تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803084726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي - خبري مهر/موانع دولت ايتاليا ؛ چالش جدي مسلمانان براي ساخت مسجد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي - خبري مهر/موانع دولت ايتاليا ؛ چالش جدي مسلمانان براي ساخت مسجد
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: با وجود حضور ديرينه مسلمانان در ايتاليا، ساخت مسجد و اقامه نماز جمعه آنها در اين كشور اروپايي از چالشهايي است كه به دليل موانع جديد دولت، لاينحل به نظر مي‌رسد.

به دنبال حملات تروريستي اروپا و آمريكا، جامعه در حال رشد ايتاليا كه يك ميليون نفر يا 2 درصد كل جمعيت تخمين زده مي شوند بيش از ساير گروه هاي مهاجران تحت نظر قرار گرفته اند.

دولت ايتاليا به رغم فعاليتهاي شفاف مسلمانان و گزارشهايي كه سازمانهاي دولتي در رابطه با آمادگي و استقبال مسلمانان براي گفتگو ارائه كرده اند هنوز هم اسلام را به رسميت نشناخته است .

در مقايسه با ديگر كشورهاي اروپايي دين در ايتاليا از اهميت و نفوذ بيشتري برخوردار است كه اين امر با قرارگيري واتيكان، مركز كليساي كاتوليك روم در قلب پايتخت اين كشور بي ارتباط نيست. اگر چه سيسيل ساردني و برخي مناطق شبه جزيره اي ايتاليا بين سالهاي 828 و 1300 بخشي از امت اسلام بوده اند، اما تقريباً از سال 1861 تا 1970 اسلام در اين سرزمين حضور نداشت، تا هنگامي كه اولين مهاجران شمال آفريقا وارد ايتاليا شدند. تعداد مسلمانان ايتاليا امروز از يك ميليون نفر تجاوز كرده است، حدود 30 هزار نفر از مسلمانان اين كشور را خود ايتاليايي ها تشكيل داده اند.

اين درحالي است كه به رغم حضور ديرينه مسلمانان در ايتاليا ساخت مسجد و اقامه نماز جمعه آنها در اين كشور اروپايي از چالشهايي است كه با موانع دولتي لاينحل به نظر مي رسد. درحال حاضر يكي از بزرگترين مساجد اروپا در رم وجود دارد كه خارج از مركز شهر و حدود 3 كيلومتري كليساي باسيليكاي سنت پيتر واقع شده است.

به عنوان نمونه مي توان به طرحهاي ساخت بزرگترين مركز اسلامي شهر توسكان ايتاليا كه ميان فلورانس و سيئنا قرار دارد اشاره كرد كه با مخالفت شديد ساكنان محلي مواجه شده است. غير مسلماناني كه در نزديكي محل ساخت اين مركز اسلامي و مسجد سكونت دارند نسبت به اين طرح اعتراض كرده و اظهار داشتند كه دولت زمين را بدون مشورت با ساكنان محلي براي ساخت مسجد در اختيار مسلمانان قرار داده درحالي كه جامعه مسلمان براي ساخت اين مسجد مجوز دولتي در اختيار دارد. درحال حاضر مسلمانان اين منطقه در نمازخانه‌اي بسيار كوچك در مركز شهر نماز خود را به جماعت اقامه مي كنند.

اما در اين ميان برخي گزارشها نيز حاكي از رشد صعودي تعداد مساجد در ايتاليا است كه طي هفت سال اخير آن هم با مخالفتهاي ائتلافهاي جناح راستي صورت گرفته است. براساس گزارش سياست امنيتي كه از سوي سازمان اطلاعات ايتاليا ارائه شده تعداد مساجد و انجمنهاي اسلامي از 696 نهاد در پايان سال 2006 به 735 نهاد در ماه مي امسال رسيده است. 351 مسجد در سال 2000 فعال بودند. مساجد بيشتر در استانهاي شمالي اين شهر متمركز شده اند. در منطقه لامبردي 119 مسجد، در منطقه ونتو 104 مسجد و در منطقه اميليا راماجنا 94 مسجد وجود دارد. اين گزارش اعلام كرده بيشتر مسلمانان ايتاليا ميانه رو ، مطيع قانون و آماده براي گفتگو هستند.

اين گزارش در شرايطي منتشر شده كه چندي پيش ائتلاف راستگراي شمالي خواستار تعطيلي مساجد ايتاليا شدند. نايب رئيس پارلمان اين كشور نيز كه رهبر اين ائتلاف بوده اظهار داشت مساجد بايد تعطيل شوند مگر اينكه مقامات امنيتي تأييد كنند فعاليت آنها تهديدي براي امنيت ملي محسوب نمي شود.

اين رويكردهاي منفي گاهي به حدي مي رسد كه مقامات شهر رم با تغيير كاربردي ساختماني در نزديكي كليساي كاتوليك رم و تبديل آن به مسجدي براي جامعه در حال رشد مسلمانان در پايتخت ايتاليا نيز مخالفت مي كنند. اين مسجد قرار بود در اسكويلاين هيل يكي از هفت تپه باستاني رم افتتاح شود. در اين منطقه هفت كليساي كاتوليك، يك معبد بودائي، يك كنيسه، مركز مراقبه و يك كليساي پروتستان چيني وجود دارد اما مسلمانان آن از وجود نيايشگاهي براي اقامه نماز جماعت خود بي بهره هستند .

"ليگ شمالي ايتاليا" به عنوان جناح راستي و ضد مهاجرت ايتاليا مأموريت خود را در دولت جديد با تخريب مسجدي در شمال شهر ورونا آغاز كرده كه نشانه اي بارز از افزايش مسلمانان و به موازات آن، گسترش اسلام هراسي در بسياري از كشورهاي اروپايي است، اين درحالي است كه حدود 20 هزار مسلمان در شهر ورونا زندگي مي كنند.

مسئولان منطقه لومباردي ايتاليا اعلام كردند يكي از مساجد مهم اين كشور به دليل كثرت نمازگزاران براي جلوگيري از ترافيك جابه جا مي‌شود، اين مسئولان تاكنون در مورد نحوه جابه جايي صحبتي نكرده اند. منطقه لومباردي كه شهر ميلان را احاطه كرده فهرستي از 50 محل ممكن براي مسجدي بزرگ در نظر گرفته است كه در ميان آنها مي توان به استوديوم ويگورلي و يك مسير دوچرخه رو، كارخانه اتومبيل سازيآلفا رومئو اشاره كرد.

اين اقدام به علت كثرت حضور نمازگزاران مسلمان و رسيدن جمعيت اين مسجد به خيابان اتخاد شده كه موجبات سد شدن مسير عبور مرور و سنگين شدن بار ترافيك را در پي داشته است.

اين مسجد ظرفيت پذيرش چهار هزار نمازگزار را دارد اما افزايش جمعيت مسلمانان در ايتاليا و حضور پرشور مسلمانان براي اقامه نماز به جماعت، اين مسائل را براي آنها فراهم كرده است.

در پي بسته شدن درهاي اين مسجد در شهر ميلان مسلمانان اين شهر نماز جمعه‌هاي خود را تا چند هفته پس از تخريب مسجد در استاديوم دوچرخه‌سواري اقامه كردند. اما مقامات تنها تا پايان ماه سپتامبر تسهيلات اقامه نمازجمعه در استاديوم دوچرخه سواري را فراهم كرده و اكنون مسلمانان بايد به فكر يافتن محل جديدي براي اقامه نماز باشند.

اين وضعيت پيچيده براي مسلمانان ميلان از بيش از يك ماه پيش آغاز شد، زماني كه شهرداري به مركز فرهنگي اسلامي ميلان دستور داد مسجد خود را به خارج از شهر منتقل كند. اين مسجد از يك پاركينگ به مسجد تبديل شده و طي بيست سال گذشته ظرفيت پذيرش 4 هزار مسلمان را داشت. اين تصميم به دنبال شكايت ساكناني شكل گرفت كه اظهار داشتند نماز جمعه مسلمانان به اختلال عمومي و افزايش بار ترافيك منتهي مي شود.

از آن زمان تاكنون مسلمانان براي اقامه نمازجمعه از استاديوم شهر استفاده كرده اند كه هر هفته چهار پنجم از اجاره آن را شهرداري پرداخته كرده است. اين درحالي است كه شهرداري اعلام كرده استاديوم براي اقامه نماز جمعه تنها چهار هفته ديگر قابل استفاده است و از اين پس هر فرد بايد براي ورود به استاديوم مبلغي پرداخت كند.

در كنار تمام مصائبي كه مسلمانان ايتاليا براي ساخت مسجد و اقامه نماز جماعت متحمل مي شوند حزب ليگ شمالي ايتاليا نيز لايحه اي به پارلمان ارائه كرده كه براساس آن ساخت مساجد در ايتاليا مستلزم تصويب منطقه‌اي و رفراندوم محلي است.

اين لايحه همچنين اعلام مي كند مساجد بايد بدون مناره ساخته شده و متصديان مساجد براي پخش طنين اذان از بلندگو استفاده نكنند. مساجد همچنين دست كم بايد يك كيلومتر از هر كليسايي دور بوده و اينكه تمام خطبه ها بايد به زبان ايتاليايي ارائه شوند نيز بخشي از لايجه مذكور خواهد بود.
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن