تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805195002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عوارض مصرف نوشابههاي گازدار (1)


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سم نوشجان نكنيد

امروزه بيماريهاي قلبي و عروقي شايعترين عامل مرگ و مير در ايران و در خيلي از کشورهاي ديگر جهان است. چاقي، ديابت، فشارخون، استعمال دخانيات، چربي بالا و استرس از مهمترين عوامل زمينهساز بروز اين بيماريها و در نهايت سکته قلبي هستند. خيلي ازاين عوامل خطرساز با الگوي غذايي جامعه ارتباط مستقيم دارنــــد. مصرف نوشابههاي گازدار هم در کنار غذاهاي چرب و شور و طبخ شده با روغنهاي جامد، بخشي از اين الگوي غذايي نادرست است.
بررسيهاي انجام شده در کشور نشان ميدهد که سرانه ساليانه مصرف نوشابههاي گازدار در ايران 42ليتراست که در مقايسه با آمارکشورهاي جهان، مردم ايران در مصرف نوشابههاي گازدار مقام نخست را در دنيا دارند. اين درحالي است که ميانگين سرانه مصرف نوشابههاي گازدار در دنيا 10ليتراست.کارشناسان بهداشتي معتقدند: مصرف مداوم نوشابههاي گازدار به علت دارا بودن مقدار بالاي اسيدفسفريک، باعث پوکي استخوان ميشود و بدن انسان براي جذب کلسيم، نياز به برقراري نوعي تعادل ميان ميزان کلسيم و فسفر دارد.
نوشابهها به علت داشتن فسفر زياد، اين بالانس را به هم ميزنند و باعث کنده شدن کلسيم از بافت استخواني ميشوند. به علاوه وقتي نوشابه وارد بدن ميشود بدن براي مقابله با اسيديته بالاي آن، اقدام به کندن کلسيم بيشتري از استخوانها ميکند و اين مسأله باعث ميشود که تراکم استخواني کمکم از دست برود. با ادامه اين فرآيند مشتريان هرروزه نوشابه، درسنين ميانسالي به بيماري ناتوان کننده و دردسرساز پوکي استخوان مبتلا ميشوند.
آمارها نشان ميدهند که هم اکنون درايران بيش از 5 ميليون نفر به پوکي استخوان مبتلا هستند و 70درصد از زنان بالاي 50 سال به اين بيماري ناتوانکننده دچارند. بررسيها نشان ميدهد: اگر خانمي روزي يک ليوان نوشابه گازدارمصرف کند، 3برابر بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري است.
تاريخچه کولا

120 سال پيش وقتي دکترجان پمبرتون درآزمايشگاه کوچکش در آتلانتا با ترکيب چند ماده، معجون جديدي را اختراع کردوآن را به نام «کوکاکولا» به دنيا معرفي کرد، هيچ گاه فکر نميکرد که اين نوشيدني و انواع مشابه آن روزي چنان مرزهاي دنيا را درنوردد که در هرگوشهاي ازجهان جزء ثابتي از سفره ي غذا باشد.
باگذشت بيش از يک قرن ازمصرف کولاها و مشخصشدن بسياري از آثار سوء مصرف مداوم نوشابهها هنوز هم انواع کولاها، پرطرفداراترين نوشيدني در سراسر دنيا به شمار ميروند و کنارگذاشتن آنها از وعدههاي غذايي دشوار به نظر ميرسد. اين درحالي است که با ورود و عرضه انواع نوشابههاي رژيمي و بدون قند، معدود افرادي هم که از ترس جانشان از خير مصرف نوشابه گذشته بودند، دوباره به سمت اين نوشيدني زيانبار جذب شده اند. کولا در اصطلاح به گروهي از نوشابههاي گازدار فاقد الکل گفته ميشود که اغلب داراي دي اکسيدکربن (گازکربنيک)، کارامل، کافئين، شکر و... هستند. واژة «کولا» از نام گياه کولا گرفته شده است. دانة اين گياه که در غرب آفريقا ميرويد، در نوشابههاي اوليه بهعنوان منبع کافئين به کار ميرفت.
اولين نوشيدني با طعم کولا درسال 1881 ساخته شد، ولي واژةي کولا به دنبال انواع کوکاکولا در 8مي1886 توسط پمبرتون وارد لغات روزمره شد.
کوکاکولا دراولين سال توليد، تنها 9 بطري نوشابه در روز ميفروخت ولي بتدريج گسترش پيدا کرد، تا اينکه درسال 1895 اولين کارخانه کوکاکولا در دالاس واقع در تگزاس آمريکا به بهرهبرداري رسيد. از آن پس انواع ديگر کولا مانند پپسي کولا و... توليد و وارد بازارمصرف شدند. احتمالاً کلمه کولا را شرکت کوکاکولا درميان مردم رايج کرده است. اين شرکت اصليترين سازنده نوشابههاي کولادار در جهان است. شرکتهاي ديگر نيز تا مدتها از پسوند کولا بر روي نام محصولاتشان استفاده ميکردند.
در ايران نيز در حال حاضر نوشابههاي گازدار متعددي توليد ميشود و تعدادشان هم باتوجه به مصرف فراوان آنها در کشور روبه افزايش است. نوشابههاي ايراني مدتي است که سر از بازارهاي خارجي هم درآوردهاند. خلاصه اينکه هيچ جاي دنيا خالي از کولا نيست و هرکجا که اين نوشابههاي گازدار هستند، منتقدان شان هم حاضر و آمادهاند.
دعواي ميان کارشناسان بهداشت و کارخانههاي کولاساز، تاريخي به قدمت ساخت و توليد اولين نوشابههاي اين چنيني دارد.
محتواي نوشابهها

نوشابههاي گازدار ترکيبي از گاز دي اکسيدکربن، مواد افزودني، شکر صنعتي و آب است، هرقوطي نوشابه گازدار معادل 10 قاشق شکر، 150 کالري، 30تا 55 ميلي گرم کافئين ورنگهاي مصنوعي است.
متخصصان تغذيه معتقدند: مصرف اين مقدارشکر، کالري و مواد افزودني مضر دريک محصول که هيچ ارزش غذايي ندارد، نگرانکننده است.
علاوه برآن وجود بعضي از مواد نگهدارنده و نيز اسيدبنزوئيک ازجمله عواملي است که افراط کنندگان در مصرف نوشابـــههاي گــــازدار را بـــه سوي بيماريهاي صعبالعلاج و سرطانها سوق ميدهد.کارشناسان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکي مطالعهاي روي دانشآموزاني که داراي 4 دندان شيري فاقد پوسيدگي بودهاند انجام دادند و پس از اندازهگيري سختي ميناي آنها، اين دندانها در معرض نوشابههاي گازدار قرار داده شدند و سختي آنها مجدداً مورد ارزيابي قرار گرفت، نتايج نشان داد که سختي دندانهاي شيري، به طور قابل توجهي بعد از مصرف نوشابههاي گازدار کاهش مييابد.
در اين تحقيق آمده، باتوجه به اينکه ازدست رفتن سطح دنداني به محض رويش دندان دردهان آغاز ميشود ممکن است آسيب به دندانهاي دايمي در دوران کودکي نيز ديده شود که اين مسأله نه تنها براي رشد آتي دندانها مخاطرهآميز است، بلکه نياز به ترميمهاي وسيع را درآينده به دنبال خواهد داشت. از طرف ديگر فسفريک و ميزان بالاي قند در اين نوشابهها به ترتيب منجربه سستي دندانها شده و پوسيدگي دندانها را تسريع ميکنند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن