تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815049302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خشكسالي ‪ ۴۴۰‬ميليارد ريال به عشاير خراسان رضوي خسارت زد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خشكسالي ‪ ۴۴۰‬ميليارد ريال به عشاير خراسان رضوي خسارت زد
داخلي. اقتصادي. دام. عشاير
مديركل امور عشاير خراسان رضوي گفت:خشكسالي حاد سال ‪ ۸۷‬بالغ بر ‪۴۴۰‬ ميليارد ريال خسارت به عشاير اين استان وارد كرد.

علي اكبر معمارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا جمعيت عشايري استان را پنج هزار و ‪ ۵۰۰‬خانوار با حدود ‪ ۹۰۰‬هزار راس واحد دامي ذكر كرد و افزود: عشاير خراسان رضوي ‪ ۳۰‬درصد مراتع استان را در اختيار دارند.

وي اظهارداشت : منابع آبي اين جمعيت شامل قنوات و چشمه‌ها با آبدهي اندك و آبهاي سطحي و جاري فصلي است كه امسال با بروز خشكسالي عملا غالب آنها خشك و از دسترس اين جمعيت خارج شد.

معمارزاده با بيان اينكه سرانه زمين زراعي خانوار عشايري استان اعم از زراعي و قلمستان كمتر از يك هكتار است، افزود:از جمله خساراتي كه طي خشكسالي‌هاي امسال به اين جمعيت وارد شد كاهش علوفه مراتع عشايري و به تبع آن افت وزن دام بود.

وي گفت:در پي اين وضعيت توليد شير و پشم هم به شدت افت كرد و دامداران ناچار شدند كه بره‌ها را به دليل خشكسالي، زودهنگام به بازار عرضه كنند.

او اين امر را موجب افت قيمت بره و گوشت در بازار و ضرر مضاعف عشاير دامدار برشمرد.

معمارزاده با اشاره به خشك شدن منابع عمده آبي عشاير در مناطق ييلاقي گفت:طي ماه‌هاي گذشته بيش از ‪ ۸۰‬درصد آب شرب دام و انسان در ييلاق از طريق آبرساني سيار تامين شد.

وي افزود:در سالهاي گذشته اداره كل امور عشاير فقط در مناطق قشلاقي آبرساني سيار داشت و عشاير در مناطق ييلاقي متكي به منابع آبي خود بودند.

اين مسوول بااشاره به اقدامات كوتاه مدت ،ميان مدت و بلندمدت در جهت كاهش اثرات خشكسالي بر عشاير خراسان رضوي، از دريافت ‪ ۱۵‬هزار و ‪۵۰۰‬ ميليون ريال اعتبارات خشكسالي جهت تامين حدود ‪ ۱۵‬ميليون تن علوفه، ‪۵۸‬ هزار و ‪ ۶۰۰‬متر مكعب آب شرب و ‪ ۱۵۰‬دستگاه تانكر ثابت و سيار و اجراي چند پروژه انتقال آب دام و بهسازي و بازسازي چشمه‌هاو قنوات به عنوان بخشي از اين برنامه‌ها ياد كرد.

وي گفت:علاوه بر اين ‪ ۲۹‬درصد از اعتبارات عمراني اين اداره كل هم براي مهار پديده خشكسالي اختصاص يافت و تلاش شد اعتباري هم از محل اعتبارات مرحله دوم خشكسالي جذب شود.

او افزود:در همان ابتداي خشكسالي تعامل گسترده‌اي با جامعه عشايري استان جهت بررسي مشكلات و معضلات ناشي از خشكسالي و انعكاس آن به مراجع استاني و ملي انجام شد كه نتيجه خوبي هم داشت.

معمارزاده گفت:علاوه بر توزيع علوفه دامي يارانه‌دار ميان عشاير دامدار، بخشي از دام مازاد آنان شامل ‪ ۸۳‬هزار راس دام سبك خريداري شد و به آنان كمك شد تا حدود ‪ ۲۰‬هزار راس از دام‌هاي خود را نگه داشته و پرواربندي كنند.

وي افزود:اقدامات ميان مدت در اين جهت را نيز شامل احداث و جانمايي مخازن ثابت و سيار، پيش بيني و ذخيره علوفه به‌ميزان يكصد هزار تن، بهسازي و بازسازي منابع آبي پايدار، هماهنگي اخذ تسهيلات بانكي و سرمايه‌گذاري مشترك با عشاير از طريق شبكه تعاوني‌هاي عشاير ذكر كرد.

او رويكرد كلي برنامه‌هاي عمراني و توليدي اين مجموعه در درازمدت را هم با توجه به خشكي استان سياستگذاري و هدايت در جهت تغيير و تقويت زير ساخت‌هاي معيشتي جامعه عشايري ذكر كرد.

معمارزاده مهم‌ترين اقدامات درحال پيگيري در اين جهت را طرح كاهش ‪۲۵‬ درصدي دام متكي به مراتع عشاير از طريق خريد پروانه‌چراي دام از عشاير فاقد دام، اجراي پرواربندي دام سبك به ميزان ‪ ۶۰‬هزار راس براي يك هزار و ‪ ۸۰۰‬خانوار و تبديل دام سبك به دام سنگين براي ‪ ۱۰‬درصد خانوارهاي عشايري برشمرد.

مدير كل امور عشاير خراسان رضوي گفت:از اين طريق مي‌توان هر سال ‪ ۶۰‬هزار راس دام را از وابستگي به مراتع خارج كرد.ك/‪۳‬
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن