تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815495168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - خشخاش، دغدغه بي‌پايان نيروهاي ائتلاف


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: جهان - خشخاش، دغدغه بي‌پايان نيروهاي ائتلاف


جهان - خشخاش، دغدغه بي‌پايان نيروهاي ائتلاف

ترجمه: محمدحسين باقي:مواجهه و مبارزه با تهديد مواد مخدر شايد يكي از پيچيده‌ترين موضوعات در افغانستان باشد؛ كشوري جنگزده كه بيش از 90 درصد توليد خشخاش جهان را در دست دارد. بر اساس گزارش سازمان ملل، تجارت مواد مخدر در افغانستان نه‌تنها از سوي سركردگان مواد مخدر، تروريست‌ها و شورشيان حمايت مي‌شود بلكه از سوي شخصيت‌هاي مطرح در دولت افغانستان نيز پشتيباني مي‌شود. به‌تازگي، قاضي ارشد ستاد مبارزه با مواد مخدر در افغانستان پس از اينكه از تهديد طالبان نهراسيد و روي برنتافت از سوي آنها كشته شد. اما ژنرال خداداد وزير مبارزه با قاچاق نيز به دليل تلاش‌ها و استراتژي‌هايش در راه مبارزه با مواد مخدر آنگونه كه بايد، مورد تحسين قرار نگرفته است. سال جاري اين كشور براي اولين‌بار شاهد كاهش كشت خشخاش بود. وي از سختي‌هاي پيش روي مي‌گويد. چالش‌هاي موجود در برابر برنامه مبارزه با مواد مخدر نه‌تنها از سوي عناصر ضد دولتي بلكه حتي از سوي حاميان دولتي نيز مطرح است. وي همچنين از فقدان انسجام در تلاش‌هاي مبارزه با قاچاق سخن مي‌گويد. بر اين بايد افزود درآمد 100 ميليون دلاري طالبان از محل فروش مواد مخدر در سال 2007 را.

امسال كشت خشخاش براي اولين بار كاهش داشت. در حالي كه موفقيت تنها محدود به مناطقي خاص از كشور است اما در ساير مناطق مثل جنوب كشور پيشرفتي مشاهده نشده است. دليل موفقيت در برخي مناطق و ناكامي در ساير مناطق چيست؟
دشواري‌هاي فراواني در موضوع مبارزه با مواد مخدر در افغانستان وجود دارد به‌ويژه در موضوعات مربوط به پاك‌سازي و اجراي قانون. براي افغانستان ميسر نيست كه مشكل مواد مخدر را به تنهايي حل كند. در سال 2008، ما در عمليات پيش از كشت بسيار گرفتار بوديم، اطلاعاتي را در ميان مردم توزيع مي‌كرديم، به 26 استان سفر كرده و با مردم صحبت كرديم. ما شاهد كاهش 19 درصدي در كشت خشخاش بوديم. در هر حال، تعداد بسياري معتاد در افغانستان وجود دارد. من به 26 استان سفر كردم و در رابطه با مضار كشت خشخاش صحبت كردم و گفتم كه براي سلامتي مردم مضر و آسيب‌رسان است و باعث توليد ثروت غيرمشروع مي‌شود. مبلغي حدود 4 ميليارد دلار از طريق تجارت مواد مخدر وارد كشور مي‌شود. اين امر به منافع مشروع كشاورزان لطمه وارد مي‌كند.
چه بخشي از عمليات مردمي شما موثرتر بود‌ـ جذبه مذهب يا اجراي قانون؟
ما همچنين در خصوص نقش اسلام صحبت كرديم كه توليد خشخاش مخالف آموزه‌هاي اسلام و مذهب است. ما به مردم گفتيم كه افزايش كشت خشخاش باعث تقويت تروريسم و شورشيان مي‌شود. استانداران هم درك مي‌كنند كه اجراي حاكميت قانون بر كاهش كشت خشخاش تاثير دارد. برنامه «طرح كارايي مطلوب» (GPI) [كه به استان‌هايي كه كشت خشخاش را به كناري نهاده‌اند يا تقريبا كشت خشخاش را نابود كرده‌اند جايزه مي‌دهد] باعث تقسيم و توزيع و تحويل پول در زمان درست و در جاي درست شده است. سال گذشته، پول به 13 استان عاري از خشخاش براي حمايت از كشاورزان و استانداران تعلق گرفت.
دليل عدم‌كارايي اين طرح‌ها در جنوب افغانستان چيست؟
مشكل در آنجا فقدان اصلاحات در وزارت كشور است. اين اداره تحت اصلاح است و پليس از تجهيزات مناسبي برخوردار نيست. افزون بر اين هيچ دادستان يا قاضي درستي هم وجود ندارد. ميزان خشخاش كشف شده در سال گذشته كمتر از سال قبل از آن بود. اين وزارتخانه سال گذشته تنها 7 هزار و 500 تن مواد كشف كرد كه ميزان مواد كشف شده در سال پيش از آن (دو سال قبل) 8هزار و 200 تن بود. ما بايد اين فرآيند را با اصلاح وزارت كشور و به‌كارگيري دادستان‌هاي خوب، قضات و وكلاي سرشناس و حرفه‌اي بهبود بخشيم.
شما بر فقدان حاكميت قانون به عنوان يكي از دلايل تاكيد كرديد. خب چه استدلالي داريد كه مردم از روي فقر و نداري اقدام به كشت خشخاش مي‌كنند؟ اين استان‌هاي موفق در جنوب هستند كه در حال كشت خشخاش هستند.
ميان مواد مخدر و تروريسم، مواد مخدر و قاچاق آن، مواد مخدر و فساد، مواد مخدر و شورش و مواد مخدر و فقر ارتباط وجود دارد.
خب چرا پيامي كه فرستاديد در جنوب تاثيرگذار نبود؟
ما يك پيام محكم داريم. ما از طريق هوا و زمين به روستاها مي‌رويم و با علما و مجاهدين (قديمي و جديدها) صحبت مي‌كنيم. ما پيام بسيار محكمي فرستاديم. برخي مردم خيلي خوب گوش مي‌دادند. طرح GPI بسيار اثرگذار بود.
شما در مورد طرح GPI سخن گفتيد اما ميزان پول در دسترس در قياس با كمك‌هاي مستقيم كه ازسوي كمك‌دهندگان بين‌المللي به استان‌هاي خشخاش‌خيز داده مي‌شود بسيار كم است (كانادايي‌ها در قندهار، بريتانيايي‌ها در هلمند و آمريكا در چندين استان جنوب). اين چگونه بر GPI تاثير مي‌گذارد؟
من همچنين نگران فعاليت مستقيم در استان‌ها هستم. اين كارها بايد با وزارت مبارزه با قاچاق مواد مخدر (MNC)هماهنگ شود. طرحي تحت نظر GPI همچنان جريان دارد. مبلغ 50ميليون دلار براي 18 استان عاري از خشخاش اختصاص داده شده. اگر كمك‌دهندگان با استان‌ها به‌طور مستقيم و نه از طريق وزارت مبارزه با قاچاق كار كنند تاثير آن بسيار منفي خواهد بود. آن وقت به نتايجي كه دنبال آن هستيم دست نخواهيم يافت. وزارت مبارزه با قاچاق مستقيما با مردم در ارتباط است. ما مسوول سياست‌ها و هماهنگي‌ها هستيم. ما با استانداران صحبت مي‌كنيم. بسته درست، پيام درستي هم خواهد فرستاد. اگر نيروهاي ناتو و ائتلاف براي كمك مستقيما به استان‌ها بروند نتايج منفي به‌دست خواهيم آورد. ما بايد هماهنگ باشيم، صحبت كنيم، و تصميمات مشترك اتخاذ كنيم كار مستقيم با استان‌ها بدون مذاكره و در جريان گذاشتن وزارت مبارزه با قاچاق و وزارت كشور به معناي اتلاف تلاش‌ها و منابع است. هماهنگي مشترك در طرح GPI بسيار خوب پيش مي‌رود. عمليات پيش از كشت بسيار خوب پيش مي‌رود. ما از جامعه بين‌الملل خواسته‌ايم كه مستقيم در استان‌ها كار نكنند. من در حال مذاكره با كمك‌دهندگان بين‌المللي هستم كه مستقيم به استان‌ها گام نگذارند بلكه در هماهنگي با ما اقدام كنند. اگر شما وظيفه‌اي را به استاندار محول كنيد انجام خواهد داد.
شما در خصوص دشواري‌هاي نابودي و اقدامات مربوط به مبارزه با مواد مخدر سخن گفتيد. آيا فكر مي‌كنيد اين تنها كار پليس است؟
استراتژي در حال تغيير است. ما به استراتژي بلندمدت كارآمد براي نيروهاي مسلح‌مان نياز داشتيم. اين تنها يك كشور است كه به اصلاح در وزارت كشور توجه دارد: اول آلماني‌ها بودند و در حال حاضر آمريكايي‌ها كه مسووليت را به عهده دارند. تعداد نيروهاي پليس در حال افزايش است. ما نيازمند افزايش كيفيت و ظرفيت پليس هستيم و اينكه نيازمند پليسي آموزش‌ديده و باسواد با رهبري قوي هستيم. ما به يك نيروي متواضع پليس براي جامه عمل پوشاندن به مسووليت‌هاي اجراي قانون نيازمنديم. مفهوم پليس امداد در افغانستان كارگر نيست. ما به يك پليس پاسخگو نيازمنديم. پليس بايد اعتماد جامعه افغان را با خود داشته باشد. ما در حال حاضر 330 نيروي آموزش‌ديده در تلاش‌هاي مربوط به مبارزه با مواد مخدر داريم. وزارت دفاع قول داده تا طي مرحله پاك‌سازي خشخاش از نيروهاي ما حمايت كند.
اما سال گذشته شما اين حفاظت از نيروها را نداشتيد؟
اميدواريم كه روز به روز بهتر شويم. پاكسازي هر روز سخت‌تر مي‌شود. سال گذشته از حفاظت نيروها در هلمند برخوردار نبوديم. ما حفاظت از نيروها را به بحث گذاشتيم و قول آن را گرفته‌ايم.
نقش نيروهاي بين‌المللي در مبارزه با مواد مخدر چيست؟
تصميمي وجود دارد در خصوص پذيرش طرح اقدام 12 ماده‌اي. اين موضوع براي همگان (نيروهاي ناتو و ارتش ملي افغانستان) بسيار روشن است. وزارت ما نمي‌تواند به تنهايي كار كند بلكه نيازمند حمايت هوايي ناتو و حمايت نيروهاي ائتلاف هستيم.
توماس شويچ - سفير سابق آمريكا در امر مبارزه با مواد مخدر و اصلاح جزايي در افغانستان – در مرحله اول به استراتژي ثبات و در مرحله دوم به مواد مخدر كه از سوي پنتاگون به‌كار گرفته شد اشاره كرده است. چرا نيروهاي خارجي در اقدامات مربوط به مبارزه با مواد مخدر دخيل نيستند؟
بدون ناتو نمي‌توانيم وظيفه خود را تكميل كنيم. آنها بايد آزمايشگاه‌ها را خراب كنند، كاروان‌ها را نابود كنند، پايگاه‌ها را خراب كنند- يعني جاهايي كه تمام مواد توليد، پردازش و بارگيري مي‌شود. پليس نيز به تنهايي نمي‌تواند اقدام به پاكسازي كند. جامعه بين‌الملل بايد آزمايشگاه‌ها و كاروان‌ها را هدف قرار دهد اگر خواهان نجات جان سربازان خود است. در غير اين صورت وقت خود را تلف مي‌كند. بايد درست به هدف شليك كرد.
در مورد دولت افغانستان چطور؟ آيا شما و دادستان‌ها آنگاه كه فردي با ارتباطاتي با گروه‌هاي تروريستي دستگير مي‌شود با «محاكمه تلفني» مواجه شده‌ايد؟
قاچاقچيان مواد مخدر هميشه از كسي براي نجات خود استفاده مي‌كنند. قاضي حليم كشته شد و افراد سالم نيز هر روز تهديد مي‌شوند. جامعه بين‌الملل بايد بيشتر مسووليت بپذيرد. ناتو، كميسيون اروپايي و سفارتخانه‌ها بايد درك كنند كه مشاركت آنها حياتي است.
كار خود را چگونه توضيح مي‌دهيد؟
كاري است بسيار خطرناك. من به استان‌ها بسيار سفر مي‌كنم. تهديدهاي زيادي هم دريافت كرده‌ام. كار آساني نيست. اين كاري براي يك نفر يا يك وزارتخانه نيست. اگر با يكديگر كار كرده و همديگر را حمايت كنيم كارمان بسيار راحت خواهد شد. اگر چنين نكنيم درباره آينده افغانستان خوشبين نيستم‌ به‌ويژه با توجه به پاكسازي و نابودي تجارت خشخاش.
منبع: الجزيره
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن