولتي در مركز قاهره اين كار را بر عهده دارد.
مجري در ادامه اين سوال را مطرح كرد كه قيمت گاز صادراتي به مصر اعلام نشده است.
حسن ايسه گفت ما و مردم كوچه بازار از ميزان و قيمت فروش گاز به اسرائيل اطلاع دارند.
الون لئيل گفت ما سالها منتظر نهايي شدن اين قرارداد بوده ايم اما بايد بگويم كه اگر اين اتفاق نيفتد خيلي تعجب اور نخواهد بود زيرا اين قرارداد خيلي كشدار شده است .بعلاوه از ابتداي قرارداد صلح ميان دو طرف ؛ اسرائيل از مصر نفت خريداري كرد كه بخشي از قرارداد بود و حال منتظر خريد گاز هستيم. گرچه اين قرارداد اهميت زيادي دارد اما در روابط ميان دو طرف مسائل مهمتر ديگري هم وجود دارد.
الون لئيل درباره ارزان بودن گاز صادراتي مصر به اسرائيل گفت پيش از هر چيزي بايد گفت كه نشريات اسرائيل همه جزئيات اين قرارداد را منتشر كردند. مصر گاز خود را فقط مي تواند به كشورهاي معدودي بفروشد. اين گاز معمولا به كشورهاي همسايه بايد فروخته شود كه در مجاورت كشور صادر كننده هستند و براي اين كار به خط لوله نياز است و براي فروش ان به صورت مايع بسيار دشوار است. از اين رو مشتري گاز مصر بسيار كم است و در اين قرارداد هم مصر و هم اسرائيل به يك اندازه سود مي برند و در هر حال اين قرارداد به لحاظ اقتصادي براي دو طرف مقرون به صرفه است.
البته معمولا سياست فراتر از اقتصاد عمل مي كند بويژه وقتي كه روابط ميان دو كشور مطرح است.
عبدالباري عطوان هم درباره واكنش كشورهاي ديگر منطقه به اين قرارداد گفت در واقع مردم از اينكه دولت مصر نقش محوري خود را در خاورميانه از دست مي دهد و منافع اسرائيل را بر منافع مردم خود مقدم مي داند ، ناراحت هستند. همچنين دولت مصر با عقد اين قرارداد مردم غزه را از گاز خود محروم كرد. بعلاوه قراردادهاي بين المللي كه مصر مدعي است به علت تعهد به اين قراردادها به اسرائيل گاز مي فروشد هيچ ارتباطي با مبادلات تجاري ميان دو طرف ندارد و حتي اگر چنين چيزي هم واقعيت داشته باشد ناعادلانه است و بايد اصلاح شود زيرا قراردادها وحي منزل نيستند و وقتي معلوم شد كه يك طرف فريب خورده است و ثروت كشورش بدست ديگري به يغما مي رود در حالي كه مردم خودش گرسنه هستند و ما شاهد اين وضع در مصر هستيم . بايد اين قرارداد اصلاح شود و بهاي منطقي و عادلانه اي براي گاز و نفت صادراتي تعيين شود.
به نظر مي رسد كه دولت مصر همانند دلال و مقاطعه كار امنيتي براي اسرائيلي ها عمل مي كند تا از ورود افريقايي هايي كه مي خواهند وارد اسرائيل شوند جلوگيري كند. چگونه است كه مصر به عنوان دلال صلح عمل مي كند اما نوار غزه را تحريم مي كند و به اسرائيل گاز مي فروشد و فلسطينيان را از بنزين و گاز و كمكهاي پزشكي و غذا محروم مي كند. فكر مي كنم كه مردم مصر از اينكه مي بينند دولت كشورشان حاكميت و استقلال خود را در برابر اسرائيل از دست داده و تلاش مي كند اسرائيلي ها را خشنود كند ، به شدت خشمگين هستند. دولت مصر به قيمت از دست دادن حمايت مردم خود اسرائيل را خشنود مي كند و اين كار براي ملتهاي منطقه غير قابل قبول است.
00:13:25.17
شماره نوار
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن