تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815447771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تابستان سينما ‌ـ 7: اكران‌ /گردش چرخه اقتصادي سينما و توجه به فيلم‌هاي فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تابستان سينما ‌ـ 7: اكران‌ /گردش چرخه اقتصادي سينما و توجه به فيلم‌هاي فرهنگي
مرور فيلم‌هاي اكران فصل تابستان 87 و آمار فروش اين آثار نشان مي‌دهد در اين فصل چرخه اقتصاد سينماي ايران با توجه به اكران فيلم‌هاي فرهنگي و مستقل گردشي مناسب داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتمين بخش از مرور تصوير سينماي ايران در سه ماه دوم سال 87 دربرگيرنده نگاهي اجمالي به فيلم‌هاي اكران شده در گروههاي پنجگانه سينمايي، آمار فروش، تحليلي بر مضمون، مخاطب‌شناسي و ميزان فروش اين آثار است.

نگاهي به مضامين فيلم‌هاي اكران تابستان اين وجه را برجسته مي‌كند كه اين آثار تركيبي بودند از نگاه به گيشه با يك كمدي فانتزي، يك طنز تلويزيوني، يك درام نوجوانانه، يك درام روانكاوانه و نگاه فارغ از گيشه با يك اثر دفاع مقدسي و چند فيلم مستقل و منتظر پشت خط اكران.

هميشه پاي يك زن در ميان است

سينماهاي تهران تابستان را در حالي آغاز كردند كه در فصل بهار گروه‌هاي پنجگانه سينمايي دو تعويض اكران داشتند و تنها يك گروه سينمايي (استقلال) به سومين اكران خود رسيد با نمايش فيلم "انعكاس" كه از 23 خردادماه آغاز شد و طبيعتاً كميت عمده زمان اكران آن در تابستان بود.

نكته مهم ديگر درباره اكران تابستان اينكه در اين فصل نمايش فيلم‌هاي مستقل، مهجور و پشت خط اكران مانده در گروه سينمايي آزاد آغاز شد و تا پايان سه ماهه دوم سال، چهار فيلم در اين گروه به نمايش درآمد. اين اتفاق خوش به دنبال خود و با رسيدن به فصل پاييز به اتفاق خوش ديگري پيوند خورد كه شكل‌گيري طرح اكران فيلم‌هاي فرهنگي است.

اكران اول تابستان:

اولين اكران دومين فصل سال با نمايش "حس پنهان" مصطفي رزاق‌كريمي در گروه سينما آزادي، "هميشه پاي يك زن در ميان است" كمال تبريزي در گروه سينما قدس، "فرزند خاك" محمدعلي آهنگر در گروه سينما استقلال، "ديوار" محمدعلي طالبي در گروه سينما آفريقا و "10 رقمي" همايون اسعديان در گروه سينما عصر جديد با تأخير زماني نسبت به هم آغاز شد.

مضمون: اين اكران با توجه به اينكه در دو گروه سينمايي تنها اكران فصل را به خود اختصاص داد، از ويژگي‌هاي خاص و البته متناسب با فصل تعطيلي مدارس و اوقات فراغت خانواده‌ها برخوردار بود. ضمن اشاره به اينكه اين دو فيلم به دو دليل متفاوت عنوان تنها فيلم اكران شده در گروه سينمايي خود را در فصل تابستان به خود اختصاص دادند.

"هميشه پاي يك زن" به دليل استقبال مخاطبان و فروش بالا به اكران خود ادامه داد كه اين نكته به مضمون كمدي، رويكرد فانتزي و حضور جمعي از بازيگران حرفه‌اي سينماي ايران بازمي‌گشت. "فرزند خاك" هم به اين دليل تنها فيلم تابستاني گروه سينمايي خود شد كه فيلم قبلي اين گروه "انعكاس" از 23 خرداد اكران شد و بخش عمده نمايش آن به فصل تابستان افتاد.

در ميان فيلم‌هاي اين اكران مي‌توان به درام روانكاوانه "حس پنهان" اشاره كرد كه تلاش مي‌كند به تعريفي تازه از مثلث عشقي بينجامد كه البته در پرداخت در كليشه‌ها وفادار مانده است. "ديوار" نيز با تكيه بر جذابيت‌هاي بالقوه زندگي يك دختر نوجوان موتورسوار شكل گرفته كه با نگاه اجتماعي فيلمساز پيوند خورده و از يك اثر صرفاً گيشه‌اي فاصله مي‌گيرد.

"10 رقمي" نيز با تكيه بر جذابيت‌هاي بازيگران تلويزيوني متكي بر موضوع تكراري خروج يك فرش عتيقه از مرز است كه اين وجه نه سطح فيلم را ارتقا داده و نه توانسته اثري در حد و اندازه‌هاي مديوم سينما بسازد. "فرزند خاك" نيز از معدود فيلم‌هاي دفاع مقدسي اين سال‌هاست كه نگاهي جسورانه به موضوعي مستند و نسبتاً بكر دارد.

* از وجه توجه به حضور فيلمسازان جوان و حرفه‌اي و پيشكسوت در كنار هم نيز مي‌توان اكران اول تابستان را مورد توجه قرار داد. در ميان اين پنج فيلم "حس پنهان" اولين، "فرزند خاك" سومين، "10 رقمي" ششمين و "هميشه پاي يك زن" و "ديوار" يازدهمين اثر فيلمسازانشان محسوب مي‌شوند كه تركيبي متناسب از حضور جوانان و حرفه‌اي‌ها را در كنار هم ثبت كرده است.

فروش: فيلم‌هاي اول اكران تابستان در گيشه حضوري موفق و البته متناسب با جذابيت‌هاي موجود در اثر و افزايش مخاطبان و سينماروها داشتند. "هميشه پاي يك زن ..." كه از نهم مردادماه جايگزين "تيغ‌زن" شد پس از 62 روز نمايش 000/300/924 تومان فروش كرد و مي‌تواند با ادامه اكران بدون سينماي سرگروه و كاهش تعداد سينماها به مرز يك ميليارد تومان نزديك شود.

در رده دوم "10 رقمي" قرار دارد كه از دهم تيرماه جايگزين "قرنطينه" شد و پس از 61 روز نمايش 000/300/517 تومان فروش كرد. "حس پنهان" نيز كه از پنجم تيرماه جايگزين "همخانه" شد پس از 47 روز نمايش 000/200/241 تومان فروش كرد و در رده سوم فروش اكران اول تابستان قرار گرفت.

"ديوار" از دوم مردادماه جايگزين "زن‌ها فرشته‌اند" شد و پس از 62 روز نمايش 000/700/136 تومان فروش داشت. "فرزند خاك" هم از 16 مردادماه جايگزين "انعكاس" شد و پس از 57 روز نمايش 000/300/111 تومان فروش كرده است.

اكران دوم تابستان:

دومين اكران تابستان با نمايش سه فيلم در گروه‌هاي سينمايي پي گرفته شد. "پرچم‌هاي قلعه كاوه" محمد نوريزاد در گروه سينمايي آزادي، "خاك سرد" رضا سبحاني در گروه سينمايي آفريقا و "ريسمان باز" مهرشاد كارخاني در گروه سينمايي عصر جديد به نمايش درآمدند.

مضمون: نگاهي كوتاه به اين سه فيلم اين نكته را برجسته مي‌كند كه اينها آثاري مهجور و مستقل و به جهت مضموني خارج از جريان روز توليدات سينماي ايران و گيشه هستند. "پرچم‌هاي ..." يك كار تاريخي درباره مقطعي از تاريخ كشورمان است كه كمتر به آن پرداخته شده است.

"خاك سرد" از توليدات پشت‌خط مانده سينماي ايران است كه در جشنواره بيست و پنجم فجر به نمايش درآمد و پس از دو سال وقفه به نمايش درآمد. مضمون اين فيلم هر چند بر محور زلزله بم مي‌گذرد اما جذابيت‌هاي دراماتيك آن به حداقل رسيده و جمع بازيگران و پرداخت ساكن فيلم نمي‌تواند مخاطب را راضي كند.

"ريسمان باز" نيز از آثار مستقل و خاص سينماي ايران است كه قصه‌اي متعارف ندارد و بيش از هر چيز بر روايتي خاص از همراهي دو جوان با يك گاو در يك سفر شهري متمركز مي‌شود.

* از وجه توجه به حضور فيلمسازان جوان و حرفه‌اي و پيشكسوت در كنار هم اين نكته قابل ذكر است كه اين سه فيلم از آثار فيلمسازان جوان و تازه‌وارد محسوب مي‌شوند. هر سه اين فيلم‌ها دومين اثر كارگردانان محسوب مي‌شوند كه در مواردي اولين فيلمشان هنوز به اكران عمومي درنيامده است. اين وجه مي‌تواند توجه به اكران آثار مهجور در فصل پر رونق تابستان را واجد اهميت كند.

فروش: اين سه فيلم همانطور كه از ويژگي‌هاي آنها برمي‌آيد در گيشه و فروش چندان پر فروغ ظاهر نشدند كه البته قابل پيش بيني بود. "پرچم‌هاي ..." كه از 16 مردادماه جايگزين "حس پنهان" شد، پس از 27 روز نمايش 000/800/4 تومان فروش داشت.

"ريسمان باز" كه از سي‌ام مردادماه جايگزين "10 رقمي" شد، پس از 33 روز نمايش 000/000/37 تومان فروش داشت. نهايتاً "خاك سرد" كه از ششم شهريور جايگزين "ديوار" شد، پس از 26 روز نمايش 000/600/21 تومان فروش كرد.

ميناي شهر خاموش

اكران آزاد تابستان:

در اين گروه تازه كه در تابستان شكل گرفت چهار فيلم در سه ماه دوم سال به نمايش درآمد. "ميناي شهر خاموش" اميرشهاب رضويان، "سربلند" سعيد تهراني، "حقيقت گمشده" محمد احمدي و "روز برمي‌آيد" بيژن ميرباقري به نمايش درآمدند.

مضمون: اين آثار با توجه به گروهي كه در آن به نمايش درآمدند، مضامين گيشه‌پسند ندارد و آثاري مستقل و خارج از جريان توليد سينماي ايران هستند. "ميناي ..." اثري اجتماعي در حاشيه زلزله بم است كه ديدگاه انتقادي نويسنده و كارگردان در آن برجسته شده است. اين فيلم در بيست و پنجمين جشنواره فجر به نمايش درآمد.

"سربلند" نيز كه در جشنواره فجر دو سال پيش حضور داشت نگاهي خاص به فيلم‌هاي مقطعي خاص از سينماي ايران و روابط و مناسباتي دارد كه احتمالاً براي برخي هنوز خاطره‌انگيز است. "حقيقت گمشده" با وامداري به فيلم خارجي "21 گرم" تلاش مي‌كند اثري معنايي و ايراني از موضوع پيوند اعضا ارائه دهد كه براي مخاطبان خاص مي‌تواند ارزش‌هاي نهفته داشته باشد.

"روز برمي‌آيد" با اقتباس از نمايشنامه "دوشيزه و مرگ" آريل دورفمان نگاهي دارد به تقابل سه شخصيت كه مقطع خاص قبل از انقلاب را محور قرار مي‌دهد و به همين دليل نوعي تاريخ گذشته بودن مضمون گريبان فيلم را گرفته است.

* از وجه توجه به حضور فيلمسازان جوان و حرفه‌اي و پيشكسوت در كنار نيز مي‌توان اين اكران را مورد توجه قرار داد. "سربلند" اولين، "حقيقت ..." و "روز برمي‌آيد" دومين و "ميناي شهر خاموش" سومين فيلم كارگردانان هستند. اين نكته مي‌تواند تجربه‌پذير بودن فيلمسازان تازه‌وارد را مورد توجه قرار دهد.

فروش: اين آثار با توجه به مضمون، گروه سينمايي كه براي نمايش در آن انتخاب شدند و تعداد محدود سينماها گيشه‌اي قابل توجه نداشتند. "ميناي ..." كه از 16 مردادماه اكران شد، پس از 47 روز نمايش 000/800/64 تومان فروش داشت.

"سربلند" نيز كه از 16 مردادماه اكران شد، پس از 40 روز نمايش 000/400/61 تومان فروش داشت. "حقيقت گمشده" هم از سي‌ام مرداد اكران شد و پس از 30 روز نمايش 000/000/23 تومان فروش داشته است. "روز برمي‌آيد" نيز از 13 شهريور اكران شد و پس از 19 روز نمايش 000/500/12 تومان فروش كرده است.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن